Hva oppleves som mest meningsfylt: Å motta trygd fra det offentlige, eller å få betalt for å yte noen en tjeneste?Det må da være bedre å beskatte verdiskapningen hardere for å omfordele den, enn å betale folk for å være oppvaskmaskin eller gressklipper.
Etter beslutningen om å redusere/forby bruk av stoffene som bidro til at ozonlaget ble redusert tok det tiår før konsentrasjonen begynte å øke igjen. Det kunne man konstatere i fjor. Dette anses som et usedvanlig godt eksempel på at internasjonalt koordinert innsats kan nytte. I fjor kom indikasjoner:En stund tilbake var det veldig populært med hull i ozon laget - er dette hullet nå tettet?
Mange, kanskje de fleste, har nok et behov for å oppleve å ha en funksjon og å spille en rolle, men om man gjør jobben til en maskin som koster 10,000 og knapt bruker strøm så skjønner man at man er på tiltak hos noen med både velvilje og penger, og da oppleves det kanskje ikke som så meningsfylt lenger. Når robotklipperne har tatt over hos nesten alle med plen vil det bli veldig påfallende.Hva oppleves som mest meningsfylt: Å motta trygd fra det offentlige, eller å få betalt for å yte noen en tjeneste?Det må da være bedre å beskatte verdiskapningen hardere for å omfordele den, enn å betale folk for å være oppvaskmaskin eller gressklipper.
Javisst. Det brukes også for langt mer enn det er verdt: for å sannsynliggjøre at et mye større problem - energi - kan løses på same vis.Etter beslutningen om å redusere/forby bruk av stoffene som bidro til at ozonlaget ble redusert tok det tiår før konsentrasjonen begynte å øke igjen. Men dette anses som et usedvanlig godt eksempel på at internasjonalt koordinert innsats kan nytte:En stund tilbake var det veldig populært med hull i ozon laget - er dette hullet nå tettet?
Formodentlig. I dette tilfellet overtok jeg en løpende avtale og tenker at jobben er hans så lenge han vil ha den. Men den dagen han signaliserer at det ikke passer så godt lenger, blir det Husqvarna som overtar.Mange, kanskje de fleste, har nok et behov for å oppleve å ha en funksjon og å spille en rolle, men om man gjør jobben til en maskin som koster 10,000 og knapt bruker strøm så skjønner man at man er på tiltak hos noen med både velvilje og penger, og da oppleves det kanskje ikke som så meningsfylt lenger. Når robotklipperne har tatt over hos nesten alle med plen vil det bli veldig påfallende.Hva oppleves som mest meningsfylt: Å motta trygd fra det offentlige, eller å få betalt for å yte noen en tjeneste?Det må da være bedre å beskatte verdiskapningen hardere for å omfordele den, enn å betale folk for å være oppvaskmaskin eller gressklipper.
Har lest få studier som viser til at "energi kan løses på samme vis". Det var forholdsvis lett å finne andre drivgasser til kjøleanlegg, etc., og å erstatte klorfluorkarboner (CFC) med disse. Det er noe helt annet å skulle redusere vår avhengighet av fossil energi så det monner. Erstatningene kan ikke fases inn tidsnok, mens alternativer kunne fases inn dagen etter CFC-forbud.Javisst. Det brukes også for langt mer enn det er verdt: for å sannsynliggjøre at et mye større problem - energi - kan løses på same vis.Etter beslutningen om å redusere/forby bruk av stoffene som bidro til at ozonlaget ble redusert tok det tiår før konsentrasjonen begynte å øke igjen. Men dette anses som et usedvanlig godt eksempel på at internasjonalt koordinert innsats kan nytte:En stund tilbake var det veldig populært med hull i ozon laget - er dette hullet nå tettet?
Den plenen gjør du snart om til en kjøkkenhage ... også den kan stelles av en robot.Formodentlig. I dette tilfellet overtok jeg en løpende avtale og tenker at jobben er hans så lenge han vil ha den. Men den dagen han signaliserer at det ikke passer så godt lenger, blir det Husqvarna som overtar.Mange, kanskje de fleste, har nok et behov for å oppleve å ha en funksjon og å spille en rolle, men om man gjør jobben til en maskin som koster 10,000 og knapt bruker strøm så skjønner man at man er på tiltak hos noen med både velvilje og penger, og da oppleves det kanskje ikke som så meningsfylt lenger. Når robotklipperne har tatt over hos nesten alle med plen vil det bli veldig påfallende.Hva oppleves som mest meningsfylt: Å motta trygd fra det offentlige, eller å få betalt for å yte noen en tjeneste?Det må da være bedre å beskatte verdiskapningen hardere for å omfordele den, enn å betale folk for å være oppvaskmaskin eller gressklipper.
Politikere og folk i rørsla som vil fortelle at det nytter lar seg ikke nødvendigvis stagge av at ingen med greie på sakene vil hevde at ozonhullerfaringen sier noe om potensialet for politisk styrt avvikling av bruk av fossilt brennstoff. Jeg mistenker at du har opplevd typen IRL.Har lest få studier som viser til at "energi kan løses på samme vis". Det var forholdsvis lett å finne andre drivgasser til kjøleanlegg, etc., og å erstatte klorfluorkarboner (CFC) med disse. Det er noe helt annet å skulle redusere vår avhengighet av fossil energi så det monner. Erstatningene kan ikke fases inn tidsnok, mens alternativer kunne fases inn dagen etter CFC-forbud.Javisst. Det brukes også for langt mer enn det er verdt: for å sannsynliggjøre at et mye større problem - energi - kan løses på same vis.Etter beslutningen om å redusere/forby bruk av stoffene som bidro til at ozonlaget ble redusert tok det tiår før konsentrasjonen begynte å øke igjen. Men dette anses som et usedvanlig godt eksempel på at internasjonalt koordinert innsats kan nytte:En stund tilbake var det veldig populært med hull i ozon laget - er dette hullet nå tettet?
Hva skal vi med lærere når vi ha podcaster?Det har du sannsynligvis rett i. Men det arbeides iherdig for å avhjelpe noe av behovet med Al også her. Men min svigerdatter utdanner seg nå til sykepleier og jeg anbefaler Junior å gå samme vei. Her vil det fortsatt være et behov for mennesker.Ser elles ikkje særleg mykje teikn på at omsorgsarbeidarar og lærarar kjem til å gå gå arbeidslause. Heller ikkje dei som skal vedlikehalde framtidsløysingane, og fore dei med energi.
Tja. Pengene må jo komme fra et sted , som skal holde alle gående. Man ser på ulike modeller, men alt i dag ser vi at digitaliserte selskap unndrar seg beskatning på elegant vis. Automatiserte produksjonsvirksomheter behøver ikke ligge der de kan avgiftsbelegges.Men hvorfor skal det være trist at arbeidsoppgver automatiseres vekk.
Spinnemaskiner - gjorde klær billig og til allemannseie
Traktorer - gjorde at det ble billig og god nok mat til alle
Internettbank med automatiske algorytmer gjør at rentepåslaget er minimalt og det er gratis å betale regninger
Aviser i papir levert i postkassen koster langt mer enn diitalt på nett.
For meg vil fremtiden bety:
-selvkjørende biler og bildeling - bruke mindre tid og penger på transport
-automatisering av produksjon - billigere og bedre varer
-Automatiserte advokater, banker, saksbehandlere - kortere og billigere saksbehandling på det jeg måtte ha behov for
-helsescannere, pileroboter, leveringsdroner - billigere, bedre helsetjenster
En robot som overtar min jobb....
vel - sikkert utfordrende, men det skjer ikke over natten, så jeg kan velge å cruise inn til pensjonsalder eller å omskolere meg. Siden de overnevnte effektene gir meg økt kjøpekraft, kan jeg trolig gå ned i lønn/stillignsbrøk og beholde levestandarden.
Den teknologiske fremgangen vil først og fremst gjøre at vi får økt levestandard. Kanskje kan vi ikke ta alt ut i velferdsfest - kanskje må noe av det tas ut i lavere pensjonsalder, mer ferie og kortere arbeidsdager.
Mvh
OMF
At du ser katastrofer er jo ikke noe nytt. Har jeg forstått det riktig at hele dommedagsprofetiet ditt hviler på forutsetningen om at noen stygge store selskaper stikker av med hele fortjenesten og ikke betaler skatt...?Tja. Pengene må jo komme fra et sted , som skal holde alle gående. Man ser på ulike modeller, men alt i dag ser vi at digitaliserte selskap unndrar seg beskatning på elegant vis. Automatiserte produksjonsvirksomheter behøver ikke ligge der de kan avgiftsbelegges.
Kven skulle vel gå inspeksjon i friminutta om ikkje lærarane gjorde det?Hva skal vi med lærere når vi ha podcaster?Det har du sannsynligvis rett i. Men det arbeides iherdig for å avhjelpe noe av behovet med Al også her. Men min svigerdatter utdanner seg nå til sykepleier og jeg anbefaler Junior å gå samme vei. Her vil det fortsatt være et behov for mennesker.Ser elles ikkje særleg mykje teikn på at omsorgsarbeidarar og lærarar kjem til å gå gå arbeidslause. Heller ikkje dei som skal vedlikehalde framtidsløysingane, og fore dei med energi.
(Ikke mitt standpunkt, men faktisk retoren ved universitetet i Tromsø som mente at det er vel like godt som annen undervisning…)
Prisverdig innstilling. Men synes du at den er utbredt blant de 'bemidlede, kondisjonerte' eller hva man skal kalle det? Å ta sosialt ansvar bør vel følges med å ta et klima/forbruksansvar også. Ser det slik ut? Skal ikke utdype de politiske føringene de siste fire år, det har vi andre tråder til. Men økonomisk frihet eller rett og slett Litt ekstra god råd (som ganske mange i Norge har i dag) avspeiles først og fremst i økt personlig forbruk og økt personlige utslipp. Ikke i større sosialt ansvar. På mange måter tvert om. Man hegner om rikdom/privilegier og ønsker i bunn og grunn å trekke stigen opp etter seg.Ja, jeg har selv pådratt meg flere og større plener enn hva jeg rekker over selv, så robotgressklipper vs lokal tjenesteyting er en ganske aktuell problemstilling. Det er definitivt ikke et sikkert yrke, for en Husqvarna robot koster ikke stort og klipper jevnere, men det var dette med sosialt ansvar, da.
https://www.dn.no/nyheter/2017/10/0...-en-jobb-kunstig-intelligens-aldri-kan-overta
Mann - ball. Beklager at du ikke får glade 17. maitaler fra meg. Om du syns det er ubehagelig å bli konfrontert med kjensgjerninger kan du imøtegå disse. Hva Trump har her å gjøre, annet enn at hans administrasjon angriper arbeidet mot global oppvarming, får du ta opp med deg selv. (Innen utgangen av året, har jeg spådd. AndersR får en femmer om han sitter da. Selv Steve Bannon tror ikke han sitter perioden ut. Akkurat nå spørs det om han holder ut måneden).At du ser katastrofer er jo ikke noe nytt. Har jeg forstått det riktig at hele dommedagsprofetiet ditt hviler på forutsetningen om at noen stygge store selskaper stikker av med hele fortjenesten og ikke betaler skatt...?Tja. Pengene må jo komme fra et sted , som skal holde alle gående. Man ser på ulike modeller, men alt i dag ser vi at digitaliserte selskap unndrar seg beskatning på elegant vis. Automatiserte produksjonsvirksomheter behøver ikke ligge der de kan avgiftsbelegges.
Ser det til stadighet hevdes at ingenting vokser til himmels og at økonomisk vekst må stoppe opp.
Vel - la oss si at jeg bygde en litt avansert 3D printer som gikk på solkraft. Du kunne slippe en knust laptop, en spade kompost eller tømme søppeldunken din inn i ene enden, den plukket materialene ned til grunnstoffer og bygde opp på nytt det du ønsket. Ingen forurensing, ingen materialforbruk kun gjenvinning og ikke noe forbruk av energi. Kunne ikke jeg da fått det jeg ønsket meg uten at det gikk utover noen andre...? Det er den utviklingen vi er på vei til.....Om 50 år er trolig de aller fleste energikilder fornybare. Gjenvinningsgraden av råstoffer stiger hele tiden og vil nok nå 100% for ikkefornybare ressurser om ikke så alt for mange.
Hvor mange ganger har du spådd at Trump må gå av nå...? Er du ansvarlig for rapportering rund Mannen også...?
Mvh
OMF
Det ser ut til å ha betra seg. Til gjengjeld har ein oppdaga eit hol i isen...https://www.vg.no/nyheter/utenriks/antarktis/kjempehull-i-isen-paa-sydpolen/a/24160540/En stund tilbake var det veldig populært med hull i ozon laget - er dette hullet nå tettet?
Polyniaer, som russerne kaller dem, er vanlige i havis. Det er hva som skjer med isen på fastlandet der man bør være opptatt av.Det ser ut til å ha betra seg. Til gjengjeld har ein oppdaga eit hol i isen...https://www.vg.no/nyheter/utenriks/antarktis/kjempehull-i-isen-paa-sydpolen/a/24160540/En stund tilbake var det veldig populært med hull i ozon laget - er dette hullet nå tettet?
8 grader.....?Kjempe varmt i dag.
Men Mats Kirkebirkeland har skjønt alvoret, honnør til ham for det.Klimabekymringer er foreløpig en venstregreie. Iflg høyrefolk. Klimaendringene kommer jo selvfølgelig til å bite dem ganske fornemt i nesen til å begynne med, men etterhvert vil de begynne å tvile på religionen sin og bli alvorlig bekymret de også. Minervaer og Civitaer rekker ikke å ha både kaken og ete den før helvete er i gang. Mulig det begynner å demre.
Synes Søviknes ser ut som en sliten gammel skilpadde for tiden. Mangel på frisk luft?