Hvor stor forskjell er det egentlig på heresy og cornwall? Hadde heresy en periode for noen år siden, men de falt ikke i smak. Fikk de ikke til å spille i det hele tatt, da de var vanvittig lyse i klangen. Det var på rørutstyr, vinyl og det hele...
Er en liten stund siden jeg har hørt noe særlig på Heresy i stereo nå, skal ikke prøve meg på noen inngående analyse av forskjellene. Men husker jeg sleit litt med å få Heresy til å låte bra i begynnelsen også, men usikker på om det var innspilling, plassering, eller matching som gjorde mest når de endelig begynte å spille bra. Muligens en kombinasjon.
Vil egentlig ikke si at de er lyse i klangen, men de har absolutt null overflødig bass eller feithet i lyden, så det er ikke så mye å gå på hvis man er litt uheldig med plassering eller rommet de står i f.eks. Til gjengjeld spiller de superstramt og kjappere enn sin egen skygge, og musikken har en deilig flyt og framdrift. Jeg syns også lyden var veldig detaljert og gjennomsiktig med Heresy.
Cornwall er rett og slett bare mer, selv om den kanskje ikke er like stram og rask. Jeg opplevde også at Cornwall er enda mer detaljert og gjennomsiktig, selv om de har samme drivere og horn. I tillegg får man dyp bass og en annen fylde i lyden. Cornwall er rett og slett feitere. Mer tyngde og moro. Har fått et mer avslappet forhold til hele hifigreia etter at de kom i hus.