Utslippene må ned til null? Det er en utopi, kommer aldri til å skje. Milliarder er i ferd med å få kjøpekraft tilstrekkelig til å kunne fly på ferie, spise kjøtt ofte og kjøpe seg bil. Sitter og venter på et fly i Bangkok og hovedtyngden av menneskene som passerer forbi er kinesere og indere. De vil aldri finne seg i å ikke få ta del i den velstanden og fråtseriet som vesten har hatt og fortsatt har.....
Vel, i så fall er det kjørt. Ganske enkelt. Det er mulig du har rett, selvfølgelig. Men det er også en mulighet for at du ikke har rett. Og jeg ønsker å gripe det lille halmstrået vi har for at du ikke har rett.
Grunnen til at jeg er
litt optimistisk er at man nå virkelig begynner å merke effektene av klimaendringene. Det betyr at handlingene våre kan linkes direkte til ting som går utover oss selv. Hadde for eksempel denne diskusjonen med kjæresten min i går, som ikke har vært så begeistret for at jeg ikke vil fly på ferie i fremtiden:
-------
"- Men hvordan skal vi komme oss til USA da?? Og Indonesia? Jeg vil besøke de landene!!
- Altså, USA kan vi i prinsippet komme oss til med båt på 10 eller 12 dager, hvis vi har et par måneder til rådighet. Indonesia vet jeg ikke.
- Jeg vil ikke ta båt ti dager!
- Ja, jeg skjønner det. Og det blir selvfølgelig vanskeligere å reise langt sammen når jeg ikke vil ta fly. Skjønner jo det. Sorry.
(stillhet, misfornøyd kjæreste grynter. Jeg fortsetter: )
- Men se på det sånn. Du har vært veldig bekymret for været i sommer, ikke sant? Du har tenkt på dyrene som har lidd, på landbruket, på tørken, på hagen vår, alt det der.
- Ja.
- Dette er klimaendringene. Det kommer til å bli mye verre. Det går utover oss og familien vår også.
- Ja, og?
- Vel, å fly til USA slipper ut veldig mye C02 som gjør klimaendringene verre. Din flytur bidrar altså til at klimaendringene blir verre.
- Men det er bare én tur! Og det er mange mennesker i verden!
- Ja, men veldig få av menneskene i verden flyr. Hva tror du hadde skjedd hvis alle menneskene i verden hadde tatt en flytur over atlanteren hvert eneste år? Da ville vi fått en global oppvarming på mange, mange grader. Det ville eksplodert. Det ville blitt fullstendig katastrofe, enda mer enn nå. Det betyr altså at du ønsker noe for deg selv som det ikke er mulig at alle andre kan få oppleve. Du vil ha en større bit av kaken enn hva andre kan få. Og den kakebiten gjør også at både du og andre får det vanskelig. Er det rettferdig?"
(pause, tenkende kjæreste)
- Hm, nei. Jeg må tenke litt. Kanskje du har rett. Du er nok mer prinsipiell enn det jeg har vært".
---------------
Jeg vet at det er første gang jeg har fått kjæresten min til å forstå ordentlig hvorfor jeg har sluttet å fly. Og det skyldes direkte at klimaendringene ikke lenger er abstrakte, eller i fremtiden. Hun kan observere dem utenfor stuedøra vår.
Så derfor tror jeg egentlig noe kan holde på å endre seg. Churchill lovet engelskmennene blod, svette og tårer, og ble elsket for det. Men ja, nettopp fordi folk i fattige land får mer mellom hendene, mener jeg at vi må redusere overforbruket her hos oss. Så lenge folk i Kina og India ser hvordan vi lever i Vesten, vil de selvfølgelig ønske å ha det samme.