WebEx er fint til møter og diskusjoner, men det gir ikke samme grad av interaksjon feks når folk fra ulike kontorer/lokasjoner skal samarbeide om et prosjekt. For arbeidsrelaterte diskusjoner og brainstorming er det etter min erfaring en stor fordel å møtes face-to-face. Nå er ikke jeg den som reiser mest med jobben, har vel hatt fire jobbreiser de siste seks årene (USA, Tyskland, Frankrike og Romania), men jeg ser ikke for meg at noen av disse ville gitt samme utbytte om de ble byttet ut med videosamtaler. De hadde jeg uansett ukentlig med personene det gjaldt, mens reisene handlet mer om å knytte relasjoner og bli kjent med de man jobbet med, i tillegg til å ha åpne diskusjoner, brainstorming og kunnskapsutveksling relatert til prosjektene vi jobbet med. Så spredte lokasjoner fordrer mer reising.
Jeg hadde også tidligere en kollega fra "oppi nord" som jobbet fra hjemmekontor, og han reiste ned til hovedkontoret og var der én uke i måneden, så det blir en del flyreiser. Og en kompis av meg ukependler også fra Trondheim til Oslo med fly, siden han bor i Trondheim mens kontoret (Nortura) er i Oslo. Så det hadde vært interessant å se hvor mange flyreiser det blir når en gitt offentlig etat skal flyttes ut av Oslo, for de tredve± daglige avgangene på ukedager fra Flesland og Værnes er neppe dominert av fritidsreisende.
Uansett er flyreiser en veldig liten del av menneskers karbonavtrykk, og jeg synes det er feil og navnebeskuende å moralisere rundt dem. Spesielt hvis bakteppet er at man selv har vært i hundre land i alle verdensdeler og ikke lenger ser noe behov for å reise. Hvis vi fjerner folks mulighet til å reise blir internett vår eneste kanal til omverdenen, og ser man på hvordan samfunnsdebatten utvikler seg om dagen så tror jeg ikke det er spesielt gunstig for menneskeheten.
Når høytutdannede og verdensvante latte-sosialister argumenterer for at vanlige folk ikke lenger skal ha muligheten til å fly, og så i neste åndedrag latterliggjør uutdannede amerikanske Trump-velgere fordi de ikke har pass og aldri har vært i noen andre land enn sitt eget, så blir ironien nesten til å ta og føle på.