Basert på det vi hørte med Audio Note P2 SE Signature som drivkraft, er det noe som sier meg at den er snillere enn Mk 1 og 2, i hvert fall. Klipsch benytter jo begrepet "8 Ohm compatible", hvilket er en omskrivning av at det ikke en gang er 8 Ohm nominell impedans, men at den er såpass lettdreven (dvs. effektiv) at man kan strekke toleransegrensene noe. En nokså tvilsom praksis, etter min oppfatning.Ingen som her kommet over en impedance graf på nye RF-7 III?
Mvh Aleksander
Takk for svar! Jeg tenkte jeg skulle teste litt med 4ohm utgangen i dag så jeg kobla det opp, og da ringte det på døra og vi fikk gjester. Å når gjestene hadde dratt var det ned å spille litt musikk problemet var at jeg hadde glemt at jeg hadde kobla til 4ohm utgangene! Så dette blei en skikkelig "blind test", midt i første sangen så tenkte jeg her må det være noe galt! Dreiv å flytta stolen og grubla færlt til jeg kom på at utgangene var bytta på. Så ja hos meg med mine ører er 8ohm utgangene best 2ohm blir vel litt rart kanskje?Basert på det vi hørte med Audio Note P2 SE Signature som drivkraft, er det noe som sier meg at den er snillere enn Mk 1 og 2, i hvert fall. Klipsch benytter jo begrepet "8 Ohm compatible", hvilket er en omskrivning av at det ikke en gang er 8 Ohm nominell impedans, men at den er såpass lettdreven (dvs. effektiv) at man kan strekke toleransegrensene noe. En nokså tvilsom praksis, etter min oppfatning.Ingen som her kommet over en impedance graf på nye RF-7 III?
Mvh Aleksander
Men, som nevnt opplever jeg vel at Mk3 er en del enklere belastning enn mange andre Klipsch RF-modeller. Dette passer for øvrig bra også med din opplevelse av at det spiller bedre på 8 Ohms utgangen med din MA8000, for på Mk2 opplevde jeg nok at 4 Ohms utgang var et bedre valg.
Mvh
Håkon Rognlien
Tror ikke 2 Ohms utgang gir noen særlig fornuftig mening, nei. Ingen fare med å teste, selvsagt, det blir bare en ny erfaring.Takk for svar! Jeg tenkte jeg skulle teste litt med 4ohm utgangen i dag så jeg kobla det opp, og da ringte det på døra og vi fikk gjester. Å når gjestene hadde dratt var det ned å spille litt musikk problemet var at jeg hadde glemt at jeg hadde kobla til 4ohm utgangene! Så dette blei en skikkelig "blind test", midt i første sangen så tenkte jeg her må det være noe galt! Dreiv å flytta stolen og grubla færlt til jeg kom på at utgangene var bytta på. Så ja hos meg med mine ører er 8ohm utgangene best 2ohm blir vel litt rart kanskje?Basert på det vi hørte med Audio Note P2 SE Signature som drivkraft, er det noe som sier meg at den er snillere enn Mk 1 og 2, i hvert fall. Klipsch benytter jo begrepet "8 Ohm compatible", hvilket er en omskrivning av at det ikke en gang er 8 Ohm nominell impedans, men at den er såpass lettdreven (dvs. effektiv) at man kan strekke toleransegrensene noe. En nokså tvilsom praksis, etter min oppfatning.Ingen som her kommet over en impedance graf på nye RF-7 III?
Mvh Aleksander
Men, som nevnt opplever jeg vel at Mk3 er en del enklere belastning enn mange andre Klipsch RF-modeller. Dette passer for øvrig bra også med din opplevelse av at det spiller bedre på 8 Ohms utgangen med din MA8000, for på Mk2 opplevde jeg nok at 4 Ohms utgang var et bedre valg.
Mvh
Håkon Rognlien
Mvh Aleksander
Har ikke du gått over til Monopulse ?Spent på hva min nye Musical Fidelity AMS 35i får ut av Cornwall. >
Ja det blir bra har du hatt store rf'er før?Gleder meg til å bli enda nærere venn med Klipsch etter morgendagens tur til Alek264 for å hente hjem hans RF-63! Skal sørge for at de får et godt hjem med rikelig med grom musikk!
Nei, aldri. Så dette blir nybrottsverk i stova.Ja det blir bra har du hatt store rf'er før?Gleder meg til å bli enda nærere venn med Klipsch etter morgendagens tur til Alek264 for å hente hjem hans RF-63! Skal sørge for at de får et godt hjem med rikelig med grom musikk!
