Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.032
    Antall liker
    385
    Hvor har du det ifra..? Meg bekjent så går alle mk2 ut... :)
    Ta en titt på hjemmesidene til Klipsch og sjekk Reference II serien. Du vil fort se at alle variantene er borte bortsett fra RF-7, RB-81 og RC-64. Dette er også info som kommer fra en Klipsch ansatt om at Reference II i øvre enden skal fortsatt produseres videre (klipsch forumet). Jeg vil tippe at RF-7, RB-81 og RC-64 blir oppgradert samtidig, men det er bare spekulasjoner fra min side.

    Så nå har vi:

    1. Reference (Tidligere Icon serien)
    2. Reference Premiere (som erstatter dagens Reference mkII)
    3. Reference II (RF-7, RB-81 og RC-64) - Mulig at serien forsvinner når disse blir oppgradert en gang med nytt navn eller dyttet inn sammen med Reference Premiere
    4. Palladium
    Så det nå:) bare la merke til at rb81 går billig på div butikker og tenkte også de gikk ut..


    Håper personlig selv på en ny mid end stativ og en center i samme kategori;)
    Da er du i samme båt som meg og sikkert mange andre også... Det ryktes fælt om at det kanskje kommer noe mer til sommeren. Bare å smøre seg med tålmodighet, men spørs om jeg ikke "går på en smell" og tester ut Premiere serien først. :p
    En tre veis rb81❤❤

    Mn må innrømme frontrekke med rp250 og rpc250 frister...

    Er det noen som har prøvd den nye 15"..? Jeg har to sw 115 nå, men det er jo slltid gøy å prøve noe nytt, men da må det være en forskjell..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tja, holder vel på å bli litt sprø her.. valgets kvaler..

    Hva skal man bestille? RP-250 260 eller 280?

    At RP-250 spiller helt konge er jeg ikke tvil om, RF52 har altid gjort det..
    Men tankene gikk mot å bestille 280 faktisk, men når man leser det Håkon Rognlien skriver om delefrekvens så husket man plutselig at RF82 spilte nok ikke like pent dom RF52 gjor..

    Så innspill folkens.. :) What to doo? :)
    Leste du det han skrev om hvordan Cornwall III deler sånn at mellomtonen tar seg av størstedelen av det mest kritiske og følsomme området også? There's your answer for you, right there. :cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hehe. Sant det du skriver blizowitz. Rommet spiller mye inn, derfor har jeg også et helvettes bassproblem på surround delen min. Men, det trykker og buldrer nok da også (men med tanke på hvor mye elementer som jeg har si sving er det ikke imponerende, men jeg vet jo at trappnedgangen spiser så si alt av basstrykk her ;)).
    Ja, det der med akustikk kan være noe ordentlig herk og ødelegge mye av moroa for folk. Har også en trappenedgang rett til høyre for den høyre høyttaleren min, og jeg tror vel også den slipper ut en del av trykket.
    En annen ting er at høyttalerne kan høres for langt borte når jeg sitter lent tilbake i sofaen sånn at lyden blir litt ullen, men hvis jeg setter meg helt på kanten av sjeselongen så er trykket og klarheten der med en gang. Bollocks!

    Min plan er å flytte. :)
    Her er det bare en løsning.. selg alt og kjøp Klipsch hodetelefoner! :p
    Ikke si det til noen, men tanken har streifet meg i perioder. Når man leser test av hodetelefoner og forsterker til 20k sammenlagt som visstnok gir ekte high-end lyd, kun med begrensningene man ikke slipper unna med hodetelefoner, så kan det være en ganske fristende og besnærende tanke å bli fri for alt som er av akustikkproblemer en gang for alle. Og det til en brøkdel av hva man har betalt for høyttalere og effektforsterkere o.s.v.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.276
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tja, holder vel på å bli litt sprø her.. valgets kvaler..

    Hva skal man bestille? RP-250 260 eller 280?

    At RP-250 spiller helt konge er jeg ikke tvil om, RF52 har altid gjort det..
    Men tankene gikk mot å bestille 280 faktisk, men når man leser det Håkon Rognlien skriver om delefrekvens så husket man plutselig at RF82 spilte nok ikke like pent dom RF52 gjor..

    Så innspill folkens.. :) What to doo? :)
    Trur ikke du kan bomme med RP-250F. De deler på 1800HZ denne gangen ser jeg. RP-280F deler på 1750HZ
    Det stemmer.. Tror soundgarden må få oppdatert sin info da.. de oppgir 280 til 1400hz.. og 250 til 1700.. :)
    Men vis dagens 280 deler 50hz høyere enn 52 gjor så er vel en del av unotene borte.
    hmm... valget's kvaler fortsetter.. ;)
     

    Bjarkaffi

    Fersking
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Tips

    Nokså fersk på detta greiene men alltid hatt en stor interesse for lyd.

    Skal skaffe meg nye høyttalere men er usikker nå når klipsch lanserte RP. Taket på budsjettet ligger på 10.000. Da får man enten RF82 mkII eller RP260F.

    Hva kan være lurest? Brukes til film og musikk. Skal drives av onkyo 838
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Nokså fersk på detta greiene men alltid hatt en stor interesse for lyd.

    Skal skaffe meg nye høyttalere men er usikker nå når klipsch lanserte RP. Taket på budsjettet ligger på 10.000. Da får man enten RF82 mkII eller RP260F.

    Hva kan være lurest? Brukes til film og musikk. Skal drives av onkyo 838
    Valgmuligheter er noe herk, men jeg hadde nok hatt et ekstra øye til 260 dersom det sto mellom de to :)
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Kjenner jeg egentlig er veldig spent på RP-280F jeg nå egentlig, siden de har endret på delefrekvensen såpass mye.

    Er jo lov til å håpe at de har fått til en "mini-versjon" av RF7.

    De skal jo også arvet noe av diskant-teknologien fra Palladium serien også på denne nye Premiere-serien.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nokså fersk på detta greiene men alltid hatt en stor interesse for lyd.

    Skal skaffe meg nye høyttalere men er usikker nå når klipsch lanserte RP. Taket på budsjettet ligger på 10.000. Da får man enten RF82 mkII eller RP260F.

    Hva kan være lurest? Brukes til film og musikk. Skal drives av onkyo 838
    Idiotisk billig:
    Klipsch Reference RF-52 II gulvstående høyttaler - Sort - Januarsalg

    Dette er helt hinsides bra pris. Har du sub, så er det enkelt, ellers er jo også denne til gopris nå:

    Klipsch RF-62 II gulvstående høyttaler - Sort
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.276
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nokså fersk på detta greiene men alltid hatt en stor interesse for lyd.

    Skal skaffe meg nye høyttalere men er usikker nå når klipsch lanserte RP. Taket på budsjettet ligger på 10.000. Da får man enten RF82 mkII eller RP260F.

    Hva kan være lurest? Brukes til film og musikk. Skal drives av onkyo 838
    Idiotisk billig:
    Klipsch Reference RF-52 II gulvstående høyttaler - Sort - Januarsalg

    Dette er helt hinsides bra pris. Har du sub, så er det enkelt, ellers er jo også denne til gopris nå:

    Klipsch RF-62 II gulvstående høyttaler - Sort
    RF52 klarer seg helt fint uten sub også.. savnet ikke mye da jeg gikk fra rf82 til rf52... :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nokså fersk på detta greiene men alltid hatt en stor interesse for lyd.

    Skal skaffe meg nye høyttalere men er usikker nå når klipsch lanserte RP. Taket på budsjettet ligger på 10.000. Da får man enten RF82 mkII eller RP260F.

    Hva kan være lurest? Brukes til film og musikk. Skal drives av onkyo 838
    Idiotisk billig:
    Klipsch Reference RF-52 II gulvstående høyttaler - Sort - Januarsalg

    Dette er helt hinsides bra pris. Har du sub, så er det enkelt, ellers er jo også denne til gopris nå:

    Klipsch RF-62 II gulvstående høyttaler - Sort
    RF52 klarer seg helt fint uten sub også.. savnet ikke mye da jeg gikk fra rf82 til rf52... :)
    Helt klart! Kjøpte RF52mk2 og en Sony 1040 reciver til en kompis som takk for div hjelp. Det spiller bare helt kanon, mer SQL enn SPL, men gud bedre, det spiller høyt og ja ;). Moro :D.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.276
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja ser jo at den nye RP serien å kan by på det samme som tidligere.. at RP250 er en joker.. :)
    Følsomhet på 97dB og spiller ned til 35hz..
    RP280 har 98dB og 32hz..

    Så, hva gir mest for penga? ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Følsomheten på tilsvarende høyttalere fra Klipsch har tidligere ikke vært oppgitt korrekt. Tror jeg ville tatt følsomheten på den nye Reference Premiere serien med en god klype salt og ventet og se hva uavhengige målinger viser. Trolig er riktig følsomhet minst 2-3 dB lavere.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Følsomheten på tilsvarende høyttalere fra Klipsch har tidligere ikke vært oppgitt korrekt. Tror jeg ville tatt følsomheten på den nye Reference Premiere serien med en god klype salt og ventet og se hva uavhengige målinger viser. Trolig er riktig følsomhet minst 2-3 dB lavere.

    Det er jeg også sikker på. RF 7 ble målt til 96db ved 2,83V, og siden den er ca 4ohm i bassen vil det i realiteten si 93db/watt!!
    Høres ikke fullt så imponerende ut som oppgitte 102db...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    En ting jeg ikke helt forstår, diskanten er i horn, men bassene til Klipsch er da relativt vanlig plassert? Forutenom på Belle, La Scala og K-Horn.

    Kan ikke helt skjønne at de blir så lettdrevene av at diskant/mellomtona sitter i et horn...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    En ting jeg ikke helt forstår, diskanten er i horn, men bassene til Klipsch er da relativt vanlig plassert? Forutenom på Belle, La Scala og K-Horn.

    Kan ikke helt skjønne at de blir så lettdrevene av at diskant/mellomtona sitter i et horn...

    Det gjør de ikke heller. Klipsch må også forholde seg til fysikkens lover!

    Men de strekker den så langt de kan, og de gjør en del kompromisser.

    Basselementene deres har, i forhold til mange andre, stor "motor" med høy styrke. I tillegg har membranene forholdsvis lav egenvekt, denne kombinasjonen fører til relativt høy følsomhet.

    En annen ting de gjør med delefilteret er at de har lite bafflestep kompensasjon. Selv om de har en bra bassgjengivelse, vil de fleste RF modeller ha en dip i typisk 100 - 300 hz området. Jo smalere front, desto større blir denne dippen. Litt av denne dipen kan kompenseres ved plassere høyttalerne nærmere hjørne/ bakvegg, men det blir en balansegang da bassen ofte er sterk i disse RF'ene og det kan fort bikke over og bli for mye av gode! :)

    Test høyttalerne med musikk som har stemmer og instrumenter som har en del energi i dette "grunntone" området som mange kaller det.
    Cello er veldig effektivt, har man først hørt cellobasert musikk på et par høyttalere som ikke jukser i dette området, er det forholdsvis lett å gjenkjenne om man har nok energi/nivå i dette området selv.

    Cbarth
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da ser det ut til at Soundgarden har fått inn Reference Premiere HT'ene inn på lager (nettbutikken). :)
     

    eriulf

    Medlem
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Bamble
    Hei, tenkte å slå til på tilbudet fra Akustisk bureau på 12995,- for rf83. Trodde igrunn ikke disse ble solgt nye lengre men tydligvis. Har fra før rf63 som jeg er veldig fornøyd med, men kunne tenkt meg litt mer punch.
    Spørsmålet mitt er om det er noe spesielt jeg må tenke på med å gå over til rf83, tenkte å kjøre samme oppsett med midgard 6.1, hegel hd20 og spiller hovedsaklig fra spotify på Heos by Denon.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hos deg tror jeg Midgard 6.1 og HEGEL HD20 ødelegger mye av RF63 sin punch og moro. Har selv eid eksakt samme utstyr, og det ble spett.

    Sjekk heller ut noe rotel, f.eks 1080 på brukten eller noe (de modellene rundt 1080 i 10xx serien er ikke så mye å rope hurra for!), da tror jeg sparket ifra RF'ene dine kommer.

    Har selv handla ifra Akustik Bureau, og det gikk veldig greit. Kjøpte RF83, og dem er klart mer boomy i lyden kontra RF63. Jeg bruker mine på Rotel RC1570 og en RB1572 (som faktisk er en ICEPOWER, men done right, midgard er jo clean ICEPOWER, og låter deretter!).

    Jeg ville iførste omgang skaffet meg en skikkelig preamp, det hjalp veldig mye på mitt system (hadde en MArantz NR1504 før, som preamp).

    EDIT: HAdde også Parasound A21 og Lyndorf DPA-1 på RF63 i sin tid, det spilte greit, til du dro på. Da ble det kvistete og fælt. Men det var nok mye skyld i Lyngdorfen også(DPA-1 er preamp!).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Hei, tenkte å slå til på tilbudet fra Akustisk bureau på 12995,- for rf83. Trodde igrunn ikke disse ble solgt nye lengre men tydligvis. Har fra før rf63 som jeg er veldig fornøyd med, men kunne tenkt meg litt mer punch.
    Spørsmålet mitt er om det er noe spesielt jeg må tenke på med å gå over til rf83, tenkte å kjøre samme oppsett med midgard 6.1, hegel hd20 og spiller hovedsaklig fra spotify på Heos by Denon.
    I utgangspunktet enig med skorob her; RF63 kan virkelig levere om du gir dem rett kilde og forsterker. Betviler at RF83 vil gjøre verden bedre for deg, for å si det sånn. Men om mulig bør du kanskje lytte til litt forskjellig utstyr før du bestemmer deg.
    Jeg har dog et lite problem med forholde mellom Spotify og punch; synes nettopp dette er Spotify's akilleshæl. Du finner noe mer punch ved å benytte Fidelify som spiller for Spotify, men harde fakta er jo at mp3 ikke er det mest dynamiske du kan finne på å spille, altså.
    Personlig er jeg vel ikke like overbevist om Rotel på Klipsch, men tanken bak er jeg absolutt med på. Forsterkere med klasse A og MOS-FET kan gjøre RF63 høye som boligblokker, det er knapt grenser for mye de kan levere nedover, når de fores rett. Men uten at kilden leverer varene, hjelper det fint lite hva du finner på nedstrøms...

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    mener la scala/cornwall fortsatt har en 1" driver. klipsch kaller det 2" fordi det er størrelsen på membranet/spolen.
    de deles godt under 1khz.. så ikke umulig om hornet også har støtte for det.

    fordelen med høyere deling er at de slipper unna med en rimeligere driver, mindre horn og evt. slakkere avrulling (færre komponenter) er jo business after all :rolleyes:
    tidligere fikk elektronikken alltid skylden. husker folk byttet i ett sett før mk2, "hjelp, -X merke matcher ikke klipsch" etc, når årsaken til problemene lå i den tvilsomme høe overgangen hele tiden imo..
    Cornwall og La Scala har både mellomtonedriver (1,75") og diskantdriver (1"), og dermed selvsagt 2 helt forskjellige horn. Basselementet jobber opp til 800 Hz på Cornwall, mens diskantdriveren overtar først ved 5000 Hz. Dermed jobber mellomtonedriveren i hele det mest følsomme området, og vi sparer oss for de vanskeligste overgangsfenomenene.
    RF-serien skal altså løse disse utfordringene uten separat mellomtonedriver, hvilket utsetter så vel basselementet som diskantdriveren for en del prøvelser. De skal altså dekke alt fra 1400 Hz (og deromkring) helt opp til over 30 kHz. Når de også har ekstremt høy følsomhet og slakke filtre, skal det en del til for elementene å møte de nødvendige kriterier uten å si fra at det gjør litt vondt. Jeg har hørt en lang rekke Klipsch-varianter på en lang rekke forsterkere gjennom mange år, og det er i mine ører hevet over tvil at det ikke er basselementene som sliter med de høyeste frekvensene, det er derimot diskandriverne som sliter med å levere all den energien de bes om ned under ca. 1700 Hz.
    RF-52 deler ved 1900, RF-52II ved 1700. Min oppfatning (basert på lyttetester), er at lavere enn de 1700 begynner problemene. Samtlige Klipsch-modeller jeg har hørt, som deler lavere, har disse utfordringene i større eller mindre grad. RF-63 er min klare favoritt i Reference-serien, og gjett hvor de deler... (nettopp.. 1700 Hz :) )
    Jeg håper som nevnt at de har løst utfordringene på sin nye serie, jeg gleder meg til å sjekke det ut.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    vet du hvor høyt rb75 deler?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Kan se ut til at RB-75 deler ved 2000Hz :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.032
    Antall liker
    385
    Delefrekvens

    Er det noen : f eks @Håkon_Rognlien som kan svare på hvorfor mk 2 er mindre spisse i toppen? Er det kun dele frekv dette kommer an på?

    Rf 63 opplevdes mye mer påtrengende i toppen enn både 62 mk2 og rb81 mk2 på samme forsterkeri i samme rom..
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Rognlien: enig i at rotel ikke passer som oftest på klipsch. Men på mine rf83 ble det faktisk veldig bra(og rimelig, er stueanlegget ;)). Rf83 er jo også rimelig laidback i lyden, rf63 er nok bedre sånn sett, og trokke rotel er like overbevisende på dem.
     

    eriulf

    Medlem
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Bamble
    Hei, tenkte å slå til på tilbudet fra Akustisk bureau på 12995,- for rf83. Trodde igrunn ikke disse ble solgt nye lengre men tydligvis. Har fra før rf63 som jeg er veldig fornøyd med, men kunne tenkt meg litt mer punch.
    Spørsmålet mitt er om det er noe spesielt jeg må tenke på med å gå over til rf83, tenkte å kjøre samme oppsett med midgard 6.1, hegel hd20 og spiller hovedsaklig fra spotify på Heos by Denon.
    I utgangspunktet enig med skorob her; RF63 kan virkelig levere om du gir dem rett kilde og forsterker. Betviler at RF83 vil gjøre verden bedre for deg, for å si det sånn. Men om mulig bør du kanskje lytte til litt forskjellig utstyr før du bestemmer deg.
    Jeg har dog et lite problem med forholde mellom Spotify og punch; synes nettopp dette er Spotify's akilleshæl. Du finner noe mer punch ved å benytte Fidelify som spiller for Spotify, men harde fakta er jo at mp3 ikke er det mest dynamiske du kan finne på å spille, altså.
    Personlig er jeg vel ikke like overbevist om Rotel på Klipsch, men tanken bak er jeg absolutt med på. Forsterkere med klasse A og MOS-FET kan gjøre RF63 høye som boligblokker, det er knapt grenser for mye de kan levere nedover, når de fores rett. Men uten at kilden leverer varene, hjelper det fint lite hva du finner på nedstrøms...

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takker for svar. Merker at Spotify nok ikke er det beste å spille fra, men får håpe de kommer med lossless(eller hva det heter) snart. Så blir det kanskje litt bedre, men Heos bruker Spotify og jeg har nettopp kjøpt den:) Pluss at jeg liker løsninga til Spotify(Uaktuelt å bruke noe annet enn streaming).

    Har akkurat kjøpt midgardene og er som sagt veldig fornøyd. Og synes ikke de er tamme, spiller så det rister i veggen :) Men lyder såpass greit at jeg er redd jeg kan sprenge de hvis jeg fortsetter å ha de :) De blir ikke ubehagelige, utenom når jeg drar på med Jack White da må jeg gi meg først.
    Var veldig usikker på hva jeg skulle gå for av dac eller forforsterker, men så kom hd20 til salgs i nabolaget så ble det den. Syntes i grunn lyden ble "kraftigere" og mer behagelig av denne. Men sikkert mye annet som kunne vært bedre her.
    Men som sagt håper jeg får akkurat det jeg har med bare litt mer slag i brystkassa.

    Så hvis ikke det er noe jeg taper ved å gå opp til rf83 så tror jeg går for det, må jo også være veldig billig. Er 3000 mindre enn jeg ga for 63ene nye.

    Hilsen Ulf Eriksen
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen : f eks @Håkon_Rognlien som kan svare på hvorfor mk 2 er mindre spisse i toppen? Er det kun dele frekv dette kommer an på?

    Rf 63 opplevdes mye mer påtrengende i toppen enn både 62 mk2 og rb81 mk2 på samme forsterkeri i samme rom..
    Hm... Nei, for jeg opplever det faktisk veldig motsatt, gitt at man spiller på de større modellene. Nå er det jo sånn at helt i toppen er Mk2 mer elegante og avslappede enn Mk1, så på de mindre modellene og stativmodellene vil nok oppleves slik. Hardheten jeg snakker om ligger i presensområdet, og jeg tror opplevelsen av fenomenet er subjektiv.

    mvh
    Håkon Rognlien
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.032
    Antall liker
    385
    Er det noen : f eks @Håkon_Rognlien som kan svare på hvorfor mk 2 er mindre spisse i toppen? Er det kun dele frekv dette kommer an på?

    Rf 63 opplevdes mye mer påtrengende i toppen enn både 62 mk2 og rb81 mk2 på samme forsterkeri i samme rom..
    Hm... Nei, for jeg opplever det faktisk veldig motsatt, gitt at man spiller på de større modellene. Nå er det jo sånn at helt i toppen er Mk2 mer elegante og avslappede enn Mk1, så på de mindre modellene og stativmodellene vil nok oppleves slik. Hardheten jeg snakker om ligger i presensområdet, og jeg tror opplevelsen av fenomenet er subjektiv.

    mvh
    Håkon Rognlien
    takk for svar:)

    jeg hadde også synergy f3 og rf 82 mk1 også før jeg hadde rf63, men syns likevel mk2 er mer rolig over hele fjøla. Rf 63 og 82 kunne dog spille hinsides med et enormt basstrykk!

    Nå har jeg oppsettet på et garasjeloft med skråtak så er avhengig av modellene jeg skal ha nå ikke er så høye..
    Lyst å høre premiere med doble 5,25 eller stativeren med 6,5.. Men har rb81 mk2 nå så litt int. I om det skulle komme en større stativ for eksempel...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen : f eks @Håkon_Rognlien som kan svare på hvorfor mk 2 er mindre spisse i toppen? Er det kun dele frekv dette kommer an på?

    Rf 63 opplevdes mye mer påtrengende i toppen enn både 62 mk2 og rb81 mk2 på samme forsterkeri i samme rom..
    Hm... Nei, for jeg opplever det faktisk veldig motsatt, gitt at man spiller på de større modellene. Nå er det jo sånn at helt i toppen er Mk2 mer elegante og avslappede enn Mk1, så på de mindre modellene og stativmodellene vil nok oppleves slik. Hardheten jeg snakker om ligger i presensområdet, og jeg tror opplevelsen av fenomenet er subjektiv.

    mvh
    Håkon Rognlien
    takk for svar:)

    jeg hadde også synergy f3 og rf 82 mk1 også før jeg hadde rf63, men syns likevel mk2 er mer rolig over hele fjøla. Rf 63 og 82 kunne dog spille hinsides med et enormt basstrykk!

    Nå har jeg oppsettet på et garasjeloft med skråtak så er avhengig av modellene jeg skal ha nå ikke er så høye..
    Lyst å høre premiere med doble 5,25 eller stativeren med 6,5.. Men har rb81 mk2 nå så litt int. I om det skulle komme en større stativ for eksempel...
    Skal forsøke å utdype litt.
    Det er helt korrekt at MK2-modellene har bedre, glattere og mer elegant diskantområde, grunnet bedre horndrivere. MK1-modellene var noe mer rufsete, og kunne derfor oppleves mer "fizzy" (i mangel av et bedre lydmalende ord) og diskantforkusert enn Mk2. Utfordringene jeg snakker om, ble veldig tydeliggjort på Mk2, da de trakk frekvensområdet hornene jobbet i nedover, på den måten etterstreber de en "single point source", hvilket i utgangspunktet er en veldig god idé. En single point source-løsning gir veldig god tydelighet, store, presise lydbilder, og stort lytteområde, uten at man mister perspektiv. Tannoy og Kef jobber i samme retning med litt annet verktøy, med sine Dual Concentric og Uni-Q elementer. Min opplevelse av de største Klipsch RF-modellene ved innførsel av Mk2, var at tendensen jeg hadde opplevt på RF7 og RF83 ble veldig tydeliggjort. Dra opp volumet, og du får en veldig tydelig og til dels ubehagelig hardhet i stemmer og generell gjengivelse i det området våre ører er mest følsomme. (aka presensområdet). Jeg mener også å oppleve at toleransen for den type forvrengning er fallende med årene, det er altså mer ubehagelig for meg å høre dette nå, enn det var for ti år siden.

    At du ikke hører så mye av dette på RB81 er ikke så rart, på disse jobber ikke hornet så langt ned at problemet blir tydeliggjort. RF 82 (Mk1) og RF 63 kan godt låte fint, men her er det flere faktorer som spiller inn. Først og fremst rommets beskaffenhet og størrelse. Det blir mye energi i omløp fra disse høyttalerne, og svelger ikke rommet unna, blir lyden fort påtrengende. RF 63 har en del flere triks oppe i ermet, men disse hører og opplever du ikke, før du setter dem i et stort nok rom, og driver dem med høykvalitets utstyr. De kan låte overraskende elegant, samtidig som de har en presisjon og et attakk som er helt skremmende. De tar syvmilssteg i forhold til RF 82, bare de fores med topp kvalitet. Kinoreceivere og relativt standard utstyr ellers får ikke fram den fulle magien i disse høyttalerne. De er ikke nødvendigvis effektsugne, men de må ha solid strømforsyning og styringsvillige, klangfulle forsterkere. Dessverre viser en slik løsning seg ofte å bli kostbar.

