Hardingfele: skriver fra mobil så får ikke brukt siteringsdunksjonen. Kort: flere ting jeg er uenig i. Du har noen kontrafaktiske hypoteser om hva MDG skulle/burde ha gjort for å få mer oppslutning. Problemet med dette er nettopp at det er kontrafaktiske hypoteser. Ville MDG hatt mer oppslutning om det hadde avholdt seg fra å mene noe om andre ting enn klima? Kanskje. Men kanskje ikke. Det er umulig å si noe sikkert om dette. Min magefølelse er helt motsatt av din: jeg tror ikke MDG ville fått noe særlig oppslutning om de hadde insistert på å bare synse om klima. Men det er umulig å si noe om hvem som har rett.
Der du derimot tar feil, er at MDG har blitt "bredere". Jeg vil si det er tvert i mot. Før var MDG opptatt av mange flere saksområder enn nå - ikke-vold, rus, klassisk naturvern, alternativ medisin, med mer. Det som har skjedd de siste årene derimot, er at man i mye større grad har rettet seg inn mot klima og bare klima - til irritasjon fra en del i det "gamle" MDG som også er opptatt av ikkke-vold og slikt.
Den andre kontrafaktiske hypotesen din er at MDG ville oppnådd mer dersom man var mer dystopiske i retorikken. Igjen: det er en kontrafaktisk hypotese. Her sier magefølelsen min at dette er avhengig av posisjonen man har. Dersom man allerede er etablert og respektert, tror jeg katastrofe-retorikk kan bli hørt på. Men dersom man er liten og står på utsiden av det etablerte, er keg veldig usikker på det. Men igjen: dette er kontrafaktiske scenarier. Vi vet ikke. Det skal dog sies at mesteparten av den eksperimentelle sosialpsykologiske forskningen som er gjort på dette tyder på at katastrofe-retorikk ikke nødvendigvis fungerer så bra (men jeg er litt usikker på den eksterne validiteten til mye av denne forskningen).
Så veldig kontrafaktisk kan det umulig være. MDG "eide" klima/miljø før valget i 2013, fordi andre parti ikke hadde fokus på feltene. De hadde kjørt seg fast i hva oljelandet Norge trengte på kort sikt og latt disse skillelinjene stå åpne. Velgere som var frustrerte over at emnet ikke ble diskutert blant politikerne gikk til MDG.
Dette kan man se på økt valgoppslutning utover 2012/13; man kan se det på bevisstgjøringen blant folk flest om klima/miljø som viktig (der nordmenn riktignok har satt dette på vent), osv.
Jeg har ingen steder sagt eller ment at MDG kun "skal synse om klima". Mer om det under.
Du skriver:
Der du derimot tar feil, er at MDG har blitt "bredere". Jeg vil si det er tvert i mot.
Dette er tøys. Jeg har i to tidligere innlegg, i diskusjonen vi har, henvist til "tullesakene" som MDG har forsøkt å luke ut av sitt program, med mer eller mindre hell, nettopp fordi det ble lett for andre parti å spenne ben for MDG utover sommeren 2013, før Stortingsvalget den høsten. Velgere som var entusiastiske over partiet kom i tvil, når de ble minnet om annet som stod i programmet.
Men det er ikke tullesakene jeg henviser til når jeg skriver at partiet nå favner langt bredere enn dets lille størrelse åpner for. Programmet er blitt betydelig utvidet i innhold og emneomfang fordi man ble kritisert for å være et ensaksparti og, i min oppfatning, reagerte feil på anklager om at "MDG ikke er i stand til å være et nasjonalt styringsparti". Det behøver ikke et blokkuavhengig aktivistparti å være. Som du selv påpeker, skal partiet "bidra til at (klima/miljø)spørsmålet kommer på dagsorden, og slik "tvinger" mainstream-partiene til å ta det på alvor".
Deretter tillegger du meg at jeg skulle ønske at MDG var "mer dystopiske i retorikken". Langt derifra. Jeg ønsker at MDG er konstruktive, fremoverskuende og konkrete på hvordan Norge og verden ser ut om femti år, og hvordan vi skal komme oss fra Oljeøkonomi til Tiden etter oljen.
Velgere i langt større prosentandeler enn hva MDG har klart å fange opp venter på klar beskjed om dette. Skal man skape en folkebevegelse er det også viktig å gi folket klare budskap om hva som skal til, hvilken retning man skal gå i, og hva som venter av utfordringer og fordeler.
Dette gjorde bondebevegelsen og arbeiderbevegelsen utover 1800-tallet, med innsats som gikk fra "politiske retorikk", som du kaller det, til beinhard innsats på "gølv&grasrotnivå" når det gjaldt utdanning, foreningsarbeid, etablering av Folkets hus, kursaktivitet for å tilegne seg nye teknikker i landbruket, bevisstgjøring omkring kooperativ/samvirker, osv.
Veien fra å være husmann/leilending til å bli selveiende bonde med utsikt til annet enn smalhans ble konkret og gjennomførbar.
Det er ikke dystopi å påpeke, helt i tråd med forskning innen klima og landbruk, at Norge må være langt mer selvhjulpent i fremtiden. Idag er vi ekstremt sårbare og avhengige av interkontinentale forsyningslinjer for matproduksjon.
Det er ikke dystopi å påpeke at Heimevernet bør være et satsingsområde, sammen med Sivilforsvaret, for å klare de klimakatastrofene/ekstremværutslagene som vi vet kommer.
Det er ikke dystopi å tilrettelegge for bred rekruttering til landbruket ved å gjøre det fordelaktig å være deltidsbonde i utkantstrøk og å gjenoppvekke lokalkunnskap om vekstforhold, osv. (Etter modell av Sveits/Østerrike, som kan beredskap).
Det er ikke dystopi å skulle ta en revisjon av fag i skolen, i forhold til kommende automatisering av arbeidsplasser, og spørre: hva trenger vi å vite om tyve år, i forhold til hva vi tror vi trenger av kunnskap nå?
Osv. I tillegg står det i klar kontrast til rådende politikk, uavhengig av blokker, og gir dermed velgerne en grunn til å velge MDG.
Den britiske Transition Town bevegelsen er en god mal på hva man burde gjøre her hjemme, i forhold til å bevisstgjøre på lokalt plan når det gjelder behovet for overgangsinnsats.
https://transitionnetwork.org/
I stedet får vi preik om Hyperloop og at det ikke er behov for vekstreduksjon i økonomien, samt en masse småtweaks som er like ineffektive som kabelløftere i forhold til intendert effekt, og som gjør at velgere flest tenker at "det kan umulig være så farlig med disse klimaendringene."
Partiet burde ha langt større oppslutning enn der det ligger og snuser på sperregrensen ...