Hva er galt med finishen? IMO har RF7 beveget seg opp i en prisklasse hvor man ikke bør akseptere noen skavanker.Endelig står Klipsch RF-7 III oppe og spiller. Låter greit, egentlig flott rett ut av esken.
Bortsett fra et par små detaljer i finishen er gleden stor
Var noen mikroskopiske feil i det ene hjørnet på en av mine også.Hva er galt med finishen? IMO har RF7 beveget seg opp i en prisklasse hvor man ikke bør akseptere noen skavanker.Endelig står Klipsch RF-7 III oppe og spiller. Låter greit, egentlig flott rett ut av esken.
Bortsett fra et par små detaljer i finishen er gleden stor
Det mest synlige er at den ene fronten sitter noen millimeter for lavt. Prøvde begge så det er vel magneten på høyttaler som er satt litt for lavt. Det andre er egentlig ikke verdt å nevne da det inngår i det sorte mønsteret.Hva er galt med finishen? IMO har RF7 beveget seg opp i en prisklasse hvor man ikke bør akseptere noen skavanker.Endelig står Klipsch RF-7 III oppe og spiller. Låter greit, egentlig flott rett ut av esken.
Bortsett fra et par små detaljer i finishen er gleden stor
Gjetting:Det har vel blitt sagt en del om denne høyttaleren tidligere, og jeg skjønner vel på en måte litt hvorfor de er litt kontroversielle selv. Allikevel er det en høyttaler som leverer ting få andre klarer med tanke på dynamikk, liv, og realisme. Den har også fått bra tester, en av anmelderne i Stereophile ville f.eks. kjøpe dem etter å ha anmeldt et par, men plasshensyn gjorde at det ikke ble noe av.
Så jeg lurer på, siden jeg har sett at flere har hatt disse høyttalerne i perioder, hvorfor så mange velger å selge dem igjen etter relativt kort tid. Hvorfor er det så få som slår seg til ro med dem? Sånn virker det iallfall, hvis det er mange La Scala eiere som er i skapet og ikke tør å fortelle om hva de har hjemme blir jo saken en annen. Det jeg lurer på er om noen kan si noe om hvorfor ikke flere som har hatt dem har valgt å beholde dem.
Spør for en venn som vurderer å oppgradere litt på høyttalersiden og vurderer disse sammen med et par andre kandidater.
Lever dem tilbake til forhandler og få ett matchende par, slike ting er plagsomt i lengden. En av mine rp280 har litt skjev logo. I gledesrusen så jeg på det som en bagatell, men idag er det plagsomt å se på.Det mest synlige er at den ene fronten sitter noen millimeter for lavt. Prøvde begge så det er vel magneten på høyttaler som er satt litt for lavt. Det andre er egentlig ikke verdt å nevne da det inngår i det sorte mønsteret.Hva er galt med finishen? IMO har RF7 beveget seg opp i en prisklasse hvor man ikke bør akseptere noen skavanker.Endelig står Klipsch RF-7 III oppe og spiller. Låter greit, egentlig flott rett ut av esken.
Bortsett fra et par små detaljer i finishen er gleden stor
Klipsch flatpakk på IKEA? ;D..tøye grensene til man må lime sammen høyttalerene selv
Takk for kvalifisert gjetting.Gjetting:Det har vel blitt sagt en del om denne høyttaleren tidligere, og jeg skjønner vel på en måte litt hvorfor de er litt kontroversielle selv. Allikevel er det en høyttaler som leverer ting få andre klarer med tanke på dynamikk, liv, og realisme. Den har også fått bra tester, en av anmelderne i Stereophile ville f.eks. kjøpe dem etter å ha anmeldt et par, men plasshensyn gjorde at det ikke ble noe av.
Så jeg lurer på, siden jeg har sett at flere har hatt disse høyttalerne i perioder, hvorfor så mange velger å selge dem igjen etter relativt kort tid. Hvorfor er det så få som slår seg til ro med dem? Sånn virker det iallfall, hvis det er mange La Scala eiere som er i skapet og ikke tør å fortelle om hva de har hjemme blir jo saken en annen. Det jeg lurer på er om noen kan si noe om hvorfor ikke flere som har hatt dem har valgt å beholde dem.
Spør for en venn som vurderer å oppgradere litt på høyttalersiden og vurderer disse sammen med et par andre kandidater.
1. De mangler fysisk, tung bass.
2. De blomstrer ikke uten svært gode rørforsterkere, og kan nok oppleves noe pågående etter en tid, om du ikke tuner resten av oppsettet i henhold til en såpass spesiell høyttaler.
Mvh
Håkon Rognlien
Har ikke hørt disse selv, men vil tro at de er slik som de fleste Klipsch - fremoverlent og, i mangel på bedre ord, morsomme. De må nok matches med god fotsterker, men tror man får det igjen med veldig engasjerende lyd. Det er endel Klipsch-fantaster som sverger til de større modellene og det får meg til å tenke at det er jo en grunn til at de fremdeles er relativt populære.Takk for kvalifisert gjetting.Gjetting:Det har vel blitt sagt en del om denne høyttaleren tidligere, og jeg skjønner vel på en måte litt hvorfor de er litt kontroversielle selv. Allikevel er det en høyttaler som leverer ting få andre klarer med tanke på dynamikk, liv, og realisme. Den har også fått bra tester, en av anmelderne i Stereophile ville f.eks. kjøpe dem etter å ha anmeldt et par, men plasshensyn gjorde at det ikke ble noe av.
Så jeg lurer på, siden jeg har sett at flere har hatt disse høyttalerne i perioder, hvorfor så mange velger å selge dem igjen etter relativt kort tid. Hvorfor er det så få som slår seg til ro med dem? Sånn virker det iallfall, hvis det er mange La Scala eiere som er i skapet og ikke tør å fortelle om hva de har hjemme blir jo saken en annen. Det jeg lurer på er om noen kan si noe om hvorfor ikke flere som har hatt dem har valgt å beholde dem.
Spør for en venn som vurderer å oppgradere litt på høyttalersiden og vurderer disse sammen med et par andre kandidater.
1. De mangler fysisk, tung bass.
2. De blomstrer ikke uten svært gode rørforsterkere, og kan nok oppleves noe pågående etter en tid, om du ikke tuner resten av oppsettet i henhold til en såpass spesiell høyttaler.
Mvh
Håkon Rognlien
1. Var litt det jeg gjettet på selv også, at fraværet av tyngde nedover kan bli en dealbreaker hvis man ikke bruker dem sammen med et dedikert bassystem. Blir nok det jeg lurer på selv også, om det er levelig med en såpass slank gjengivelse nedover.
2. Har en LM 508 som jeg mistenker at kunne funket på LS II, men kan jo ta feil akkurat der.
Ja som den elendige fotograf jeg er, og ellers takkKlipsch flatpakk på IKEA? ;D..tøye grensene til man må lime sammen høyttalerene selv
Småskavanker til side, gratulerer med nye talere Janix!
Vi tar gjerne i mot bilder
Jeg har hørt dem en gang selv, og man kan nok si at de er både framoverlente og morsomme, ja. Men de spiller ikke dyp bass, og mangler som sagt tidligere her litt tyngde. Allikevel er det noe av det mest realistiske og engasjerende jeg har hørt, det var som om gitarforsterkeren til Billy Gibbons stod et par meter unna der jeg satt når soloen på Cheap Sunglasses ble spilt.Har ikke hørt disse selv, men vil tro at de er slik som de fleste Klipsch - fremoverlent og, i mangel på bedre ord, morsomme. De må nok matches med god fotsterker, men tror man får det igjen med veldig engasjerende lyd. De er endel Klipsch-fantasier som sverger til de større modellene og det får meg til å tenke at det er jo en grunn til at de fremdeles er relativt populære.Takk for kvalifisert gjetting.Gjetting:Det har vel blitt sagt en del om denne høyttaleren tidligere, og jeg skjønner vel på en måte litt hvorfor de er litt kontroversielle selv. Allikevel er det en høyttaler som leverer ting få andre klarer med tanke på dynamikk, liv, og realisme. Den har også fått bra tester, en av anmelderne i Stereophile ville f.eks. kjøpe dem etter å ha anmeldt et par, men plasshensyn gjorde at det ikke ble noe av.
Så jeg lurer på, siden jeg har sett at flere har hatt disse høyttalerne i perioder, hvorfor så mange velger å selge dem igjen etter relativt kort tid. Hvorfor er det så få som slår seg til ro med dem? Sånn virker det iallfall, hvis det er mange La Scala eiere som er i skapet og ikke tør å fortelle om hva de har hjemme blir jo saken en annen. Det jeg lurer på er om noen kan si noe om hvorfor ikke flere som har hatt dem har valgt å beholde dem.
Spør for en venn som vurderer å oppgradere litt på høyttalersiden og vurderer disse sammen med et par andre kandidater.
1. De mangler fysisk, tung bass.
2. De blomstrer ikke uten svært gode rørforsterkere, og kan nok oppleves noe pågående etter en tid, om du ikke tuner resten av oppsettet i henhold til en såpass spesiell høyttaler.
Mvh
Håkon Rognlien
1. Var litt det jeg gjettet på selv også, at fraværet av tyngde nedover kan bli en dealbreaker hvis man ikke bruker dem sammen med et dedikert bassystem. Blir nok det jeg lurer på selv også, om det er levelig med en såpass slank gjengivelse nedover.
2. Har en LM 508 som jeg mistenker at kunne funket på LS II, men kan jo ta feil akkurat der.
Om mellombassen og oppover er fantastisk, hva gjør det vel om man hør en sub ved siden av?
Har selv forte iii og syntes ikke jeg mangler seriøs dypbass. Det er særdeles lite med den type musikk jeg hører på, men føler selv lyden er veldig bra på bunn og oppover.
Hadde et par RF-7 II som jeg måtte bytte inn 2 ganger. Var et helvete fordi Stereofil ikke gadd å bistå med transporten. Det siste paret av de som egentlig var det tredje paret var heller ikke bra så jeg brukte sort tusj over det hvite i kantene som jeg regner med var lim, før jeg solgte dem.Lever dem tilbake til forhandler og få ett matchende par, slike ting er plagsomt i lengden. En av mine rp280 har litt skjev logo. I gledesrusen så jeg på det som en bagatell, men idag er det plagsomt å se på.Det mest synlige er at den ene fronten sitter noen millimeter for lavt. Prøvde begge så det er vel magneten på høyttaler som er satt litt for lavt. Det andre er egentlig ikke verdt å nevne da det inngår i det sorte mønsteret.Hva er galt med finishen? IMO har RF7 beveget seg opp i en prisklasse hvor man ikke bør akseptere noen skavanker.Endelig står Klipsch RF-7 III oppe og spiller. Låter greit, egentlig flott rett ut av esken.
Bortsett fra et par små detaljer i finishen er gleden stor
Jeg angrer på at jeg ikke leverte dem tilbake med en gang.
Hvis alle godtar slurv uten å reklamere, vil Klipsch tøye grensene til man må lime sammen høyttalerene selv.
Men det er vel ingen med vettet i behold som ville kjøpt høyttalere for 100k og begynte å sage og snekre i dem? ;DLaScala kan modifiseres med større bakkammer og refleksporter for å få mer nedover.
Frode
Det trenger man heller ikke.Men det er vel ingen med vettet i behold som ville kjøpt høyttalere for 100k og begynte å sage og snekre i dem? ;DLaScala kan modifiseres med større bakkammer og refleksporter for å få mer nedover.
Frode
Ok. Klarer bare ikke å se for meg hvordan det skal gjøres.Det trenger man heller ikke.Men det er vel ingen med vettet i behold som ville kjøpt høyttalere for 100k og begynte å sage og snekre i dem? ;DLaScala kan modifiseres med større bakkammer og refleksporter for å få mer nedover.
Frode
Frode
Ja, når man tenker litt på det virker det egentlig litt åpenbart at manglende bass kan være årsaken. Har gått og psyket meg opp litt på dem en stund nå, og kanskje oversett dette faktumet litt fordi jeg ville like dem, men når det blir påpekt for meg og jeg i tillegg har hørt det selv får jeg second thoughts. Mangel på dybbass var også grunnen til at jeg gikk fra Heresy til Cornwall i sin tid.Har hatt både Klisch Belle, La Scala II og K-Horn. La Scala den morsomste, K-horn den beste.
Synes Rognlien treffer bra på antagelsen om hvorfor folk ofte bytter ut La Scala II. Fett på trommer, men bass mangler, og som de fleste Klipsch litt hissige oppover.
Hørte du dem på gode rørforsterkere også?La Scala hørte jeg jevnlig over noen år da noen forhandlere jeg kjente brukte dem som test for andre og nye produkter. De falt aldri i min smak, uansett hva de var koblet sammen med. Mange år siden nå.