    Selv om jeg mener at tidligere Klipsch-modeller med delefrekvens under 1700 Hz viser problemet tydeligst, må ikke dette leses som en endelig sannhet. Spesielt må det ikke holdes i mot en ny serie, da det er fullt mulig Klipsch har adressert denne utfordringen i sine nye modeller. Som nenvt tror jeg også opplevelsen av fenomenet til dels er subjektivt, ergo kan det være mange som ikke opplever det som et problem i det hele tatt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.032
    Antall liker
    385
    Er det noen : f eks @Håkon_Rognlien som kan svare på hvorfor mk 2 er mindre spisse i toppen? Er det kun dele frekv dette kommer an på?

    Rf 63 opplevdes mye mer påtrengende i toppen enn både 62 mk2 og rb81 mk2 på samme forsterkeri i samme rom..
    Hm... Nei, for jeg opplever det faktisk veldig motsatt, gitt at man spiller på de større modellene. Nå er det jo sånn at helt i toppen er Mk2 mer elegante og avslappede enn Mk1, så på de mindre modellene og stativmodellene vil nok oppleves slik. Hardheten jeg snakker om ligger i presensområdet, og jeg tror opplevelsen av fenomenet er subjektiv.

    mvh
    Håkon Rognlien
    takk for svar:)

    jeg hadde også synergy f3 og rf 82 mk1 også før jeg hadde rf63, men syns likevel mk2 er mer rolig over hele fjøla. Rf 63 og 82 kunne dog spille hinsides med et enormt basstrykk!

    Nå har jeg oppsettet på et garasjeloft med skråtak så er avhengig av modellene jeg skal ha nå ikke er så høye..
    Lyst å høre premiere med doble 5,25 eller stativeren med 6,5.. Men har rb81 mk2 nå så litt int. I om det skulle komme en større stativ for eksempel...
    Skal forsøke å utdype litt.
    Det er helt korrekt at MK2-modellene har bedre, glattere og mer elegant diskantområde, grunnet bedre horndrivere. MK1-modellene var noe mer rufsete, og kunne derfor oppleves mer "fizzy" (i mangel av et bedre lydmalende ord) og diskantforkusert enn Mk2. Utfordringene jeg snakker om, ble veldig tydeliggjort på Mk2, da de trakk frekvensområdet hornene jobbet i nedover, på den måten etterstreber de en "single point source", hvilket i utgangspunktet er en veldig god idé. En single point source-løsning gir veldig god tydelighet, store, presise lydbilder, og stort lytteområde, uten at man mister perspektiv. Tannoy og Kef jobber i samme retning med litt annet verktøy, med sine Dual Concentric og Uni-Q elementer. Min opplevelse av de største Klipsch RF-modellene ved innførsel av Mk2, var at tendensen jeg hadde opplevt på RF7 og RF83 ble veldig tydeliggjort. Dra opp volumet, og du får en veldig tydelig og til dels ubehagelig hardhet i stemmer og generell gjengivelse i det området våre ører er mest følsomme. (aka presensområdet). Jeg mener også å oppleve at toleransen for den type forvrengning er fallende med årene, det er altså mer ubehagelig for meg å høre dette nå, enn det var for ti år siden.

    At du ikke hører så mye av dette på RB81 er ikke så rart, på disse jobber ikke hornet så langt ned at problemet blir tydeliggjort. RF 82 (Mk1) og RF 63 kan godt låte fint, men her er det flere faktorer som spiller inn. Først og fremst rommets beskaffenhet og størrelse. Det blir mye energi i omløp fra disse høyttalerne, og svelger ikke rommet unna, blir lyden fort påtrengende. RF 63 har en del flere triks oppe i ermet, men disse hører og opplever du ikke, før du setter dem i et stort nok rom, og driver dem med høykvalitets utstyr. De kan låte overraskende elegant, samtidig som de har en presisjon og et attakk som er helt skremmende. De tar syvmilssteg i forhold til RF 82, bare de fores med topp kvalitet. Kinoreceivere og relativt standard utstyr ellers får ikke fram den fulle magien i disse høyttalerne. De er ikke nødvendigvis effektsugne, men de må ha solid strømforsyning og styringsvillige, klangfulle forsterkere. Dessverre viser en slik løsning seg ofte å bli kostbar.

    Selv om jeg mener at tidligere Klipsch-modeller med delefrekvens under 1700 Hz viser problemet tydeligst, må ikke dette leses som en endelig sannhet. Spesielt må det ikke holdes i mot en ny serie, da det er fullt mulig Klipsch har adressert denne utfordringen i sine nye modeller. Som nenvt tror jeg også opplevelsen av fenomenet til dels er subjektivt, ergo kan det være mange som ikke opplever det som et problem i det hele tatt.

    Mvh
    Håkon Rognlien

    WOW ! Tusen takk for du tok deg tid til et så utfyllende svar!

    Jeg har ikke noen inngående kunnkap til delefiltere og de komponentene som gir en " glattere" lyd i mk2; Men jeg opplever f. eks sibilanter fra norske artister f. eks Helene Bøksle som mer naturlige og ikke som "schhh" i mk2 kontra mk1. Om det var hornet som gav bedre diskant i mk2, hvordan var dette i rb 75? Og hvordan er forskjellene mellom rb 81 mk1 og 2 mtp på at delefrekvensen er høyere?

    Mulig mk2 er noe mer sivilistert, men jeg syns de spiller rock meget bra! Har dog ikke opplevd ikke opplevd makan til trykk som rf 63 gav!!:cool:
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    eriulf: jeg hadde glatt prøvd ut noen andre amper på 63 før jeg hadde byttet til 83. Får du ikke nok trøkk i 63 så er det noe galt. Og jeg har en mistanke om hvorfor. Midtgaard har sett sine bedre dager spør du meg. Og med det mener jeg tidlige D-amper generelt. Det er noe disse ampene ikke klarer som gode transistor og rør-amper klare. Joda, du får masse dynamikk men ikke helt uten mangler. Det virker som disse ampene kan bli litt blodfattige. Det mangler liksom noe i bredden de tradisjonelle ampene klarer å få frem. Mangel på organisk slam? Selv fikser jeg ikke D-amper av den enkle grunn at det blir kjedelig å høre på i lengden. Er noe som mangler. Er bare så vanskelig å sette fingeren på hva.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Torsen: Der er jeg HELT enig med hva du skriver. Har selv eid MA 6.1 da dem var "hotte", men t.o.m. da skjønte jeg aldri helt greia med dem. Dem spilte dog gørbra på mine daværende høyttalerpar nr 2 Cerwin Vega AL1000. Bytta ut til Dynamic Pressision 6.12HP, forbedring, men ikke helt der. Parasound A21, etter all goskrivinga om denne ble jeg vel relativt skuffet! MEN, det er jo altids et men, dette var i en periode jeg kanskje ikke viste hvor viktig en tilpasset preamp var. Midgard fikk testet seg på nok syns jeg (EC 4.7, AudioNet Pre1G2 og Lyngdorf DPA-1++).

    Fikk så inn Rogue M150, og det var bare "the IT"!!! Makan, ting spilte musikk og alt var velstand. Men så kom jeg inni rør helvette, spesielt surt var det da mine gode 50 talls rør ifra Mullard kvelda (Delvis), da fant jeg aldri igjen magien jeg syns dem hadde med disse rørene. Byttet til Karan KSA450, da jeg fikk en bra byttedeal. KSA450 er klasse A, og det hadde jeg lest og hørt endel godt om. Men igjen, skivebom på mine Cornwall. Så nå har jeg McInTosh poweramper, midt i blinken i mitt oppsett.

    Så, Klipsch er helt klart alt ifra gull til gråstein i en og samme høyttaler ;). Tror kanskje det er de som jeg syns er vanskeligst å matche opp elektronikk mot, da dem kan spille gårbra på noe billig saker ifra f.eks Rega, mens det går rett vest med langt dyrere, som i teorien burde passe som hånd i handske :).

    MA 6.1 spiller råtøfft på Cerwin Vega sine store kreasjoner, men på klipsch er det bare helt feil :(. Samme gjelder Parasound A21 syns jeg, passa ikke mine daværende RF63 iallefall, men igjen, så testa jeg ikke med alt av preamper heller da :).

    Mitt anlegg nr2, som står i fellesstua, består av en kombo jeg aldri egentlig har likt. Rotel og Klipsch RF83. Rotel er faktisk av klasse D ifra IcePower, men jeg har altid likt Rotel sin IcePower lyd fremfor mange andres. Men jeg har aldri likt Rotel på Klipsch. HEr er historien for at jeg har Rotel på Klipsch.

    Stue anlegg: Kjøper CM9, dem trenger power, MASSE power. Rotel RB1572 kjøpes. Nå har jeg mer enn nok kontroll og kan dra på, men jeg kan ikke fordra den kjedelige BW CM9 lyden. Kjøper så et sett RF83 ifra Akustik Bureu til nissepris. Kobler opp, og til min forundring fungerer det bare! Kjøper så i desember preamp ifra Rotel, RC1570, og jeg syns det spiller knallbra i stua nå :).


    EDIT: sant skal sies også Karan KSA450 og PArasound A21 spilte fantastisk på B&W CM9!!! Så her er det jo tydelig matching og missmatching ute å går.
     

    eriulf

    Medlem
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Bamble
    Torsen: skorob: Nå er rf83 bestilt, men 63ene er ikke solgt ☺ mulig jeg må sette disse på loftet til jeg er sikker på at jeg ikke angrer meg. Nå skal det sies at jeg ikke har peil eller klarer å høre hva som er bra. Men det jeg, klarer er å høre hva jeg liker(tror jeg). Lever dog i en lykkelig uvitenhet da jeg aldri har hørt noe high end☺
    Men hvis jeg kan få så mye mer ut av annet oppsett med rf63 burde jeg også kunne få mer ut 83ene når jeg får de. Eller mener dere at jeg kan få mer ut av 63 enn 83?

    Hadde en rørforsterker fra music angel hjemme på lån, men synes dette ble litt tamt. Men tror igrunn det var pga for lite effekt/kraft. Så skulle en på jobb selge disse 6.1 blokkene og jeg lånte de hjem.
    Og jeg ble forelsket, det er igrunn problemet. Har fra før kjørt 63ene på nad 372 og 272(som henger igjen fra at jeg kjøpte noen ikon 7 fra hifi klubben, som jeg igrunn var mer fornøyd enn 63ene. Helt fram til nå som jeg fikk 6.1 blokkene på klipschene.) Men når jeg nå fikk 6.1 blokkene ble musikk moro igjen, og da våknet dette som jeg har sett blitt beskrevet som oppgraderings monsteret.
    Skjønte at kanskje kanskje jeg burde ha en forforsterker eller dac da jeg leste at pre utgangen på Heos min ikke var bra. Kjøpte Hd20 og xlr kabler, ble forbedring. Var kjempe fornøyd.
    Så kom jeg til å høre Royal med Lorde, tror denne har bra kvalitet på Spotify. Jeg skrur opp volumet og det er helt rått, mye står å rister i stua☺(blir redd for å blåse ut elementene).
    Man skulle trodd at nå var alt bra, men det sniker inn enn tanke. Hvor bra kan dette bli med litt større elementer som skyver enda mer luft? Ergo jeg kjøper ikke 83 ene for det jeg misfornøyd men fordi jeg elsket lyden som kom ut av mine "nye" høyttalere, og tenkte at kanskje det ble enda mer av den med 83 ene.

    Og nå har igrunn dere gjort at jeg muligens kommer til å tenke hva hvis, bare hadde hatt en større/annerledes/bedre forsterker og/eller forforsterker.

    Hilsen en som har blitt forelsket på nytt i sine gamle høyttalere (men allikevel vil bytte de ut).

    PS. Takker for alle svar som har kommet
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Nå vet jeg heller ikke hvor stort rom du spiller i. Det er også en faktor jeg ikke kjenner til. Men aller først, du spiller mp3 musikk. Ikke bra i seg selv som nevnt tidligere. HD20, en bra dac, men passer den Klipsch? Litt usikker der. Men, RF-83 er strømhungrige saker. Krever nok noe mer enn RF-63. Men nå har du jo handlet og en av disse blir du uansett kvitt etterhvert. Men videre så burde du kvitte deg med mp3 greia de. Ikke bra når resten av anlegget fortjener så mye bedre enn det.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Torsen: skorob: Nå er rf83 bestilt, men 63ene er ikke solgt ☺ mulig jeg må sette disse på loftet til jeg er sikker på at jeg ikke angrer meg. Nå skal det sies at jeg ikke har peil eller klarer å høre hva som er bra. Men det jeg, klarer er å høre hva jeg liker(tror jeg). Lever dog i en lykkelig uvitenhet da jeg aldri har hørt noe high end☺
    Men hvis jeg kan få så mye mer ut av annet oppsett med rf63 burde jeg også kunne få mer ut 83ene når jeg får de. Eller mener dere at jeg kan få mer ut av 63 enn 83?

    Hadde en rørforsterker fra music angel hjemme på lån, men synes dette ble litt tamt. Men tror igrunn det var pga for lite effekt/kraft. Så skulle en på jobb selge disse 6.1 blokkene og jeg lånte de hjem.
    Og jeg ble forelsket, det er igrunn problemet. Har fra før kjørt 63ene på nad 372 og 272(som henger igjen fra at jeg kjøpte noen ikon 7 fra hifi klubben, som jeg igrunn var mer fornøyd enn 63ene. Helt fram til nå som jeg fikk 6.1 blokkene på klipschene.) Men når jeg nå fikk 6.1 blokkene ble musikk moro igjen, og da våknet dette som jeg har sett blitt beskrevet som oppgraderings monsteret.
    Skjønte at kanskje kanskje jeg burde ha en forforsterker eller dac da jeg leste at pre utgangen på Heos min ikke var bra. Kjøpte Hd20 og xlr kabler, ble forbedring. Var kjempe fornøyd.
    Så kom jeg til å høre Royal med Lorde, tror denne har bra kvalitet på Spotify. Jeg skrur opp volumet og det er helt rått, mye står å rister i stua☺(blir redd for å blåse ut elementene).
    Man skulle trodd at nå var alt bra, men det sniker inn enn tanke. Hvor bra kan dette bli med litt større elementer som skyver enda mer luft? Ergo jeg kjøper ikke 83 ene for det jeg misfornøyd men fordi jeg elsket lyden som kom ut av mine "nye" høyttalere, og tenkte at kanskje det ble enda mer av den med 83 ene.

    Og nå har igrunn dere gjort at jeg muligens kommer til å tenke hva hvis, bare hadde hatt en større/annerledes/bedre forsterker og/eller forforsterker.

    Hilsen en som har blitt forelsket på nytt i sine gamle høyttalere (men allikevel vil bytte de ut).

    PS. Takker for alle svar som har kommet
    En tur på tivoli løser kanskje ditt behov for "slam"....

    Ellers er jeg godt enig i mange andre her, tror du angriper problemet i helt feil ende, du burde fint klare å få et "helvete" ut av dine RF-63 med riktig elektronikk. Elektornikken du allerede bruker er bannlyst av mange Klipschentusiaster desverre. Men slikt finner man somregel ikke ut av før man har eid Klipsch en del år og prøvd masse rart på dem.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Eriulf: Rognlien med flere har jo beskrevet det gang på gang, RF-63 krever enormt av elektronikken. Og det har jo du selv opplevd når du beskriver hvordan du opplevde lyden med disse NAD sakene.
    Det du ønsker får du ikke ved å kjøpe et par 83, men derimot med og få deg bedre elektronikk på 63ene.

    I beste mening! :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn