Fant nettopp denne tråden... Kjempeidè!
Klipsch er jo en tweakers drøm å holde på med, spesiellt Heritage serien.
Har selv et par Cornwall II med Crites titan tweeter diaphragm, bassere og delefilter.
Prøvde forresten et annet billig tweak i går. Monterte ping-pong baller i horna som diffraction/phase plug!! Dette ga faktisk et merkbart løft. Har lest om det mange ganger på Klipschforum og Klipsch Korner, men har stort sett bare flirt av idèen.
Har også mye annet jeg skal gjøre med de etterhvert. Kommer til å gå all-out på delefilteret med North-Creek 8 awg spoler, Duelund cast copper kondiser og tyske Mast Mutter autotrafoer til mellomtone og Mundorf Gold kondiser til diskantene.
Kommer også til å åpne opp høyttalerne og avstive dem kraftig internt og sette inn Crites diaphragm's til mellomtonen og dempe alle horna.
Som dere ser, det tar aldri slutt!! Det er det som er så gøy!
Angående Klipsch inspirert DIY, så har jeg litt på trappene.... Har kjøpt K79 diskant, K701 med driver og 4stk 4ohms 8-toms ettermarkeds Klipsch bassere som jeg holder på å bygge en senter av. Den blir på ca 130 liter, ha ca samme membranareal og følsomhet som en Cornwall, men vil selvsagt ikke gå så dypt.
Har delefilteret sånn cirka i mål, men det testkabinettet jeg spikket sammen er ikke brukenes. Prøvde med 2 stk bassere side om side på hver side av horna, men det ble ikke bra. (Selv om det ble bøst! Den var det smekk i for å si det mildt)
Skal det fungere må man ha et horn som går mye dypere enn K701 slik at man kan ta delefrekvensen betraktelig ned, eller lage et 3,5veis system hvor de ytterste bassene bare går opp til en 200-300Hz og de to midterste fortsetter til 700.
Men, det er gøy å teste!!
Cbarth