Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    Ble ikke imponert over Ø Audio Icon i Horten, så skulle gjerne fått hørt dem under mer optimale forhold. Men til 70 lapper bør de jo være skikkelig gode også.
    Nå har jo ikke prisen så mye å si for lyden, erfarte jeg sist når jeg kjøpte SA Pandion 50 for halv pris til 70K f.eks.
    Nei, Pandion 50 imponerte meg også lite, må jeg si, selv under gode lytteforhold.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.867
    Antall liker
    6.149
    Er nok mer hifi den der.. Klipsch er en baias med finesser :)
    Tenker Ø Audio kan trøkke litt, den også. Den har bestykningen til det. Hvis jeg skulle velge mellom RF-7 III og Ø Audio Icon uhørt, sier magefølelsen Ø Audio. Må få hørt dem. :)

    Asymetrisk kabinett, for å hindre resonanser og stående lydbølger, basselement med ekstra lang slaglengde, kvalitetshorn, Duelund komponenter i delefilteret. Blir skuffet hvis ikke denne overgår Klipsch.
    Overgår hvordan? Hva er prisen på disse ? :)

    Mvh Aleksander

    Ja, det er jo 25000 kr. mindre for RF7. Det raporteres jo om utfordringer med kvaliteten på Klipsch, dårlig sammensatte kabinett f. eks. Litt av problemet til Klipsch RF7 er at de har bevegd seg opp i en prisklasse hvor de faktisk har reelle konkurrenter.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Asymetrisk kabinett, for å hindre resonanser og stående lydbølger, basselement med ekstra lang slaglengde, kvalitetshorn, Duelund komponenter i delefilteret. Blir skuffet hvis ikke denne overgår Klipsch.
    Overgår hvordan? Hva er prisen på disse ? :)

    Mvh Aleksander

    Ja det, det er jo 25000 kr. mindre for RF7. Det raporteres jo om utfordringer med kvaliteten på Klipsch, dårlig sammensatte kabinett f. eks. Litt av problemet til Klipsch RF7 er at de har bevegd seg opp i en prisklasse hvor de faktisk har reelle konkurrenter.
    Tja, den nye RF-7 skal være en del bedre enn forgjengerne med tanke på både lyd og bygge kvalitet. 25000kr er mye penger det. Mer enn halvparten av RF-7 som kan gjerne kan få ned i 36-40k hvis man prater med rette folk. Da er det nesten halv pris.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er nok mer hifi den der.. Klipsch er en baias med finesser :)
    Tenker Ø Audio kan trøkke litt, den også. Den har bestykningen til det. Hvis jeg skulle velge mellom RF-7 III og Ø Audio Icon uhørt, sier magefølelsen Ø Audio. Må få hørt dem. :)

    Asymetrisk kabinett, for å hindre resonanser og stående lydbølger, basselement med ekstra lang slaglengde, kvalitetshorn, Duelund komponenter i delefilteret. Blir skuffet hvis ikke denne overgår Klipsch.
    Fort gjort å bli skuffet tror jeg. Lyden av Klipsch er vanedannende :)
    Disse har et stort, lett basselement og et diskanthorn og en kompresjonsdriver som sannsynligvis holder vesentlig høyere kvalitet enn de tilsvarende komponentene brukt av Klipsch, high end delefilterkomponenter (for de som har tro på sånt) og et kabinett jeg vil tippe er bedre sammenskrudd. Jeg vil nesten tro at disse gjør alt jeg elsker ved Klipsch, men bedre. Vil som sagt gjerne høre dem, men har neppe råd til å kjøpe noe sånt i overskuelig fremtid, så det er kanskje best å la være. ;)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.867
    Antall liker
    6.149
    Asymetrisk kabinett, for å hindre resonanser og stående lydbølger, basselement med ekstra lang slaglengde, kvalitetshorn, Duelund komponenter i delefilteret. Blir skuffet hvis ikke denne overgår Klipsch.
    Overgår hvordan? Hva er prisen på disse ? :)

    Mvh Aleksander

    Ja det, det er jo 25000 kr. mindre for RF7. Det raporteres jo om utfordringer med kvaliteten på Klipsch, dårlig sammensatte kabinett f. eks. Litt av problemet til Klipsch RF7 er at de har bevegd seg opp i en prisklasse hvor de faktisk har reelle konkurrenter.
    Tja, den nye RF-7 skal være en del bedre enn forgjengerne med tanke på både lyd og bygge kvalitet. 25000kr er mye penger det. Mer enn halvparten av RF-7 som kan gjerne kan få ned i 36-40k hvis man prater med rette folk. Da er det nesten halv pris.
    Det var større prisforskjell enn jeg trodde, skal innrømme det. Regner med det går å prute på Ø Icon også. Er byggekvaliteten til Icon lytefri så er de kanskje verd prisforskjellen.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Eneste jeg har vært borti som bortimot slår dem på spilleglede er monitor audio . Det er en helt fantastisk produsent.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Monitor audio, trodde de bare produserte kjøkkenhøyttalere med 6.5" og mindre element?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.697
    Antall liker
    2.182
    Torget vurderinger
    8
    Palladium har jo flott finnish og byggekvalitet. Er jo billigere å få brukt enn nye RF7mklll.
    Så har vi jo latterlig billige RF63 på brukten innimellom
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.429
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Palladium er en helt annen divisjon enn annet fra klipsch når det kommer til byggekvalitet.. og high end lyd.

    Så noen sider bak angående subwoofere som henger med heritage serien.. en modell ramler inn i hodet mitt da og den er fra klipsch..

    Sw310 eller 311.. hadd to 308 eller 310 (husker faktisk ikke) helt rå subber som var uhyrlig kjappe..
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.867
    Antall liker
    6.149
    Palladium er en helt annen divisjon enn annet fra klipsch når det kommer til byggekvalitet.. og high end lyd.

    Så noen sider bak angående subwoofere som henger med heritage serien.. en modell ramler inn i hodet mitt da og den er fra klipsch..

    Sw310 eller 311.. hadd to 308 eller 310 (husker faktisk ikke) helt rå subber som var uhyrlig kjappe..
    Ser du har lagt Palladiumene dine ut for salg allerede, for ett byttetempo du har.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Han skriver han trenger cash. Kupp til prisen syns jeg. Hadde ikke latt mine gå for under 40000kr
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.429
    Antall liker
    9.325
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja de selges kun av økonomiske årsaker.. frigjøre litt for å dekke ei voksen regning som dukket opp litt uforutsett. Gråter av tanken.. :(
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke bare X sine på bruken nå. Flere par av den større modellen og ett par stativ. Søren jeg kunne tenkt meg litt mer cash akkurat nå. Palladium er en serie jeg har hatt lysst å teste lenge. Er kjempeglad i klipsch. Har også lysst å testet ut 63 eller 83 bare for å ha gjort det. Siden de av en eller annen grunn ikke har fått mulighet til å vise seg frem her.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    417
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Ref diskusjonen noen sider tilbake om at LaScala ofte bytter eiere, har sett av brukten at det gjelder Palladium i vel så stor grad.
    Vanskelig og leve med - gir ikke det mange er ute etter når man skal ha Klipsch, eller er det mest en serie folk vil teste, også gå videre?

    Har selv hørt Palladium på messe rundt da de kom, i langt fra kontrollerte omgivelser - men det jeg satt igjen med var igrunn mer hifi enn underholding og musikkformidler. Så personlig synes jeg de manglet X-faktoren og ble bare "enda en høyttaler".

    Ser jo mange som er meget fornøyde med de, men alikevel taler brukten om at mange eksemplarer bytter eiere ofte.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    842
    Antall liker
    321
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Ref diskusjonen noen sider tilbake om at LaScala ofte bytter eiere, har sett av brukten at det gjelder Palladium i vel så stor grad.
    Vanskelig og leve med - gir ikke det mange er ute etter når man skal ha Klipsch, eller er det mest en serie folk vil teste, også gå videre?

    Har selv hørt Palladium på messe rundt da de kom, i langt fra kontrollerte omgivelser - men det jeg satt igjen med var igrunn mer hifi enn underholding og musikkformidler. Så personlig synes jeg de manglet X-faktoren og ble bare "enda en høyttaler".

    Ser jo mange som er meget fornøyde med de, men alikevel taler brukten om at mange eksemplarer bytter eiere ofte.
    Hei Twsts
    Hvilken forsterker ble brukt på messa?

    Sonicfrontiers
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    417
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Hvilken forsterker ble brukt på messa?
    Du, det husker jeg ikke - er jo noen år siden dette. Var uansett ikke kontrollerte omgivelser og bare ett inntrykk fra da.

    Hadde jeg hatt rette forsterkeren i hus, plass og pengene for hånda så hadde jeg sikkert kjørt oppover og hentet høyttalere hos X-Cell :p For å ha dem testet. Det er det jeg mistenker av brukten at mange bare vil ha de testa hjemme - for og gå videre. Men det er kanskje feil inntrykk? Hvor mange par er det egentlig av disse i Norge?

    Uansett er det ikke så mye mer enn omdømmet til merket som gjør at de eventuelt trigger noe hos meg. Den avanserte konstruksjonen som ikke er spesielt lettdrevet gjør den ellers uinteressant for meg
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    842
    Antall liker
    321
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hvilken forsterker ble brukt på messa?
    Du, det husker jeg ikke - er jo noen år siden dette. Var uansett ikke kontrollerte omgivelser og bare ett inntrykk fra da.

    Hadde jeg hatt rette forsterkeren i hus, plass og pengene for hånda så hadde jeg sikkert kjørt oppover og hentet høyttalere hos X-Cell :p For å ha dem testet. Det er det jeg mistenker av brukten at mange bare vil ha de testa hjemme - for og gå videre. Men det er kanskje feil inntrykk? Hvor mange par er det egentlig av disse i Norge?

    Uansett er det ikke så mye mer enn omdømmet til merket som gjør at de eventuelt trigger noe hos meg. Den avanserte konstruksjonen som ikke er spesielt lettdrevet gjør den ellers uinteressant for meg
    Var bare interessert i å vite hvilke forsterkere. Regner med at det var transistor :)
    For mine P-38F er vel noe av det mest musikalske jeg har hørt.
    De drives da med 2x18rørwatt.
    Har prøvd de med transistor, men vil si at med rør så blomstrer de ennå mer.
    Har hatt dyrere høyttalere fra andre produsenter, men det spilte HiFi. Nå er det musikk :)

    Sonicfrontiers
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    417
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det var helt klart transistor.
    Spennende at du får de til og funke med beskjedne watt, hadde vært morsomt å hørt en gang!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.697
    Antall liker
    2.182
    Torget vurderinger
    8
    Der kommer nok smak litt inn. Har testet min LM 126. 16W klasse A med en gedigen strømforsyning.
    Er vel den rørforsterker jeg har hatt som oppleves kraftigst men synes ikke det ble mye futt i P17!
    Fikk da langt mere driv i RP280.
    Selv min kraftige MI22 må jobbe med disse stativerne
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Ref diskusjonen noen sider tilbake om at LaScala ofte bytter eiere, har sett av brukten at det gjelder Palladium i vel så stor grad.
    Vanskelig og leve med - gir ikke det mange er ute etter når man skal ha Klipsch, eller er det mest en serie folk vil teste, også gå videre?

    Har selv hørt Palladium på messe rundt da de kom, i langt fra kontrollerte omgivelser - men det jeg satt igjen med var igrunn mer hifi enn underholding og musikkformidler. Så personlig synes jeg de manglet X-faktoren og ble bare "enda en høyttaler".

    Ser jo mange som er meget fornøyde med de, men alikevel taler brukten om at mange eksemplarer bytter eiere ofte.
    Har aldri hørt Palladium, men de har liksom aldri vekket noen interesse eller lyst hos meg. Vet ikke hvorfor, de virker bare ikke "Klipschete" nok og minner kanskje for mye om "vanlige" hifi-høyttalere i høyere prisklasse. Har lest tester som jeg synes å huske sier at de ikke er direkte lettdrevne heller.

    Dette er selvsagt bare mine egne sneversynte fordommer, de er sikkert utmerkete høyttalere.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kontra RF serien og andre serier ifra Klipsch, så syns jeg faktisk Palladium er den som tar "arven" ifra Heritage mest... vanvittig smooth og fin mellomtone i dem, samt bra smekk i bassen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    ^Kan godt hende du har rett i det, jeg har som sagt ikke hørt dem og er ikke ute etter å tråkke noen Palladium-eiere på tærne. :) Er dog spent på å se om Klipsch vil satse videre på high-end segmentet og om de vil lansere en arvtager til Pallladium.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.697
    Antall liker
    2.182
    Torget vurderinger
    8
    Må si at Palladium kanskje er det beste jeg har hatt innom her! En bedre allrounder enn Klipschorn men til prisen er jeg utrolig overrasket over RP280, de er mer altetende.
     
    Ble medlem
    01.05.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    42
    Må si at Palladium kanskje er det beste jeg har hatt innom her! En bedre allrounder enn Klipschorn men til prisen er jeg utrolig overrasket over RP280, de er mer altetende.
    Har du bytta ut Klipschorna?!

    Er det greit jeg spør hvorfor?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.697
    Antall liker
    2.182
    Torget vurderinger
    8
    Hei meningen og flytte anlegget opp der det ikke er plass.
    Tippet det ville bli en nedgradering men både p17 og RP280 spiller bra her på Ml. Klipschorna har jo noen utrolige egenskaper men har ikke fått noe dårligere lyd her
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    GUD BEDRE Cornwalla fikk store baller med lange hår når jeg kobla til en 30KG tung Musical Fidelity AMS 35i med 2x35 watt klasse a.
    Nesten litt skremmende..
    Dette er på nivå med, eller heftigere, enn Luxman L590AX.

    Dessverre hører jeg nå en litt for høy resonanse/vibrasjon fra/rundt baksiden på ene høyttaleren. Har etterstramma alt av skruer både i front, rundt elementer og terminal uten at det hjalp.
    Litt resonanser ER det jo i Cornwall, men ikke så gæli som dette..

    Kan delefilteret være løsna litt?

    Har jeg spilt i hjel en Cornwall? >:D
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.697
    Antall liker
    2.182
    Torget vurderinger
    8
    Hei litt av det "negative" jeg opplevde med CW var nettopp resonanser! Da på brukbart høyt volum
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    417
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Nå er vel filtrene en del av terminalblokka, og støpt i plast. De er såpass tunge og henger bare i de fire hjørnene. Det er ikke umulig at plasten har gitt etter pga vibrasjoner i sammarbeid med tyngdekraften.
    Ville nok ha tatt ut bassen og sjekket hvis du har en mistanke :)
    Det kan og være internkablingen som rasler.
    Ta bilder!
     
    Ble medlem
    01.05.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    42
    Hei meningen og flytte anlegget opp der det ikke er plass.
    Tippet det ville bli en nedgradering men både p17 og RP280 spiller bra her på Ml. Klipschorna har jo noen utrolige egenskaper men har ikke fått noe dårligere lyd her
    Okei, skjønner.

    Hadde jeg hatt hjørner hadde det vært veldig fristende å slå til på de (tenker på finn-annonsen din). Den LM'en din ser også veldig fristende ut.. Snasen sak!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.697
    Antall liker
    2.182
    Torget vurderinger
    8
    Ja den klart beste rørforsterkeren jeg har hatt og innen LM så må du ihvertfall opp på 219 for samme kvalitet. Latterlig nypris men dette pga jubileumsmodel
    Horna er borte
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    GUD BEDRE Cornwalla fikk store baller med lange hår når jeg kobla til en 30KG tung Musical Fidelity AMS 35i med 2x35 watt klasse a.
    Nesten litt skremmende..
    Dette er på nivå med, eller heftigere, enn Luxman L590AX.

    Dessverre hører jeg nå en litt for høy resonanse/vibrasjon fra/rundt baksiden på ene høyttaleren. Har etterstramma alt av skruer både i front, rundt elementer og terminal uten at det hjalp.
    Litt resonanser ER det jo i Cornwall, men ikke så gæli som dette..

    Kan delefilteret være løsna litt?

    Har jeg spilt i hjel en Cornwall? >:D
    En jeg kjenner med Cornwall 3 hadde samme problemet, det viste seg å være noen kabler som var løse eller ikke skikkelig festet..Jeg spiller megahøyt med mine til tider, med 200 w klasse A på hver høytaler, og opplever aldri problemer med resonanser eller andre ulyder.
    Har forøvrig hørt Palladium, både stativ toppmodellen og gulvstående, men det var ikke noe for meg..mener personlig at Cornwall 3 er en helt annen liga, men de krever som sagt tidligere en del power, det nytter bare ikke med noen få rørwatt..det må isåfall være noen heftige rørforsterkere. Klasse A er det eneste jeg har hørt som blåser liv i dem og som virkelig viser hva Cornwall er istand til
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.697
    Antall liker
    2.182
    Torget vurderinger
    8
    Nja hadde div elektronikk av høy klasse på to par CW i to forskjellige rom og det var "resonanser" "farging" etc etc jeg aldrig ble fornøyd med. Merket ikke dette på Klipschorn eller Forte ll
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    1.096
    avstivning flytter resonansene høyere opp i frekvens. noe risting betyr ikke nødvendigvis at der er hørbar farging.
    https://youtu.be/rrxwudn7C4w?t=2550
    uling som tiltrekker oppmerksomhet så kan jeg ikke skjønne at noe annet enn høyttaleren er problemet (kanskje bortsett fra om man bruker se rørtrinn med svært høy utgangsimpedans ala audionote som endrer hele frekvensresponsen i høyttaleren permanent heh)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn