Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

kveita

Gjest
    På nyttårsaften turte jeg endelig å vri volumkontrollen på null demping. Fy flate, kombinasjonen av S1 og MFA parret med KLF-10 på full guffe ble et sjokk. Ikke antydning til forvrengning i lydbildet, og en trøkk i bassen som fikk innvollene til å vrenge seg. Virket som hele rommet dirret, ja det e vel det nærmeste en fattig stakkar kan komme til nirvana i lydhimmelen. E søkkanes imponert, så steikandes bra skal ikke en to-veis konstruksjon fra slutten av 90-tallet være. Dessverre varer ikke Dave Edmunds sin tolkning av " I hear you knocking" mer en to tre minutter og det tror jeg nok naboene satte pris på.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    ser bra ut eddie, LS for tur neste gang ?
    kikke på ALK sidene, mange gode tips der

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei vurderer faktisk og bytte ls ut i et eller annet klipsch som ikke trenger sub! Har fått større lerret i hjemmekinoen og kunne tenkt meg noe "mindre" rf7mkll, cornwall etc usikker men får se om det dukker opp noe

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Mulig det står her tidligere, men å tråle seg igjennom 541 sider det blir ikke aktuelt ;) Hvilke erfaringer er det gjort med Reference serien i samarbeid med MI Mosfet? Ser JanR sitt forsøk med MOSFET og K-Horn ikke var helt optimalt, men hva med fks RF-63?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Hei vurderer faktisk og bytte ls ut i et eller annet klipsch som ikke trenger sub! Har fått større lerret i hjemmekinoen og kunne tenkt meg noe "mindre" rf7mkll, cornwall etc usikker men får se om det dukker opp noe
    oki, ja hvorfor ikke, kan bli bra det :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Mulig det står her tidligere, men å tråle seg igjennom 541 sider det blir ikke aktuelt ;) Hvilke erfaringer er det gjort med Reference serien i samarbeid med MI Mosfet? Ser JanR sitt forsøk med MOSFET og K-Horn ikke var helt optimalt, men hva med fks RF-63?
    Mener det bestemt er flere som kjører kombo med det, men kommer ikke i farten på nicka, lete litt i tråden eller søke så tror jeg du finner noe der, selv tror jeg
    det kan funke godt

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei kjører mi mosfet på la scala og det låter meget bra men kan forstå at enkelte vil ha litt "varmere" lyd. Mi er luftig og oppløst i toppen men kanskje litt for nøytralt til klipsch i følge enkelte. Når det gjelder krefter så har også Heritage godt av dette! kjører ofte opp på kl 12 selv :)

SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Madammen har MI mosfet som effekt på sine RF7 i hjemmekino.
    Henger etter en surround ting, men det funker.
    Jeg skal ta Mosfet på gutterommet og teste med rør og ForteII - en vakker dag..

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Hei kjører mi mosfet på la scala og det låter meget bra men kan forstå at enkelte vil ha litt "varmere" lyd. Mi er luftig og oppløst i toppen men kanskje litt for nøytralt til klipsch i følge enkelte. Når det gjelder krefter så har også Heritage godt av dette! kjører ofte opp på kl 12 selv :)
    dette kan ha me LS å gjøre, den er en "slemming" :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jøsses! Det lover jo godt, selv snart 4 år etter klipsch forsvant utav huset klarer jeg ikke å gi slipp på de.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder krefter så har også Heritage godt av dette! kjører ofte opp på kl 12 selv :)

Effekt og forsterkningsgrad (gain) må ikke forveksles. En 5W forsterker og en 500W forsterker vil spille like høyt der begge er i sitt lineære område og med en høyttaler der 5W er nok, hvis de har samme forsterkningsgrad.

N

nysjerrigper

Gjest
    ser du har kjøpt delefilter fra crites? hvorfor bygger du ikke cornscala da. de er bedre oppover enn både la scala og klipschorn (iallefall hva angår II ifølge flere på nettet som eier begge)
    de har basskassen til cornwall og litt mer output fra crites sin egen woofer. det beste av alt er jo at du får plenty med penger til overs om du selger de originale.

J

J.J

Gjest
    Det er en brønnpisser her, og vi står klar med balltre og håndjern :cool:

Dette er ment som en fleip!!

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    For og ta slike målinger. Bukes didikert måleutstyr som koster en formue?? Eller er det mulig og bruke en god mic og pc programvare??

Nå er vel denne tråden for Klipsch-venner og ikke bare Heritage-venner, så jeg får dra ned nivået litt (både i pris og frekvens :cool:) og fortelle at jeg fortsatt er storfornøyd med RF-63. Faktisk så fornøyd at jeg i motsetning til de fleste HFS medlemmer IKKE har planer om å bytte de ut på lang, lang tid :)

Legger ved en frekvenskurve målt i lytteposisjon - imponerende hvor dypt de spiller - og de tåler det!
    Som man ser sliter jeg litt i 100-200hz området, noe som ødelegger litt for "slammet", men regner med at litt tweaking av rom og plassering skal får det langt bedre etterhvert.

Vis vedlegget 174470

N

nysjerrigper

Gjest
    de er bedre oppover enn både la scala og klipschorn
    ?

Forklar ... :)
    jatakk :)

/jan
    delene i heritage er velkjent og rimelige. der er uttal forumtråder om hvordan de yter stock kontra oppgraderte versjoner fra crites og et par komplette cornscala.

*dyrere elementer
    *langt mer moderne horn i mellomtonen.

mye info her The Klipsch Korner - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

The DIY Cornscala project - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums
    CornScala Main
    Calling 'CornScala' owners/builders - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

selv den jalla eminence tweetern blir regnet som bedre enn k-77:
    Crites CT 125 - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums
    CT125 or K77 - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums
    Swapping in Crites CT-125 tweeters on Speakerlab K's - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

flere har også opgradert fra cornwall k33-E til crites sin støpte woofer.

delefilterene er gjennomgående enkle (litt usikker på mk3 men)
    Klipsch loudspeaker corner

det blir ikke high end deler i en høyttaler bare fordi utsalgsprisen er høy.........

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    ?

/jan
    delene i heritage er velkjent og rimelige. der er uttal forumtråder om hvordan de yter stock kontra oppgraderte versjoner fra crites og et par komplette cornscala.

*dyrere elementer

mye info her The Klipsch Korner - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

CornScala Main
    Calling 'CornScala' owners/builders - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

Swapping in Crites CT-125 tweeters on Speakerlab K's - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

det blir ikke high end deler i en høyttaler bare fordi utsalgsprisen er høy.........
    hehe, nå må du huske på at både LS og KH også kan oppgraderes, horna i LS og KH er også bedre i utgangspunktet enn de andre i heritage serien, inkludert mine egne org belles horn, tenker da konstruksjonsmessig, cornscala er en meget potent diy ht , uten tvil.
    men det finnes bedre oppgraderinger til klipsch heritage enn Crites sine også, sånn at du vet det, en del på forumet her lager egne delefiltre bla tilpasset sine drivere og øvrig utstyr, så sjekk litt mere rundt før du pisser i brønnen :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    ?

/jan

*dyrere elementer

CornScala Main

Siste først, gjelder vel de fleste ht produsentene.....uten å nevne navn. Vi har vært igjennom det her tidligere ;)
    Takk for linkene, men ikke noen linker til klipsch forumet ? Hmmm

Når det gjelder crites diskantene (ct-125) så har jeg brukt de over ganske lang tid her på khorna mine. Eneste fordelen med de kontra de originale er at de tåler å bli delt lavere, 4500hz kontra 6000hz på de "gamle" (dvs mine 2000 modeller bla) Syns faktisk de originale diskantene (alnico) låter åpnere - friskere og føles mere "effektive" enn crites sine.
    Delefilter fra crites, har ett sett A/4500 liggende. Helt greie filter til en grei pris.
    Bassen, husker ikke farta om det var klappenberger eller crites (tror det var ALK) som leverte bass (15") som var basert på de gamle spec'ene og med stivere "ramme" ikke minst. Forskjell i lyden...neppe men gjør jo noe med en å vite at de antatt beste, i betalbar klasse, sitter i hønna.

Til sist, jeg bruker custom filtre (1 orden/6db) i mine. Koster ikke mere enn crites - klappenberger filtre men med bedre biter. JBL mellomtone drivere og diskanter - 2470 og 2402.

Uansett så liker vi å diskutere litt, ikke alle liker å oppgradere - forbedre. Andre gir blanke f** og drar den helt ut.
    Såpass med albuerom er vel her at alle får plass og ytret seg for - i mot ? :)

/jan

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    ser du har kjøpt delefilter fra crites? hvorfor bygger du ikke cornscala da. de er bedre oppover enn både la scala og klipschorn (iallefall hva angår II ifølge flere på nettet som eier begge)
    de har basskassen til cornwall og litt mer output fra crites sin egen woofer. det beste av alt er jo at du får plenty med penger til overs om du selger de originale.
    1467$ +moms+kasser for c versjonen så skal noen bygge kasser til meg så blir det ikke så billig /: gidder IKKE bygge selv...

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    For og ta slike målinger. Bukes didikert måleutstyr som koster en formue?? Eller er det mulig og bruke en god mic og pc programvare??

Nå er vel denne tråden for Klipsch-venner og ikke bare Heritage-venner, så jeg får dra ned nivået litt (både i pris og frekvens :cool:) og fortelle at jeg fortsatt er storfornøyd med RF-63. Faktisk så fornøyd at jeg i motsetning til de fleste HFS medlemmer IKKE har planer om å bytte de ut på lang, lang tid :)

Legger ved en frekvenskurve målt i lytteposisjon - imponerende hvor dypt de spiller - og de tåler det!
    Som man ser sliter jeg litt i 100-200hz området, noe som ødelegger litt for "slammet", men regner med at litt tweaking av rom og plassering skal får det langt bedre etterhvert.

Vis vedlegget 174470
    Det enkleste og rimeligste er den nye USB micen Umic-1 fra MiniDSP: UMIK-1 | miniDSP
    75$ dollar pluss frakt og moms for mic, og REW software er gratis.
    Dessverre har mikrofonen noe lav følsomhet, så ved måling i sweetspot får man en feilmelding i REW om at signalet er for lavt. Feilmeldingen kan bare ignoreres og man får opp måleresultatet allikevel. Et annet "problem" er at man på mange bærbare pcer må bruke hodetlf utgangen for lyd ut, og man får ikke kalibrert lydkortet.
    Uansett; enklere og billigere blir det ikke.:)

Kjøper man et eksternt lydkort med mic-pre og phantom power, samt en målemic (Behringer ECM-8000 el Dayton EMM-6), så slipper man problemet med lav følsomhet, og man får mulighet til å kalibrere lydkortet, men det koster jo litt mer.

Sist redigert:

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

Går å lurer på om Klipsch er løsningen på min hodepine...?

Som dere forstår skal det investeres i nye høyttalere etterhvert, problemet er at markedet oversvømmes av merker og modeller som tester bare bedre og bedre i hifi blader!

Vil selvfølgelig betale minst mulig for go`lyden, men må man opp i pris for ikke bare det lille ekstra, men det store ekstra, så er jeg villig til det.

Jeg skal spille på rør 2x60W, liker varm lyd, luftig diskant, ikke skarp, godt trykk i bass/mellomtone og detaljer/luft i lydbildet. Vil ha store elementer og lettdrevne høyttalere, så til det store spørsmålet...

RF 7 MKII eller RF 82 MKII, er det veldig stor forskjell i lyd på disse? I pris er det veldig stor forskjell, gjenspeiler dette seg også i mine lyd preferanser i starten av innlegget?

Sikkert mange her som har hørt begge modeller, kan dere si litt hva dere synes om RF 7 MKII vs RF 82 MKII? Eller andre tips?

Takk på forhånd :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du flørter åpenlyst med rozzy her jj:p
    selv synes jeg belle er det beste utgangspunktet, og den vakreste av dem alle. Ikke er de store og mulighetene er mange.
    man kjøper da ikke halvfabrikata og lar dem forbli slik.

Fikk glede av å høre Janr sine khorn. Det var jaggu meg blitt andre boller i bunkeren etter å ferdigstilt toppenen. Forstår ikke hvorfor ikke alle gjør eksakt det samme (vel og merke om man har khorn) for det funker

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Ingen som kan svare på mine spørsmål, jeg skal ikke bruke sub, og høyttaleren må gå dypt...

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Vanskelig å svare på, folk har så forskjellige preferanser. Hva mener du med dypt? :)
    Hvor mye vil du betale? Hvor store skal/kan de være? Hva slags musikk spiller du?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei

Går å lurer på om Klipsch er løsningen på min hodepine...?

Som dere forstår skal det investeres i nye høyttalere etterhvert, problemet er at markedet oversvømmes av merker og modeller som tester bare bedre og bedre i hifi blader!

Vil selvfølgelig betale minst mulig for go`lyden, men må man opp i pris for ikke bare det lille ekstra, men det store ekstra, så er jeg villig til det.

Jeg skal spille på rør 2x60W, liker varm lyd, luftig diskant, ikke skarp, godt trykk i bass/mellomtone og detaljer/luft i lydbildet. Vil ha store elementer og lettdrevne høyttalere, så til det store spørsmålet...

RF 7 MKII eller RF 82 MKII, er det veldig stor forskjell i lyd på disse? I pris er det veldig stor forskjell, gjenspeiler dette seg også i mine lyd preferanser i starten av innlegget?

Sikkert mange her som har hørt begge modeller, kan dere si litt hva dere synes om RF 7 MKII vs RF 82 MKII? Eller andre tips?

Takk på forhånd :)

Hvor stort rom?

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Middels stor stue, spiller de (RF 7 MKII)10 hakk over RF 82 MKII, så er jeg villig til å betale en god del mer, men ikke om forskjellen mellom disse to modellene ikke er så stor, om dere skjønner.

Bassen skal være kjeller dyp :)

Størrelsen på begge modellene går nok bra, har ikke hørt med kona (best å ikke gjøre det) :)

Spiller det meste av musikk, ikke tung tung metall, men litt puddel rock fra 70-80, mye jazz, soul, pop, blues...ikke mye klassisk.

Mitt spørsmål er forskjellen på disse to modellene som jeg nevner, og hvilken av de som vil passe meg best.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vær advart. RF-7 er store. Større enn du tror. Jeg lover! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn