Klipsch DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Er flere her som er lei dissinga som blir i Klipsch venners tråden (av dem samme folka gang på gang)

    Så jeg tror denne tråden er liv laga.... For dem som har interesse og tyne høyttalerne sine litt eller mye.

    Her kan det komme allverdens prosjekter med enn viss hangup for PWK sine grunnkonstruksjoner. :rolleyes:
    Joda, ser den. Men vi kunne jo godt tatt dette i Klipsch tråden, så lenge folk hadde klart å gi faen i å la seg irritere av at det diskuteres emner de ikke nødvendigvis interesserer seg for. Synd at det må bli så smalt på en måte.
    Selvfølgelig kan klipsch diy diskuteres i klipsch tråden!!! Det jeg og en annen nevnte var diy høytalere som cornscala etc! Herlige høytalere men som ikke er klipsch...
    Du har jo selv uttalt flere ganger tidligere at du synes det er tull å modde Klipsch høyttalere. Omtrent hver eneste gang emnet kommer opp faktisk.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Mener å huske at det for noen dager siden var en eller annen som reagerte på at det ble diskutert subwoofere til bruk med Klipsch høyttalere i Klipsch tråden.
    Betyr det at vi må opprette en egen tråd for det emnet også? ;)

    Uansett, min høyst personlige mening er vel at så lenge modding av originale Klipsch modeller samt bygging av konstruksjoner som CornScala godtas på forumet på Klipsch.com (moderskipet), så burde det vel være takhøyde for det her på sentralen også. Denne tråden burde være overflødig.
    Du mener å huske? Da burde du lese det innlegget en gang til. Det jeg sa var at subber var helt uinteressant for min del, og da hverken bryr jeg meg om det eller kommenterer jeg det da jeg ikke skal ha sub. Det var ment som en sammenligning når noen nevnte CS. Bryr man seg ikke om CS så er det bare å la være å kommentere det.

    Hadde man derimot diskutert B&W så er man i feil tråd. Skjønner du hva jeg mener nå?
    Ta det med ro, det var ikke det innlegget jeg refererte til. :)
    Da så;)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Leste ett sted at Crites er veldig imponert HIII sine mellomtoner/horn, men at det var noe med selve delefilteret eller elementet/hornet som ikke lot seg kopier eller handle ifra Klipsch. Ett eller annet i den duren, men da hadde han visstnok vært i mer "mål" med noen av sine konstruksjoner.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    ikke referert til Heresy, men med tanke på størrelsen er det sikkert relevant:

    " I own lots of speakers including 3 pairs of Lascalas and a pair of Cornwalls. Used to drive me nuts listening to Lascalas and to Cornwalls alternately. I loved the top end of the Lascala, but did not like the fact that the Lascala has no ability to produce really low bass. Just about nothing there below 50 hz. Now, the Cornwalls excel in the bass area with good solid lows down into the 30s, but with the small midrange horn, something always seemed lacking in the higher frequencies. Just not as open and clear sounding as the Lascala."
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sikkert skikkelig amatør spørsmål men..noen her som har bygget Chorus eller Forte selv ? Er det mulig å skaffe elementer og delefilter etc ?
    Egentlig ikke svar på det du spør om, men... har hatt noen tanker rundt å ta wooferen og horna fra HIII og bygge et større, bedre kabinett, muligens bassrefleks, og fått de samme mellomtoneegenskapene, pluss mer nivå nedover. Burde vel la seg gjøre, bare man har flaks og klarer å lage et filter som passer. Eventuellt lage en litt større HT og fylle på med et par 15" nederst. :)
    Er litt usikker på hvor smart det er å slakte strøkne, nesten nye HIII for et sånt prosjekt, men vil ha mer bass og fun factor.
    Å slakte strøkne H3 høres ikke bra ut.Kanskje dette er noe for deg: Crites CS-1 And CS-1.5 Speaker Project | Critesspeakers.com
    Har sett på de der også, men hvis jeg først skulle handlet kit fra Crites hadde jeg ganske sikkert gått for en Cornscala-variant. Det er faktisk halvveis fristende, siden det koster langt under halvparten av kjøpe-høyttalere som Cornwall.

    Jeg kommer garantert ikke til å slakte HIII'ene mine, det er bare tanker jeg gjør meg innimellom. :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Er flere her som er lei dissinga som blir i Klipsch venners tråden (av dem samme folka gang på gang)

    Så jeg tror denne tråden er liv laga.... For dem som har interesse og tyne høyttalerne sine litt eller mye.

    Her kan det komme allverdens prosjekter med enn viss hangup for PWK sine grunnkonstruksjoner. :rolleyes:
    Joda, ser den. Men vi kunne jo godt tatt dette i Klipsch tråden, så lenge folk hadde klart å gi faen i å la seg irritere av at det diskuteres emner de ikke nødvendigvis interesserer seg for. Synd at det må bli så smalt på en måte.
    Selvfølgelig kan klipsch diy diskuteres i klipsch tråden!!! Det jeg og en annen nevnte var diy høytalere som cornscala etc! Herlige høytalere men som ikke er klipsch...
    Du har jo selv uttalt flere ganger tidligere at du synes det er tull å modde Klipsch høyttalere. Omtrent hver eneste gang emnet kommer opp faktisk.
    Hehe har skrevet tidligere om mine moddete Forte ll og mine la scala med crites diskanter, mine rf ser jeg ingen grunn til og gjøre noe med :) men ja når folk kjøper høytalere til 100000.- + for så og hive ut all innmat så må jeg le. Jeg personlig liker mye av det Paul og co har fått til så ser ingen grunn til og fjerne alt klipsch står for! Tror det blir langt billigere og bygge nye høytalere fra bunnen av ;)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Sikkert skikkelig amatør spørsmål men..noen her som har bygget Chorus eller Forte selv ? Er det mulig å skaffe elementer og delefilter etc ?
    Egentlig ikke svar på det du spør om, men... har hatt noen tanker rundt å ta wooferen og horna fra HIII og bygge et større, bedre kabinett, muligens bassrefleks, og fått de samme mellomtoneegenskapene, pluss mer nivå nedover. Burde vel la seg gjøre, bare man har flaks og klarer å lage et filter som passer. Eventuellt lage en litt større HT og fylle på med et par 15" nederst. :)
    Er litt usikker på hvor smart det er å slakte strøkne, nesten nye HIII for et sånt prosjekt, men vil ha mer bass og fun factor.
    Å slakte strøkne H3 høres ikke bra ut.Kanskje dette er noe for deg: Crites CS-1 And CS-1.5 Speaker Project | Critesspeakers.com
    Har sett på de der også, men hvis jeg først skulle handlet kit fra Crites hadde jeg ganske sikkert gått for en Cornscala-variant. Det er faktisk halvveis fristende, siden det koster langt under halvparten av kjøpe-høyttalere som Cornwall.

    Jeg kommer garantert ikke til å slakte HIII'ene mine, det er bare tanker jeg gjør meg innimellom. :)
    Har hørt cornscala og de spiller bedre enn det meste innen Klipsch Heritage høytalere men det er min mening
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bedre på alt, eller er det spesielle ting du opplevde som bedre? Hvordan er bassen og mellombassen, syns du det var nok trøkk?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Bedre på alt, eller er det spesielle ting du opplevde som bedre? Hvordan er bassen og mellombassen, syns du det var nok trøkk?
    La scala med dypbass! Mindre ressonanser/kasselyd men det kommer vel ann på hvordan kassa ser ut innvendig, materiale etc. Ikke hørt de side om side hjemme men toppen var der, stooor mellomtone og en bass som var med mye lenger ned...mulig la scala var litt villere men som sagt så kan kassene ha noe og si
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Høres jo knall ut det. :) Nå har jeg jo ikke hørt La Scala heller, men har vel fått med meg at de kanskje ikke er helt tamme. Tror jeg ville fulgt tegningene hvis jeg skulle bygd CS, hvis man fyller kabinettet med alle mulige slags avstivninger så går vel det ut over volumet innvendig. Kanskje bedre å eventuellt stive dem av utvendig isteden.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Høres jo knall ut det. :) Nå har jeg jo ikke hørt La Scala heller, men har vel fått med meg at de kanskje ikke er helt tamme. Tror jeg ville fulgt tegningene hvis jeg skulle bygd CS, hvis man fyller kabinettet med alle mulige slags avstivninger så går vel det ut over volumet innvendig. Kanskje bedre å eventuellt stive dem av utvendig isteden.
    Dynamikken har vel noe med kassa og gjøre. Men synes Forte hadde godt av noe avstivning, cw har etter min smak for mye ressonanser. Knakketesten på la scala er jo grufull men låter faktisk ikke så galen eller ressonansene kler høytalerne :)
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    basshyllen og vektbærer til mellomtonen stiver opp sidene ganske bra i mitt par. men bakplaten slår i takt med bassen, selv på lavt volum med 14 islagsmuttere rundt listene. noen monterer et stag fra mellomtonen til bakplaten som tighter til midtpartiet.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Skal man bygge CS så er det vel like greit å følge oppskriften til Crites. Hadde de trengt mer avstining så hadde han vel gitt de det.
    Ser ut som et utrolig morsomt byggesett. Bruker man flerlags kryssfiner så blir de flotte å se på også. Men det materiale koster jo litt. Men som tidligere nevnt her inne, det blir mye billigere enn CW. (Som er latterlig priset i mine øyne).
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    crites sier mye rart, f.eks at dempematerial er unødvendig. stolte på han i noen uker, inntil jeg prøvde med en side og bakplate dekket. forskjellen var ikke liten for å si det slik.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skal man bygge CS så er det vel like greit å følge oppskriften til Crites. Hadde de trengt mer avstining så hadde han vel gitt de det.
    Ser ut som et utrolig morsomt byggesett. Bruker man flerlags kryssfiner så blir de flotte å se på også. Men det materiale koster jo litt. Men som tidligere nevnt her inne, det blir mye billigere enn CW. (Som er latterlig priset i mine øyne).
    Det at man kan velge selv å bygge CS av kryssfiner er faktisk et argument til fordel for CS i mine øyne. Kjøper man Cornwall ferdig er de laget av MDF, selv om hele Heritage serien visstnok originalt var i kryssfiner. Kostnadsbesparelser meg her, og kostnadsbesparelser meg der... Syns vel det er en ganske kjip utvikling at prisen blir høyere samtidig som kvaliteten blir lavere. Men personlig syns jeg ikke kryssfiner er såpass pent at jeg ikke ville prøvd å få til en annen finnish. Pluss at jeg tror noen andre ville hatt ganske klare meninger på akkurat det punktet der hvis jeg skulle hatt dem i stua.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    crites sier mye rart, f.eks at dempematerial er unødvendig. stolte på han i noen uker, inntil jeg prøvde med en side og bakplate dekket. forskjellen var ikke liten for å si det slik.
    Ville du bygd kabinettene annerledes med avstivninger hvis du skulle bygd dem på nytt?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    ingen problem å legge inn avstivninger etterpå da :) bakplanten er jo bare tightet til i mine A iallefall. tviler på en planke her og der ødelegger noe, de er ikke så avanserte.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ok, hender jo at man ser løsninger etter man har gjort noe, som man ikke tenkte på før man begynte. :)
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    separat løsning for toppene kan vær en fordel da, blir ikke låst til de samme horna. men kabinettet blir jo vesentlig dypere.
    er en liten feil i tegningen til A.. rammen på wooferen er så stor at den stanker i hornet om du merker senter for begge. hornet må ca 3mm lengre opp fra hølet. men betyr lite i praksis.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen her som har kikket inni en av desse RF variantene?
    Kjøpte meg et par brukte RF-3 II for noen måneder siden og synes det er en god og morsom allround høyttaler.Kunne kanskje vert interesant å få tak i delefilteret å prøve hvordan de responderer på skifte av en kondis eller 2.
    Så lurer i grunnen på om noen har vert inni desse kassene,hvor delefilteret sitter,og letteste måten å få tak i de på? Regner med man tar ut bassene for å komme til inni der?

    Ellers har jeg eid Klipschhorn,de som etterhvert endte opp hos JanR.
    Hadde også nylig et par Cornscala.En artig høyttaler som jeg tipper kan vere en artig plattform å jobbe med.De jeg hadde tror jeg hadde enkle delefilter,tror 1.ordens på 500 og 5000Hz,så de vil sikkert vere artige å prøve litt forskjellige kondiser i.Har tidligere ikke vert spessilet begeistret for Sonicap kondiser som det ser ut som er brukt i de fleste av desse variantene.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen her som har kikket inni en av desse RF variantene?
    Kjøpte meg et par brukte RF-3 II for noen måneder siden og synes det er en god og morsom allround høyttaler.Kunne kanskje vert interesant å få tak i delefilteret å prøve hvordan de responderer på skifte av en kondis eller 2.
    Så lurer i grunnen på om noen har vert inni desse kassene,hvor delefilteret sitter,og letteste måten å få tak i de på? Regner med man tar ut bassene for å komme til inni der?

    Ellers har jeg eid Klipschhorn,de som etterhvert endte opp hos JanR.
    Hadde også nylig et par Cornscala.En artig høyttaler som jeg tipper kan vere en artig plattform å jobbe med.De jeg hadde tror jeg hadde enkle delefilter,tror 1.ordens på 500 og 5000Hz,så de vil sikkert vere artige å prøve litt forskjellige kondiser i.Har tidligere ikke vert spessilet begeistret for Sonicap kondiser som det ser ut som er brukt i de fleste av desse variantene.
    Hør med Ove, han byttet vel filter etc på sine...
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Får satse på Ove stikker innom her da:) Kanskje greit for andre å vite også.Og det er vel litt av poenget med desse trådene.Dele erfaringer:)

    Prøvde noen ting med Klipschhorn blant annet.Kan skrive litt om det her i tråden etter hvert.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Får satse på Ove stikker innom her da:) Kanskje greit for andre å vite også.Og det er vel litt av poenget med desse trådene.Dele erfaringer:)

    Prøvde noen ting med Klipschhorn blant annet.Kan skrive litt om det her i tråden etter hvert.
    Del gjerne også inntrykk og erfaringer du gjorde deg med Cornscala, og grunnen til at du kvittet deg med dem. Hva syns du om konstruksjonen som en helhet, og hva var styrker og svakheter? :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hadde ikke Cornscala så lenge og brukte de lite.Tok de som delbetaling for noen Audio Note E jeg solgte.Poenget var å ha en høyttaler som kunne spille veldig høyt ved siden av trommesettet i kjelleren.
    Og høyt spillte de :)

    Vet ikke hva jeg skal si om de.... Morsom høyttaler,man kan ha mye gøy med de der.Hadde jeg beholdt de så hadde jeg muligens prøvd litt forskjellig ting for å se hvordan de responderte,som for eksempel litt demping inni kassen,andre kondiser,dempe horn kanskje,justere nivå på mellomtone og diskantdriver,osv. Men de spiller absolutt artig som de er.
    Personlig syns jeg kanskje de hadde litt for mye hornsærpreg.Litt kilne.Hadde litt for lett å bikke over til aggresivt ved "dårlige" innspillinger.Men det har helt sikkert mye med matching med resten av utstyret å gjøre også.
    Sånn totalt sett så foretrekker jeg i grunnen RF-3 II.De henger bedre sammen syns jeg,jamnere balanse,drar mindre oppmerksmohet til seg selv.Men RFene blir mer rotete når man spiller skikkelig høyt.En 15" gjør ting som man ikke får til med to mindre bassenheter,og omvendt for så vidt.
    Kan prøve å vere mer spesifikk om Cornscalaene om det er noe spessielt du lurer på.

    Solgte mine Cornscala for 8.500,- , og det er uansett veldig mye moro for pengene :)
    HPIM2593.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Kikket aldri inni,men han som satte de sammen sa de var helt uten demping.Og han Crites fyren tror jeg også mener de er best uten.
    Men ja,jeg tenkte i samme baner som deg nysgjerrigper.Viss jeg hadde beholdt de så var dette noe jeg ville testet litt mer.
    Grunnen til at jeg solgte har vel mest å gjøre med at jeg har for mye stående,og har allerede ting jeg heller vil jobbe videre med,i tillegg til diverse andre nye DIY tanker.Som man delvis kan se av rotet på bildet:D

    En ting jeg mener kan vere lurt med Cornscala er å ta delefilteret ut av kassen.Både pga at de i seg selv vil gi et løft lydmessig,der blir ganske mye vibasjoner inni der selv uten at man drar på veldig,og man har det veldig lett tilgjengelig om man vil tweake på delefilteret.
    Dette er for meg litt av sjarmen og gleden med et slikt produkt,leke seg litt med det,tweake,voice lyden til sin egen smak,DIY.
    Og selv i utgangspunktet så er det jo noen som foretrekker Cornscala foran både Cornwall og LaScala.Smak og behag.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hvordan forsterker testet du de med?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Tror jeg prøvde kun Mingda EL84 og en liten Pioneer integrert på Cornscalaene.Men kjenner de forsterkerene ganske godt etter å ha prøvt de på flere høytalere.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Fant nettopp denne tråden... Kjempeidè!

    Klipsch er jo en tweakers drøm å holde på med, spesiellt Heritage serien.

    Har selv et par Cornwall II med Crites titan tweeter diaphragm, bassere og delefilter.

    Prøvde forresten et annet billig tweak i går. Monterte ping-pong baller i horna som diffraction/phase plug!! Dette ga faktisk et merkbart løft. Har lest om det mange ganger på Klipschforum og Klipsch Korner, men har stort sett bare flirt av idèen.

    Har også mye annet jeg skal gjøre med de etterhvert. Kommer til å gå all-out på delefilteret med North-Creek 8 awg spoler, Duelund cast copper kondiser og tyske Mast Mutter autotrafoer til mellomtone og Mundorf Gold kondiser til diskantene.
    Kommer også til å åpne opp høyttalerne og avstive dem kraftig internt og sette inn Crites diaphragm's til mellomtonen og dempe alle horna.
    Som dere ser, det tar aldri slutt!! Det er det som er så gøy! ;)


    Angående Klipsch inspirert DIY, så har jeg litt på trappene.... Har kjøpt K79 diskant, K701 med driver og 4stk 4ohms 8-toms ettermarkeds Klipsch bassere som jeg holder på å bygge en senter av. Den blir på ca 130 liter, ha ca samme membranareal og følsomhet som en Cornwall, men vil selvsagt ikke gå så dypt.
    Har delefilteret sånn cirka i mål, men det testkabinettet jeg spikket sammen er ikke brukenes. Prøvde med 2 stk bassere side om side på hver side av horna, men det ble ikke bra. (Selv om det ble bøst! Den var det smekk i for å si det mildt)
    Skal det fungere må man ha et horn som går mye dypere enn K701 slik at man kan ta delefrekvensen betraktelig ned, eller lage et 3,5veis system hvor de ytterste bassene bare går opp til en 200-300Hz og de to midterste fortsetter til 700.

    Men, det er gøy å teste!!

    Cbarth
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Spennende dette Cbarth.
    Er ikke ute etter å ta fra deg noe av gleden,absolutt ikke! ,men bare husk på en litt viktig svakhet/feil i desse konstruksjonene.Der blir nødvendigvis et problem mellom bass,mellomtone og diskant pga avstanden front-bak på talespolene når alle delene er montert i en fronbaffel,en tidsforskjel som kanskje kan kompenseres for i delefilteret,men tror ikke det er gjort i noen av Klipschene. Viss man har lov å kalle dette et avvik fra det mer optimale,så mener jeg dette er en såpass stor svakhet/feil at ved å implementere dyre,og forhåpentligvis da deler med mindre egenkarakter og større evne til realisme,så kan problemet med avstanden mellom driverene bli forsterket.Altså totalopplevelsen av lyden kan gå til det verre med delefilterkomponenter med mindre egenkarakter.
    Det er ikke min stil å helle kaldt vann på folk som er oppglødd,det er bare et vennligsinnet råd:) Det kan dessuten vere slik at jeg tar helt feil også:D

    Edit: Man vil selvsagt også kunne oppleve positive ting med andre delfilterkomponenter,men det kan også samtidig føre til at man merker bedre problemet med tidsforskyvningen mellom bass,mellomtone og diskant.
     
    Sist redigert:
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    syns det er merkelig at det ikke finnes en minidsp konfigurasjon til CS på nettet, med tanke på hvor mange par som har blitt bygd.
    mulighetene gjør skam på hvilket som helst passivt filter. eq over hele frekvensområdet, valgfri avrulling, fase, tidsforsinkelse etc bare noen tastetrykk unna. i tillegg fordelen av separat forsterker til hvert element.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Får satse på Ove stikker innom her da:) Kanskje greit for andre å vite også.Og det er vel litt av poenget med desse trådene.Dele erfaringer:)

    Prøvde noen ting med Klipschhorn blant annet.Kan skrive litt om det her i tråden etter hvert.
    Stikker innom jeg :)
    Vet helt ærlig talt ikke hva som ble byttet på de,var en jeg kjenner som bygde de om for meg.
    Han tok ut delefilterene og kjøpte deler hos dynabel og bygde de om hjemme hos seg og satt det inn igjen.
    Fikk mye bedre diskant og mellomtone etter det,bassen merket jeg ikke så mye på,en smule fastere og dypere mener jeg de ble.
    Er en venn av meg som kjøpte de så jeg kan stikke innom og se hva som sitter inni der :)

    O
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Nei du trenger ikke gøre det for min del,men takk for tilbudet:)
    Lurte bare på om det var lett å få tak i delefilteret,og eventuelle bilder,men finner sikkert noe på nettet vis jeg leter.
    Nå spiller de for så vidt fint som de er også så det er aldri sikkert jeg gidder gjøre noe med de.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Cbarth,jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på det med tidsforløpet mellom driverene i Cornwall og lignende.Men det hadde du sikkert tenkt på allerede:)

    Jeg har selv opplevd med litt modding på Klispchhorn at man kan forandre lyden veldig mye.Jeg byttet blant annet kondensatorer til Audio Note,og gjorde filteret om til 1.ordens.Tror det var 2.ordens originalt.Dette Klipschhorn paret var 2000 modell.
    Syntest det skjedde store ting den gang,og mente selv alt ble til det bedre. Så jeg tipper med delene du ramset opp at du vil oppleve en solid forskjel.
    Rett før jeg solgte Klipschhorna så satte jeg filteret tilbake i originalstand,og da synst jeg plutselig de låt best,hehe.Så jeg vet ikke.Ofte er kanskje det viktigste at forandring fryder? :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det forandring i planene igjen gitt.

    Har gått mange runder og tenkt på hva jeg skal gjøre. Jeg har jo hatt et par Cornwall ii ute for salg en stund, uten at det ble noen suksess.

    Ikke at det er noen krise, for jeg har egentlig ikke lyst til å selge de i det hele tatt.
    Grunnen til at de skulle selges var at jeg har akkurat fått hjem 2stk Tuba HT LP subber, og da satte sjefen foten ned og sa det ble for mye høyttalere, he he..:rolleyes:

    Men nå har jeg handlet Cornwall ii deler på Ebay, så nå har jeg nok til en stk til!!!
    Etter lange forhandlinger ble vi enige om at jeg skal bygge på kosebua litt. Gjett om jeg er fornøyd...

    Men det vil innebære at jeg lager nye lukkede kasser til de. Sitter og simulerer Crites bassene i winisd og det ser slettes ikke så værst ut. Har i dag en festkul rundt 45-80 hz som er på 6-8 db grunnet cabingain (rommet er bare 13-14kvm). Når jeg legger den gainen over simulert lukket respons så ser det ut til at jeg vil ha rimelig flat respons ned til ca 50hz i rommet.

    Skal høre med han som bygde THT'ene om hvor mye han skal ha for å bygge disse boksene. Det burde se slemt nok ut det med 3stk slike 45x75x45 maxi-heresy-lignende kabinetter i duratex finish.


    Cbarth

    :cool:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tre stykk Heresy/Cornwall-hybrider, har du havnet på hjemmekino-kjøret?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Tre stykk Heresy/Cornwall-hybrider, har du havnet på hjemmekino-kjøret?

    He he, skjønner det høres slik ut, men det er ikke så galt.

    Bruker vel anlegget 60/40 musikk/film, men det neste som står på tapetet nå er en ny MI forforsterker som RM designer for meg.
    Det blir en vanlig stereo forforsterker med en egen 5.1 inngang. Dvs bare masterstyrt volum, man må sette delefrekvens, nivå, avstand osv i spilleren.

    Ser for meg en Oppo BDP105 med analog 5.1 ut til denne forforsterkeren burde gjøre susen i en særdeles musikalsk hjemmekino.


    Cbarth
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg sa ikke at det nødvendigvis var noe galt i det. Kan jo nevne at jeg har tre stk. Heresy III selv, nettopp med tanke på en slags musikalsk hjemmekino. Er riktignok litt på vent p.g.a. plasseringsproblemer, men tanken er velkjent. :)

    Har ikke prøvd Oppo, men kan skrive under på at de analoge utgangene på Cambridge 751 leverer bra filmlyd. Er visst en del likheter mellom Cambridge og Oppo.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jobbes med en Klipsch DIY løsning her også. Fortsatt mye som gjenstår, men det lover veldig bra. Ingen tendenser til typisk hornlyd og veldig lite beaming. Kompresjonsdriveren (K-69) kommer jeg trolig ikke til å trenge på sikt da jeg skal skifte til beryllium. Så dersom noen er interessert i å kjøpe et slikt par i perfekt stand (helt nye), så ta kontakt.
    Klipsch DIY 001 (Large).JPG

    Klipsch DIY 002 (Large).jpg

    Klipsch DIY 003 (Large).jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn