Ja! I aller høyeste grad, men lenge siden dette skjedde hos meg. Men er nesten så det kom på nytt nå (ref min forrige post). Nesten like herlig som det dere veit.En annen ting... når man spiller inn Klipsch høyttalere... er det noen som har opplevd at det plutselig har løsnet og låter helt annerledes og mye bedre? At man plutselig setter seg foran anlegget og ikke helt skjønner hva som har skjedd med lyden?
Nice gratulerer.
Samme her når jeg kjøpte mine så viste , jeg jo at di trengte ein del innspillings tid , men ikke fleire hundre timer liksom. Så jeg ble nesten hva låter di så dårlig etter så mange timer med innspillings tid , men så ein kveld når jeg satt her så skjedde det plutselig noe , bassen hadd blitt mjukere fått meire dyp bass + diskanten ble luftig og fin. Så da hvar det fram med mikrofonen og ta ny romkorreksjon , og det var da jeg ble forelsket i klipsch lyden. Men så var det litt fram og tilbake med reciver prøving for jeg tenkte at det var meir og hente , og jo da først ute hvar sony reciver , så yamaha og tilbake til sony igjen så onkyo og sony igjen. Men så leste jeg ein plass på nettet at marantz var perfekt matsh med klipsch , og da var det på leiting etter marantz og jo da fikk treff på oslo hifi center 5000,- for ein splitter ny marantz sr 6005 slo til med ein gang denne reciveren lå jo på 10995,- til vanlig pris Så begynte jeg og tenke på meire kraft i front rekka og inn kom sherbournen pa 2-160 og det satt som et skudd. Er det ein ting som aldri forlater huset her igjen så er det klipsch og marantz , marantz har ein magisk lyd i seg. Blir det skifting så blir det oppgradering av ein nyere marantz i såfall. Men har noen planer framover dette året , men det for bli min hemmelighet og deres nyskjerrighet he heJa! I aller høyeste grad, men lenge siden dette skjedde hos meg. Men er nesten så det kom på nytt nå (ref min forrige post). Nesten like herlig som det dere veit.En annen ting... når man spiller inn Klipsch høyttalere... er det noen som har opplevd at det plutselig har løsnet og låter helt annerledes og mye bedre? At man plutselig setter seg foran anlegget og ikke helt skjønner hva som har skjedd med lyden?
Som Dazed sier, sett den ene i motfase, begge under en dyne med radiostøy. Tar maks et par kvelder/netter så vips. De trenger absolut ingen subGodt å høre at det ikke bare er meg, da.
I går låt det forresten ikke noe stilig hjemme i det hele tatt, så er veldig opp og ned også det her. I takt med dagsform og diverse andre ting.
Men man blir litt overrasket når man har brukt noen høyttalere et halvt år og regner med at de er ferdig innspillt. For så å plutselig høre tydelige forandringer i lyden. Konsekvente forandringer. Åpnere og friere lyd med mye mindre hardhet (som jeg tidligere tilskrev akustikken) i toppen.
Men savner fortsatt litt tyngde og fylde i de nedre frekvenser. Lurer på hva som vil mest oppgradering av en rørforsterker og en subwoofer (eller to).
Ah, det gamle dyne-over-fasevendte-høyttalere-innspillingstrikset. Takk for tipset, har faktisk aldri prøvd det her selv om jeg har hørt om det før.Følh Rognliens innspillingstips. Sett høyttalerne mot hverandre med noen centimeters mellomrom, koble dem i motfase, sleng en dyne over og la dem stå der og spille musikk på trygt, men godt over der du har volumknotten ved normalt lyttevolum i så mange timer du orker å vente. Sånn! Innsipllingstid spart.
Hvor lenge har du hatt/spilt på høyttalerne? Mine RF-63 hadde stått her i halvannet år før de begynte å løsne, til min store glede og overraskelse.
Det kommer jo an på hvor mye de brukes på den tiden. Det hører med til historien at jeg i lange perioder ikke hadde tid til å spille nesten i det hele tatt.Halvannet år er lenge! Men da har man noe å glede seg til en stund framover, om ikke annet.
Selvsagt skal det være en god sub, hvis det blir noe av! Det siste jeg vil er å ødelegge den kjappe og stramme lyden jeg har hjemme med en kvapsete og dvask sub som bare støyer uten dynamikk eller hurtighet. Tanken var bare å få litt mer tyngde i bånn.Du skal være litt forsiktig med Sub til Heritage er min erfaring. Da skal den være god. Hvis ikke vil subben sluke knyttneve dynamikken fra ht og du mister litt av spillegleden. Prøv med litt plassering...
Subwoofer går veldig bra til Heresy iallefall, du må bare passe på og koble høytalerene igjennom subben med en såkalt Hi-Pass. Da vil de samkjøre meget godt og ingenting vil gå utover hverandre
Kjapphet trengs selvsagt, men mange subber har dette. Men det koster selvsagt. Og to er alltid dobbel så mye som en
Nei jeg måtte sette på high pass filteret på subwoofrene mine. Vist ikke jeg gjør dette og skrur opp så bunner di."Sette på hi-pass"? Mener du at du måtte sktivere høypassfilteret som fjerner de laveste frekvensebe fra høyttalerutgangene?
Subben spiler vel det samme uansett? (Ved en innstilt delefrekvens for low pass-filteret på selve subwooferen, selvsagt.)
Kanskje en idé å se hva som er hva først ja, og vente til de er skikkelig innspillt.Som Dazed sier, sett den ene i motfase, begge under en dyne med radiostøy. Tar maks et par kvelder/netter så vips. De trenger absolut ingen subGodt å høre at det ikke bare er meg, da.
I går låt det forresten ikke noe stilig hjemme i det hele tatt, så er veldig opp og ned også det her. I takt med dagsform og diverse andre ting.
Men man blir litt overrasket når man har brukt noen høyttalere et halvt år og regner med at de er ferdig innspillt. For så å plutselig høre tydelige forandringer i lyden. Konsekvente forandringer. Åpnere og friere lyd med mye mindre hardhet (som jeg tidligere tilskrev akustikken) i toppen.
Men savner fortsatt litt tyngde og fylde i de nedre frekvenser. Lurer på hva som vil mest oppgradering av en rørforsterker og en subwoofer (eller to).
Synd jeg har naboer som er hjemme på dagtid, ellers kunne jeg bare satt på en eller cd på repeat før jeg stikker på jobb om morgenen til de er ferdigstekt.Det kommer jo an på hvor mye de brukes på den tiden. Det hører med til historien at jeg i lange perioder ikke hadde tid til å spille nesten i det hele tatt.Halvannet år er lenge! Men da har man noe å glede seg til en stund framover, om ikke annet.
Og: Jo høyere du spiller, desto kortere tid tar det.
Subwoofer går veldig bra til Heresy iallefall, du må bare passe på og koble høytalerene igjennom subben med en såkalt Hi-Pass. Da vil de samkjøre meget godt og ingenting vil gå utover hverandre
Kjapphet trengs selvsagt, men mange subber har dette. Men det koster selvsagt. Og to er alltid dobbel så mye som en
Det var akkurat sånn jeg IKKE hadde tenkt å koble hvis jeg skal ha sub Tenkte å bruke sub-linjeutgangen på McIntoshen, men har ikke forsket noe særlig på hvordan det funker på musikk i stereo enda. Tenkte kanskje en trykkammer sub fra f.eks. REL eller noe, de har vel suber som blir regnet som kjappe og musikalske.
Men nå tenker jeg at det sikkert lønner seg spille inn høyttalerne skikkelig før jeg kjøper sub... ?
Har du koblet høyttalerkablene gjennom subene, eller bruker du linjeutgangen med RCA-kabel fra recieveren?Nei jeg måtte sette på high pass filteret på subwoofrene mine. Vist ikke jeg gjør dette og skrur opp så bunner di."Sette på hi-pass"? Mener du at du måtte sktivere høypassfilteret som fjerner de laveste frekvensebe fra høyttalerutgangene?
Subben spiler vel det samme uansett? (Ved en innstilt delefrekvens for low pass-filteret på selve subwooferen, selvsagt.)
Altså, jeg har aldri hatt subwoofer tidligere, jeg tenkte bare at det blir mest "clean" å koble opp med signalkabel kontra to ekstra sett med høyttalerkabler. Ser ikke bort fra at din metode er det som funker best, tror til og med jeg har lest/hørt andre si nøyaktig det samme. Og det virker unektelig mest logisk at signalet blir mer sammenhengende når det ikke må gå via andre signalkretser og prosseseres en ekstra gang først også. Så, 1-0 til deg antar jeg.Subwoofer går veldig bra til Heresy iallefall, du må bare passe på og koble høytalerene igjennom subben med en såkalt Hi-Pass. Da vil de samkjøre meget godt og ingenting vil gå utover hverandre
Det var akkurat sånn jeg IKKE hadde tenkt å koble hvis jeg skal ha sub Tenkte å bruke sub-linjeutgangen på McIntoshen, men har ikke forsket noe særlig på hvordan det funker på musikk i stereo enda. Tenkte kanskje en trykkammer sub fra f.eks. REL eller noe, de har vel suber som blir regnet som kjappe og musikalske.
Men nå tenker jeg at det sikkert lønner seg spille inn høyttalerne skikkelig før jeg kjøper sub... ?
Tiden vil evt vise hva som funker best, men jeg har adlri fått det til med signalkabler. Det henger så mye bedre sammen når signalet kommer fra samme sted.
Spill de inn du, og jobb me plasseringen. Du lærer deg fort og kjenne både rom og utstyr slik, og da er det ikke sikker du føler behov for det. Selv digger jeg også denne "tyngden" i bunnen som du nevner. Men det er en smaksak
Di er koblet fra begge subwoofer pre out utgangene på reciveren min , og med qed referenz kabler + 2 stk proson y splittere til subwoofrene mine.rca kabler selvsagtHar du koblet høyttalerkablene gjennom subene, eller bruker du linjeutgangen med RCA-kabel fra recieveren?Nei jeg måtte sette på high pass filteret på subwoofrene mine. Vist ikke jeg gjør dette og skrur opp så bunner di."Sette på hi-pass"? Mener du at du måtte sktivere høypassfilteret som fjerner de laveste frekvensebe fra høyttalerutgangene?
Ok, samme prinsippet som jeg vurderte da. Lurte på om du mente høyttalerkabler gjennom high pass filter på sub'ene.Di er koblet fra begge subwoofer pre out utgangene på reciveren min , og med qed referenz kabler + 2 stk proson y splittere til subwoofrene mine.Har du koblet høyttalerkablene gjennom subene, eller bruker du linjeutgangen med RCA-kabel fra recieveren?Nei jeg måtte sette på high pass filteret på subwoofrene mine. Vist ikke jeg gjør dette og skrur opp så bunner di."Sette på hi-pass"? Mener du at du måtte sktivere høypassfilteret som fjerner de laveste frekvensebe fra høyttalerutgangene?
Ja fant ut at dette var den enkleste og beste løsningen for megOk, samme prinsippet som jeg vurderte da. Lurte på om du mente høyttalerkabler gjennom high pass filter på sub'ene.Di er koblet fra begge subwoofer pre out utgangene på reciveren min , og med qed referenz kabler + 2 stk proson y splittere til subwoofrene mine.Har du koblet høyttalerkablene gjennom subene, eller bruker du linjeutgangen med RCA-kabel fra recieveren?Nei jeg måtte sette på high pass filteret på subwoofrene mine. Vist ikke jeg gjør dette og skrur opp så bunner di."Sette på hi-pass"? Mener du at du måtte sktivere høypassfilteret som fjerner de laveste frekvensebe fra høyttalerutgangene?
Har hørt litt på'nSlo til på en Trafomatic Audio Experience Two som dukka opp på brukten. 300b SET 2x8w.
Trur ikke det skal være den værste matshen , er sikkert noen her inne som kan gi deg et bedre svar. Men det er mange som kjører mc på palladeium høyttalere.Heisann
Har lenge hatt lyst på et par ordentlige stativhøyttalere som tar seg godt ut i stua, og nå ligger det noen P-17b ute på brukten. Jeg slo til på en brukt MC275R også her om dagen, og lurer på om dere som har greie på det tror det kan være en god match?
Mvh
Messel
Tror ikke den vil få ut alt som bor i p17, de krever masse effekt..Heisann
Har lenge hatt lyst på et par ordentlige stativhøyttalere som tar seg godt ut i stua, og nå ligger det noen P-17b ute på brukten. Jeg slo til på en brukt MC275R også her om dagen, og lurer på om dere som har greie på det tror det kan være en god match? Og kan MC275R drive de småttisene for det de er verdt?
Mvh
Messel
Morn du, hva med denne:Products: Perseus PreamplifierHei.
Har nå kjøpt meg klipsch RF7-mkII , får de i morgen
Jeg kjører med onkyo reveiver og 2stk parasound 2250 i mono, så de skal få effekt
Men jeg lurer på å kjøpe meg en forforsterker helst med hjemmekino bypass eller hva det heter , jeg vil ikke ha parasound 2100 pga. utsende og føler rett og slett for noe annet som forforsterker.
Burde jeg ha rør forsterker som pre for og gi klipschene litt rør lyd ? som jeg hører de liker godt
Hvilke rør pre er bra ? ming da mc-7r ? Ming Da MC-7R Pre-Amplifier - Tube/Valve Pre Amp @ on9mart.com
Eller burde jeg spare og legge mere penger i det? noe annet en rør? Lyngdorf DPA-1 har jeg hørt skal være heftig.. LYNGDORF DPA-1 Forforsterker | Hi-Fi Klubben
Håper dere kan hjelpe
Mvh Bendik
Har P17 sjølv, og er enig med Eddie1 her. Dei er ganske så tungdrevne ja..Tror ikke den vil få ut alt som bor i p17, de krever masse effekt..Heisann
Har lenge hatt lyst på et par ordentlige stativhøyttalere som tar seg godt ut i stua, og nå ligger det noen P-17b ute på brukten. Jeg slo til på en brukt MC275R også her om dagen, og lurer på om dere som har greie på det tror det kan være en god match? Og kan MC275R drive de småttisene for det de er verdt?
Mvh
Messel
Bare husk på at mange (de fleste) rørforsterkere er bygget med mye gain i forforsterkeren og ganske lite i effektforsterkeren, mens transistorforsterkere er omvendt, så når du kobler en typisk rør-forforsterker med 27-30 dB gain på en trasistor-effektforsterker, kan du fort ende opp med et system som spiller øredævende høyt allerede med volumkontrollen på klokka 7.Morn du, hva med denne:Products: Perseus PreamplifierHei.
Har nå kjøpt meg klipsch RF7-mkII , får de i morgen
Jeg kjører med onkyo reveiver og 2stk parasound 2250 i mono, så de skal få effekt
Men jeg lurer på å kjøpe meg en forforsterker helst med hjemmekino bypass eller hva det heter , jeg vil ikke ha parasound 2100 pga. utsende og føler rett og slett for noe annet som forforsterker.
Burde jeg ha rør forsterker som pre for og gi klipschene litt rør lyd ? som jeg hører de liker godt
Hvilke rør pre er bra ? ming da mc-7r ? Ming Da MC-7R Pre-Amplifier - Tube/Valve Pre Amp @ on9mart.com
Eller burde jeg spare og legge mere penger i det? noe annet en rør? Lyngdorf DPA-1 har jeg hørt skal være heftig.. LYNGDORF DPA-1 Forforsterker | Hi-Fi Klubben
Håper dere kan hjelpe
Mvh Bendik
16990,- på planetsnapa.no, rør og cinema bypass. Aldri hørt den selv, men Rogue er jo godt likt der ute i den vide verden.
Og grattis med nye høyttalere!