Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    Asbjørn: Dette passer meg dårlig. Det må derfor være løgn. Sannsynligvis er det hele iverksatt av politikere som jeg ikke liker for å stjele pengene mine og for å gjøre livet mitt kjipt mens de selv blir rike, med støtte fra journalister og forskere og forumfolk og meterologer og naturen. En kjempesammensvergelse med andre ord.

Fint om folk kunne slutte å være så kjipe.

Vennlig hilsen Anders
    Joda men når en liten vulkansk aktivitet har så stor effekt på ozon laget så kan man spørre seg om det dere kommer med er egentlig fasiten:

Også vulkanutbrudd kan gi større hull i ozonlaget. I fjor oppdaget forskere det største hullet i ozonlaget de noen gang har registrert. Det målte 20 millioner kvadratkilometer i oktober.

Men forskerne tror at dette er høyst midlertidig og at det kommer av vulkansk aktivitet i Chile.
    Så kommer det også frem i artikkelen:

Årsaken til at hullet i ozonlaget åpenbarte seg over nettopp Antarktis er på grunn av den ekstreme kulden og stor mengder lys. Dette bidro til å skape det som kalles polarstratosfæriske skyer, mer kjent som perlemorskyer, som er «laboratoriet» der de kjemiske reaksjonene som ødelegger ozon skjer.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/hu...illioner-kvadratkilometer-siden-2000/60262679

Så når det ikke er den ekstreme kulden over Antarktis så krymper ozon laget men isen smelter, for meg så ser det ut som at det er naturens verk.

Litt rart at i Antarktis der forurensingen er minst så er det mest effekt av forurensingen, som når jeg gjødsler rosen så er effekten på naboen sine blomster.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.050
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en fetter som for en stund siden reiste langt tilbake i tid med måleutstyr og sjekka CO2 nivåer i ulike tidsepoker.

Han kunne bekrefte at nivåene som har blitt målt basert på isprøvene i vår tid faktisk stemmer rimelig godt. De er ikke _helt_ nøyaktige, men de gir et godt bilde av utviklingen.

Jeg kan derfor gå god for disse dataene.

(sånn, om ikke dette er nok, så vet ikke jeg)

Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    Jo så husker jeg jo hullet i Ozon laget, vi skulle jo brenne i helvete, kanskje jeg gjør det senere når min fete kropp er ned i jorden men det er en annen ting, men jeg har ikke brent i hjel på grunn av hull i Ozonlaget som sekten mente at vi ville.
    Så... siden ikke en eneste araber har drept deg hittil, vil det da si at innvandringskritikk er tøys, og at du ønsker alle velkommen med åpne armer?

Ikke det?

Hvorfor er det slik at du ser verdien av å være i forkant av problemet når det gjelder innvandring, men når det gjelder ødeleggelsen av planeten vi bor på, så mener du vi må vente til alt har gått til helvete før vi gidder å akseptere at faresignalene faktisk kunne være relevante...?
    Dette er noe av det dummeste jeg har lest på forumet her og det sier mye.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.456
    Torget vurderinger
    2
    Det er en kjent trenerings- og distraksjonsmetode å stille samme spørsmål, igjen og igjen og igjen, for å ødelegge diskusjoner omkring et emne. Fjernis er innom samtlige: Grønland var isfritt; hvordan kunne man måle temperaturen; CO2 og ozon; hva med vulkaner/skyer/solen; forskerne konspirerer og er bare ute etter penger; klimahysterikerne lyver, osv. Kanskje vi kan lage et bingo-kort?

Men har det egentlig noe for seg å forsøke å få ham til å se lyset? Han er logisk inkonsistent og kun ute etter å pisse i gryta. Det er umulig å få ham overbevist om et annet standpunkt, siden han er faktaresistent, logisk svak og uvillig til å følge en diskusjonslinje (i stedet peprer han med nytt rask og tøys).

Livet er simpelthen for kort til å anvendes på slikt babbel.
    Hver eneste av hans innvendinger er:

1. Lett å google. Han behøver ikke spørre oss.
    2. Gjengangere - både her og i andre "klimadiskusjoner".

Vi kan glede oss til den dagen han melder at klimaforskerne gjorde en dårlig jobb med å få ham til å innse alvoret, derfor er det deres skyld at han ikke tidligere skjønte hvordan ting forholder seg. Hadde han dét gjort ville han selvsagt ikke opponert.

Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    Jeg har en fetter som for en stund siden reiste langt tilbake i tid med måleutstyr og sjekka CO2 nivåer i ulike tidsepoker.

Han kunne bekrefte at nivåene som har blitt målt basert på isprøvene i vår tid faktisk stemmer rimelig godt. De er ikke _helt_ nøyaktige, men de gir et godt bilde av utviklingen.

Denne kommer på 3. plass.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    https://forskning.no/psykologi-historie-overtro/hvem-tror-pa-konspirasjonsteorier/710666

Konspirasjonsteorienes kjennetegn:
    De sier at alt er løgn: Det finnes en offisiell, falsk forklaring diktert fra myndighetene eller andre med stor makt. (I virkeligheten stammer den vanlige oppfatningen av en hendelse sjelden fra diktater fra øverste hold. Den er heller en konsensus basert på mange ulike stemmer i samfunnet.)

De forteller om ondskap: Det står en mektig organisasjon med onde hensikter – gjerne verdensherredømme – bak gjerningene.

De forteller om en superfiende: Organisasjonen bak konspirasjonen er svært mektig og usannsynlig kontrollert. Den gjør ingen tabber og skjuler nesten alle beviser. Få konkrete spor kan nettopp peke mot at ekstra sterke krefter er med i spillet. (Erfaringene fra virkelige konspirasjoner gir imidlertid et annet bilde. Konspirasjonene er mindre, og de sammensvorne gjør gjerne store feil. Det finnes mange spor og noen ganger lykkes planene mer som følge av tilfeldigheter enn god gjennomføring.)

De sier at alt betyr noe: Ikke noe skjer ved tilfeldigheter. Hver minste detalj inneholder meningsfulle hint om konspirasjonen som kan tolkes inn i en større sammenheng.

De mangler positive beviser: Argumentasjonen for konspirasjon består gjerne av en rekke små huller i den allmenne forklaringa på situasjonen. Tilfeldig? Neppe!

De er immune mot kritikk: Konklusjonene kan ikke argumenteres mot eller motbevises. Spørsmål som: ”Hvorfor finnes det ingen dokumenter som viser planene for en sprengning av World Trade Center?” kan besvares med at konspiratørene er så mektige at de holder lokk på all informasjon. Er argumentet at de fleste fagfolk støtter den vanlige oppfatningen av saken, kan svaret være at disse ekspertene er manipulerte, hjernevaskede eller med på konspirasjonen. Slik blir teorien uangripelig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.951
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så når det ikke er den ekstreme kulden over Antarktis så krymper ozon laget men isen smelter, for meg så ser det ut som at det er naturens verk.

Litt rart at i Antarktis der forurensingen er minst så er det mest effekt av forurensingen, som når jeg gjødsler rosen så er effekten på naboen sine blomster.
    Det er kanskje for mye forlagt at du skal sette deg inn i noe av det du skriver om, men grunnen til at ozonhullet oppstår over Antarktis er det som heter "polar vortex", en nokså jevn luftsirkulasjon rundt sydpolen som gjør at gasser over Sydpolplatået ikke utveksles like fort med omgivelsene som andre steder. Det tar deg ca 10 sekunder i google å finne et antall forklaringer på dette hvis du virkelig er interessert.

For å hjelpe deg litt på vei: Du er åpenbart i stand til å lese engelskspråklige sider med konspirasjonsteorier, så du kan forsøke deg på denne også: https://www.quora.com/Why-is-there-...a-and-not-at-the-Arctic-Circle-or-the-equator

Sør-Norge er forøvrig et av de beste stedene i verden for å observere perlemorsskyer.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.456
    Torget vurderinger
    2

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Denne kommer på 3. plass.
    Hm. Kan det vere ironi, tru?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.050
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg burde nok heller påstått at min tidsreisende fetter kunne bekrefte at alt bare var løgn. Det hadde nok vært enklere å få aksept for.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.951
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Antagelig. Prakteksempelet er hvordan en forfusket artikkel, kjøpt og betalt av advokater som ville saksøke noen, i konspirasjonsteorienes verden har blitt til ugjendrivelig bevis på at «vaksiner skaper autisme». Det hjelper ikke å påpeke at det var regelrett fusk med tallene i artikkelen eller å legge frem 10-15 grundige studier med hundretusener av deltagere som viser det motsatte. Det preller bare av på de klippefast troende. Alt som bekrefter et forutinntatt standpunkt er sant, uansett hvor usannsynlig, mens alt som sier noe annet er FAKE NEWS! og The Greatest HOAX Ever!!! Da behøver man ikke engang å lese det når man har svaret på forhånd. I visse kretser kalles det «å tenke sjøl».

Mot dumskapen kjemper selv gudene forgjeves.

S

Slubbert

Gjest
    Hadde sansen for hun 19 år gamle MDG-jenta som var på Dagsrevyen i går. Der var det ren tale, og det var ikke sånn "verden går til helvete og kreftene bak er så mektige at alt du egentlig kan gjøre er å ikke kjøpe noe som helst, slutte å leve og helst grave deg ned i et hull og ha dårlig samvittighet til du dør", som vi ser alt for mye av bl.a. i denne tråden, men "vi kan få til ting, så nå må dere (politikere) faen meg ta dere sammen".

Utrolig mye mer forfriskende å høre på en denne evinnelige runddansen hvor man bare prøver å overgå hverandre i krisemaksimering.

Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    Det er en kjent trenerings- og distraksjonsmetode å stille samme spørsmål, igjen og igjen og igjen, for å ødelegge diskusjoner omkring et emne. Fjernis er innom samtlige: Grønland var isfritt; hvordan kunne man måle temperaturen; CO2 og ozon; hva med vulkaner/skyer/solen; forskerne konspirerer og er bare ute etter penger; klimahysterikerne lyver, osv. Kanskje vi kan lage et bingo-kort?

Men har det egentlig noe for seg å forsøke å få ham til å se lyset? Han er logisk inkonsistent og kun ute etter å pisse i gryta. Det er umulig å få ham overbevist om et annet standpunkt, siden han er faktaresistent, logisk svak og uvillig til å følge en diskusjonslinje (i stedet peprer han med nytt rask og tøys).

Vi kan glede oss til den dagen han melder at klimaforskerne gjorde en dårlig jobb med å få ham til å innse alvoret, derfor er det deres skyld at han ikke tidligere skjønte hvordan ting forholder seg. Hadde han dét gjort ville han selvsagt ikke opponert.
    Du har noe rett i denne posten, googler dere så ser dere at alt det som skjer nå har skjedd før. Men så har du denne isbiten som beviser at nå er det menneskeskapt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.951
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde sansen for hun 19 år gamle MDG-jenta som var på Dagsrevyen i går. Der var det ren tale, og det var ikke sånn "verden går til helvete og kreftene bak er så mektige at alt du egentlig kan gjøre er å ikke kjøpe noe som helst, slutte å leve og helst grave deg ned i et hull og ha dårlig samvittighet til du dør", som vi ser alt for mye av bl.a. i denne tråden, men "vi kan få til ting, så nå må dere (politikere) faen meg ta dere sammen".

Utrolig mye mer forfriskende å høre på en denne evinnelige runddansen hvor man bare prøver å overgå hverandre i krisemaksimering.
    Sikkert, men hvordan tror du man får politikere til å "ta seg sammen"? Om du tror at et bredt politisk flertall kollektivt klasker seg for pannen, sier "Selvsagt!!!" og stenger ned all norsk oljeproduksjon fordi en 19-åring sier det på Dagsrevyen er du muligens mer naiv enn jeg trodde.

G

Gjestemedlem

Gjest

Ja ganske så mye bedre enn det grønne dommedagssøppelet som kun som mer ser ut til å ha som mål å skremme mindre intelligente barn til selvmord eller i det minste selvskading. Litt som de evangeliske kristne ekstremistene i USA som lager helvetesmuseueer for å pine barn til lydighet og dydighet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sikkert, men hvordan tror du man får politikere til å "ta seg sammen"? Om du tror at et bredt politisk flertall kollektivt klasker seg for pannen, sier "Selvsagt!!!" og stenger ned all norsk oljeproduksjon fordi en 19-åring sier det på Dagsrevyen er du muligens mer naiv enn jeg trodde.
    Det er jo slikt korkede MDGere tenker. "De unge bryr seg", og søtt ungdommelig engasjement. Heldigvis er det ikke mer enn et par prosent av dem, omtrent like mange som bærer på clamydia eller noe.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.951
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo slikt korkede MDGere tenker. "De unge bryr seg", og søtt ungdommelig engasjement. Heldigvis er det ikke mer enn et par prosent av dem, omtrent like mange som bærer på clamydia eller noe.
    Så, for å gjenta spørsmålet: Tror du (eller Slubbert) at en slik "forfriskende" opptreden av en 19-åring på Dagsrevyen er det som får norske politikere til å "ta seg sammen", sånn bare fordi hun sier det med stort engasjement?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så, for å gjenta spørsmålet: Tror du (eller Slubbert) at en slik "forfriskende" opptreden av en 19-åring på Dagsrevyen er det som får norske politikere til å "ta seg sammen", sånn bare fordi hun sier det med stort engasjement?
    Ingen verdens ting. Denne åndssvake tanken om at politikerne skal "gjøre noe" og "redde verden nå!" kan kanskje skremme barn til å skulke skolen, men er like hult og tåpelig som det aller meste fra MDGeres og andre grønnskollingers side.

Men det er dog lett forfriskende med noen mer en smule mer realistisk tilnærming enn bare fremprovosert panikk og lydighet til dommedagsprofetene og de dårlig forkledde nymarxistene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.951
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen verdens ting. Denne åndssvake tanken om at politikerne skal "gjøre noe" og "redde verden nå!" kan kanskje skremme barn til å skulke skolen, men er like hult og tåpelig som det aller meste fra MDGeres og andre grønnskollingers side.

Men det er dog lett forfriskende med noen mer en smule mer realistisk tilnærming enn bare fremprovosert panikk og lydighet til dommedagsprofetene og de dårlig forkledde nymarxistene.
    Så hva er det som gjør dette til en "mer realistisk tilnærming" når du samtidig sier det er "like hult og tåpelig"?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De siste innleggene om dommedagssøppel, marxistangst og clamydia fikk meg til å sjekke litt og det er nok noe her

https://sml.snl.no/vrangforestillinger.

Vrangforestillinger er feilaktige (urealistiske eller idiosynkratiske) forestillinger om andres motiver og handlinger som forsvares med stor energi og affekt og som ikke lar seg rokke. Vrangforestillinger kan variere fra å være vage og lite utkrystalliserte og ikke bli fastholdt særlig iherdig, til alvorlige former hvor forestillingene er stabile og systematiserte og klart påvirker tenkning og sosiale relasjoner, samtidig som pasienten holder urokkelig fast ved dem.

Hvis vrangforestillinger er det eneste eller mest fremtredende kliniske trekket uten at det foreligger påvisbare andre sykdommer eller kjemiske påvirkninger som kan forklare tilstanden, kalles tilstanden vrangforestillingslidelse eller paranoid psykose.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.951
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Mer interessant i den linken:
    Avgrensningen mellom vrangforestillinger og fikse ideer eller politiske eller moralske overbevisninger kan av og til være vanskelig, og spesielt når det gjelder politikk og religion, bør man være forsiktig med å karakterisere spesielle forestillinger og overbevisninger som forsvares iherdig, som vrangforestillinger.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.456
    Torget vurderinger
    2
    Et lite tips til hva man kan bruke bitcoinformuen til.

Bitcoinhus.jpg

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvis vrangforestillinger er det eneste eller mest fremtredende kliniske trekket uten at det foreligger påvisbare andre sykdommer eller kjemiske påvirkninger som kan forklare tilstanden, kalles tilstanden vrangforestillingslidelse eller paranoid psykose.
    Helt riktig. Psykosebegrepet er en klistrelapp man tyr til når fagkunnskapen ikke strekker til. :)

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1

Det er jo åpenbart at dette nicket (fjern.. 1,2,3) kun driver en form for practikal joke, evt at han bør beskyttes mot seg selv. Jeg foreslår at dere slutter å svare, da alt dette kun ødelegger trådene og grunnlaget for interessant diskusjon.

Ulempen med ingoreringsfunksjonen er at man ikke kan ignorere quotes og all diskusjonen rundt meningsløshetene.

S

Slubbert

Gjest

Overhodet ikke, som sagt før er det fånyttes å vente på politiske løsninger. Ikke bare skal de bli enige innad i 195 land med vilt forskjellige politiske situasjoner, men også landene i mellom. Det er ikke noen vits i å legge ned oljeproduksjonen i ett land hvis den bare overtas av et annet, det er ren selvskading. Det er 50-60 år siden tobakkens helseskader ble allment anerkjent, men fortsatt øker antall røykere i verden. Politikken beveger seg svært langsomt, ikke minst i demokratier hvor statsledelsen byttes ut jevnlig. Og i fattigere land har de mer akutte problemer å tenke på.

Men jeg ser ikke noen nytte i denne ørkesløse fatalismen heller, eller å kappes i å pålegge folk mest mulig dårlig samvittighet. Hva skal vi gjøre, grave oss ned i et hull og vente på å dø? Føkk det, vi har bare ett liv og jeg vil leve mitt. Livet er for kort til å brukes opp på bekymring og dårlig samvittighet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.951
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke sikker på om jeg forstår logikken din. Du sier at det er «fånyttes å vente på politiske løsninger», men tar avstand fra «ørkesløs fatalisme».

Det er vel en variant av «spis, drikk og vær glade - etter oss kommer syndfloden» du forfekter. Drit i hele problemet, bare fortsett som før, og la fremtidige generasjoner ta konsekvensene. Jaja.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt dukker opp i en klimatråd. Det ville vært lettere for deg å ignorere hele greia om du ikke leser tråder som denne og irriterer deg over at noen av oss ser litt annerledes på det. Da slipper du å kjenne små stikk i samvittigheten også.

Fjernis 3.0

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Antall liker
    18
    De siste innleggene om dommedagssøppel, marxistangst og clamydia fikk meg til å sjekke litt og det er nok noe her

Vrangforestillinger er feilaktige (urealistiske eller idiosynkratiske) forestillinger om andres motiver og handlinger som forsvares med stor energi og affekt og som ikke lar seg rokke. Vrangforestillinger kan variere fra å være vage og lite utkrystalliserte og ikke bli fastholdt særlig iherdig, til alvorlige former hvor forestillingene er stabile og systematiserte og klart påvirker tenkning og sosiale relasjoner, samtidig som pasienten holder urokkelig fast ved dem.

Nå var det ikke vi som sa i 1989 at verden vil gå til helvete om 10 år, det var heller ikke vi som sa at flere europieske byer vil være under vann i 2024, så hvem er det som juger her?

6

65finger

Gjest

Nå var det ikke vi som sa i 1989 at verden vil gå til helvete om 10 år, det var heller ikke vi som sa at flere europieske byer vil være under vann i 2024, så hvem er det som juger her?
    hvem er «vi»? Er dere en gjeng som kaller seg fjernis?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

hvem er «vi»? Er dere en gjeng som kaller seg fjernis?
    Det må jo være Fjernis 1.0, 2.0 og 3.0 det da:)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Det innlegget var ikke spesielt myntet på deg, dine innlegg viser vel at du er mer over i troen på konspirasjonsteorier.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.596
    Et slags generelt prinsipp i livet er at man ikke bør bruke for mye energi på å bekymre seg for noe man ikke kan gjøre noe med.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12

Overhodet ikke, som sagt før er det fånyttes å vente på politiske løsninger. Ikke bare skal de bli enige innad i 195 land med vilt forskjellige politiske situasjoner, men også landene i mellom. Det er ikke noen vits i å legge ned oljeproduksjonen i ett land hvis den bare overtas av et annet, det er ren selvskading. Det er 50-60 år siden tobakkens helseskader ble allment anerkjent, men fortsatt øker antall røykere i verden. Politikken beveger seg svært langsomt, ikke minst i demokratier hvor statsledelsen byttes ut jevnlig. Og i fattigere land har de mer akutte problemer å tenke på.

Men jeg ser ikke noen nytte i denne ørkesløse fatalismen heller, eller å kappes i å pålegge folk mest mulig dårlig samvittighet. Hva skal vi gjøre, grave oss ned i et hull og vente på å dø? Føkk det, vi har bare ett liv og jeg vil leve mitt. Livet er for kort til å brukes opp på bekymring og dårlig samvittighet.
    Livet er for kort til å gi faen også.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Klllafornekterne minner meg om denne karen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lying with science: a guide to myth debunking
    Pseudoscience is on the rise – and the media is completely hooked
    Matt Ridley

https://spectator.us/lying-science-myth-debunking/

‘The whole aim of practical politics,’ wrote H.L. Mencken, ‘is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by menacing it with an endless series of hobgoblins, all of them imaginary.’ Newspapers, politicians and pressure groups have been moving smoothly for decades from one forecast apocalypse to another (nuclear power, acid rain, the ozone layer, mad cow disease, nanotechnology, genetically modified crops, the millennium bug…) without waiting to be proved right or wrong.

Increasingly, in a crowded market for alarm, it becomes necessary to make the scares up. More and more headlines about medical or environmental panics are based on published scientific papers, but ones that are little more than lies laundered into respectability with a little statistical legerdemain. Sometimes, even the exposure of the laundered lies fails to stop the scare. Dr Andrew Wakefield was struck off in 2010 after the General Medical Council found his 1998 study in the Lancet claiming a link between the MMR vaccine and autism to be fraudulent. Yet Wakefield is now a celebrity anti-vaccine activist in the United States and has left his long-suffering wife for the supermodel Elle Macpherson. Anti-vax campaigning is a lucrative business.

Meanwhile, the notion that chemicals such as bisphenol A, found in plastics, are acting as ‘endocrine disruptors’, interfering with human hormones even at very low doses, started with an outright fraudulent study that has since been retracted. Many low-quality studies on BPA have pushed this theory, but they have been torpedoed by high-quality analyses including a recent US government study called Clarity. Yet this is of course being largely ignored by the media and the activists.

So the habit of laundering lies is catching on. Three times in the past month, pseudo-science flew around the world before the scientific truth had got its boots on (as Mark Twain did not say, but Jonathan Swift almost did): in stories about insect extinction, weedkiller causing cancer, and increased flooding. The shamelessness of the apocaholics is increasingly blatant. They know that even if a story of impending doom is thoroughly debunked, the correction comes too late. The gullible media will have relayed the headline without checking, so the activists have made their fake-news hit, perhaps even raised funds on the back of it, and won.

Take the story on February 10 that ‘insects could vanish within a century’, as the Guardian’s Damian Carrington put it, echoed by the BBC. The claim is, as even several science journalists and conservationists have now reported, bunk.

The authors of the study, Francisco Sánchez-Bayo and Kris Wyckhuys, claimed to have reviewed 73 different studies to reach their conclusion that precisely 41 percent of insect species are declining and ‘unless we change our way of producing food, insects as a whole will go down the path of extinction in a few decades’. In fact the pair had started by putting the words ‘insect’ and ‘decline’ into a database, thereby ignoring any papers finding increases in insects, or no change in numbers.

They did not check that their findings were representative enough to draw numerical conclusions from. They even misinterpreted source papers to blame declines on pesticides, when the original paper was non-committal or found contradictory results. ‘Several multivariate and correlative statistical analyses confirm that the impact of pesticides on biodiversity is larger than that of other intensive agriculture practices,’ they wrote, specifically citing a paper that actually found the opposite: that insect abundance was lower on farms where pesticide use was less.

They also relied heavily on two now famous recent papers claiming to have found fewer insects today than in the past, one in Germany and one in Puerto Rico. The first did not even compare the same locations in different years, so its conclusions are hardly reliable. The second compared samples taken in the same place in 1976 and 2012, finding fewer insects on the second occasion and blaming this on rapid warming in the region, rather than any other possible explanation, such as timing of rainfall in the two seasons. Yet it turned out that there had been no warming: the jump in temperature recorded by the local weather station was entirely caused by the thermometer having been moved to a different location in 1992. Whoops.

Of course, human activities do affect insects, but ecologists I have consulted say local populations of some species are often undergoing huge changes, and that some species regularly die out in one location and are then regenerated by migrants. This is not to be confused with species extinction. The real evidence suggests that insect species are dying out at a similar rate to mammals and birds — which means about 1 to 5 percent per century. A problem, but not Armageddon.

Curiously, 41 percent cropped up in another misleading story the same day, 10 February. This is the claim that exposure to glyphosate, the active ingredient in Roundup weedkiller, increases the incidence of a particular, very rare cancer, non-Hodgkin lymphoma (NHL). ‘Exposure to weed-killing products increases risk of cancer by 41 percent,’ said the Guardian’s headline.

Once again, this paper is not a new study, but a desktop survey of other studies and its claim collapses under proper scrutiny. According to the epidemiologist Geoffrey Kabat, the paper combined one high-quality study with five poor-quality studies and chose the highest of five risk estimates reported in one of the latter to ensure it would reach statistical significance. The authors highlighted the dubious 41 percent result, ‘which they almost certainly realized would grab headlines and inspire fear’.

The background is important here. Vast sums of money are at stake. ‘Predatort’ lawyers have been chasing glyphosate in the hope of tobacco-style payouts. Unluckily for them, however, study after study keeps finding that glyphosate does not cause cancer. The US Environmental Protection Agency, the European Food Safety Authority, the UN’s Food and Agriculture Organization working with the World Health Organization, the European Chemicals Agency, Health Canada and the German Federal Institute for Risk Assessment have all tried and failed to find any cancer risk in glyphosate.

The only exception is the International Agency for Research on Cancer (IARC), a rogue United Nations agency that has been taken over by environmental activists, which claimed that neat glyphosate was capable of causing cancer in animals if ingested. By the same criteria, IARC admits, coffee, tea and wine (which are indeed ingested) and working as a hairdresser are also carcinogenic; in fact, out of 1,000 substances and other risks tested, IARC has found only one to be non-carcinogenic. The IARC study also did the usual pseudo-science thing of citing some results but was reported by Reuters to have discounted contradictory results from the same studies.

Following that claim, another study by the Agricultural Health Survey of 45,000 people actually exposed to glyphosate again found no association between glyphosate and any cancer, including NHL. Nobody outside the predatort industry takes the IARC finding seriously.

Nonetheless, the study had a beneficial effect. Last year, citing the IARC study but not its debunking, a jury in California awarded a $289 million jackpot to the family of a school groundskeeper who died of NHL. Meanwhile, an investigation by Reuters found that the conclusion of the IARC study had been altered shortly before the report’s release and that the specialist consulted, Christopher Portier, started working with law firms suing Monsanto soon afterwards. Another case is due to start shortly, this time in federal court. More than 9,300 people with various cancers have filed similar cases.

Talking of payouts, the third inexactitude to fly around the world two days later was the claim by the left-leaning political thinktank the Institute for Public Policy Research (IPPR) that, ‘Since 2005, the number of floods across the world has increased by 15 times’, which was directly quoted by the BBC’s Roger Harrabin, in the usual headline-grabbing story about how we are all doomed.

This was (to borrow a phrase from Sir Nicholas Soames) ocean-going, weapons-grade, château-bottled nonsense. There has been no increase in floods since 2005, let alone a 15-fold one. When challenged, IPPR said it was a ‘typo’, and that it meant since 1950. Well, that is nonsense, too. The Intergovernmental Panel on Climate Change regularly reviews data on floods and says it can find no trend: ‘In summary, there continues to be a lack of evidence and thus low confidence regarding the sign of trend in the magnitude and/or frequency of floods on a global scale.’

Fortunately, the IPPR gave a source for its absurd claim. This was ‘GMO Analysis of EM-DAT 2018’. Paul Homewood, a private citizen who regularly catches climate alarmists out, explained in a blog what this meant. EM-DAT is a database of disasters that is wholly worthless as a source for such a claim, as it admits, because it only includes very small disasters such as traffic accidents but only for recent years. There is no evidence here of a trend at all.

GMO is a big Boston asset management firm, whose founder and owner, Jeremy Grantham, just happens — you guessed it — to fund the Institute for Public Policy Research.

In the old days, investigative journalists would be all over this: a billionaire funding a pressure group that issues a press release that quotes the billionaire making a Horlicks of science but that nonetheless gets amplified, helping the pressure group attract more funds. But journalists’ budgets have been cut, and it’s easier to rewrite press releases.

Some people are willing to forgive exaggeration and error if it is in a good cause, like increasing concern about plastics or climate change. This is a risky strategy because it encourages a Trump-like refusal to believe evidence even when that evidence is good. If we use up our energies panicking about phantom hobgoblins, we might have none left for the real scares: the over-fishing of the oceans, the effect of invasive alien species on island wildlife and the fact that polychlorinated biphenyls (PCBs), once used in the electrical industry but long since banned, still exist in high enough concentrations in British waters to prevent killer whales from breeding.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.951
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Joda, man skal ha en viss skepsis til slike oppslag. Det om insektene inneholdt blant annet en lineær fremskrivning av en observert trend, og det er ikke helt slik ting vanligvis utvikler seg. Men dette kan også brukes som eksempler på vitenskapens selvkorrigerende natur. Noen legger frem et oppsiktsvekkende resultat, andre forsøker å gjenta forsøket uten å få de samme resultatene, og konsensus sier etterhvert at det oppsiktsvekkende resultatet var en «outlier». Dessverre får ikke oppfølgingsstudiene samme oppmerksomhet som den første «sensasjonen», men de er nå der. Jeg linket nylig til en slik om vaksiner, og har tidligere linket til slike om mobilstråling. Når det ikke er noen påvisbar effekt i en gruppe på mange hundre tusen deltagere som følges over flere ti-år kan man rolig gå ut fra at det ikke er noen slik effekt.

Men du poster dette i klimatråden. Dessverre er det slik at studie etter studie viser at den globale oppvarmingen er høyst reell. Koblingen mellom CO2 i atmosfæren og oppvarming er krystallklar og har vært kjent i over hundre år. CO2-nivåene i atmosfæren er nå de høyeste på minst en million år og øker i et tempo verden ikke har sett så langt tilbake vi kan finne data. Økningen følger de menneskelige CO2-utslippene fra bruk av fossil energi. Årsak og virkning er tydelig. Dette er ikke en enkeltstående sensasjonsstudie som får store overskrifter i to-tre dager og deretter tilbakevises, men et veletablert vitenskapelig konsensus. Du kan like gjerne forsøke å tilbakevise Einsteins generelle relativitetsteori som «medieskapt hysteri».

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn