Dolbytor
Hi-Fi freak
Ja det er "bakvegg" på dem, men jeg regner med at de låter best klint inn i hjørnene likevel. Rommet blir 6,1 x 3,7m så jeg håper at det kan passe dem bra. Innspilling får vi komme tilbake til...
Norske Ø er jo en mer sofistikert høyttaler enn RF-63, i det minste, og innehar vel de egenskapene du etterspør. De oppleves ikke like hemningsløse, ergo kan man sikkert spørre seg om de er like morsomme. Men en bedre høyttaler er det, i hvert fall.Jeg bare lurer:
Finnes det noe alternativ til Klipsch RF-63 som er nesten like morro og med stram bass som likevel oppleves som nok bass, og i tillegg har en diskant er oppløst uten og være skarp?
Mellomtonen må selvfølgelig være verdensklasse
Prisnivået må være fornuftig og stå i stil med
Hvordan "bedre"?Norske Ø er jo en mer sofistikert høyttaler enn RF-63, i det minste, og innehar vel de egenskapene du etterspør. De oppleves ikke like hemningsløse, ergo kan man sikkert spørre seg om de er like morsomme. Men en bedre høyttaler er det, i hvert fall.Jeg bare lurer:
Finnes det noe alternativ til Klipsch RF-63 som er nesten like morro og med stram bass som likevel oppleves som nok bass, og i tillegg har en diskant er oppløst uten og være skarp?
Mvh
Håkon Rognlien
har du hørt dem og kan gi noen tilbakemldinger? Vet du hva prisen vil komme på?Jeg skal ha meg Cornwall IV, ferdig snakka.
"Bedre" betyr:Hvordan "bedre"?Norske Ø er jo en mer sofistikert høyttaler enn RF-63, i det minste, og innehar vel de egenskapene du etterspør. De oppleves ikke like hemningsløse, ergo kan man sikkert spørre seg om de er like morsomme. Men en bedre høyttaler er det, i hvert fall.Jeg bare lurer:
Mvh
Håkon Rognlien
(Den bør jo være det, men hva betyr "bedre" i denne sammenhengen?)
Et kjapt søk på Finn ordner nok det60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
Står vel et brukt par herEt kjapt søk på Finn ordner nok det60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
Auda ;-)Står vel et brukt par herEt kjapt søk på Finn ordner nok det60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
63 er klart mer krevende for forsterkeren, noe som blant annet kan gi seg de utslagene du beskriver. Angående diskanten, tror jeg ganske enkelt at du har rett; jeg tror 280 har et bedre element i toppen.Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
Syns å huske en demo av System Audio Explorer var en morsom opplevelse. Ikke horn, men virket dynamisk og kjapp. Kan jo huske feil, og dessuten sies det at de har bedre serier nå for tiden? Eller?
60-70 lapper til Ø blir litt i overkant. Tror jeg...
RF7 Mk 3 er vel den RF jeg har hørt med finest diskant. Derfor en del bedre enn 63. Bassområdet på 63 er virkelig overraskende potent, og oppleves noe annerledes enn RF7/Mk3, det er mer makt i de aller laveste oktavene på 63, mens 7 slår hardere i mellombassen.Hva med RF7 III sammenlignet med RF63 og Ø Icon? Bare for å være nysgjerrig.
Du kan så si. Ser jo tydelig ut til at 63-elementet er betydelig mer forseggjort.Tja... RF-63 er jo fort en 13-14 år gammel konstruksjon nå, så det er vel ikke usannsynlig, men begge har titandrivere, der RF-63 har 1 1/4" og RP-280F har 1".
"Linear travel suspension" vet jeg ikke helt hva skal bety, men det høres ut som markedsføring.
Synes i alle fall ikke den ser bedre ut:
https://reconingspeakers.com/product/klipsch-1000329-rf-63-rf-83-tweeter-k-71-g/
https://reconingspeakers.com/product/klipsch-reference-premiere-tweeter-1060814/
De krever i alle fall at man ikke knusler med kreftene. At de er "lettdrevne" er en sannhet med modifikasjoner. Godt hjulpet av Klipsch' noe "optimistisk" oppgitte følsomhet.Helt enig med Håkon! RF63 er helt utrolige og til prisen latterlig gode men de krever skikkelig kvalitets elektronikk
Er det SD-føtter du har brukt under Forte?Argh. hvordan fikser jeg det da? det funket på forhåndsvisningen.
prøver igjen.
Vis vedlegget 557365
Jeg kjøpte Rp280f med det samme de kom i salg, hadde samtidig System Audio Mantra 50.. Selv om jeg er ihugga Klipsch fan måtte jeg innrømme at Mantra 50 stakk av med seieren side om side..Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
Syns å huske en demo av System Audio Explorer var en morsom opplevelse. Ikke horn, men virket dynamisk og kjapp. Kan jo huske feil, og dessuten sies det at de har bedre serier nå for tiden? Eller?
Kan du beskrive forskjellen på de?Jeg kjøpte Rp280f med det samme de kom i salg, hadde samtidig System Audio Mantra 50.. Selv om jeg er ihugga Klipsch fan måtte jeg innrømme at Mantra 50 stakk av med seieren side om side..Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
Hei. Det er ikke sd puter men noe lignende dempeputer som jeg fikk av en tømrer på jobb for lenge siden. Forskjellen er ikke så stor men jeg synes at det er litt mindre farging i øvre bass. Jeg merker større forskjell etter at jeg flyttet anlegget ned i kjellerstuen enn i det gamle rommet. Jeg har også forskjellig høyde på putene så høyttalerene blir vinklet svakt oppover.Er det SD-føtter du har brukt under Forte?Argh. hvordan fikser jeg det da? det funket på forhåndsvisningen.
prøver igjen.
Vis vedlegget 557365
I beste mening, merket du noe forandring med og uten?
Mine FIII står direkte på askeparketten og står heller ikke særlig stødig, så jeg funderer på å gjøre noen tiltak.
Ser at flere anbefaler å få høyttaleren høyere, så her kan man sikkert slå to fluer i en smekk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kuuult.... jeg driver og bytter høyttalere etter humørTakk. jeg bytter på forsterkerene etter humør. nå for tiden går det mest i audion silver night. Den spiller veldig godt med forte.
Personlig syns jeg System Audio sine mantra 50 ga like mye morrofaktor som klipsch er kjent for, men en bedre topp. Såklart går ikke de små elementene like dypt som klipsch kan i bassen. men ned mot 30-35hz så er de strammere, mer punch og rett og slett like morroKan du beskrive forskjellen på de?Jeg kjøpte Rp280f med det samme de kom i salg, hadde samtidig System Audio Mantra 50.. Selv om jeg er ihugga Klipsch fan måtte jeg innrømme at Mantra 50 stakk av med seieren side om side..Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
Ikke sååå nøye med WAF, heller mindre viktigPersonlig syns jeg System Audio sine mantra 50 ga like mye morrofaktor som klipsch er kjent for, men en bedre topp. Såklart går ikke de små elementene like dypt som klipsch kan i bassen. men ned mot 30-35hz så er de strammere, mer punch og rett og slett like morroKan du beskrive forskjellen på de?Jeg kjøpte Rp280f med det samme de kom i salg, hadde samtidig System Audio Mantra 50.. Selv om jeg er ihugga Klipsch fan måtte jeg innrømme at Mantra 50 stakk av med seieren side om side..Opplever at RF-63 blir litt tam på lavt volum. RP-280f var ikke det. Den virket også mere åpen i diskanten, mens 63 ble mere lukket.
Dog er det noe med klipsch.. rp280f har vært innom her 3 ganger så det er ikke noe dårlig høytaler
Alt i alt så faller det litt på smak, SA er enklere å plassere og ha med å gjøre da de er små og kompakte. WAF er såklart høyere med SA...
look no further!Ønsker et par høyttalere med silkemyk oppløst diskant, en mellomtone som lurer hvem som helst til å tro at vokalisten står i stua, og en bass som er stram nok til å slå føttene unna deg uten at det går utover mengden bass. Enkelt, ikke sant? Altså en HT som lurer deg til å tro du er på en studiokonsert med fantastisk lyd.
Etter mange år med klipsch, og mange modeller... Så har jeg system audio pandion 20 nå... De blir nok værende til Klipsch eventuelt kommer med noe nytt ala palladium... Savner p37 littIkke sååå nøye med WAF, heller mindre viktigPersonlig syns jeg System Audio sine mantra 50 ga like mye morrofaktor som klipsch er kjent for, men en bedre topp. Såklart går ikke de små elementene like dypt som klipsch kan i bassen. men ned mot 30-35hz så er de strammere, mer punch og rett og slett like morroKan du beskrive forskjellen på de?
Dog er det noe med klipsch.. rp280f har vært innom her 3 ganger så det er ikke noe dårlig høytaler
Alt i alt så faller det litt på smak, SA er enklere å plassere og ha med å gjøre da de er små og kompakte. WAF er såklart høyere med SA...
Får vel beholde RF-63 i stua litt til for det har fruen bestemt... men jeg har bestemt at et par Klipsch er nok. Ønsker et par høyttalere med silkemyk oppløst diskant, en mellomtone som lurer hvem som helst til å tro at vokalisten står i stua, og en bass som er stram nok til å slå føttene unna deg uten at det går utover mengden bass. Enkelt, ikke sant? Altså en HT som lurer deg til å tro du er på en studiokonsert med fantastisk lyd.
Klipsch til party, og noe annet til lytting. Som trommis gjennom 40 år så vet jeg det kan bli vanskelig med diskanten... lenge leve tinnitus.
Du kan så si...Lurer på hvorfor en del av di eldre RF7 modellene (MK1) ofte har bass/mellomtone elementer som skurrer?
Darko er en meget spesiell reviewer...Darko kjøpte Forte III for noen måneder siden, til privat bruk - for egne penger - og nå må han skryte litt.
En litt skuffende test, synes jeg. Litt vag og generell, men kan røpe at han er fornøyd.
Interessant at han foretrekker å plassere de såpass tett bakvegg, mtp den passive 15-tommeren.
https://youtu.be/9D45tgeSjX0
Sent from my iPhone using Tapatalk
Spent på prisen i Norge... 2000$ forskjell ifra forte 3 i USA....
Hva mener du med det?Darko er en meget spesiell reviewer...