Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    Heresy III klarer seg utmerket uten at den trenger skyves inn i hjørner.
    Jeg har aldri hatt den i hjørne, men den spiller aldeles utmerket allikevel. Men opp fra gulvet trenger den og komme. På solide søyler.

Og rørforsterker. Selvfølgelig 300B.
    Stativer er en annen ting jeg har hatt på blokka mi lenge nå, uten at jeg har fått gjort noe med det enda. Men har også tro på at det er en skikkelig god idé.

300B høres dyrt ut. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    Er det noen som har noen formening om hva slags/hvilken forsterker som egner seg best på Heresy? Vet at mange prater om rør, men lurer på om noen har prøvd noe så lite logisk (gitt den høye følsomheten) som å koble til f.eks. en 250 watter fra merker som Dynamic Precision eller Krell? Altså noe med skikkelig old school og brutal strømforsyning som aldri går tom for power og har stålkontroll og kan sparke litt hardere enn vanlig i mellombassen.
    Blir det å skyte spurv med kanon, eller kan det ha noe for seg? Det er lov å mene og synse såklart, men vil gjerne høre synspunkter fra noen som har testa sjæl.

I heimen brukte jeg bl.a fullt oppsett fra Thor Audio (El34w, 30w med bra strøm), Copland hybrid integrert (50w), BorderPatrol 300B (8w), Doxa og en transistor sak på 200W bygget av en kompis. (Aussy-amp)
    Det er ingen tvil om at Thor sakene egnet seg best da Heresy trenger litt strøm for og holde kontrollen når det går hett for seg. Det kommer selvsagt ann på musikksmak og preferanser.
    Copland er litt soft, BorderPatrol litt svak og Aussy litt "glætt".
    Men skal du ha ekstra trøkk i midbassen plasserer du de jo bare inni ett hjørne :cool:
    Så din erfaring er at rør låt helt klart best, så lenge strømforsyningen var up to the task? Når jeg googler aussy amp så får jeg opp noe som ser ut som sånne digitale forsterkermoduler, og inntrykket jeg har fått av å lese om det på internett stemmer ganske bra med det du sier, at det ble for glætt.

Er i en tenkeprossess for tiden angående hva som vil gi mest bang for the buck av å oppgradere forsterker eller kilde. Har vært nysgjerrig på rør ganske lenge og tror det kan være gøy, særlig hvis forskjellen på dynamikk og "plutselighet" er like stor på hi-fi forsterkere med rør og transistor som det er på gitarforsterkere.
    Men så har jeg også tanker om å teste vinyl igjen, samtidig som jeg undres over hva en litt ordentlig cd-spiller kunne gjort for lyden.

Hjørneplassering har jeg ikke mulighet til p.g.a. rommets utforming, pluss at jeg alltid syns en sånn plassering går utover dynamikk og detaljering i mellomtonen. :)
    Hei nå vet jeg ikke om la scala og forte ll er tyngre last enn heresy men har testet an oto se, an kit 2 300b, allnic 1500 300b. Ingen av det klarte og få noe spesielt futt i nevnte høytalere, mingda el84 er det kraftigste av de med lite w jeg har testet. Ellers så vil jo de fleste kt88 ha krefter men får ikke samme god lyden synes jeg! Får inn et par 300b blokker i dag med doble rør og "hele" 18 w :) kan komme tilbake med lytteinntrykk...
    Ja, lytteintrykk og bildebevis er bra! :D

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som har noen formening om hva slags/hvilken forsterker som egner seg best på Heresy? Vet at mange prater om rør, men lurer på om noen har prøvd noe så lite logisk (gitt den høye følsomheten) som å koble til f.eks. en 250 watter fra merker som Dynamic Precision eller Krell? Altså noe med skikkelig old school og brutal strømforsyning som aldri går tom for power og har stålkontroll og kan sparke litt hardere enn vanlig i mellombassen.
    Blir det å skyte spurv med kanon, eller kan det ha noe for seg? Det er lov å mene og synse såklart, men vil gjerne høre synspunkter fra noen som har testa sjæl.

I heimen brukte jeg bl.a fullt oppsett fra Thor Audio (El34w, 30w med bra strøm), Copland hybrid integrert (50w), BorderPatrol 300B (8w), Doxa og en transistor sak på 200W bygget av en kompis. (Aussy-amp)
    Det er ingen tvil om at Thor sakene egnet seg best da Heresy trenger litt strøm for og holde kontrollen når det går hett for seg. Det kommer selvsagt ann på musikksmak og preferanser.
    Men skal du ha ekstra trøkk i midbassen plasserer du de jo bare inni ett hjørne :cool:
    Så din erfaring er at rør låt helt klart best, så lenge strømforsyningen var up to the task? Når jeg googler aussy amp så får jeg opp noe som ser ut som sånne digitale forsterkermoduler, og inntrykket jeg har fått av å lese om det på internett stemmer ganske bra med det du sier, at det ble for glætt.

Er i en tenkeprossess for tiden angående hva som vil gi mest bang for the buck av å oppgradere forsterker eller kilde. Har vært nysgjerrig på rør ganske lenge og tror det kan være gøy, særlig hvis forskjellen på dynamikk og "plutselighet" er like stor på hi-fi forsterkere med rør og transistor som det er på gitarforsterkere.
    Men så har jeg også tanker om å teste vinyl igjen, samtidig som jeg undres over hva en litt ordentlig cd-spiller kunne gjort for lyden.

Hjørneplassering har jeg ikke mulighet til p.g.a. rommets utforming, pluss at jeg alltid syns en sånn plassering går utover dynamikk og detaljering i mellomtonen. :)
    Hei nå vet jeg ikke om la scala og forte ll er tyngre last enn heresy men har testet an oto se, an kit 2 300b, allnic 1500 300b. Ingen av det klarte og få noe spesielt futt i nevnte høytalere, mingda el84 er det kraftigste av de med lite w jeg har testet. Ellers så vil jo de fleste kt88 ha krefter men får ikke samme god lyden synes jeg! Får inn et par 300b blokker i dag med doble rør og "hele" 18 w :) kan komme tilbake med lytteinntrykk...
    Men stemmer ikke det at du digga kraftige transistor forsterkere på K horn da ? i så tilfelle kan det rett og slett hende at du foretrekker den veien fremfor rør .....
    Aldrig har khorn! har la scala og synes både rør og transe funker men som sagt liker og trykke på litt å jeg har ennå ikke hørt bass etter min smak med 300b men vi får se :/

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    H3 er konstruert for å stå på gulv og i hjørner... Annet går og fint ;)

Det går helt sikkert fint med hjørneplassering, men i følge Klipsch selv ble den faktisk konstruert for å brukes som senterhøyttaler til bruk med Klipschorn. ;)
    Faktisk ikke.
    Heresy ble laget til - for ?

/jan
    For å brukes som senterhøyttaler til Klipschorn? :)

First introduced in 1957, the Heresy, a three-way design, started out as a compact center channel speaker to accompany the Klipschorn® in three-speaker stereo arrays.

Heresy III Floorstanding Speaker | Klipsch

K

kveita

Gjest
    Da takker jeg igjen for alle innspill her...

På Klipsch siden ser det ut som RF7 MKII eller RF82 MKII

Har som sagt en middels stue, ikke så stor og en ennå mindre loftstue, kan hende jeg ender opp i loftstua, da fruen ikke liker min musikk og heller ikke musikk 4 timer om dagen ;)

Så om RF7 må ha litt rom så står jeg kanskje igjen med RF82?
    Kanskje jeg skal selge mine Klipsch KLF-10. De ligner mye på RF7, men er bare meteren høye. Innvendig volum ca 120 liter. Dessuten har de iflg audiocompaniet vært en tur innom Hornslett i DK og fått ekte kirsebærfiner på alle 6 sider. De er utrolig flotte med en finish du ikke finner på andre høyttalere i KLF serien.

Disse høyttalerene er morsomme, de spiller musikk fantastisk bra, både på lavt og høyt volumnivå. Men, jeg har kun hørt de på full guffe i to tre minutter i min eietid, og vurderer derfor enten å selge de eller flytte på landet, så fantastisk sjelsettende og gørristende var lydinfernoet i min borettslagstue.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    H3 er konstruert for å stå på gulv og i hjørner... Annet går og fint ;)

Det går helt sikkert fint med hjørneplassering, men i følge Klipsch selv ble den faktisk konstruert for å brukes som senterhøyttaler til bruk med Klipschorn. ;)
    Faktisk ikke.
    Heresy ble laget til - for ?

/jan
    For å brukes som senterhøyttaler til Klipschorn? :)

First introduced in 1957, the Heresy, a three-way design, started out as a compact center channel speaker to accompany the Klipschorn® in three-speaker stereo arrays.

Heresy III Floorstanding Speaker | Klipsch
    ikke ifølge pwk himself.
    skal se om jeg får ruslet ned etterpå hentet pwk boka.

/jan

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    Ok, hadde vært kult å høre om det hvis de ble konstruert for noe annet enn det som står i produktbeskrivelsen. :)

Ganske hardcore forresten, å ha bok om sjølveste PWK. Stemmer det at han var ganske original av seg? Litt sånn som Walt Disney?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke ei kjerke, menighet eller noe sånt som ønska en høytaler slik at menigheta kunne høre hva som foregikk?
    Da kom Klipsch med Heresy. Det er også en historie i den forbindelse med hvordan de fikk Heresynavnet. Men jeg tør ikke la min stadig sviktende hukommelse ta seg av det.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Var det ikke ei kjerke, menighet eller noe sånt som ønska en høytaler slik at menigheta kunne høre hva som foregikk?
    Da kom Klipsch med Heresy. Det er også en historie i den forbindelse med hvordan de fikk Heresynavnet. Men jeg tør ikke la min stadig sviktende hukommelse ta seg av det.
    heresy tror jeg hadde noe med å gjøre at konstruksjonen ifølge datidens andre konstruktører var helt borte i natta, pwk fant så at navnet herey måtte passe, dette er løselig fra min hukommelse :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Fra Stereophile.

In this instance, the words "vintage-inspired" don't go far enough: The coelacanthic Klipsch Heresy III ($850 each: Klipsch's pricing conventions are decidedly mono-friendly) is among domestic audio's living fossils, the original Heresy having been introduced in 1957 as a "center-channel" speaker for use with stereo pairs of the original Klipschorn (introduced in 1946, also still in production). The name is said to have sprung from inventor Paul Klipsch's apparently healthy sense of irony: The Heresy was the first Klipsch loudspeaker to lack a horn-loaded bass driver—a departure from Klipsch form that a friend and fellow audio enthusiast described as "heretical." The name gained traction in the early 1970s, when a Klipsch advertising campaign cited the use of Heresy speakers in the PA system of Holy Cross Episcopal Church, in Shreveport, Louisiana.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    Stemmer bra det :)

blitz:
    Amazon.com: Paul Wilbur Klipsch the Life...the Legend (9781582442266): Maureen Barrett, Michael Klementovich: Books

Vis vedlegget 176084

/jan
    Takk for info. Ser den har fått ganske lunkne anmeldelser på Amazon, men kan jo være interessant lesning for det.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Stemmer bra det :)

blitz:
    Amazon.com: Paul Wilbur Klipsch the Life...the Legend (9781582442266): Maureen Barrett, Michael Klementovich: Books

Vis vedlegget 176084

/jan
    Takk for info. Ser den har fått ganske lunkne anmeldelser på Amazon, men kan jo være interessant lesning for det.
    Er du klipsch kæll er den boka et must !
    Artig lesing, tro meg :)

/jan

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er Klipschoman jeg, så kan vel hende jeg hadde hatt moro av å lese den :) Og hvis jeg noengang får en sønn er det helt klart at han skal døpes Wilbur. Eventuellt med "Ole" foran for å fornorske det litt. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    Hadde forresten en bra opplevelse i går med Pink Floyd's Dark Side Of The Moon på sacd i fem kanaler. Med tre stk. Heresy foran ble det et ganske enormt lydbilde, supplert med lydeffekter fra bakkanalene hvor jeg bruker et par B3 stativhøyttalere.
    Det fikk meg til å tenke at avstanden mellom høyre og venstre kanal kanskje er i overkant stor, når jeg fikk demonstrert hvor bra senteren tettet igjen "hullet" i midten av lydbildet og presenterte den mektigste lyden jeg har hørt hittil med dette oppsettet i dette rommet. Ikke bare bare det der med å kombinere stereo og surroundlyd tydeligvis.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hadde forresten en bra opplevelse i går med Pink Floyd's Dark Side Of The Moon på sacd i fem kanaler. Med tre stk. Heresy foran ble det et ganske enormt lydbilde, supplert med lydeffekter fra bakkanalene hvor jeg bruker et par B3 stativhøyttalere.
    Det fikk meg til å tenke at avstanden mellom høyre og venstre kanal kanskje er i overkant stor, når jeg fikk demonstrert hvor bra senteren tettet igjen "hullet" i midten av lydbildet og presenterte den mektigste lyden jeg har hørt hittil med dette oppsettet i dette rommet. Ikke bare bare det der med å kombinere stereo og surroundlyd tydeligvis.
    Da er det bare og hogge til med HIII bak også! Da skal du se at bikkja til Waters vil gi deg verk godt inni venstre rompeballe ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    Da er det bare og hogge til med HIII bak også! Da skal du se at bikkja til Waters vil gi deg verk godt inni venstre rompeballe ;)
    Hadde jeg hatt plass, så kanskje jeg hadde tatt meg råd. På den annen side har jeg nøyaktig én stk. sacd med ekte flerkanalslyd i samlingen, så foreløpig ser jeg ikke helt at kostnad samsvarer med nytte ;)
    Men skulle jeg fått meg noe enda større og grommere i stereokanalene foran, så hadde nok HIII blitt flyttet til bakkanalene. Men da må jeg først ha større stue. Forøvrig skal ikke noe som har med Roger Waters å gjøre noe som helst sted i nærheten av rompa mi, så det er veldig greit. :p

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4

Rør er defintivt best på HIII, det er det de er laga for.
    Trøkke de ikke inn i hjørnene selv, men prøvde. Morro med festkul. :D
    Digitale greier kanskje, aner ikke, bare lånte og prøvde :)

Spør du meg, som du jo gjør, ville jeg gått den "riktige" veien. Som er imo Høytalere --> Forsterkning --> Kilde
    Har litt på følelsen at du har rett i det med rør til Heresy. Og rørforsterker er jo en av de tingene jeg ikke har rukket å prøve å enda, så kan hende det er på tide.
    Jeg syns også det er kult med festkul, særlig Krell-kul. Men siden jeg bare har ett hjørne til rådighet og tre høyttalere i frontrekka så utgår det av flere grunner. :)

Jepp, du svarte så da fortsetter jeg å plage deg :p
    Har prøvd masse forskjellig på mine gode gamle Klipsch (Chorus2) bla mye rør. Det beste resultatet jeg har hatt er Krell kav 500i (Skjelden sak i Norge) på 2x250 watt og 2kw strøm. Denne var den siste Amerikanske krellen med mørk god lyd og angret på at jeg solgte denne inntil jeg kom over denne som jeg har pdd; Yamaha(!!) M-85. Denne er et av de få virkelige high-end produktene som Yamaha har laget, dog med potmeter og kanskje ikke den beste waf; Denne er fra midt 80 tallet. Dette er en ren effekt med 2x270 watt og 2x35 watt kl.a. Samt 1.7 kw strøm og 30 kg. Denne er så organisk i lyden at jeg trodde ikke mine egne ører da jeg koblet den opp. Denne får frem "raspet" og nærheten/nerven i stemmene og gitarspill som bare en god rørforsterker kan. Det som er spesielt er at jeg kan spille så høyt jeg vil uten at det blir anstrengende. På mange kombinasjoner som jeg har prøvd blir det skrikende og voldsomt når man virkelig drar på. Med denne er det bare å dra på... Som kompisen min sa etter en lyttekveld og en flaske whiskey: Dette er bare deilig!
    I følge radioshacken var vi himmelhøyt uten at det var forvrengning og når han så på instrumentet hadde han problem med å tro hva han ble presentert av måling. Da gikk vi gjennom allslags musikkgenre med tyngden på jazz.
    Det som virkelig er cluet er at på lavt volum spiller den med en like saftig dynamikk noe jeg syns er like imponerendes.
    Klipsch har høy følsomhet men trenger god kontroll og masse power for å få frem det som virkelig bor i de. Er det ikke Rognlien som drar paraleller til 17mai toget og skarp/stortromma? Vel tror jeg er nærmere nå en det jeg har vert før. Man får ikke et 15" bass element til å stoppe brutalt og virkelighetsnært hvis man ikke har kreftene til å kontrolere den til gitt tidspunkt.

Denne forsterkereren fikk jeg endelig tak i etter lang tids leting (da jeg fikk denne anbefalt for en stund tilbake) og kommer nok som mine Chorus2 være i familien. Dette er et produkt som er i manges øyne utdatert (inntil det motsatte er bevist som det som oftest blir) men i mine øyne er det resultat av mye prøving og feiling for å ikke snakke om økonomi.
    Erfaringen min er da oppsumert god gammel organisk transistor fungererer meget bra på klipsch.

Som avslutning på dette euforiske innlegget må jeg bare føye til at jeg tok en sammenligning med et tilsvarendes McIntosh produkt (husker ikke betegnelsen i farten men var 250 watter den og) og selv om jeg liker McIntosh godt var overaskende nok Yamahaen bedre i form av åpenhet og nærhet på mine Klipsch. Jeg kjøpte Yamahaen for 5500,- og tror jammen jeg måtte ut med nærmere 40000,- for Mc'n. Den som ler sist...

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Haugenial;1510917 [COLOR=#0000CD skrev:
    Har prøvd masse forskjellig på mine gode gamle Klipsch (Chorus2) bla mye rør. Det beste resultatet jeg har hatt er Krell kav 500i (Skjelden sak i Norge) på 2x250 watt og 2kw strøm. Denne var den siste Amerikanske krellen med mørk god lyd og angret på at jeg solgte denne inntil jeg kom over denne som jeg har pdd; Yamaha(!!) M-85. Denne er et av de få virkelige high-end produktene som Yamaha har laget, dog med potmeter og kanskje ikke den beste waf; Denne er fra midt 80 tallet. Dette er en ren effekt med 2x270 watt og 2x35 watt kl.a. Samt 1.7 kw strøm og 30 kg. Denne er så organisk i lyden at jeg trodde ikke mine egne ører da jeg koblet den opp. Denne får frem "raspet" og nærheten/nerven i stemmene og gitarspill som bare en god rørforsterker kan. Det som er spesielt er at jeg kan spille så høyt jeg vil uten at det blir anstrengende. På mange kombinasjoner som jeg har prøvd blir det skrikende og voldsomt når man virkelig drar på. Med denne er det bare å dra på... Som kompisen min sa etter en lyttekveld og en flaske whiskey: Dette er bare deilig!
    I følge radioshacken var vi himmelhøyt uten at det var forvrengning og når han så på instrumentet hadde han problem med å tro hva han ble presentert av måling. Da gikk vi gjennom allslags musikkgenre med tyngden på jazz.
    Det som virkelig er cluet er at på lavt volum spiller den med en like saftig dynamikk noe jeg syns er like imponerendes.
    Klipsch har høy følsomhet men trenger god kontroll og masse power for å få frem det som virkelig bor i de. Er det ikke Rognlien som drar paraleller til 17mai toget og skarp/stortromma? Vel tror jeg er nærmere nå en det jeg har vert før.Man får ikke et 15" bass element til å stoppe brutalt og virkelighetsnært hvis man ikke har kreftene til å kontrolere den til gitt tidspunkt
    Denne forsterkereren fikk jeg endelig tak i etter lang tids leting (da jeg fikk denne anbefalt for en stund tilbake) og kommer nok som mine Chorus2 være i familien. Dette er et produkt som er i manges øyne utdatert (inntil det motsatte er bevist som det som oftest blir) men i mine øyne er det resultat av mye prøving og feiling for å ikke snakke om økonomi.
    Erfaringen min er da oppsumert god gammel organisk transistor fungererer meget bra på klipsch.

Som avslutning på dette euforiske innlegget må jeg bare føye til at jeg tok en sammenligning med et tilsvarendes McIntosh produkt (husker ikke betegnelsen i farten men var 250 watter den og) og selv om jeg liker McIntosh godt var overaskende nok Yamahaen bedre i form av åpenhet og nærhet på mine Klipsch. Jeg kjøpte Yamahaen for 5500,- og tror jammen jeg måtte ut med nærmere 40000,- for Mc'n. Den som ler sist..[/COLOR].
    Krefter måles normalt i watt/kw.......du føler deg sikker på at det er det som gir deg kontroll?
    Ikke til forkleinelse for Yamaha`n....den er sikkert gulle god den.;)

Sist redigert:

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Haugenial;1510917 [COLOR=#0000CD skrev:
    Klipsch har høy følsomhet men trenger god kontroll og masse power for å få frem det som virkelig bor i de. Er det ikke Rognlien som drar paraleller til 17mai toget og skarp/stortromma? Vel tror jeg er nærmere nå en det jeg har vert før.Man får ikke et 15" bass element til å stoppe brutalt og virkelighetsnært hvis man ikke har kreftene til å kontrolere den til gitt tidspunkt

Som avslutning på dette euforiske innlegget må jeg bare føye til at jeg tok en sammenligning med et tilsvarendes McIntosh produkt (husker ikke betegnelsen i farten men var 250 watter den og) og selv om jeg liker McIntosh godt var overaskende nok Yamahaen bedre i form av åpenhet og nærhet på mine Klipsch. Jeg kjøpte Yamahaen for 5500,- og tror jammen jeg måtte ut med nærmere 40000,- for Mc'n. Den som ler sist..[/COLOR].
    Krefter måles normalt i watt/kw.......du føler deg sikker på at det er det som gir deg kontroll?
    Ikke til forkleinelse for Yamaha`n....den er sikkert gulle god den.;)
    Tenker du på dempningsfaktor og microfarad? Husker ikke akkurat specen der annet enn at den er duganes.. Den skal vist vere stabil ned til 2 ohm og... En ting er specs, det som er viktig for min del er den såkalte x-factoren. -Den uforklarlige ligningen som alle er på jakt etter. ;)

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    274
    Du har en meget god amp der Haugenial.Den er noen år veit du og da er den utgått.(Trur mange).Nå har da Yamaha flere såkalte high-end produkter fra den tiden.Ikke heeelt enig at den er en av få:p Men en av de beste-absolutt.Åssen pre bruker du?

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker Atoll pr300 som pre. Denne har da også bypass funksjon så koblet opp mot en billigere receiver har jeg i pose og sekk i kjellerstua. Jeg har forelsket meg litt i Atoll produktene og har det i stueanlegget og. Da med både pre og effekt.

T

tce-teams

Gjest
    Hei jeg var innpå facebook ein tur og inne på klipsch sine sider , så på bilder av klipsch rf 7 mk2 ble drevet av xtz class a100 d3. Er det noen som har prøvd denne forsterkeren på klipsch.

Deep Purple

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Hei jeg var innpå facebook ein tur og inne på klipsch sine sider , så på bilder av klipsch rf 7 mk2 ble drevet av xtz class a100 d3. Er det noen som har prøvd denne forsterkeren på klipsch.
    Min sønn hadde denne sammen med KLF-30,det var en usedvanlig dårlig match.
    Helt livløst og nesten ikke bass.spiller mye bedre med en liten HK surroundreceiver.
    Ganske merkelig egentlig,han kjøpte den etter anbefaling fra meg.....
    Vet ikke hvorfor det ble slik,den får jo skryt i tester.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Tester disse på fortene, låter greit ;)
    20130112_174754.jpg

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Flotte amper ed. Eneste som jeg umiddelbart hadde latt meg irritere av er kablene og utgangen på ampen. Måtte de plassere den akkurat der? Denne tar jeg på FAF (Father Accseptance Factor) kappen... Hehe :) God lørdag

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Der ja, grats :)

/jan
    Takker Jan! låter meget bra men vet ikke om mi er riktig match :/
    Jeg hadde nok kanskje vurdert å brukt de blokkene med en annen pre. Ikke noe i hus som kan brukes/testes ?

/jan
    nope :/ men får uansett se om jeg har økonomi til og beholde de...kjøpte jo mingdaen for g trappe ned litt :) liker den 300b lyden, mye som minner om an kittet jeg hadde her men doble rør gir litt strammere bass. Begynner og forstå hva få watt forsterkeri gjør med klipsch ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland

Rør er defintivt best på HIII, det er det de er laga for.
    Trøkke de ikke inn i hjørnene selv, men prøvde. Morro med festkul. :D
    Digitale greier kanskje, aner ikke, bare lånte og prøvde :)

Spør du meg, som du jo gjør, ville jeg gått den "riktige" veien. Som er imo Høytalere --> Forsterkning --> Kilde
    Har litt på følelsen at du har rett i det med rør til Heresy. Og rørforsterker er jo en av de tingene jeg ikke har rukket å prøve å enda, så kan hende det er på tide.
    Jeg syns også det er kult med festkul, særlig Krell-kul. Men siden jeg bare har ett hjørne til rådighet og tre høyttalere i frontrekka så utgår det av flere grunner. :)

Jepp, du svarte så da fortsetter jeg å plage deg :p
    Klipsch har høy følsomhet men trenger god kontroll og masse power for å få frem det som virkelig bor i de. Er det ikke Rognlien som drar paraleller til 17mai toget og skarp/stortromma? Vel tror jeg er nærmere nå en det jeg har vert før. Man får ikke et 15" bass element til å stoppe brutalt og virkelighetsnært hvis man ikke har kreftene til å kontrolere den til gitt tidspunkt.

Som avslutning på dette euforiske innlegget må jeg bare føye til at jeg tok en sammenligning med et tilsvarendes McIntosh produkt (husker ikke betegnelsen i farten men var 250 watter den og) og selv om jeg liker McIntosh godt var overaskende nok Yamahaen bedre i form av åpenhet og nærhet på mine Klipsch. Jeg kjøpte Yamahaen for 5500,- og tror jammen jeg måtte ut med nærmere 40000,- for Mc'n. Den som ler sist...
    Husker den Krell serien, synd den er så vanskelig å få tak i. Bruker faktisk McIntosh på mine Klipsch'er, og har etter litt vurdering kommet til at jeg ikke tror den mangler krefter, heller bare at klangbalansen er litt lysere enn optimalt. Justerte bassen opp litt i går og det var faktisk en ganske stor forbedring. Men tror som du sier at en forsterker med naturlig mørk klangbalanse kunne vært en innterier på disse høyttalerne. Det låter jo stramt og raskt og dynamisk som bare f***, men savner kanskje litt tyngde på basstrommer o.l. Men skal teste litt mer med økt bassnivå før jeg gjør noe drastisk, tror kanskje jeg er på rett spor her nå.

En annen ting... når man spiller inn Klipsch høyttalere... er det noen som har opplevd at det plutselig har løsnet og låter helt annerledes og mye bedre? At man plutselig setter seg foran anlegget og ikke helt skjønner hva som har skjedd med lyden? :D

Miles

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    367
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Du kan jo låne Leben RS 28 til helga Eddie :)
    Skal en helge tur til Sandnes :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn