Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ØNSKER PRE - HAR POTENSIELL KVOTE

    Ønsker å bytte et kvartals potensiell flysetekvote mot en dugelig rørpre med fjernkontroll og tapeloop.
    Høyoppløselig DAC eller RIAA i høyere prisklasse kan også vurderes.

    Bill.mrk. lowcarb
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Fremskrittspartiet fikk redusert budsjettet til Meteorologisk Institutt, slik at dette måtte la en del folk gå. Jeg ville trodd at man i disse tider ville hatt behov for god bemanning der.
    I går kom instituttet med sin oppdatering om fjoråret: Klimaet er dopet, ble konklusjonen.

    https://www.nrk.no/urix/norsk-forsker_-_-klimaet-er-dopet-1.13306884

    Meteorologisk institutt hadde torsdag en konferanse om klimastatusen i Norge. Her er noen av hovedpunktene:

    • Svalbard: 73 måneder på rad varmere enn normalt. 2016 er det varmeste året som noen gang er registrert med i gjennomsnitt 6,6 grader over normaltemperatur
    • 151 varmerekorder og 8 kulderekorder ble målt i Norge i 2016
    • Permafrosten på Svalbard har begynt å tine
    • 2016 er det varmeste året som noengang er målt på jordkloden
    Forskerne mener værrekordene de siste årene er en klar indikasjon på at klimaendringene er i full gang i Norge, selv om enkeltrekorder ikke er avgjørende.
    Over tid er trenden klar: Det blir flere varme- enn kulderekorder.
    Det likner på doping, sier forskerne:
    – Doping gir flere rekorder. Det er sannsynlig at vi nå doper klimaet, sier seniorforsker og leder av Meterologisk institutts klimaservicesenter, Inger Hanssen-Bauer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    De fleste har vel lest denne:

    Ny forskning: Golfstr�mmen kan kollapse - Yr

    Jeg trodde egentlig at oppstansingen ville skje før. Men det kan jo vise seg at jeg har rett, og art forskerne tar feil.
    Kollaps er kanskje rett ord, men det er snakk om effekt over lang tid, totalt over 300 år. Vi ser en del andre problemer før den ballen er i mål, mest sannsynlig. Professor Stefan Rahmstorf, som er ledende forsker på emnet, tar for seg utfordringene her:

    The underestimated danger of a breakdown of the Gulf Stream System � RealClimate

    Ting utvikler seg dog. Her er en animasjon som viser reduksjonen i global isutbredelse, med et tydelig vendepunkt i 2016. Kan være nyttig å følge med på det, siden tilførsel av ferskvann fra is som tiner er en nøkkelfaktor når det gjelder Golfstrømmen. Interessant nok er det lavt saltinnhold i flytende sjøis i Arktis, så når den isen tiner øker ferskvannskomponenten, sammen med smeltevann fra Grønland, og det er hovedfaktor som bidrar til bremsing av denne havstrømmen.

    https://thinkprogress.org/this-coul...ping-point-looks-like-c9287e836403#.uczza6o3y
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, det blir kanskje et nytt marked for isselgere på Nordpolen.
    I alle fall blir sjøveien til Østen kortere, og det er bra for norsk fiskeeksport. Det gjelder å se de positive sidene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    ^En usedvanlig god artikkel i Washington Post beskriver problemet i detalj, med utgangspunkt i forskning på Petermann, helt nord på Grønland. Man skulle trodd at den isbreen var trygg, så langt nord, men med økende temperaturer i hav og luft har man fått samme utvikling som på Larsen i Antarktis.

    Artikkelen illustrerer også forskjellen mellom forskernes tilbakeholdenhet når det gjelder utsagn, og politikernes ønske/krav om klare meldinger.

    In Greenland, a once doubtful scientist witnesses climate change's troubling toll | The Washington Post

    Isplugger er i ferd med å forsvinne, både i Arktis og Antarktis, noe som vil frigjøre isbreene som ligger bak.

    Skjermbilde 2017-01-08 kl. 09.25.27.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er nok der klimaforskerne har "regnet feil" (ref trådtittelen og åpningsinnlegget). De positive feedbacksløyfene ved at iskanten brytes opp og breene innenfor skyter fart mot havet har vært undervurdert i konsensusestimatene. Det går åpenbart fortere enn forventet. Hvis det også viser seg at smelting av permafrost og muligens dypvannshydrater frigjør mer metangass enn først estimert har vi enda en positiv feedbacksløyfe i retning av behov for vadestøvler.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Positive feedback loop høres fint ut. Men når dette drar i gang skikkelig så blir det jaggu meg utfordringer.....
    flom.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man har forsøkt å konstruere en forsterker vet man at en positiv feedback loop ikke høres fint ut...

     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Også i medisinen er positive svar gjerne noe negativt for pasienten. Positivt for forskerne, negativt for pasienten.

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Huff ting går til hvelvettet og det beste er å ta selvmord.
    Neida, det bør vi ikke gjøre selv om det er mange negative innlegg og nyheter. Det må da være spennende å følge med på det som skjer. :)
    Menneskeheten har en utrolig evne til å tilpasse seg og vi i Norge med de fordelene vi har burde greie oss ganske bra.
    Off-Topic: i 2017 så har vi dessuten Trump som President og det er valg i flere land i Europa. Spennende eller hva?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Huff ting går til hvelvettet og det beste er å ta selvmord.
    Mer enn patetisk om det er hva du ser som utvei. Men kanskje finner du bedre fremtidsbaner om du bruker mindre energi på merkelige fornektelser og mer på realiteter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sitter med et positivt inntrykk etter Scatec-Solars frokostmøte om hvordan norsk næringsliv kan tjene stort på å bidra til det grønne skiftet.
    "Dette er ikke noe Cicero har funnet på, dette kommer fra Bloomberg," sier Marius Holm. "Innen 2030 vil 100% av alle biler være elektriske."

    Det har litt å si for fremtiden til norsk olje og gass.

    Man kan se streamen her:

    Se frokostmøte på #klima-TV: Hvordan kan Norge bidra mer til fornybar i u-land? - Energi og Klima
    Beklager, 100% elektriske biler ? Kan ikke se det for meg i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Det er jo såvidt de har strøm til en TV og et par lyspærer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Sitter med et positivt inntrykk etter Scatec-Solars frokostmøte om hvordan norsk næringsliv kan tjene stort på å bidra til det grønne skiftet.
    "Dette er ikke noe Cicero har funnet på, dette kommer fra Bloomberg," sier Marius Holm. "Innen 2030 vil 100% av alle biler være elektriske."

    Det har litt å si for fremtiden til norsk olje og gass.

    Man kan se streamen her:

    Se frokostmøte på #klima-TV: Hvordan kan Norge bidra mer til fornybar i u-land? - Energi og Klima
    Beklager, 100% elektriske biler ? Kan ikke se det for meg i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Det er jo såvidt de har strøm til en TV og et par lyspærer.
    Nye biler. Bilfabrikantene er i ferd med å droppe forbrenningsmotorene, av en rekke ulike årsaker. At de fortsetter med nåværende teknologi i disse landene er ikke usannsynlig. Men frokostmøtet hadde innslag fra investormiljøet og andre som arbeider med dette og leter etter gevinstmuligheter.

    Batterikostnad er på vei ned, kjapt.
    Fornybarenergikostnader er på vei ned, kjapt.
    Forbrenningsmotorer forurenser så det er umulig å puste i byer. (Årsgrenseverdiene for London er allerede nådd, noen få dager inn i januar, i store deler av byen).

    Dette går fort.

    Kineserne skal bruke 240 milliarder dollar på omlegging til fornybar energi. Man skjønner hvorfor -- time lapse under 1 time morgenrush i Beijing. Forurensningen i industribyene i Nord-Kina har vært på krisenivå i vinter.

    Dette går fort.

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tviler ikke på at andelen elektriske biler vil ta seg opp betydelig. Forurensningen i megabyene er jo et stort problem. Tror at bussene i disse byene vil kjøre på gass i nær fremtid. Og at gateselgerne som står der med kullgrill og selger pølser og kylling vil også måtte gå over til gass.

    Og jeg er helt sikker på at vi får solgt olje og gass også i fremtiden. Om prisen blir $50, $100 eller $150 gjenstår å se.
    Jeg håper vi har evne til å la Lofoten ligge urørt, men jeg har mine tvil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg er helt sikker på at vi får solgt olje og gass også i fremtiden. Om prisen blir $50, $100 eller $150 gjenstår å se.
    Jeg håper vi har evne til å la Lofoten ligge urørt, men jeg har mine tvil.
    Det avhenger av markedet for olje og gass. Ressursene på norsk sokkel er blant de dyreste i verden å utvinne og må kjempe mot energi fra en sektor som "hele verden" nå er i ferd med å flytte investeringsmidler til. Du skal opp i Arktis for å klare å finne enda dyrere olje å utvinne.

    Shell oppdaget hva det koster å drille i nord. Når Jens Ulltveit-Moe mener at Barentshavet vil bli et enormt tapssluk, bør man kanskje lytte.
    http://fortune.com/2015/09/28/shell-abandons-arctic-drilling-after-poor-test-results/

    Men poenget var altså ikke dette, men at Bloomberg mener at kun spesialkjøretøy vil tilbys med forbrenningsmotor i 2030, og at nye biler vil være elektriske.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og jeg er helt sikker på at vi får solgt olje og gass også i fremtiden. Om prisen blir $50, $100 eller $150 gjenstår å se.
    Jeg håper vi har evne til å la Lofoten ligge urørt, men jeg har mine tvil.
    Det avhenger av markedet for olje og gass. Ressursene på norsk sokkel er blant de dyreste i verden å utvinne og må kjempe mot energi fra en sektor som "hele verden" nå er i ferd med å flytte investeringsmidler til. Du skal opp i Arktis for å klare å finne enda dyrere olje å utvinne.

    Shell oppdaget hva det koster å drille i nord. Når Jens Ulltveit-Moe mener at Barentshavet vil bli et enormt tapssluk, bør man kanskje lytte.
    Shell stops Arctic drilling after poor test results | Fortune.com

    Men poenget var altså ikke dette, men at Bloomberg mener at kun spesialkjøretøy vil bruke forbrenningsmotor i 2030, og at nye biler vil være elektriske.
    Jada, det vil være ressurser som vi aldri kommer til å hente opp. Regnestykket går ikke opp. Det å bruke et fat olje for å få opp et fat olje er ikke butikk. Og jeg er enig med Bloomberg, i de store byene vil elektriske biler komme ganske raskt. Og elektriske biler er enklere og billigere å produsere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som det har blitt sagt en del ganger allerede: Steinalderen endte ikke fordi man gikk tom for stein, men fordi man fant bedre løsninger. Spesielt interesserte kan fortsatt kjøpe alt man trenger på ebay: Flint Knapping | eBay

    Fossile brennstoff er forhåpentligvis snart i samme kategori.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hydrokarboner er nyttige råstoffer for all slags greier vi lager i plastmaterialer og annet. Sånn sett er det litt galskap i bare å brenne det opp, hvis vi kan greie å finne andre energikilder.

    Johan-Kr
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Som det har blitt sagt en del ganger allerede: Steinalderen endte ikke fordi man gikk tom for stein, men fordi man fant bedre løsninger. Spesielt interesserte kan fortsatt kjøpe alt man trenger på ebay: Flint Knapping | eBay

    Fossile brennstoff er forhåpentligvis snart i samme kategori.
    Tror jeg går over til knott.
    Jeg har en hytte utenfor allfarvei uten strøm fra annet enn solcellepanel og et lite aggregat - nok til å drive et par PC'er. Å bringe strømledninger frem til stedet vil koste ca 2,5 mill. Litt dyrt for en enkelt hytte. Hva er fremtidens løsning for slike ganske dagligdagse tilfeller - i Norge som i Kina, hele Afrika og Sibir, India, Sør-Amerika....?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Solcelle, batteri og LED. Genialt enkelt. Man setter en "lysbøtte" utenfor veggen på dagtid, tar den inn når solen går ned, og man har lys hele kvelden til lekselesing etc. Exit parafinlamper. Hvorfor holde på med noe som stinker, soter, søler, og som må fylles med dyre dråper båret hjem fra langt borte? Solen skinner jo helt av seg selv. Skal man drive en TV eller PC trenger man større panel og større batteri, men det vet du jo fra før.
    https://cleantechnica.com/2015/05/12/solar-lights-eradicating-kerosene-lamps-africa/

    Jeg satte selv opp et par solcelledrevne utelamper på portstolpene utenfor huset like før jul. Det er litt marginalt her nord, så det blir ikke så mye lys på en overskyet regnværsdag i desember, men hvis solen har tittet frem et par timer i løpet av dagen lyser lampene stort sett hele natten. Ikke behøver man hjelp av elektroinstallatør heller, men jeg brukte opp et par slagbor på å gnage 6 mm huller i skifterplater.

    https://www.lampegiganten.no/sokkellampe-kristin-med-leds-og-solarteknikk.html
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Poenget var jo hvordan jeg får el-firehjulstrekkern til å gå når batteriet er flatt og det er 30 mil til nærmeste nabo.......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    30 mil til nærmeste nabo er langt. De stedene du beskriver har heller ikke diesel til en fossilbil lett tilgjengelig. Det kommer ikke ferdig raffinert diesel eller bensin opp av bakken. Står du der med tom tank og 300 km til nærmeste nabo, så står du der. Lenge.

    Igp0087.jpg

    Med elbil og solarpaneler kan du generere din egen strøm lokalt etter behov. Selv regnet jeg ut at jeg behøver ca 30 m2 solarpaneler på garasjetaket her i Norge for å holde en Tesla Model S forsynt ved mitt daglige bruksmønster, ca 100 km pr dag. 30 m2 er ikke så veldig mye. Det får fint plass på det sørvendte garasjetaket. En litt mindre elbil bruker vesentlig mindre pr km, det er mer sol på savannen, og virkningsgraden på solcellene har blitt bedre siden jeg gjorde det overslaget, men la oss si at det går opp i opp med dårlige veier etc.

    Så du gjør bare slik noen ganger:

    donkeywith-solarpanel.jpg
    Good News: Maasai Women & Donkeys Bring Solar Power to Those Who Need it Most

    Når panelene først er fraktet inn med eselet lader du den nye elbilen på stikkontakten hos naboen, kjører de 300 km hjem, og lader fra solarpanelet. Presto. Batteriet i bilen kan formodentlig også brukes som energibank for matlaging etc. Behøver aldri kjøre 300 km for å tanke, eller å få kjørt inn lass med bensin- og dieselfat for å mate fossildyret.

    For de av oss som bruker bilen hele dagen og bare har den i garasjen på natten behøves det også en ekstra batteribank for døgnutjevning. 30 kWh burde holde. Et slikt batteri veier kanskje 300 kg. Det er litt tungt for et esel, men det er tross alt ikke verre å frakte inn det i moduler enn å kjøre inn to-tre dieselfat til fossildyret. Likevel, esel med solarpanel og batteripakke funker for å lade mobiltelefoner og laptops i bushen:

    Screen-Shot-2014-07-04-at-08.23.59-e1404458756100.jpg
    Solar Panel-Carrying Donkeys Are Bringing Energy to Remote Turkish Nomads | Inhabitat - Green Design, Innovation, Architecture, Green Building

    Realiteten er at det i praktisk bruk vil være enklere med elbil i bushen enn å skulle opprettholde en forsyningslinje med fossilt brennstoff over de 300 km. Da må du sende en kamelkaravane med drivstoff på jerrykanner rett som det er. Med en elektrisk drivlinje behøver du bare å få inn panelene og bilen, evt også et batteri for mellomlagring, en eneste gang, og så er du all set for de neste 10-15 årene.

    Hvorfor er dette så vanskelig å forstå?
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.646
    Antall liker
    4.284
    Torget vurderinger
    4
    Og jeg er helt sikker på at vi får solgt olje og gass også i fremtiden. Om prisen blir $50, $100 eller $150 gjenstår å se.
    Jeg håper vi har evne til å la Lofoten ligge urørt, men jeg har mine tvil.
    Det avhenger av markedet for olje og gass. Ressursene på norsk sokkel er blant de dyreste i verden å utvinne og må kjempe mot energi fra en sektor som "hele verden" nå er i ferd med å flytte investeringsmidler til. Du skal opp i Arktis for å klare å finne enda dyrere olje å utvinne.

    Shell oppdaget hva det koster å drille i nord. Når Jens Ulltveit-Moe mener at Barentshavet vil bli et enormt tapssluk, bør man kanskje lytte.
    Shell stops Arctic drilling after poor test results | Fortune.com

    Men poenget var altså ikke dette, men at Bloomberg mener at kun spesialkjøretøy vil tilbys med forbrenningsmotor i 2030, og at nye biler vil være elektriske.
    Er da ikke så ille Barrel Breakdown - WSJ.com

    Mange lønnsomme prosjekter nå på 50-60 dollar
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Svar til Asbjørn:
    Heldigvis har jeg en bror som har en datter som har en mann som har en far som forhandler totalløsninger for privatelforsyning. Tror noe sånt vil være mest effektivt:



    http://www.alternativenergi.no/

    Hvis jeg har en slik en på taket mens jeg kjører, regner jeg med at jeg har en slags perpetuum mobile, i alle fall dersom det går mer nedover enn oppover. Ellers får jeg ty til dine løsninger.
    Det renner dessuten en liten bekk over eiendommen, samtidig som en nabo (omtrent eneste) har bygget en vanndam med ca 60 m3 kapasitet ved full fyllingsgrad, så hvis jeg kobler meg på hans vannledning og utnytter fallet til et lite vannkraftverk i tillegg til vindkraften, kan det jo bli riktig bra. Bølgekraft ha vært diskutert, men er blitt frafalt pga fare for isgang.

    Det største problemet er at alt ruster i filler pga salt sjøluft. Selve rustprosessen er det vel ingen som har klart å utnytte til produksjon av kraft? Men du klarer vel det du, Asbjørn. Bare å starte ny diy-tråd sammen med Armand....;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke jeg ville kjørt med propell på taket, sats heller på regenerativ bremsing.

    Men om du har vannføring med litt fall i nærheten så har du det du trenger. Har selv en elv som går 600 meter langs eiendommen, med fint fall, lett å samle energi der.

    Ellers har jeg vindgenerator, den har fått kjøre seg i vinter og produserer fint på fjellet, sammen med noen paneler. 230V anlegg.

    Men, som Asbjørn spør: hvorfor er det så vanskelig å forstå at det å samle inn energi lokalt, med enkle virkemidler, er bedre enn å gjøre seg avhengig av forsyningslinjer som går fra Nordsjøen eller Saudi Arabia?

    De skjønte tegningen for over hundre år siden, så tok vi feil vei.

    IMG_3227.JPG
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Teknisk museum har en slik bil utstilt.
    Nå begynner jeg å skjønne dybden i Asbjørns bilde:


    Dette er rett og slett et batteri.
    Men merk deg en ting: Jeg kom på ideen helt uavhengig av Newton - eller var det Edison. Jeg skjønner nå at verden led et stort tap ved at jeg aldri ble oppfinner. Men en ting har jeg funnet opp: En ny kalender med 13 måneder og 28 dager i hver måned. Det blir 364 dager. I tillegg kommer en eller evt. to dager som ikke tilhører noen måned. Jeg var meget stolt av denne kalenderen inntil jeg oppdaget at en munk på 1600-tallet eller noe sånt hadde foreslått akkurat det samme.

    Når jeg og mange andre foretrekker fossilt brensel fra der bilen til Asbjørn står (tror det er en Tesla), er det fordi den brenselen kommer nærmest inn i tanken uten at vi behøver å gjøre en dritt. Strømaggregater på hytta må bygges og vedlikeholdes, og det er en masse arbeid med dem. Derfor lider de gjerne samme skjebne som batteriet til Asbjørn på bildet. Men dersom bilen står lenge nok og samler enda mer rust, vil den kanskje begynne å kjøre igjen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg og mange andre foretrekker fossilt brensel fra der bilen til Asbjørn står (tror det er en Tesla), er det fordi den brenselen kommer nærmest inn i tanken uten at vi behøver å gjøre en dritt. Strømaggregater på hytta må bygges og vedlikeholdes, og det er en masse arbeid med dem. Derfor lider de gjerne samme skjebne som batteriet til Asbjørn på bildet. Men dersom bilen står lenge nok og samler enda mer rust, vil den kanskje begynne å kjøre igjen?
    Min bil er nyladet hver morgen uten at jeg behøver å gjøre noe som helst. Behøver ikke å kjøre omvei til en fossilstasjon, behøver ikke fylle illeluktende dinosaurjuice. Det nærmeste jeg kommer er på langtur når jeg stopper på superladere, men i daglig bruk er bare bilen ferdigtanket hver morgen.

    Kan hende det er litt fiklete å vedlikeholde et minikraftverk, men hvis du virkelig hadde 300 km til nærmeste nabo ville du fort funnet ut at det ville vært en hel del bryderi å holde seg med en bensinstasjon også. Drivstoffet kommer ikke opp av sanden av seg selv. Du er helt avhengig av at noen har bygget ut en infrastruktur eller å bygge den selv. Kan hende at den består i en dieseltank med håndpumpe og en tankbil som kjører de 300 km et par ganger i året for å fylle opp tanken din, men jeg kjøper ikke at det skal være så mye enklere enn solar + batteri hvis man virkelig er langt ute på vishan.

    At din hytte formodentlig ligger noe nærmere en bensinstasjon enn 300 km kan vi kanskje skrive på kontoen for retoriske overdrivelser?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Kjørte en ny(topp)ladet e Polo her om dagen (lånebil) tur/retur Ryen - Asker. Litt kaldt var det. Rekkeviddeangst har jeg hørt om - og den slo til hos meg.
    Var godt å sette seg inn i en bil der man har kontroll på nåla... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn