Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Litt irriterende at ingen butikkker har både RF og Heritage serien på demo, blir ganske tvilsomt å velge høyttaler bare utfra ting man har lest på nettet. Liker den klare, åpne, og kjappe lyden i Heresy, men savner den litt mer brutale bassen som etter sigende finnes i RF. Og fundament er jo viktig for både film og musikk.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Vet... tror dama blir mindre imponert :p. Men men, Mitt hus! ;). Tøfflene tar jeg ikke på meg !
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Litt irriterende at ingen butikkker har både RF og Heritage serien på demo, blir ganske tvilsomt å velge høyttaler bare utfra ting man har lest på nettet. Liker den klare, åpne, og kjappe lyden i Heresy, men savner den litt mer brutale bassen som etter sigende finnes i RF. Og fundament er jo viktig for både film og musikk.
    Stereofil har både Heritage og RF.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Litt irriterende at ingen butikkker har både RF og Heritage serien på demo, blir ganske tvilsomt å velge høyttaler bare utfra ting man har lest på nettet. Liker den klare, åpne, og kjappe lyden i Heresy, men savner den litt mer brutale bassen som etter sigende finnes i RF. Og fundament er jo viktig for både film og musikk.
    Stereofil har både Heritage og RF.
    Inne til demo? Har aldri sett noe Heritage i butikken de gangene jeg har vært innom, men.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Derr står det masse snax ifra Tannoy også :). Ifre Prestige serien ;).
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.018
    Stereofil i på Grensen i Oslo? Må så dra innom for å høre på Cornwall!
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.018
    Beleilig at jeg arbeider rett bortenfor i disse dager :) Blir vel en tur i lunsjen!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Derr står det masse snax ifra Tannoy også :). Ifre Prestige serien ;).
    Du mener kjeller på ordentlig, og ikke bare det rommet som er ned en trapp men fortsatt på gateplan, liksom? For der hørte jeg Tannoy DC10T i fjor sommer.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Vært sånn over 1 år med tannoy(minst), og dem tok inn Heritage rett etter jeg fikk mine i oktober 2013.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Igår bestilte jeg meg RF83 ifra audiocompaniet, spennende å se når dem leveres (måtte påberegne litt tid). Da må det da bli liv i stua igjen :).
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Igår bestilte jeg meg RF83 ifra audiocompaniet, spennende å se når dem leveres (måtte påberegne litt tid). Da må det da bli liv i stua igjen :).
    Bare lurer men hvorfor ikke "lillebror" 63 som er bedre !
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Igår bestilte jeg meg RF83 ifra audiocompaniet, spennende å se når dem leveres (måtte påberegne litt tid). Da må det da bli liv i stua igjen :).
    Til hvilken pris?

    De har vel ikke tilfeldigvis tilbud? Hadde tenkt bestille meg ett par RF53 fra Budal Radio. De hadde 25% avslag på det meste av Klipsch pga. jubileum, men på mandag var det dårlig med jubileum. Ser det stadig vekk selges Klipsch til reduserte priser, men ser dårlig ut akkurat nå.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Igår bestilte jeg meg RF83 ifra audiocompaniet, spennende å se når dem leveres (måtte påberegne litt tid). Da må det da bli liv i stua igjen :).
    Til hvilken pris?

    De har vel ikke tilfeldigvis tilbud? Hadde tenkt bestille meg ett par RF53 fra Budal Radio. De hadde 25% avslag på det meste av Klipsch pga. jubileum, men på mandag var det dårlig med jubileum. Ser det stadig vekk selges Klipsch til reduserte priser, men ser dårlig ut akkurat nå.
    De har vel i flere mnd skaffet utgåtte rf63 og rf83 til 10 og 13 tusen
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Igår bestilte jeg meg RF83 ifra audiocompaniet, spennende å se når dem leveres (måtte påberegne litt tid). Da må det da bli liv i stua igjen :).
    Bare lurer men hvorfor ikke "lillebror" 63 som er bedre !

    Hatt den før, og syns nok da at RF83 var litt vassere til mitt bruk :). Men for all del, RF63 er en kanon sak.
     

    Thomatsaus

    Medlem
    Ble medlem
    22.05.2014
    Innlegg
    17
    Antall liker
    9
    Sted
    Tromsø
    Hallo folkens. Sitter på en Hegel H80 forsterker og har nå fått tilbud om å kjøpe ett par Klipsch RF-82, men er veldig skeptisk til om dette vil være en god match. Og før jeg evt. kjører ca. 2 timer for å teste, så fisker jeg etter litt info hos kunnskapsrike folk som dere. Ser for meg og antar at forsterkeren blir noe strømsvak for å drive disse på en ok måte?
    Hører på variert musikk og ser noe film, 30kvm velisolert stue.

    Alle tips og innspill mottas med takk!
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Vet dette er Klipsch tråden, men noen som kan noe om disse? Vil kalle de en krysning av JBL L-100 og en billig kinakopi i byggekvalitet. Kjøpte de på avfall sør for 75kr stk i all hast.. Fikk hakeslepp når jeg kom hjem å så att ingen fingre hadde vert under panseret å att de så nermest nye ut. ;)
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Basert på RF-7 II så er "Proudly Handcrafted in Hope, Arkansas" et skjellsord og grunn til bekymring. Billigst mulig uten et snev av yrkesstolthet fra konstruktørens side eller det minste antydning til kvalitetsfølelse. Jeg tar "Made in China" anyday over noe ræl skrudd sammen i USA, med den sedvanlige dosen selvskryt av at dette skulle bety kvalitet (som det forøvrig nesten aldri gjør, uansett produktkategori).

    Men videoen var tøft laget. Kanskje det er bedre tider for Klipsch slik at fremtidige generasjoner faktisk kan få et lite snev av kvalitetsfølelse over seg.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Basert på RF-7 II så er "Proudly Handcrafted in Hope, Arkansas" et skjellsord og grunn til bekymring. Billigst mulig uten et snev av yrkesstolthet fra konstruktørens side eller det minste antydning til kvalitetsfølelse. Jeg tar "Made in China" anyday over noe ræl skrudd sammen i USA, med den sedvanlige dosen selvskryt av at dette skulle bety kvalitet (som det forøvrig nesten aldri gjør, uansett produktkategori).

    Men videoen var tøft laget. Kanskje det er bedre tider for Klipsch slik at fremtidige generasjoner faktisk kan få et lite snev av kvalitetsfølelse over seg.
    Hehehe enig med tanke på finnish men lydmessig så får du myyye for pengene ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Har jo lest noen skrekkhistorier om ræva byggekvalitet på enkelte Klipschmodeller. Var vel noen her inne som fortalte at bakplata på KLF-serien eller noe sånt pleide å løsne?

    Men trodde ikke RF serien var laget i USA. Uansett syns jeg Klipsch og særlig Heritage serien er en kul merkevare som gir hardcore performance for penga. Men det er ikke kult med dårlig finnish og høyttalere som skrangler fra hverandre.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    RF-7 II er laget i USA og de gjør også et nummer ut av det. Det vil si at vi får en høyttaler hvor bassportene løsner og i mitt tilfelle falt en inn i høyttaleren noe jeg merket ved en tilfeldighet etter et par dager med "merkelig uvant bass" og jeg måtte ty til superlim. I tillegg tåler ikke den skrøpelige kryssplasten i frontdekslene noe som helst og høyttalerne har lett for å sprekke opp og bli lyse i hjørnene på grunn av den dårlige jobben med finering (eller hva man skal kalle det) og de skarpe kantene. Ikke noen morsom følelse på en høyttaler til 30k og langt under pari i forhold til konkurrentene.

    Men lyd er de gode på :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.101
    Antall liker
    8.691
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fatter egentlig ikke hvorfor amerikanerne tar så lett på kvalitet. De har jo alle forutsetninger for å møte konkurransen på dette området, men det virker litt som at det handler om om "godt nok til forbruk, kjøp nytt..!"

    Nå er ikke det kritikk nødvendigvis av Klipsch, men en noe jeg har lagt merke til ved en del amerikanskproduserte produkter.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    RF-7 II er laget i USA og de gjør også et nummer ut av det. Det vil si at vi får en høyttaler hvor bassportene løsner og i mitt tilfelle falt en inn i høyttaleren noe jeg merket ved en tilfeldighet etter et par dager med "merkelig uvant bass" og jeg måtte ty til superlim. I tillegg tåler ikke den skrøpelige kryssplasten i frontdekslene noe som helst og høyttalerne har lett for å sprekke opp og bli lyse i hjørnene på grunn av den dårlige jobben med finering (eller hva man skal kalle det) og de skarpe kantene. Ikke noen morsom følelse på en høyttaler til 30k og langt under pari i forhold til konkurrentene.

    Men lyd er de gode på :D
    Palladium har vel også hatt noe problem med skarpe kanter og fineer
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.237
    Antall liker
    3.423
    Torget vurderinger
    1
    Har jo lest noen skrekkhistorier om ræva byggekvalitet på enkelte Klipschmodeller. Var vel noen her inne som fortalte at bakplata på KLF-serien eller noe sånt pleide å løsne?
    Har ikke hørt om KLFs bakplater som løsnet, men på mine CF så løsnet den i hverfall (kan godt være det samme med KLF, siden de kom ut rett etterpå). For min del vil jeg si at det var selvforskyldt, iom at jeg satte et stykke av et kosteskaft mellom baksiden av bassene og kassen, med et stykke asfaltplate som mellomlegg, for å få litt mer solid fraspark. Etter en stund begynte bakplata å stikke litt ut. Men det var jo bare å ta den helt ut og bruke litt skikkelig trelim, så nå har det holdt en 10-15 år til. I samme slengen så kan jeg nevne at støvhetta på tre av bassene også har løsnet litt og skapt en vanvittig til klaprelyd. Igjen så er det bare å bruke litt skikkelig lim så har har det holdt i mange år. Høyttalere skal brukes. :cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Har jo lest noen skrekkhistorier om ræva byggekvalitet på enkelte Klipschmodeller. Var vel noen her inne som fortalte at bakplata på KLF-serien eller noe sånt pleide å løsne?
    Har ikke hørt om KLFs bakplater som løsnet, men på mine CF så løsnet den i hverfall (kan godt være det samme med KLF, siden de kom ut rett etterpå). For min del vil jeg si at det var selvforskyldt, iom at jeg satte et stykke av et kosteskaft mellom baksiden av bassene og kassen, med et stykke asfaltplate som mellomlegg, for å få litt mer solid fraspark. Etter en stund begynte bakplata å stikke litt ut. Men det var jo bare å ta den helt ut og bruke litt skikkelig trelim, så nå har det holdt en 10-15 år til. I samme slengen så kan jeg nevne at støvhetta på tre av bassene også har løsnet litt og skapt en vanvittig til klaprelyd. Igjen så er det bare å bruke litt skikkelig lim så har har det holdt i mange år. Høyttalere skal brukes. :cool:
    Husket ikke helt akkurat hvilken modell det var, er derfor jeg skrev "eller noe sånt". :cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Jeg fatter egentlig ikke hvorfor amerikanerne tar så lett på kvalitet. De har jo alle forutsetninger for å møte konkurransen på dette området, men det virker litt som at det handler om om "godt nok til forbruk, kjøp nytt..!"

    Nå er ikke det kritikk nødvendigvis av Klipsch, men en noe jeg har lagt merke til ved en del amerikanskproduserte produkter.
    Det er litt mer delt enn at amerikanerne bare lager ting med lav kvalitet syns jeg. For min del så forbinder jeg ialfall mye av det som produseres over there med kvalitet av ypperste klasse når det gjelder både ytelse og byggekvalitet. Mulig det har gått nedover med mye, men tar man utstyr fra high-end produsenter som Mark Levinson, Krell, Audio Research og flere andre, så er det ofte ganske udiskutabel kvalitet på mye av det de har laget. Men det koster. Husker jeg leste en reportasje om Mark Levinson for mange år siden. De hadde så snevre toleranser på hullene til komponentbeina i kretskortene sine at komponentene kunne monteres uten lodding, og da kunne man holde kortet opp ned uten at komponentene falt ut.

    Men er enig i at det ofte kan virke som at tankegangen er at mye bare skal være akkurat solid og bra nok til at det holder en stund.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    RF-7 II er laget i USA og de gjør også et nummer ut av det. Det vil si at vi får en høyttaler hvor bassportene løsner og i mitt tilfelle falt en inn i høyttaleren noe jeg merket ved en tilfeldighet etter et par dager med "merkelig uvant bass" og jeg måtte ty til superlim. I tillegg tåler ikke den skrøpelige kryssplasten i frontdekslene noe som helst og høyttalerne har lett for å sprekke opp og bli lyse i hjørnene på grunn av den dårlige jobben med finering (eller hva man skal kalle det) og de skarpe kantene. Ikke noen morsom følelse på en høyttaler til 30k og langt under pari i forhold til konkurrentene.

    Men lyd er de gode på :D
    Det er egentlig ganske skandaløst med så slurvete kvalitet på høyttalere i den prisklassen. Får litt følelsen av halv-fabrikat når jeg leser om refleksrør som løsner og lignende. Skulle bare mangle at ikke lyden var bra også. :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Det skal sies at etter en dose superlim på begge passporter og en "innkjøring" for finérbiten hvor jeg rett og slett bare måtte akseptere at det var fullstendig umulig å ha 100% strøken finish på disse dersom de i det hele tatt skulle brukes, så har de nå gått i 3.5 år med 100% driftsstabilitet. Dette er en bruksgjenstand, omtrent som en diger møkket pickup, ikke et statussymbol. Det er vel bare det at man normalt sett forventer å få noe som i hvertfall minner om en større grad av eksklusivitet i forhold til gutteromshøyttalerne til naboen for 30k.

    Men det at jeg fremdeles eier disse sier sitt. Jeg har aldri eid et høyttalerpar lenger enn dette. Ja, de har sine svakheter på enkeltområder, men allround egenskapene er nærmest ekstreme i forhold til omtrent alt annet jeg har sett til den prisen.

    Jeg sikler jo selvsagt på et par andre høyttalermodeller, men dette er mer i kategorien "prøve noe helt nytt", og ikke prøve å gå videre på det Klipsch alt er gode på. Prisen dobles forøvrig også. Jeg finner rett og slett ingenting av interesse i den prisklassen RF-7 II opererer i når de presterer så bra som de gjør her hjemme.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.101
    Antall liker
    8.691
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fatter egentlig ikke hvorfor amerikanerne tar så lett på kvalitet. De har jo alle forutsetninger for å møte konkurransen på dette området, men det virker litt som at det handler om om "godt nok til forbruk, kjøp nytt..!"

    Nå er ikke det kritikk nødvendigvis av Klipsch, men en noe jeg har lagt merke til ved en del amerikanskproduserte produkter.
    Det er litt mer delt enn at amerikanerne bare lager ting med lav kvalitet syns jeg. For min del så forbinder jeg ialfall mye av det som produseres over there med kvalitet av ypperste klasse når det gjelder både ytelse og byggekvalitet. Mulig det har gått nedover med mye, men tar man utstyr fra high-end produsenter som Mark Levinson, Krell, Audio Research og flere andre, så er det ofte ganske udiskutabel kvalitet på mye av det de har laget. Men det koster. Husker jeg leste en reportasje om Mark Levinson for mange år siden. De hadde så snevre toleranser på hullene til komponentbeina i kretskortene sine at komponentene kunne monteres uten lodding, og da kunne man holde kortet opp ned uten at komponentene falt ut.

    Men er enig i at det ofte kan virke som at tankegangen er at mye bare skal være akkurat solid og bra nok til at det holder en stund.
    Jeg eier jo en del amerikanske greier, f.eks. fra Ruger og S&W (som jo er våpenprodusenter) som jeg synes er forseggjorte ting -og har jo eid NHT 2.9 bl.a. av høyttalere derfra, og Classé CA300 (som jo er Canadisk) som var godt sammenskrudd.

    En onkel av meg eier fortsatt en godt over 30 år gammel Caterpillar hjullaster som fortsatt går..! Det er ingen tvil om de kan hvis de vil, men at de kanskje er litt slepphendte noen steder for å spare inn litt.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.018
    Jeg har nå en stund fundert på å konvertere fra RF-7 til Cornwall III, etter mange runder med meg selv, lytterunder av CW III, Heresy og RF så har jeg slått meg til ro med at jeg fortsatt vil beholde RF-7ene mine. Kanskje dumt for butikken som trossalt fikk koblet opp en McIntosh MA8000 med CW III for meg. Nå skal det sies at jeg var høyst interessert i høytalerene, men jeg har nå vurdert, lyttet og vurdert mange ganger opp og ned. Jeg bør vel ikke ha dårlig samvittighet? Butikken viste og gav meg utmerket service, meget fornøyd med behandlingen jeg har fått. Reference treffer meg best med sin litt pågende spillestil. Oppfattet CW III som litt mer laidback og snillere, bassen var litt mer rumlete etter min smak(Heresy III er mye bedre her, akk går den ikke så lavt..), enn hva Reference har. Mellomtonen var nok kanskje ikke lite oppløst som på RF. Jeg ble også overrasket over at bassgjengivelsen kunne være såpass god selv på lave volum med en 15 toms driver.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn