Aurora
Æresmedlem
Holder det ikke med saftige statlige subsidier til vindkraften, slik at oppstartsselskapene kan selge seg ut med stor fortjeneste når anleggene er passert halvferdige?
vil slett ikke motsi dette, men for egen del legge til; en legger sugerør inn i statskassa i det (falske) grønne skiftets navn.Elektrifiseringen av Melkøya er vel grelt nok eksempel. Det presenteres som et «klimatiltak», men effekten på global CO2 og oppvarming er formodentlig negativ, mens hensikten er å sikre at Equinor kan produsere og selge hvert eneste fossile molekyl i reservoarene. Regningen får skattebetalerne og strømkundene i Finnmark. Gennialt, Egon, og nå skal jeg la være å klippe inn honnørord fra Hurdalsplattformen denne gangen. Poenget er tydelig nok likevel. Fossilprodusenter har forkjørsrett.
Norsk olje og gass er verdens reneste og mest demokratiske klimaløsning, må vite. Samme hva det koster.vil slett ikke motsi dette, men for egen del legge til; en legger sugerør inn i statskassa i det (falske) grønne skiftets navn.
Melkøya-opprør slått ned på Høyres landsmøte (aftenposten.no) Ett halvt år siden, har Høyre endret standpunkt, eller er de/du bare på stemmejakt nå som Regjeringen har sagt sitt og reaksjonene har kommet?Elektrifiseringen av Melkøya er vel grelt nok eksempel. Det presenteres som et «klimatiltak», men effekten på global CO2 og oppvarming er formodentlig negativ, mens hensikten er å sikre at Equinor kan produsere og selge hvert eneste fossile molekyl i reservoarene. Regningen får skattebetalerne og strømkundene i Finnmark. Gennialt, Egon, og nå skal jeg la være å klippe inn honnørord fra Hurdalsplattformen denne gangen. Poenget er tydelig nok likevel. Fossilprodusenter har forkjørsrett.
Vet ikke, men jeg vet hva jeg selv mener om det. Mistenker at jeg er i mindretall i eget parti.Melkøya-opprør slått ned på Høyres landsmøte (aftenposten.no) Ett halvt år siden, har Høyre endret standpunkt, eller er de/du bare på stemmejakt nå som Regjeringen har sagt sitt og reaksjonene har kommet?
Jeg tror ikke det blir noen videre elektrifisering av plattformer o.a., i det antydede omfanget. Det er for dumt, og utenlandske kjøpere av energi har allerede meldt at de syns det er irrelevant i forhold til "norsk oljes attraktivitet". Blir som å kappe et stykke av et teppe i en ende og sy teppebiten i den andre enden og påstå at teppet er blitt lengre.Vet ikke, men jeg vet hva jeg selv mener om det. Mistenker at jeg er i mindretall i eget parti.
vil slett ikke motsi dette, men for egen del legge til; en legger sugerør inn i statskassa i det (falske) grønne skiftets navn.
Det stemmer vel ikke helt, med mindre man forutsetter at det grønne skifte og fornybar energi er lokaldugnad med lokale råvarer, arbeidskraft m.m
Susidiene er vel først og fremst i sisteledd, altså ikke på produsentene men på forbrukerene siden det gjerne gir litt dårlig stemning rundomkring om velgerene, spesielt i fattige land, må betale markedspris for sin dinosaurjuice.13 millioner USD hvert minutt i subsidier til co2 utslipp.
Oljeindustrien er et underskuddsforetagende og en trussel mot sivilisasjonen.
Godt gjort.
Ja - har man skylapper så ser man jo bare ene siden av en likning.13 millioner USD hvert minutt i subsidier til co2 utslipp.
Oljeindustrien er et underskuddsforetagende og en trussel mot sivilisasjonen.
Og samtidig leverandør av energien verden trenger, fordi olje- og kullselskapene har gjort en fantastisk god jobb for å sperre for alternativer og unngå effektivisering som reduserer forbruket.
Godt gjort.
Litt underholdende, Weld. Du har skrevet bøker her inne om hvor uhørt tåpelig det er å skulle subsidiere energiformen elektrisk strøm, mens det altså er akseptabelt at fossil energi får subsidier. I begge tilfeller er det snakk om å dempe kritikk mot prisstigning (og ofte manipulasjon) fra produsent.Susidiene er vel først og fremst i sisteledd, altså ikke på produsentene men på forbrukerene siden det gjerne gir litt dårlig stemning rundomkring om velgerene, spesielt i fattige land, må betale markedspris for sin dinosaurjuice.
Equinor har vel fortsatt den høyeste skatteprosenten for noe børnotert selskap i verden (en posisjon de har hatt i et par tiår så vidt jeg vet) så eventuelle subsidier de har mottatt blir litt piss i havet til sammenligning.
Avhengig av hvordan man regner så er ogå det langt meste av "subsidiene" på at forbruket av fossilt brensel fordi man i liten til ingen grad betaler miljøkostnaden ved forbrennningen - altså også i all hovedsak i konsumentleddet.
Jeg kan ikke registrere å ha sagt at det er "akseptabelt" noe sted eller noe i den retning, men du leser vel hva du tror står der som du deretter kan være mest mulig uenig i. Poenget mitt var kun at de enorme beløpene det opereres med i svært stor grad ligger på konsumentsiden, samt at veldig mye utgjøres av miljøeffekter som ikke prises i det hele eller kun i begrenset grad gjør det. Det er altså ikke slik at summene det opereres med i sin helhet består av overføringer fra det offentlige til olje/gass/kullprodusentene.Litt underholdende, Weld. Du har skrevet bøker her inne om hvor uhørt tåpelig det er å skulle subsidiere energiformen elektrisk strøm, mens det altså er akseptabelt at fossil energi får subsidier. I begge tilfeller er det snakk om å dempe kritikk mot prisstigning (og ofte manipulasjon) fra produsent.
Men altså en vesensforskell?
I tillegg selvsagt også slik at produsentene av fossil energi mottar enorme subsidier direkte, samt betydelige tillempninger, i form av skattefordeler, fjerning av naturvernsregler, tilgang til tidligere avgrensede leteområder (naturparker, bl.a.)
Poenget her, er at mennesket er gått fra å være den som smidde ambolten og holdt hammeren, til den som befinner seg mellom sin selvsmidde ambolt og et stadig hardere hammersving. Og vi finansierer at det skal knalle hardere og hardere.
Slett ikke. (uthevde). Og det stemmer ikke at mesteparten av subsidiene "går til konsumenter". Fossilindustrien subsidieres i enormt omfang, i tillegg til omfattende fordelsbehandling i forhold til andre energikilder.Jeg kan ikke registrere å ha sagt at det er "akseptabelt" noe sted eller noe i den retning, men du leser vel hva du tror står der som du deretter kan være mest mulig uenig i. Poenget mitt var kun at de enorme beløpene det opereres med i svært stor grad ligger på konsumentsiden, samt at veldig mye utgjøres av miljøeffekter som ikke prises i det hele eller kun i begrenset grad gjør det. Det er altså ikke slik at summene det opereres med i sin helhet består av overføringer fra det offentlige til olje/gass/kullprodusentene.
Av ren nysjerrighet - hvorfor antar du autmatisk at den minste kommentar til noe du skriver skal forstås dithen at man mener det stikk motsatte av hva du mener? Det er ikke nødvendig å klikke i vinkel hele tiden.