Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har sendt en epost til ALK også, så får vi se hva de skriver tilbake. Om ikke så har vi jo det store Klipschforumet på andre siden av dammen.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Har sendt en epost til ALK også, så får vi se hva de skriver tilbake. Om ikke så har vi jo det store Klipschforumet på andre siden av dammen.
    Jeg har oppskrifta hjemme.......kan ta det på tlf i kveld om det trengs. ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Konge. Sliter med å koble til HT kabelen nå. Den er for tykk. Er det skummelt å bruke en sukkerbit mellom HT kabel og delefilteret? Kjører med bi-wire kabel. Tenkte å ta de to + inn i hver sin skukker bit, og så koble på andre siden av sukkerbiten en tynnere solidcore kabel. Og så koble de tynnere kablene på delefilteret.

    Der er også en terminalbro på delefilteret. Jeg kjører IKKE biamping. Skal den broen bort, eller kan jeg bare legge kabelen i klem mellom skruen og broen. Skulle nok ha hatt på en eller annen type kabelsko, men har ikke noe liggende her. Og loddig er jeg ikke flink til.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hei takker for info, men jeg tror den tegningen er ifra Economy filteret til AKL univarsal. Dette filteret er ikke Economy, men et av de filterene som kom før. Her er det 6 ulike kabler som skal kunne byttes på for valgfri demping. Jeg sender nok avgårde en epost til ALK.
    to av de skal kobles opp mot de forskjellige uttak auto trafo, hvilke ledninger du kobler på bestemmer så hvilken demping du får f.eks x-4, eller 0-2 på mine filter var 0 lik jord

    tidligere lå det beskrivelse av dette på siden
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den er god. Venter med å koble de opp til jeg får fatt i noen små kabelsko Liker ikke dete med å klemme fast bar kabel under et lite skruhode. Vil være på den sikre siden. lodde gjør jeg ikke selv.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Den er god. Venter med å koble de opp til jeg får fatt i noen små kabelsko Liker ikke dete med å klemme fast bar kabel under et lite skruhode. Vil være på den sikre siden. lodde gjør jeg ikke selv.
    Kabelsko kan du kjøpe i løsvekt hos Claes Ohlson, pass bare på at du kjøper riktig størrelse ift. tverrsnittarealet på kablene. Det hender de har litt liggende på bensinstasjoner også, så det er en løsning om du er langt unna nærmseste Claes.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Imponert over hastigheten på svar fra ALK.

    Ligger som pdf fil under for de som er intr.

    Men det er litt gresk....
     

    Vedlegg

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.104
    Antall liker
    6.610
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    gresk? Start med å koble sammen slik at du får 9db. Du som er så glad i å måle finner fort ut om du skal opp eller ned.
    Evt er det bare å lytte seg frem til ønsket nivå.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. Tenkte mer på den delen over de tap mulighetene. Måle, ja det skal vi gjøre, vær du trygg.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.104
    Antall liker
    6.610
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du har jo til og med fått merket av tappingene på kabelskoene, bare å koble til den dempningen som ligger der iht til hvor mye dempning man ønsker. Ikke gjør ting så vanskelig for deg selv.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk da omsider koblet opp Bellene, og her er det nok mye godlyd som skal komme utover.

    Er det noen som har noe tips på hvor man plasserer slike høyttalere. Hvor har dere plassert deres Heritage høyttalere?
    Tenker da på avstand til frontvegg, sidevegg og avstand til lytteposisjon, toe in eller ikke.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For å være helt ærlig, jeg aner ikke. Såg de ringte og kjøpte de. Dårlig med research denne gangen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Klipsch Belle og La Scala skal i utgangspunktet stå enten i hjørnet eller inntil vegg. Men det handler om å få nok dypbass. Så dersom man bruker subwoofer(e), så kan man nok fint trekke de ut. Det er bare måle og se Retep.

    Ser at det ble diskutert tidligere hvor veien går videre for Klipsch. Egentlig bør vel de se seg bakover dersom bedre lydkvalitet alene er målet. På begynnelsen av 2000 tallet så utviklet Klipsch og spesielt desgineren Roy Delgado Klipsch sin desidert beste høyttaler. Nemlig Klipsch Jubilee. Dette var høyttaleren Paul Klipsch (som levde da) hadde drømt om å konstruere i alle dager. Hovedsakelig fordi den fungerte ypperlig som toveis med lav deling og uten behov for supertweeter. En ekstra deling høyt i frekvens er nemlig aldri ideelt og tilfører problemer som går utover både homogenitet og off-axis målinger. I tillegg hadde Klipsch Jubilee langt lavere forvrengning enn K-hornet og bedre powerrespons. Det har vært sagt at Jubilee hadde 2/3 lavere forvrengning enn K-hornet, men usikker på om det stemmer. Resultatet var i alle fall en fantastisk høyttaler og som Paul Klipsch sa skulle bli deres nye flaggskip over K-hornet.
    Z-Jub-Becky.jpg


    Omtrent på samme tid som Klipsch Jubilee var ferdig så gikk Paul Klipsch bort. Klipsch endret filosofien og Jubilee ble aldri lansert slik Paul hadde tenkt. Den ble solgt til en del Klipsch tilhengere som toveis, men ble gjort om til en kinohøyttaler. I og med at Jubilee mister følsomhet i øverste diskant, så ble den i kinoversjonen gjort om til treveis med ekstra supertweeter for å bevare svært høy følsomhet som man tross alt trenger i store kinosaler.
    Som toveis så het det store topphornet K402. Som treveis i kinomodellen heter den derimot KPT-402-MF og brukes i flere i ulike modeller i dag. Her er to:
    KPT_MCM_-_Angled_2_635210700926840000_medium.jpg

    KPT_535_-_Angled_635284081224603000_medium.jpg

    KPT-402-MF hornet (nest øverste på begge bildene) er altså det nøyaktige samme hornet som det var i Jubilee bortsett fra at en annen driver brukes siden det fungerer i et annet frekvensområdet.

    Årsaken til at Klispch gikk vekk ifra Jubilee kan man bare spekulere i, men alt tyder på det skyldtes at ikke trodde en slik stor høyttaler ville selge i særlig grad på hjemmemarkedet. Det er dessuten en høyttaler som skal stå plassert i hjørnene (bruker rommet som et forlenget horn) og for mange er det upraktisk og krever helst et bredt rom. Men har man det, så har Jubilee så god og konstant spredning at hele rommet fylles med godlyd.
    HT%u0025252520Left%u0025252520Rear.jpg


    Veien videre for Klipsch sett ifra et ståsted om lydkvalitet alene er nok derfor å gå tilbake til Jubilee og eventuelt lage en frittstående versjon. I dag kunne man også ha laget K402 hornet med 1.5" exit framfor 2" og fått enda litt bedre ytelse.

    Jeg holder selv på med sistnevnte i privat regi og skal få bygget et stort mellombass horn til bruk under K402 hornet. Jubilee med foldet horn plassert i hjørnet har fordelen av å ha konstant respons ned til schroeder frekvensen. Men den har en svakhet i mellombassen. Der blir det foldete hornet nemlig noe ujevn i responsen. Et annet type midbasshorn er betydelig jevnere. Derimot så blir et frittstående midbasshorn med direktivet langt ned i frekvens veldig stort. I tillegg vil ikke et slikt midbasshorn ha dypbass og man er helt avhengig av subwoofer. Med andre ord blir det et system som ikke er spesielt kommersielt og mer et DIY prosjekt. Og dette vet nok Klispch utmerket og holder seg til det som markedet ønsker. Og det er primært slanke høyttalere og som da får små horn som kun operer i begrenset frekvensområdet og dermed får begrenset direktivitet og overganger i følsomme og lite optimale områder. Et stor kompromiss lydmessig, men det er det som selger.
     
    Sist redigert:

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Er på jakt etter moro anlegg og til uken skal jeg til en butikk og høre på Heresy III, har lest i denne tråden at det er en moro høyttaler deluxe.

    Skal brukes mest til å spille 70-, 80 talls rock og annet riff riff musikk.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    PWK var et geni og langt forut for sin tid da han designet disse hornkonstruksjonene. Det var alikevel meget begrenset med simuleringsmuligheter på den tiden disse hornene ble designet.

    Men i dag har vi mange flere verktøy for å måle og simulere horn. Vil tippe han ville vært ganske begeistret for Hornresp!

    Det er ikke mange som designer bass og midbass horn i dag.

    For de som er diy int kan jeg jo peke til Bill Fitzmaurice. Han er den, etter min mening, som kan mest om disse emnene i dag.

    Basseksjonen av hans DR 280 vil være ekvivalenten til bassen i LS. Den er utstyrt med en tolvtommer, men er faktisk mer følsom enn LS.

    DR 300 går betraktelig dypere og har en god del høyere følsomhet enn LS.

    Kunne jo vært artig å parre disse med de svære kino-mellomtone horna til Klipsch! :cool:

    Cbarth
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da prøver jeg Belle i hjørnet. Med subbene på innsiden.

    Skal nok måle for å finne riktig tapping på mellomtonen, men greit å ha et utgangspunkt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For tidlig å gi noe svar, har ikke fått jobbet med plassering enda. Har heller ikke fått jobbet med korreksjon og evnt EQ. Har rommet opptatt av en playstation sulten ungdom. Skal se litt på det idag, da de (dama og ungdommen) skal skrive julekort. Men regner med å bruke en del timer før jeg kan si noe. Possisjonen til RF7 er godt merket med tape. Så om det skulle skjere seg fullstendig så er det å sette opp de raskt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe
    ungdomen reiser hjem en tur, så nå har jeg noen timer hver dag på justering.
     

    jorock

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Hei!!

    Det står sikkern noe om dette el. lignende i denne tråden. men spør alikavell.. Hva tror dere om RF-82 og marantz pm11s1 som kombo??
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.469
    Antall liker
    54.023
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Marantz og klipsch er som regel en god kombo,har selv testet 11s1 på RF 63 og det låt knall bra om jeg ikke husker feil (lenge siden)

    O
     

    bj0rkn3s

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Hei
    Lurer på om det er stor forskjell på rf-82mk2 og rf-63mk2.
    Har hatt mine rf-62 mk2 i snart 3 uker å savner litt snert over bassen, spesielt til filmbruk. Vil rf-82mk2 være mye bedre her?
    Kan det ha noe med min forsterker å gjøre at den ikke smeller ordentlig? Har en Yamaha rx-a1030.
    Eller er det eneste som hjelper å spare opp til ordentlig subwoofer?

    Ser for meg at etterhvert så blir det rf-82 mk2 som front høytalere å rf-62mk2 som bakhøytalre. Er det en bra kombo?
    Eller er det best å selge rf-62 å heller ha rs-53/62 som bakhøytaler og rf-82 som front?

    En liten ting til. Har en ganske åpen rom løsning på stua nå, kan det gjøre at bassen forsvinner litt?
    Etterhvert blir det nok et eget dedikert kino/musikk rom som er ganske lite. Om ca 1/2 til 1 år.
    Hva ville dere gjort?

    Subben jeg hadde tenkt meg er SVS pb-2000.

    Edit: Har sett 2 filmer å hørt en del musikk i kveld, og det har skjedd noe med høytalerene i løpet av kvelden. Spiller MYE bedre bass, går dypere å klarere, er det vanlig etter som at de blir mere innspilt? Vet ikke om det er jeg som bare har hørt alt for mye på musikk i kveld eller om det faktisk er slik :)
    Hvor får man egentlig kjøpt sånn måleapparat for å få målt dB mot Hz? Er de dyre?
     
    Sist redigert:

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Kan være innstillingene på forsterkeren din. Dvs. hvis du for eksempel ikke har frontene satt til fullband/large, vil du få lite bass uten en subb. Hvilke innstillinger har du?
     

    bj0rkn3s

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    4
    Akkurat i går prøvde jeg i begynnelsen av kvelden å koble til logitech sin z-5500 sub. Følte da at den subben kanskje hjalp litt på mere dybde. Da var receiverern satt til small. Litt utover kvelden/natta prøvde jeg å veksle en del mellom large uten sub og small med sub. Da synes jeg høytalerene spilte en god del bedre bass uten sub. Har ikke prøvd noe så langt i dag, men er det slik som det var i natt er det definitivt best uten den subben tilkoblet. Altså frontene satt til large.

    Og ja, vet at logitech sin sub ikke er noe å skryte av, men er det eneste jeg har tilgjengelig av subber så tenkte å teste. Fikk høre skjikkelig sub på soundgarden når jeg var der på prøvelytting, velodyne spl-1000 ultra 10", å den var en helt annen verden en z-5500 subben :p. Men hvorfor ikke teste når man har mulighet.[h=1][/h]
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    En kamerat av meg har overtatt mine RF-62 MK1, han har en eller annen billig suround reciver og trenger nok noe med litt bedre lyd/mer krefter.
    Noen som har et tips til en god to kanals integrert forsterker til maks 4000-5000 kr til han.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei
    Lurer på om det er stor forskjell på rf-82mk2 og rf-63mk2.
    Har hatt mine rf-62 mk2 i snart 3 uker å savner litt snert over bassen, spesielt til filmbruk. Vil rf-82mk2 være mye bedre her?
    Kan det ha noe med min forsterker å gjøre at den ikke smeller ordentlig? Har en Yamaha rx-a1030.
    Eller er det eneste som hjelper å spare opp til ordentlig subwoofer?

    Ser for meg at etterhvert så blir det rf-82 mk2 som front høytalere å rf-62mk2 som bakhøytalre. Er det en bra kombo?
    Eller er det best å selge rf-62 å heller ha rs-53/62 som bakhøytaler og rf-82 som front?

    En liten ting til. Har en ganske åpen rom løsning på stua nå, kan det gjøre at bassen forsvinner litt?
    Etterhvert blir det nok et eget dedikert kino/musikk rom som er ganske lite. Om ca 1/2 til 1 år.
    Hva ville dere gjort?

    Subben jeg hadde tenkt meg er SVS pb-2000.

    Edit: Har sett 2 filmer å hørt en del musikk i kveld, og det har skjedd noe med høytalerene i løpet av kvelden. Spiller MYE bedre bass, går dypere å klarere, er det vanlig etter som at de blir mere innspilt? Vet ikke om det er jeg som bare har hørt alt for mye på musikk i kveld eller om det faktisk er slik :)
    Hvor får man egentlig kjøpt sånn måleapparat for å få målt dB mot Hz? Er de dyre?

    Subwoofer gir noe til film som ingen høyttaler kan. LFE sporet blir vel ikke mixet inn i en 2.0 konfigurasjon(tror jeg..). Sub er et "must" til film syns jeg :). RF62mk2 er en knall høyttaler forresten, men dypbassen må du ha sub til. Den du har sett deg ut er helt ypperlig ;).

    EDIT: Jeg har RF83, og de har masse dypbass... men ikke noe subwoofer dypbass.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.630
    Antall liker
    25.776
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg endelig fått finger'n ut og koblet opp litt godlyd i stua. Tester foreløpig McIntosh MC252 og MCD500 på RF-3. MCD500 brukes som forforsterker med AppleTV tilkoblet via den ene digitale inngangen. Førsteinntrykket er bra og jeg har en helt annen lyd enn i min forrige stue. Der var plasseringen av anlegg kontra lytteposisjon håpløs, så det skulle vel bare mangle at det har blitt bedre :)

    image.jpg
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Dersom noen er interessert skal jeg selge en Klipsch SW311 (toppmodellen) som bare er noen mnd gammel. Julepris 5500,- DET er innbruddspris for en musikalsk og bra subwoofer!
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Lurer på om det er stor forskjell på rf-82mk2 og rf-63mk2.
    Har hatt mine rf-62 mk2 i snart 3 uker å savner litt snert over bassen, spesielt til filmbruk. Vil rf-82mk2 være mye bedre her?
    Kan det ha noe med min forsterker å gjøre at den ikke smeller ordentlig? Har en Yamaha rx-a1030.
    Eller er det eneste som hjelper å spare opp til ordentlig subwoofer?



    Ser for meg at etterhvert så blir det rf-82 mk2 som front høytalere å rf-62mk2 som bakhøytalre. Er det en bra kombo?
    Eller er det best å selge rf-62 å heller ha rs-53/62 som bakhøytaler og rf-82 som front?

    En liten ting til. Har en ganske åpen rom løsning på stua nå, kan det gjøre at bassen forsvinner litt?
    Etterhvert blir det nok et eget dedikert kino/musikk rom som er ganske lite. Om ca 1/2 til 1 år.
    Hva ville dere gjort?

    Subben jeg hadde tenkt meg er SVS pb-2000.

    Edit: Har sett 2 filmer å hørt en del musikk i kveld, og det har skjedd noe med høytalerene i løpet av kvelden. Spiller MYE bedre bass, går dypere å klarere, er det vanlig etter som at de blir mere innspilt? Vet ikke om det er jeg som bare har hørt alt for mye på musikk i kveld eller om det faktisk er slik :)
    Hvor får man egentlig kjøpt sånn måleapparat for å få målt dB mot Hz? Er de dyre?
    Høytalerene blir litt rundere og fuldigere i lydkarakteren når di er gått innspilte. RS serien vil nokk fungere best bak med tanke på klang og spredning, RF-62 kan jo ha litt mere bass pga kabinettstørrelsen med oppåver i frekvens vil RS serien gruse RF-62`ene til surround bruk.
    Legge ved en link til måle utstyr. Di har en billigere utgave til 1990.- men den som er på linken er nokk den beste til noen få kroner ekstra.
    XTZ Room Analyzer II PRO - Surround

    mxcpOCC%20Klipsch%20chopper.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har lysst til å anbefale en rør forsterker til et par Belle. Evnt kanskje en klasse A forsterker? Kanskje jeg skulle satse på en Hybrid forsterker...

    SItter å ser på en forsterker fra Ayon, en Orion 2. Men leser at Ayon ikke har den varme runde lyden man ofte forbinder med rør...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Noen som har lysst til å anbefale en rør forsterker til et par Belle. Evnt kanskje en klasse A forsterker? Kanskje jeg skulle satse på en Hybrid forsterker...

    SItter å ser på en forsterker fra Ayon, en Orion 2. Men leser at Ayon ikke har den varme runde lyden man ofte forbinder med rør...
    Bruk transistor og DSP, og gjør sånn med PEQ, så får du rørlyd.



     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.758
    Antall liker
    11.378
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har lysst til å anbefale en rør forsterker til et par Belle. Evnt kanskje en klasse A forsterker? Kanskje jeg skulle satse på en Hybrid forsterker...

    SItter å ser på en forsterker fra Ayon, en Orion 2. Men leser at Ayon ikke har den varme runde lyden man ofte forbinder med rør...
    Orion 2 har jeg ikke hørt med Klipsch, men en rekke erfaringer med KT88-kretser på diverse Klipsch, samt det faktum at Ayon Orion veier inn med 28 kilo, forteller meg at dette neppe er helt feil. Ayon bruker svært gode trafoer, og de låter som du sier åpent og elegant. KT88-kretser pleier også gi litt ekstra fedme, ofte en god match på Klipsch.
    Der jeg har mest innsigelser mot KT88 på generell basis er den viktige mellomtonen. Enkelte av de rørene låter ikke helt godt akkurat der, det oppstår ofte en slags "kant" på stemmer og instrumenter, og det er ikke alltid like behagelig. Jeg har hørt Sovtek på noen KT88-forsterkere med svært gode resultater også i mellomtonen, og dyktig komponentvalg ellers i kretsen medvirker til å begrense akkurat den utfordringen med stemmer og sånt.
    Se ellers http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/39_hele.pdf side 40, der det står litt om en annen Ayon på Klipsch. Nå er ikke dette den samme type konstruksjon som Orion, men faktum er at jeg tror nok du kan få vel så gode resultater med Orion på akurat Klipsch. Men ta ikke mitt ord for det, du bør nok teste selv, før du blar opp for mange høvdinger....

    EDIT:
    Min rør-favoritt i lag med Klipsch er ellers Audio Note, utfordringene med disse er dog enten pris eller effekt ut til høyttalerne. Malmins Musical Innovations Klasse A-forsterkere låter fortreffelig med Klipsch, likeledes Electrocompaniets AW 180. Bruk gjerne rør forforsterkere til disse.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    for å komme billigst mulig unna ville jeg kikket i retning av brukten og Malmin forsterkeri, trenger ikke mange watta, selv brukte jeg både rør og klasse a på Belle og begge funket bra
    synes 6550 røret kan gi mer av mellomtone enn kt88 røra
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det står faktisk mellom Den nevnte Ayon, et forsterkersett med 6550 rør og et sett mingda 805.
    Fordeler med Ayon er at det er en integrert, men hjemmekino bypass. Viktig for meg med tanke å filmtitting. Slipper å koble om. En boks. Autobias.

    Det andre settet med 6550 rør er helt ukjent, men får mye gode tilbakemeldinger. Lav pris i forhold til nypris, om det kan være en indikasjon på kvalitet...
    Samme pris som Ayon forsterkeren og med autobias.

    Mindga 805 er også ukjent for min del, men den får også mye gode tilbakemeldinger. Denne er gjennomgått og sjekket av en aktiv person her på forumet. Og et hett tips på at den skal passe godt til Belle. dyreste ampen da jeg må til med en forforsterker også. Ikke autobias om jeg forstår testene riktig. blir 3 bokser totalt.

    Uansett, så blir det en spennende jul og nyttår.

    EC er faktisk noe jeg har tenkt på selv, om Aw180 med en rør pre hadde jo vert flott. Men det koster.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har i vertfall funnet ut at Belle blir stående her. til jeg får utforsket litt rundt de. Har mange muligheter videre på den, med tanke på bytting av drivere, horn, diskant, aktiv deling osv osv...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn