Klipsch DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hehe, jeg lurte på hva slags pakke på 1700dm3 du gikk og ventet på ;D Ser heftig ut. Synes det passet fint med det sorte mot den mørke rødbrune finèren.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jobbes med en Klipsch DIY løsning her også. Fortsatt mye som gjenstår, men det lover veldig bra. Ingen tendenser til typisk hornlyd og veldig lite beaming. Kompresjonsdriveren (K-69) kommer jeg trolig ikke til å trenge på sikt da jeg skal skifte til beryllium. Så dersom noen er interessert i å kjøpe et slikt par i perfekt stand (helt nye), så ta kontakt.
    Vis vedlegget 258024
    Vis vedlegget 258025
    Vis vedlegget 258026



    Hvordan gikk det med dette prosjektet da? Ser interresant ut..

    Mvh
    Morten
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan gikk det med dette prosjektet da? Ser interresant ut..

    Mvh
    Morten
    Det gikk fint. Ble veldig godt fornøyd.

    Nå er det litt begrenset hva jeg kan skrive siden jeg er blitt bransjeaktør og driver kommersielt, men har eksperimentert med et mellombasshorn som erstatning for 15" i kassen. Det har gitt jevnere frekvensrespons, mindre farging fra rommet, mer fysisk trøkk og mer realistisk lyd.

    Diverse 001 (Large).jpg
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Dette så rått ut Orso..

    Jeg kjøpte et par Tangent 4000 her på sentralen som i bunn og grun er en Heresy 2. Litt forskjell i komponentverdier i bass og mellomtonefilter men ellers like. Store bassrefleks kabinetter av 22mm mdf med front og bakplate av 22mm spon.. Hører fort at resonanser roter til i både mellomtone og bassregister, så det måtte gjøres noen grep. Første som ble gjort var å dempe plast horna med bitiumen. Noe som burde hvert gjort med alle Heresy modeller. Kvalitet som et yoghurtbeger på disse horna... Allerde da ble det mer ro oppover i mellomtonen. Neste steg var og bygge nye kabinetter av 36mm bjørkefiner med avstivet frontplate. 36Kg stk..

    Fronten har fått 3 strøk med svart matt bengalakk
    DSC_1050.jpg


    Kabinettet har fått et strøk med liberon mørk grå hardvoksolje etterfulgt av 5 lag med liberion finnishing oil..
    DSC_1051.jpg



    DSC_1054.jpg


    Apekistene er nå dempet med 7mm filt i topp, bakvegg og bunn. Sideplatene er dempet med 20mm skum.Det er helt rått å høre forskjellen i et resonansfritt kabinett. Mer dynamik og mer ro over hele linja...
    DSC_1057.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Kjenner ikke til Tangent, men vet jeg at gamle Klipsch serien hadde meget levende kabinetter. Enkle sponplater. Nye RF serien er bedre bygget, uten at jeg vet om det også gjelder Heritage serien.

    Veldig bra arbeid. Ser flott ut.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Tidlig 90 disse her kom. Da skulle dem spare penger. Orginal kabinettet er helt horribelt bygget.. Neste nå er nytt delefilter og titanium i diskant driver..
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Ser veldig bra ut dette her, men hvor ble det av byggetråden? :) Hvordan spiller det nå som du har kasser som ikke lager ulyd? Har du tenkt å bygge ett par risers slik at de får Heresy vinklingen?

    Ble mange spørsmål på engang dette, men gøy å se at du realiserte kassebyggingen såpass kjapt, jeg hadde brukt år.. Og resultatet ser flott ut! :)


    Bildene over er før fhinishing oil. Vankelig å få frem hvordan resultatet ble da jeg er helt ubrukelig til å ta bilder. Å legge dem ut å ser jeg..?:p

    Slik ble dem til slutt.

    Vis vedlegget 389734
    Vis vedlegget 389735
    Vis vedlegget 389736

    mvh
    Morten
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen,

    Det gikk litt for fort, så det ble dårlig med bilder av byggingen. :) Fronter har jeg kappet til. Venter bare på frontstoff så kan jeg klistre på dem derre "svine dyre" K logoene. :) Tror ikke jeg kommer til å vinkle dem. men en ret ramme har jeg freset ut som en base.

    Når jeg kom hjem fra deg så koblet jeg dem opp med en 25w klasse a (First Watt). Det spilte såpass bra at jeg måtte jo bare sette i gang med å kappe plater. Platene ble innkjøpt dagen etter.

    Forskjellene er først og fremst i bassen, mer dynamikk og kontroll. Masse detaljer nedover i mellomtone. Bare positivt :)

    Kommer tilbake når jeg for begynnt på dem nye delefiltrene og frontene er på plass.
     
    Sist redigert:

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har innvendige mål på Heresy? Har også elementer og filter til Heresy 2. Kunne jo blitt neste prosjekt.

    Mvh
    Morten Jansen
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    skal man først bygge så bruker man iallefall ikke det skralle internvolumet i originalen. bygg en kompakt gulvstående med samme bredde.

    edit; oops, ser du allerede har gjort det :rolleyes:
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Synes de står skremmende nært vedovnen :)

    Ta godt vare på de :cool:
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ja. Kjenner ikke til Tangent, men vet jeg at gamle Klipsch serien hadde meget levende kabinetter. Enkle sponplater. Nye RF serien er bedre bygget, uten at jeg vet om det også gjelder Heritage serien.

    Veldig bra arbeid. Ser flott ut.
    Nå er vel kassene til Klipsch bygget nettopp for og spille med! Er vel slik de er voicet...
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Ja. Kjenner ikke til Tangent, men vet jeg at gamle Klipsch serien hadde meget levende kabinetter. Enkle sponplater. Nye RF serien er bedre bygget, uten at jeg vet om det også gjelder Heritage serien.

    Veldig bra arbeid. Ser flott ut.
    Nå er vel kassene til Klipsch bygget nettopp for og spille med! Er vel slik de er voicet...
    En ting er å spille med, men disse Tangentene laget skikkelig unoter i visse frekvensområder. Unoter som ble borte hvis man la hånden på kabinettet.

    @: 6bm8 - Synes du har gjort en flott jobb med de nye kabinettene! :) Hvordan vil du si det låter, sett i forhold til hvordan det låt i de gamle kabinettene?
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Dem oppleves mer dynamiske og med en mer ryddig detaljert mellomtone. Resonanser i bassregistert ødela mye i mellomtonen på disse i orginalkassene. Ble faktisk bedre en jeg hadde forventet. Disse ble laget kun i et år og kostet like mye som Heresy 2. Eneste grunn til at dem ble laget slik var nok for å spare penger.

    Kassene ble jeg fornøyd med. Ser litt bedre ut en dem sponkassene med plastfolie. Lurer på om jeg skal kopiere den foten til Forte 3?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Uansett bra jobba 6bm8 :) Tommel opp etc.

    Synd Klipsch ikke fortsatte ideen om en Heresy som gir litt mer bass. Tror de var inne på en vinner formel Med T4000.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn