@ MB-S123 : ja jeg måtte ha meg Heresy III igjen. Fikk tak ett flott par i en byttehandel med Crusty her inne, og de spiller knallbra
Regner med jeg beholder Heresy III om jeg kjøper Cornwall III. Nydelig høyttalere som er verdt hver krone de koster.
Hva mater du HIII med?
Jeg spør fordi jeg mangler litt fylde i gjengivelsen, i et 20m2 loftsrom med lav takhøyde. Nivået i øvre mellomtone/diskant er litt for høyt ift resten, etter min mening.
Om det er Heresys mangel på «festkul», refleksjoner i rommet, uheldig kombinasjonen med KT88-rør (LM 216ia) eller mine egne ører/preferanser, vet jeg sannelig ikke.
Problemet er at det blir en anelse flisete og tynt på altfor mange innspillinger. Kanskje jeg aldri kommer helt i mål med disse høytalerne i dette rommet. Mulig de trives bedre med høyt volum i større rom? Har prøvd med stativer, men det dro i feil retning i bassområdet, og da er det uaktuelt foreløbig.
Et stort og tungt gulvteppe i ull hjalp mye. 12AX7 rørene ble erstattet av Black Sable JJ ECC83. Det var også et merkbart løft. Et par dagers spilling med høyt volum, etter at jeg trodde de var ferdig innspilt, fikk nok myket opp bassopphenget skikkelig. Økningen i bassområdet var merkbar selv ved lavt volum, og det kompenserte for den litt dominerende øvre mellomtonen/diskanten.
Når det er sagt, så spiller høytalerne utrolig fint på enklere musikk, varme produksjoner og stemmer. Det smått kjedelige QSound-albumet til Roger Waters har også fått noen runder i det siste, fordi Heresyene makter å omringe meg med lyder på imponerende vis. Virkelig bra! Potensialet til å bli fantastiske er nok der, men om jeg vil få det ut er uvisst.
Jeg holder på å bytte strømforsyning i en gammel NAD 320BEE nå, så får vi se hva den kan gjøre med saken. Bare som en test. Slik går no dagan.