Her er vel Rockström ute på sykkelen sin, vil jeg mene. Hva som foregår er velkjent og er blitt advart om, gjentatte ganger, av forskere som er spesialister på geofysikk og paleoklima. Jeg linket selv til Jim White her inne, for mange år siden. Han kunne påvise brå temperaturskift, med økninger opp til 10ºC "in shorter time than it takes you to get through college" -- påvist gjentatte ganger i sedimentlag og i prøver tatt fra Grønlandsisen.
At man har valgt å mene at vi har god tid på oss, at vi kan fortsette å slippe ut CO2 som før (gjerne litt mer, for å få fart på økonomien) er en annen sak. Fra innlegget jeg hadde her i 2017:
Jeg har lenket til Jim White tidligere. Han er en høyst respektert forsker innen paleoklimatologi og klimaendringer. En tid tilbake holdt han dette foredraget for American Geophysical Union. Jeg lenker til hele foredraget. (Det finnes en nedklippet versjon på YouTube, men jeg anbefaler langversjonen).
Vha sedimentprøver og borekjerner har man fastlagt at det har vært perioder i klodens historie der man har hatt abrupte klimaendringer, ikke over tidsrom på hundre år, "but in fewer years than it takes your kids to get through college".
Dette kom uventet på forskerne, disse trodde at klimasystemet var mer motstandsdyktig overfor brå endringer. I foredraget kan man se hva som menes med brå.
Climate is changing as humans put more and more greenhouse gases into the atmosphere. With CO2 levels today around 400ppm, we are clearly committed to far more climate change, both in the near term, and well beyond our children’s future. A key question is how that change will occur. Abrupt climate changes are those that exceed our expectations, preparedness, and ability to adapt. Such changes challenge us economically, physically, and socially. This talk will draw upon results from ice core research over the past twenty years, as well as a new NRC report on abrupt climate change in order to address abrupt change, as seen in the past in ice cores, as seen today in key environmental systems upon which humans depend, and what may be coming in the future.
~ James White, Institute of Arctic and Alpine Research
Det som foregår nå er Abrupt Climate Change, med akselererende temperaturøkning. Helt som spådd.