Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Da har også jeg fått føle den tvilsomme byggekvaliteten til Klipsch, på mine nesten nye Cornwall III.

    Satt for noen uker siden og hørte på musikk når jeg plutselig oppdaget at det ikke kom noen mellomtone fra den ene høyttaleren. Måtte gå mye fram og tilbake og lytte på alle elementene på begge høyttalerne før jeg ble sikker, men det var ingen tvil. Mellomtonen manglet. Når jeg kom borti hornet kom den forøvrig litt tilbake igjen, og enda mer når jeg dunket forsiktig på det med fingeren. Viste seg at kabelskoen (som forøvrig må sies å være en jalla løsning på så dyre høyttalere) var så slakk at den satt helt løst på og kunne dras av helt uten motstand.

    Fikk til slutt lov til å lodde den på selv av butikken hvor jeg kjøpte dem, og det funker igjen nå. Men syns det er betenkelig at ikke kvalitetskontrollen er bedre på Heritageserien siden dette er serien for feinschmeckerne blant oss, de som vet hva vi driver med.

    Så... vær obs på at sånt kan skje med selv nye Klipsch'er, selv om lyden er knall.

    Det er helt riktig at Klipsch har ræva kvaltitets kontroll. Hørt mye om løse bassporter o.l. på RF serien også :p.

    Men lyden... Den er legendarisk ;).
    Jo, har hørt om det på RF serien, men det er mer forståelig. Heritage er liksom... mer sofistikerte, så man forventer kanskje en høyere standard. :cool:

    Neida. Men det er mildt irriterende når det skjer, også er alt bare velstand når det spiller som det skal igjen. Som du sier, selve lyden er jo notorisk bra. De hadde bare gitt så mye mer eierglede hvis man visste med seg selv at de var skikkelig satt sammen også. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Da har også jeg fått føle den tvilsomme byggekvaliteten til Klipsch, på mine nesten nye Cornwall III.

    Satt for noen uker siden og hørte på musikk når jeg plutselig oppdaget at det ikke kom noen mellomtone fra den ene høyttaleren. Måtte gå mye fram og tilbake og lytte på alle elementene på begge høyttalerne før jeg ble sikker, men det var ingen tvil. Mellomtonen manglet. Når jeg kom borti hornet kom den forøvrig litt tilbake igjen, og enda mer når jeg dunket forsiktig på det med fingeren. Viste seg at kabelskoen (som forøvrig må sies å være en jalla løsning på så dyre høyttalere) var så slakk at den satt helt løst på og kunne dras av helt uten motstand.

    Fikk til slutt lov til å lodde den på selv av butikken hvor jeg kjøpte dem, og det funker igjen nå. Men syns det er betenkelig at ikke kvalitetskontrollen er bedre på Heritageserien siden dette er serien for feinschmeckerne blant oss, de som vet hva vi driver med.

    Så... vær obs på at sånt kan skje med selv nye Klipsch'er, selv om lyden er knall.

    Det er helt riktig at Klipsch har ræva kvaltitets kontroll. Hørt mye om løse bassporter o.l. på RF serien også :p.

    Men lyden... Den er legendarisk ;).
    Hmm... det må sjekkes. Kanskje jeg ta elementene i samme slengen.
    Frem med umbraconøklene tenker jeg... Skal da evnt elementene tightes veldig til. Dvs skru til jeg virkelig må ta i. Eller skal de bare strammes til det blir motstand...
    Jeg tror kabinettene på dine også er MDF, så hva du enn gjør, ikke skru til alt du kan for Konge og Fedreland. Skru til du kjenner en passe, tight motstand, men ikke mer. Det er uansett en god ide, og det kan veldig godt hende du hører forskjell siden elementene fort løsner litt med tida.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.126
    Antall liker
    20.500
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    MK1 skulle vel være produsert i "ekte" lamminat....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Ok, hvis de er laget i kryssfiner kan du nok stramme litt mer, men tror nok uansett du bør begrense det til at du kjenner en grei motstand når du skrur. Men er det MDF, så minner det mest om ganske hard papp etter min mening, og det skal nesten ingenting til før det pulveriseres og går i oppløsning hvis man er litt uheldig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.126
    Antall liker
    20.500
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    jaja, får ta det sakte men sikkert. Er jo noen år de her nå. Kanskje jeg oppnår noe! Var en oppegående fyr som hadde dette settet før meg. Vi får se...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Prøvde det trikset der selv en gang når jeg hadde hatt B3'ene mine noen år, og syns jeg merket ganske stor forskjell før og etter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.126
    Antall liker
    20.500
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja. RF7ene der fikk jeg dratt til 1/4 omdreining på 2 av elementene. 1 på hver HT. Subbene derimot. Der fikk jeg tighta ALLE skruene på alle elemeneten.. Den verste var 1/2 omdreining.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Er vel kanskje innlysende at sub'ene får kjørt seg mest. Hørte du forskjell?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.126
    Antall liker
    20.500
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... Har ikke fått satt meg ned skikkelig. Måtte ut å handle og greier...
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.213
    Antall liker
    2.476
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Tror resultatet ikke ville blitt bra med Heresy iii, k28 basselemtet har veldig høy qts og vil derfor trenge en mye større kasse om den skal portes. Jeg ville ikke gjort med noen av de andre modellene med original basser heller. Grunnen er at Heresy er designet for gulv/hjørne-plassering. Dvs at høyttalerne er designet med nødvendig dra-hjelp langt opp i nedre mellomtone av rommet/romforsterkningen. Porter man høyttalerne og beholder hjørne/gulvplassering vil bassen bli altfor fremtredende eller boomete i 70-150hz området. Om man plasserer høyttalerne ut i rommet evt opp på stativer vil denne bassen jevne seg ut, men da får man for lite nivå fra ca 150hz og opp til mellomtone...
    Skal du gjøre dette ser jeg to muligheter. Den ene er å gjøre som du har tenkt, men du må da dempe diskant og mellomtone og plassere høyttalerne på stativer.
    Den andre måten jeg kan se er gjøre som du har tenkt og bytte basselement til Klipsch k42kp, som er et pro element brukt i Klipsch KP250 (pro-versjonen av Heresy)

    Det finnes ingen snarveier rundt fysikkens lover desverre, selv om Klipsch gjør så godt de kan med tøye strikken til det maksimale.
    Høy følsomhet, dypt pløyende eller liten størrelse, du kan bare velge to :cool:

    Cbarth
     

    newbie123

    Medlem
    Ble medlem
    11.10.2014
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    hvordan ser jeg forskjell på RF63 MK1 og MK2 ?

    som overskriften sier , lurer jeg på hvordan jeg enklest finner utav dette ....

    jeg ønsker å kjøpe ett sett med 63 , men kjøper vet ikke forskjell og mener det bare er en type 63....., og jeg har bare sett 1 bilde av dem

    på forhånd takk for hjelp fra en stakker på dypt vann
     

    newbie123

    Medlem
    Ble medlem
    11.10.2014
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    takker for raskt svar , jeg har googlet en del og fant vel ut det samme , men snakket med andre igjen som bestemt mener det skulle 1 og 2 - så feil kan man ta :)

    høytalerene skal være kjøpt i starten av 2010, hvor pleier ca prisen og ligge på disse brukt? 6-7-8000?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mange som mente at Rf63 og 83 var en overprisa referanse serie også, da dem jo var prikk like sine yngre brødre til halve prisen. ;) lyd messing er dem et godt stykke over.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Tror resultatet ikke ville blitt bra med Heresy iii, k28 basselemtet har veldig høy qts og vil derfor trenge en mye større kasse om den skal portes. Jeg ville ikke gjort med noen av de andre modellene med original basser heller. Grunnen er at Heresy er designet for gulv/hjørne-plassering. Dvs at høyttalerne er designet med nødvendig dra-hjelp langt opp i nedre mellomtone av rommet/romforsterkningen. Porter man høyttalerne og beholder hjørne/gulvplassering vil bassen bli altfor fremtredende eller boomete i 70-150hz området. Om man plasserer høyttalerne ut i rommet evt opp på stativer vil denne bassen jevne seg ut, men da får man for lite nivå fra ca 150hz og opp til mellomtone...
    Skal du gjøre dette ser jeg to muligheter. Den ene er å gjøre som du har tenkt, men du må da dempe diskant og mellomtone og plassere høyttalerne på stativer.
    Den andre måten jeg kan se er gjøre som du har tenkt og bytte basselement til Klipsch k42kp, som er et pro element brukt i Klipsch KP250 (pro-versjonen av Heresy)

    Det finnes ingen snarveier rundt fysikkens lover desverre, selv om Klipsch gjør så godt de kan med tøye strikken til det maksimale.
    Høy følsomhet, dypt pløyende eller liten størrelse, du kan bare velge to :cool:

    Cbarth
    OK, takker for svar. Heresy hadde vært den perfekte høyttaler for min del ( pga plass ) om den hadde litt mer i bunn. Men da blir det ikke aktuelt å sage høl i noen nyere HIII hvertfall.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Tar her opp igjen noe som så vidt ble diskutert før, bassport på Heresy. Var vel blitzkrieg som var på tanken ?

    Har nå selv seriøst lyst til å prøve dette.

    Er litt om en som har gjort det her : https://community.klipsch.com/index.php?/topic/150280-heretical-heresy-1-mod-baby-cornwalls/

    Noen som har innspill angående dette, kanskje prøvd selv ?

    Tanken min er å kjøpe ett par slitne HII kanskje. Evt gå all inn på ett par fine HIII.
    CS-1.5? (scroll nedover)

    Crites CS-1 And CS-1.5 Speaker Project | Critesspeakers.com

    Eventuelt:

    Fusion-12 Tempest - Fusion-12 Tempest - Fusion Waveguide Kits DIY Sound Group
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Må si bass elementet i Fusion 12 pakken ser mer lovende ut. Men Crites vet jeg leverer bra. For to stk ( pris er oppgitt pr en høyttaler ) av Fusion 12 Tempest blir prisen $652.00 inkl frakt + mva/toll. Fristende. Litt skeptisk til å handle fra utlandet for mer enn lommerusk, har gått på en liten smell før.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    20141005_191103.jpg
    20141005_191038.jpg


    Ett stykke Cornwall prosjekt pågang. Ser frem til å bli ferdig og kan få hørt på dem, har ikke fått gjort det enda... Er vel rundt en mnd siden jeg fikk dem i hus. :rolleyes:

    Uansett, har to spørsmål som jeg håper gjengen her kan hjelpe meg med.
    1: Lest litt rundt på klipsch forumet i dag, og kom over en påstand om at CW II før 1986 er de med rund terminal plate, og de etter har rektangulær. Stemmer dette? Noen som vet?
    2: Til CW III eiere - er det noen av dere som kunne ha gitt meg målene til plasseringen av heritage merkene på grillene? Setter stor pris på hjelp med dette. :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    833
    Antall liker
    1.043
    Sitter med de gamle HIII høytalerene dine Ulfgre, og her blir de nok værende lenge! Jeg forstår at du kunne tenkt deg tilbake på HIII, små kompakte høyttalere som virkelig kan ta pusten fra de fleste :) Jeg snuste litt på Cornwall III i sommer, og det er vel det paret som blitzkrieg idag sitter med?
    Konkluderte med at HIII gir mer glede i stua enn de ganske så mye større Cornwall!

    Det jeg liker med Heresyene er at de ser ut som et møbel i stua, og selv de mest minimalistiske("ingen synlige høyttalere helst") gjestene har gitt utrykk for at høyttalerne var flotte og se på, og ble lagt godt merke til :)
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Sitter med de gamle HIII høytalerene dine Ulfgre, og her blir de nok værende lenge! Jeg forstår at du kunne tenkt deg tilbake på HIII, små kompakte høyttalere som virkelig kan ta pusten fra de fleste :) Jeg snuste litt på Cornwall III i sommer, og det er vel det paret som Skorob idag sitter med?
    Konkluderte med at HIII gir mer glede i stua enn de ganske så mye større Cornwall!

    Det jeg liker med Heresyene er at de ser ut som et møbel i stua, og selv de mest minimalistiske("ingen synlige høyttalere helst") gjestene har gitt utrykk for at høyttalerne var flotte og se på, og ble lagt godt merke til :)
    Tror nok kanskje det er jeg som sitter med det paret du hørte i sommer. :)

    Til info, de låter helt annerledes hjemme i stua mi ifht. åssen de spilte i butikken syns jeg. Og det viste seg at den ene mellomtonen hadde en kabel som satt løst sånn at de av og til ikke spilte i det hele tatt. Kan forestille meg at mellomtone i bare en kanal kan ha gjort ting med lydopplevelse og stereoperspektiv... :)
    Jeg digger også lyden av HIII som jeg fortsatt har, men lover deg at Cornwall spiller "bedre" på de fleste parametere ut fra min smak. Men ja, HIII er uendelig kule. Cornwall er bare enda mer. :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Måtte brått google de Klipschene cbarth1 nevnte litt tidligere. Pro utgaven av Heresy. Hadde ikke sett disse før.

    0_57.jpg
    1_57.JPG
    2_57.JPG


    Vekket 'må ha' instinktet i meg :rolleyes:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.213
    Antall liker
    2.476
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Disse er tunet forholdsvis høyt, så de går ikke noe særlig dypere enn vanlig Heresy, men de har litt høyere følsomhet og litt mer mid-bass. Disse bør ikke ha gulv/hjørne plassering, da kan det bli litt mye "boombass".

    Men de er knalltøffe!

    Cbarth
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ja da havnet det er par RF63 i kjellerstua for 3 gang!
    Skal drives med en Vincent SV-238 jeg fikk høre forrige uke.
    Masse krefter, heller litt mot det varme og klasse A opp til 60W.
    Hørte den på RF7.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Rf63 er knalltøffe. Kjøpte rf83 i sommer, litt for store i tv kroken. Men lyden er jeg kjempe fornøyd med. Rf63 hadde nok vært det mest riktige. Hehe. Men eid dem før, og fikk jo knall pris på Rf83 ifra audiokompaniet ;-)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Rf63 er knalltøffe. Kjøpte rf83 i sommer, litt for store i tv kroken. Men lyden er jeg kjempe fornøyd med. Rf63 hadde nok vært det mest riktige. Hehe. Men eid dem før, og fikk jo knall pris på Rf83 ifra audiokompaniet ;-)
    Solgte de sist for kjøp av et dyrere system men sliter med plass til dette og til prisen så er det ingenting i nærheten for de som liker den typen lyd: )Kjører på en Marantz pearl lite nå som står for salg! Trodde den skulle blir for svak men den henger overraskende bra med. Får en Vincent SV-238 i morgen så får de hva det blir til: )
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Ja da havnet det er par RF63 i kjellerstua for 3 gang!
    Skal drives med en Vincent SV-238 jeg fikk høre forrige uke.
    Masse krefter, heller litt mot det varme og klasse A opp til 60W.
    Hørte den på RF7.
    Savnet etter Klipsch ble for stort skjønner jeg. Gratulerer! ??????
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ja da havnet det er par RF63 i kjellerstua for 3 gang!
    Skal drives med en Vincent SV-238 jeg fikk høre forrige uke.
    Masse krefter, heller litt mot det varme og klasse A opp til 60W.
    Hørte den på RF7.
    Savnet etter Klipsch ble for stort skjønner jeg. Gratulerer! ������
    Takk men når Linkwitz systemet krevde for mye plass så var det bare en vei og det var tilbake
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.747
    Antall liker
    55.245
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Testet mye rart jeg også,men havnet stort sett tilbake på klipsch. Utenom denne gangen,nå ble det JBL ;)
    Men i stua har det stått klipsch i 8 år :)

    O
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Se flotte ut de Cornwall'ene nå. Nye elementer også eller 'bare' pusset de opp ?
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    ulfgre skrev:
    Se flotte ut de Cornwall'ene nå. Nye elementer også eller 'bare' pusset de opp?
    Takker, :) Er kun kosmetiske oppdateringer nå, men er montert Bob Crites diskant, delefilter og baselement i disse. Blir muligens Crites mellomtoner også, men må få brukt dem litt først. Har fremdeles ikke fått hørt på dem. Ja den hverdagen med tidsklemme og alt som er.:rolleyes:

    Dæven, de ble bra CB! Tror ikke du kommer til å bli skuffet. (Når du endelig får fyrt de opp ;))

    Cbarth
    (Savner disse brutale gamle klenodiene merker jeg)
    Takker så mye Cbarth! :) Er fornøyd selv, har fått en relativt fin finish på dem nå med kun møbel beis og litt maling, har kjøp inn lakk som jeg vurderer om jeg skal ha på dem, men pga lysten til å spille på dem må nok det eventuelt vente. :rolleyes:

    Har i tillegg til beis og maling fått tak i Heritage merker som jeg har fått montert riktig på grillene. (Takk til blitzkreig:)). Har samtidig tilpasset og montert magnet innfestning til grillene isteden for borrelås.:D

    Nå gjenstår det å få orden på kinorommet og rigget opp anlegget igjen slik at jeg får prøvd det ut. ;D

    Ett spørsmål: Under den ene høyttaleren mangler det en møbelknott, type flat. Har kjøpt inn og har tenkt å montere disse: Gulvbeskytter - Biltema

    Vil det være fy,fy, eller har dem ikke noe å si for lyden sin del? Hva tror du(og folket her)?
     

    newbie123

    Medlem
    Ble medlem
    11.10.2014
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Ja da havnet det er par RF63 i kjellerstua for 3 gang!
    Skal drives med en Vincent SV-238 jeg fikk høre forrige uke.
    Masse krefter, heller litt mot det varme og klasse A opp til 60W.
    Hørte den på RF7.

    hei! jeg fikk RF63 i hus denne uken og er strålende fornøyd :)

    hva mener dere som har hatt disse før , for ett minimum av forsterker effekt som trengs til disse ?
    jeg har en Marantz forsterker som skal byttes ut og trenger tips fra dere mer erfarne godtfolk
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg elsker McIntosh på klipsch. Men på mine rf83 bruker jeg en relativt kraftig rotel 1572 på 2x250watt, med en marantz 1504 som pre. Jeg hadde parasound a21 på mine rf63 i sin tid. Det funka ikke. Men ville seriøst sjekka ut gd audio hos Hjem - Mala Audio, de virker bunnsolide.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    cb_600: Angående underlag på Heritage'er så er iallfall min erfaring at myk avkobling mot gulvet absolutt er å foretrekke. De harde, runde knottene som sitter under dagens modeller er iallfall ubrukelige mot hardt tregulv etter min mening. Når jeg først fikk Heresy'ene mine flyttet de seg faktisk rundt på gulvet når jeg dro på litt, men med en gang jeg fikk myk avkobling under som minner om litt stivt liggeunderlag ble de både stående rolig, og jeg syns lyden ble mer fokusert og renere. Bruker det samme under CIII'ene mine også, og er ikke tvil om at det funker. Sånne sorbothane puter funker sikkert også fint, men filt har jeg ikke prøvd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn