Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.180
    Torget vurderinger
    2
    Fra 2015 til 2024 har den globale temperaturen falt målt mot gjennomsnittet av de siste 30 år. Det betyr ikke at det ikke kan bli varmere enkelte steder.

Måling på et fåtall steder brukes som skremsel og sannhetsbevis. Det må store datamengder til. Da er en nettside som denne interessant. Her prosesseres mellom 55000 og 80000 målinger i timen globalt 24/7.

Global temperatur
    Vær litt seriøs.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.180
    Torget vurderinger
    2
    Kutt ut hersketeknikken og personangrep.
    Å skrive «vær litt seriøs» er hverken personangrep eller hersketeknikk. Det er en oppfordring til at du forholder deg saklig til lett tilgjengelige opplysninger, som at den globale oppvarmingen har akselerert etter 2015, mens du hevder det motsatte.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.126
    Torget vurderinger
    4
    Nå er jo Saudi Arabia rimelig innhabile men de har ett veldig annet syn på behoved for olje og gass frem til 2050

What the Outlook underscores is that the fantasy of phasing out oil and gas bears no relation to fact,” OPEC said in its WOO forward.

From 2023 to 2029, global oil demand is expected to increase by 10.1 mb/d, with non-OECD countries leading the way, adding 9.6 mb/d to reach 66.2 mb/d. Meanwhile, demand in OECD countries is projected to stagnate, oscillating around 46 mb/d. Long-term, non-OECD demand will continue to rise, adding 28 mb/d by 2050, while OECD demand is expected to decline. India, Other Asia, Africa, and the Middle East will be key drivers of this growth, with India alone expected to increase its demand by 8 mb/d.

Sectors like petrochemicals, road transportation, and aviation are set to play a critical role in future demand. Petrochemicals alone are projected to account for an additional 4.9 mb/d of oil demand, driven by increasing demand for ethane and naphtha. Road transportation is forecast to grow significantly before stabilizing, while aviation demand will add another 4 mb/d by 2050.

OPEC’s outlook also underscores that oil and gas will continue to dominate the global energy mix, accounting for over 50% through 2050. The organization stresses the importance of continued investment in the oil sector, estimating $17.4 trillion will be needed by 2050 to ensure stable supply.

According to OPEC, oil demand will remain robust for decades, with growing demand in non-OECD regions and the continued need for investments in oil infrastructure. Despite the rise of renewables, OPEC’s view is that oil will continue to play a critical role in meeting the world’s energy needs for the foreseeable future.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.733
    OK, forstår. Amerikanske kategorier for hagl er litt annerledes, testet med stålkuler.
    Har ikke sett noen slike klasser for Norge.
    Så et innslag på RAI 1 (IT) hvor de skjøt isballer rett gjennom solcellepanel. Det var golfballstørrelser på isen, og 100km/t !

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.180
    Torget vurderinger
    2
    Altså, når skal det gå opp for folk at "CO2 er plantemat" og at "høyere temperaturer er bra for Skandinavia"?
    Ærlig talt.
    Alternativt - i år var første gang utslippene globalt var større enn naturens evne til å lagre karbon, og i Finland er utslippene nå større enn landets ditto. Noe som kuker til netto-null kalkylene.

Fortsett som før.

Tiina Sanila-Aikio cannot remember a summer this warm. The months of midnight sun around Inari, in Finnish Lapland, have been hot and dry. Conifer needles on the branch-tips are orange when they should be a deep green.
    The moss on the forest floor, usually swollen with water, has withered.

“I have spoken with many old reindeer herders who have never experienced the heat that we’ve had this summer. The sun keeps shining and it never rains,” says Sanila-Aikio, former president of the Finnish Sami parliament.

The boreal forests here in the Sami homeland take so long to grow that even small, stunted trees are often hundreds of years old. It is part of the Taiga – meaning “land of the little sticks” in Russian – that stretches around the far northern hemisphere through Siberia, Scandinavia, Alaska and Canada.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.733
    Klimaendringen akselererer Noe man ikke forutså for noen år side.

För tio år sedan hände något – den globala uppvärmningen började accelerera.
    Forskarna har ännu inte den fulla bilden om varför. Men det finns teorier som oroar.

– Vi kan inte riktigt förklara det ännu, men risken är att jorden håller på att försvagas i sin förmåga att buffra, säger Johan Rockström.

1729336075401.png

Rockström om faktorn som påverkar jorden: Något är fel (aftonbladet.se)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.180
    Torget vurderinger
    2
    Her er vel Rockström ute på sykkelen sin, vil jeg mene. Hva som foregår er velkjent og er blitt advart om, gjentatte ganger, av forskere som er spesialister på geofysikk og paleoklima. Jeg linket selv til Jim White her inne, for mange år siden. Han kunne påvise brå temperaturskift, med økninger opp til 10ºC "in shorter time than it takes you to get through college" -- påvist gjentatte ganger i sedimentlag og i prøver tatt fra Grønlandsisen.

At man har valgt å mene at vi har god tid på oss, at vi kan fortsette å slippe ut CO2 som før (gjerne litt mer, for å få fart på økonomien) er en annen sak. Fra innlegget jeg hadde her i 2017:

Jeg har lenket til Jim White tidligere. Han er en høyst respektert forsker innen paleoklimatologi og klimaendringer. En tid tilbake holdt han dette foredraget for American Geophysical Union. Jeg lenker til hele foredraget. (Det finnes en nedklippet versjon på YouTube, men jeg anbefaler langversjonen).

Vha sedimentprøver og borekjerner har man fastlagt at det har vært perioder i klodens historie der man har hatt abrupte klimaendringer, ikke over tidsrom på hundre år, "but in fewer years than it takes your kids to get through college".
    Dette kom uventet på forskerne, disse trodde at klimasystemet var mer motstandsdyktig overfor brå endringer. I foredraget kan man se hva som menes med brå.

Climate is changing as humans put more and more greenhouse gases into the atmosphere. With CO2 levels today around 400ppm, we are clearly committed to far more climate change, both in the near term, and well beyond our children’s future. A key question is how that change will occur. Abrupt climate changes are those that exceed our expectations, preparedness, and ability to adapt. Such changes challenge us economically, physically, and socially. This talk will draw upon results from ice core research over the past twenty years, as well as a new NRC report on abrupt climate change in order to address abrupt change, as seen in the past in ice cores, as seen today in key environmental systems upon which humans depend, and what may be coming in the future.
    ~ James White, Institute of Arctic and Alpine Research

Det som foregår nå er Abrupt Climate Change, med akselererende temperaturøkning. Helt som spådd.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Tyskland var lenge sett på som poster child innen energi. Slutte med kjernekraft som var så 1980 for noen år siden, bygge masse vindraft (tungt subsidiert av tyske strømkunder men skitt au), de forbøy fracking og så burtetter. Nå fremstår Tyskland, med rette, som de aller teiteste i rommet. En av verdens største gassimportører som var helt avhengige av billig gass fra Russland og ender nå opp med å kjøpe LNG fra hovedsaklig USA. De må forsåvidt for all del mene alle disse tingene, men da må de også innrømme at de helt på egen hånd har satt seg i den mildt kukne situasjonen de nå befinner seg i.

Alle som har lest tråden om strømpriser her på sentalen burde være i stand til å skjønne hvor lite som skal til før alt som kunne minne om solidaritet osv forsvinner. Selv når den norske stat tar mer eller mindre hele ekstraregningen er folk og fe potte sure.

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.733
    Her er vel Rockström ute på sykkelen sin, vil jeg mene. Hva som foregår er velkjent og er blitt advart om, gjentatte ganger, av forskere som er spesialister på geofysikk og paleoklima. Jeg linket selv til Jim White her inne, for mange år siden. Han kunne påvise brå temperaturskift, med økninger opp til 10ºC "in shorter time than it takes you to get through college" -- påvist gjentatte ganger i sedimentlag og i prøver tatt fra Grønlandsisen.

At man har valgt å mene at vi har god tid på oss, at vi kan fortsette å slippe ut CO2 som før (gjerne litt mer, for å få fart på økonomien) er en annen sak. Fra innlegget jeg hadde her i 2017:

Jeg har lenket til Jim White tidligere. Han er en høyst respektert forsker innen paleoklimatologi og klimaendringer. En tid tilbake holdt han dette foredraget for American Geophysical Union. Jeg lenker til hele foredraget. (Det finnes en nedklippet versjon på YouTube, men jeg anbefaler langversjonen).

Vha sedimentprøver og borekjerner har man fastlagt at det har vært perioder i klodens historie der man har hatt abrupte klimaendringer, ikke over tidsrom på hundre år, "but in fewer years than it takes your kids to get through college".
    Dette kom uventet på forskerne, disse trodde at klimasystemet var mer motstandsdyktig overfor brå endringer. I foredraget kan man se hva som menes med brå.

Climate is changing as humans put more and more greenhouse gases into the atmosphere. With CO2 levels today around 400ppm, we are clearly committed to far more climate change, both in the near term, and well beyond our children’s future. A key question is how that change will occur. Abrupt climate changes are those that exceed our expectations, preparedness, and ability to adapt. Such changes challenge us economically, physically, and socially. This talk will draw upon results from ice core research over the past twenty years, as well as a new NRC report on abrupt climate change in order to address abrupt change, as seen in the past in ice cores, as seen today in key environmental systems upon which humans depend, and what may be coming in the future.
    ~ James White, Institute of Arctic and Alpine Research

Det som foregår nå er Abrupt Climate Change, med akselererende temperaturøkning. Helt som spådd.

Jim White kjenner jeg ikke til. Men det overrasket i hvertfall en som jobber med temaet daglig, og som jeg kjenner, hvor raskt det har gått de siste årene. Det ift til det gjengse bildet forskerne har sittet med. Abrupt clima change er en av modellene, men det har vært knyttet stor usikkerhet rundt dette. Derfor har det vært en relativt lineær modell som er blitt stående. Bortsett fra det s.k. tipping point som et mulig scenario - hvor det virkelig "tar av". Kan jo se ut som det nærmer seg.

Norge har jo tenkt å hjelpe litt ekstra til, ikke bare "åljo", men krafse litt ekstra på havbunnen, noe som ikke usannsynlig vil frigjøre store metanmengder . Metan er som kjent en drivhusgass som er 20 ganger "sterkere" enn CO2- "Det grønne skiftet" kaller regjeringa det.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.123
    Torget vurderinger
    1
    Regjeringene. Det er ingenting som tyder på at hvilken regjering vi har gjør noen forskjell mhp klimapolitikk.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.733
    Redd de taler for døve ører. Men de gjør i hvert fall sitt får å informere og spre kunnskap. Ingen kan si vi visste ikke.... . Vi tar med oss budskapet sier minister Sandvik, betryggende ? Ser også at han slår seg på brystet med "de nordiske landene og EU landene". EU har en mye sterkere og ikke minst mer aktiv handlingsretta politikk . Norge fremstår som en sinke, men avtaler og konferanser er vi svært,svært aktive på ("Norge tok en lederrole på klimakonferransen"). Men dessverre, underskrifter alene hjelper lite.

"Sandvik sier at oppgaven til regjeringen er å utforme politikk basert på et godt kunnskapsgrunnlag.

– Derfor leser vi innspillet fra forskerne med stor interesse. De nordiske landene og EU-landene er allerede blant de som har de mest ambisiøse klimamålene med de mest effektive klimatiltakene, sier klima- og miljøministeren til ABC Nyheter."

1729664461068.png

Forskere advarer de nordiske ministrene | ABC Nyheter

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.123
    Torget vurderinger
    1
    Det vil bli sagt at det var ikke mer vi kunne gjøre. Med krav om å bli trodd.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.473
    Det vil bli sagt at det var ikke mer vi kunne gjøre. Med krav om å bli trodd.
    Egentlig er det et betimelig spørsmål, for kan egentlig politikerne i demokratiske systemer gjøre mer enn de gjør i dag? Jeg tviler på at de kan det. Befolkningen vil antakelig ikke akseptere de ofrene dette nødvendigvis må koste, og partiene med de enkleste løsningene vil vinne fram. Mye slik vi ser i dag. Og de som hevder å ha enkle løsninger har i praksis ikke andre løsninger enn å stikke huet i sanda, og påstå at problemet ikke finnes.
    Jeg er redd at det må et diktatur til for å redde det som reddes kan. Ikke at jeg ønsker meg i den retningen, men jeg stiller meg faktisk tvilende til at demokratiet er i stand til å håndtere såpass ressurskrevende problemer preventivt. Kostnadene kommer, vær du sikker, men da har allerede toget gått, og det spørs om demokratiet overlever en slik situasjon.
    Ja, jeg merker at jeg blir litt dystopisk, innimellom. Det er av og til greit å innse at det meste av den tilmålte tiden er forbi. Flukten til evigheten er vel en sikker "escape route".

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.123
    Torget vurderinger
    1
    Man tyr til litt eskapisme av og til. Musikk og hifi har den funksjonen. Jeg merker at jeg forsøker å akseptere at dette ikke kommer til å gå bra. Behovet for å ta elendige fakta og trender inn over seg må veies opp mot behovet for å skjerme seg.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.180
    Torget vurderinger
    2

Vi har sløst vekk noen år. Jeg var 31 da dette stod på forsiden av Newsweek, med en stor artikkel i bladet. Kort etter advarte Margaret Thatcher om farene ved akselererende klimaendringer, under den årlige sammenkomsten i FN. Hun ba verdens industrinasjoner om å samle seg om den nødvendige motinnsatsen. Og George Herbert Walker Bush meldte sterkt og klart under Rio-konferansen i 1992, denne utfordringen skulle man ta på strak arm.

Dermed mobiliserte oljeindustrien, og her er vi nå, 36 år etter den forsiden.

Newsweek_greenhouse.jpg

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.585
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg leita etter Ellen Auensens fantastiske tegning "Andedammen", men finner den ikke.. Selv om mange av politikerne i den tegninga ar døde i dag, er situsasjonen med dagens politikere stort sett staus quo.....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.180
    Torget vurderinger
    2
    Nevnte denne TV-serien da den kom. "Når dikene brister" fikk stor oppmerksomhet i Nederland og Belgia.

Åtte år etter viser dansk TV2 «Familier som vores», laget av Tomas Vinterberg (Festen, bl.a.).

Om hvordan Nederland oppløser landet på grunn av havstigning og der Danmark følger etter. Har du ressurser til det kan du fritt velge hvor du vil flytte. De som er uten ressurser må akseptere destinasjonen den danske stat velger, dersom de vil ha støtte til emigrasjonen.

Vinterberg ser på konsekvenser, i disse «mine barn, dine barn» tider.

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    WHO og verdens legebestand har kommet med sine advarsler om fremtidige alvorlige helseproblemer og migrasjon for mange mennesker som følge av global oppvarming men det er liten respons fra politisk hold all over. De høre ikke etter og lite eller ingenting blir gjort som kan monne.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er bare å innse at ingenting substantivt kommer til å bli gjort før ting som flommen i Spania blir jevnlige hendelser og antall dødsfall + statenes utgifter uvegerlig utdistanserer industrilobbyistenes løfter og trusler.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.123
    Torget vurderinger
    1
    Man kommer ikke til å gjøre noe før det er for sent å gjøre noe - og da kan man jo like gjerne la være, ikke sant?

Sa hesteklinikken.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er bare å innse at ingenting substantivt kommer til å bli gjort før ting som flommen i Spania blir jevnlige hendelser og antall dødsfall + statenes utgifter uvegerlig utdistanserer industrilobbyistenes løfter og trusler.
    Antall mennesker som dør av klimarelaterte årsaker har falt i mange tiår, og er nå lavere enn noen gang.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mon tro når Spania sist opplevde en flom som tok godt over 200 liv. Mon tro om det blir like lenge til neste gang.

Så var det kostnadene. Sist gang, når enn det måtte ha vært siden ingenting i samme liga er registrert, var tilstrekkelig lenge siden at utgiftene trolig var heller moderate. Reparere en del enkle hus, bygge en del nye enkle hus, utbedre X kilometer grusvei. End of, pretty much.

Denne flommen derimot har radert ut veier, jernbanelinjer, broer, kraftverk, industriparker, businessområder og annen infrastruktur, i tillegg til tusener av bolighus. Utgiftene med å rehabilitere regionen og den langsiktige økonomiske virkningen betegnes som "umulig å kalkulere", men vil i alle fall beløpe seg til flere titalls milliarder Euro.

Tap av liv er småkjipt en liten stund, men utgiftene vil merkes i svært lang tid og vil nok få en mye større innvirkning på spansk politikk.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det skjer hele tiden nye ting. Men hvis man ser på tapte menneskeliv så er det hele tiden færre og færre som dør av klimarelaterte årsaker. Det til tross for at moderne medisin holder liv i en haug mennesker med elendig helse. De fleste som har dødd her er vel sengeliggende mennesker på slutten av livet.

Kostnadene blir selvsagt større, siden alt er større, bedre og finere nå enn noengang, men det har jo knapt noen betydning for økonomien i det store bildet.

Når man ser kommentarene om budsjett her hjemme så ser jeg ingen vilje til å ofre noe - om det gjelder kultur, skoler, sykepenger eller hva som helst annet, så ser jeg ingen vilje til å redusere noe - hvilket velferdstiltak er du villig til å kutte for miljøet?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ikke villig til å ofre noe særlig hverken personlig eller på vegne av samfunnet, fordi a) jeg lever temmelig nøkternt og b) jeg bryr meg heller lite. Jeg er dau før ting blir virkelig ille, jeg har ikke barn og i tillegg er jeg overbevist om at det allerede er for sent å gjøre noe problemet, med mindre man tar store og svært inngripende grep - som ikke akkurat ser ut til å være på agendaen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er ikke villig til å ofre noe særlig hverken personlig eller på vegne av samfunnet, fordi a) jeg lever temmelig nøkternt og b) jeg bryr meg heller lite. Jeg er dau før ting blir virkelig ille, jeg har ikke barn og i tillegg er jeg overbevist om at det allerede er for sent å gjøre noe problemet, med mindre man tar store og svært inngripende grep - som ikke akkurat ser ut til å være på agendaen.
    Ja, alle har sin egen forklaring på hvorfor akkurat de ikke trenger å gjøre noe, og at det er noen andre som har skylden.

Jeg tenker det kommer til å gå ganske bra, vi har vel allerede tatt 1,5 grad oppvarming og verden er et ganske bra sted i dag.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.123
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig, Bare å se fram til neste sesong: "De neste 1,5 gradene". Tipper det blir mer av det samme, men med noen overraskelser på lur.

Bare å legge mais i sola og vente på at det popper.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Trodde jeg gjorde det ganske klart at det ikke er det at jeg ikke trenger å gjøre noe, men at jeg ikke er interessert i gjøre noe, men du leser jo typisk ting som du vil, ikke som det står skrevet.

Det er dessuten ikke min jobb å finne ut av. Hvis myndighetene finner ut at problemet må tas på alvor før jeg dauer, noe jeg aldri kan tenke meg, så tar jeg de følgene det får. Noe annet valg vil jeg uansett ikke ha.

Og for all del, Norge er et veldig bra sted anno 2024. Det er langt, langt verre med en lang, lang rekke andre land.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn