The Last One
Hi-Fi freak
Nå må du være klok i valgene, X'ern
Ikke noe bytte på en god stund når du først har de i hus.
Ikke noe bytte på en god stund når du først har de i hus.
En tre veis rb81Da er du i samme båt som meg og sikkert mange andre også... Det ryktes fælt om at det kanskje kommer noe mer til sommeren. Bare å smøre seg med tålmodighet, men spørs om jeg ikke "går på en smell" og tester ut Premiere serien først.Så det nå bare la merke til at rb81 går billig på div butikker og tenkte også de gikk ut..Ta en titt på hjemmesidene til Klipsch og sjekk Reference II serien. Du vil fort se at alle variantene er borte bortsett fra RF-7, RB-81 og RC-64. Dette er også info som kommer fra en Klipsch ansatt om at Reference II i øvre enden skal fortsatt produseres videre (klipsch forumet). Jeg vil tippe at RF-7, RB-81 og RC-64 blir oppgradert samtidig, men det er bare spekulasjoner fra min side.Hvor har du det ifra..? Meg bekjent så går alle mk2 ut...
Så nå har vi:
1. Reference (Tidligere Icon serien)
2. Reference Premiere (som erstatter dagens Reference mkII)
3. Reference II (RF-7, RB-81 og RC-64) - Mulig at serien forsvinner når disse blir oppgradert en gang med nytt navn eller dyttet inn sammen med Reference Premiere
4. Palladium
Håper personlig selv på en ny mid end stativ og en center i samme kategori
Leste du det han skrev om hvordan Cornwall III deler sånn at mellomtonen tar seg av størstedelen av det mest kritiske og følsomme området også? There's your answer for you, right there.Tja, holder vel på å bli litt sprø her.. valgets kvaler..
Hva skal man bestille? RP-250 260 eller 280?
At RP-250 spiller helt konge er jeg ikke tvil om, RF52 har altid gjort det..
Men tankene gikk mot å bestille 280 faktisk, men når man leser det Håkon Rognlien skriver om delefrekvens så husket man plutselig at RF82 spilte nok ikke like pent dom RF52 gjor..
Så innspill folkens.. What to doo?
Ikke si det til noen, men tanken har streifet meg i perioder. Når man leser test av hodetelefoner og forsterker til 20k sammenlagt som visstnok gir ekte high-end lyd, kun med begrensningene man ikke slipper unna med hodetelefoner, så kan det være en ganske fristende og besnærende tanke å bli fri for alt som er av akustikkproblemer en gang for alle. Og det til en brøkdel av hva man har betalt for høyttalere og effektforsterkere o.s.v.Her er det bare en løsning.. selg alt og kjøp Klipsch hodetelefoner!Ja, det der med akustikk kan være noe ordentlig herk og ødelegge mye av moroa for folk. Har også en trappenedgang rett til høyre for den høyre høyttaleren min, og jeg tror vel også den slipper ut en del av trykket.Hehe. Sant det du skriver blizowitz. Rommet spiller mye inn, derfor har jeg også et helvettes bassproblem på surround delen min. Men, det trykker og buldrer nok da også (men med tanke på hvor mye elementer som jeg har si sving er det ikke imponerende, men jeg vet jo at trappnedgangen spiser så si alt av basstrykk her ).
En annen ting er at høyttalerne kan høres for langt borte når jeg sitter lent tilbake i sofaen sånn at lyden blir litt ullen, men hvis jeg setter meg helt på kanten av sjeselongen så er trykket og klarheten der med en gang. Bollocks!
Min plan er å flytte.
Det stemmer.. Tror soundgarden må få oppdatert sin info da.. de oppgir 280 til 1400hz.. og 250 til 1700..Trur ikke du kan bomme med RP-250F. De deler på 1800HZ denne gangen ser jeg. RP-280F deler på 1750HZTja, holder vel på å bli litt sprø her.. valgets kvaler..
Hva skal man bestille? RP-250 260 eller 280?
At RP-250 spiller helt konge er jeg ikke tvil om, RF52 har altid gjort det..
Men tankene gikk mot å bestille 280 faktisk, men når man leser det Håkon Rognlien skriver om delefrekvens så husket man plutselig at RF82 spilte nok ikke like pent dom RF52 gjor..
Så innspill folkens.. What to doo?
Er det også nye subber på gang,eller fortsetter dem med rf sub?
Valgmuligheter er noe herk, men jeg hadde nok hatt et ekstra øye til 260 dersom det sto mellom de toNokså fersk på detta greiene men alltid hatt en stor interesse for lyd.
Skal skaffe meg nye høyttalere men er usikker nå når klipsch lanserte RP. Taket på budsjettet ligger på 10.000. Da får man enten RF82 mkII eller RP260F.
Hva kan være lurest? Brukes til film og musikk. Skal drives av onkyo 838
Idiotisk billig:Nokså fersk på detta greiene men alltid hatt en stor interesse for lyd.
Skal skaffe meg nye høyttalere men er usikker nå når klipsch lanserte RP. Taket på budsjettet ligger på 10.000. Da får man enten RF82 mkII eller RP260F.
Hva kan være lurest? Brukes til film og musikk. Skal drives av onkyo 838
RF52 klarer seg helt fint uten sub også.. savnet ikke mye da jeg gikk fra rf82 til rf52...Idiotisk billig:Nokså fersk på detta greiene men alltid hatt en stor interesse for lyd.
Skal skaffe meg nye høyttalere men er usikker nå når klipsch lanserte RP. Taket på budsjettet ligger på 10.000. Da får man enten RF82 mkII eller RP260F.
Hva kan være lurest? Brukes til film og musikk. Skal drives av onkyo 838
Klipsch Reference RF-52 II gulvstående høyttaler - Sort - Januarsalg
Dette er helt hinsides bra pris. Har du sub, så er det enkelt, ellers er jo også denne til gopris nå:
Klipsch RF-62 II gulvstående høyttaler - Sort
Helt klart! Kjøpte RF52mk2 og en Sony 1040 reciver til en kompis som takk for div hjelp. Det spiller bare helt kanon, mer SQL enn SPL, men gud bedre, det spiller høyt og ja . Moro .RF52 klarer seg helt fint uten sub også.. savnet ikke mye da jeg gikk fra rf82 til rf52...Idiotisk billig:Nokså fersk på detta greiene men alltid hatt en stor interesse for lyd.
Skal skaffe meg nye høyttalere men er usikker nå når klipsch lanserte RP. Taket på budsjettet ligger på 10.000. Da får man enten RF82 mkII eller RP260F.
Hva kan være lurest? Brukes til film og musikk. Skal drives av onkyo 838
Klipsch Reference RF-52 II gulvstående høyttaler - Sort - Januarsalg
Dette er helt hinsides bra pris. Har du sub, så er det enkelt, ellers er jo også denne til gopris nå:
Klipsch RF-62 II gulvstående høyttaler - Sort
Følsomheten på tilsvarende høyttalere fra Klipsch har tidligere ikke vært oppgitt korrekt. Tror jeg ville tatt følsomheten på den nye Reference Premiere serien med en god klype salt og ventet og se hva uavhengige målinger viser. Trolig er riktig følsomhet minst 2-3 dB lavere.
En ting jeg ikke helt forstår, diskanten er i horn, men bassene til Klipsch er da relativt vanlig plassert? Forutenom på Belle, La Scala og K-Horn.
Kan ikke helt skjønne at de blir så lettdrevene av at diskant/mellomtona sitter i et horn...
I utgangspunktet enig med skorob her; RF63 kan virkelig levere om du gir dem rett kilde og forsterker. Betviler at RF83 vil gjøre verden bedre for deg, for å si det sånn. Men om mulig bør du kanskje lytte til litt forskjellig utstyr før du bestemmer deg.Hei, tenkte å slå til på tilbudet fra Akustisk bureau på 12995,- for rf83. Trodde igrunn ikke disse ble solgt nye lengre men tydligvis. Har fra før rf63 som jeg er veldig fornøyd med, men kunne tenkt meg litt mer punch.
Spørsmålet mitt er om det er noe spesielt jeg må tenke på med å gå over til rf83, tenkte å kjøre samme oppsett med midgard 6.1, hegel hd20 og spiller hovedsaklig fra spotify på Heos by Denon.
vet du hvor høyt rb75 deler?Cornwall og La Scala har både mellomtonedriver (1,75") og diskantdriver (1"), og dermed selvsagt 2 helt forskjellige horn. Basselementet jobber opp til 800 Hz på Cornwall, mens diskantdriveren overtar først ved 5000 Hz. Dermed jobber mellomtonedriveren i hele det mest følsomme området, og vi sparer oss for de vanskeligste overgangsfenomenene.mener la scala/cornwall fortsatt har en 1" driver. klipsch kaller det 2" fordi det er størrelsen på membranet/spolen.
de deles godt under 1khz.. så ikke umulig om hornet også har støtte for det.
fordelen med høyere deling er at de slipper unna med en rimeligere driver, mindre horn og evt. slakkere avrulling (færre komponenter) er jo business after all
tidligere fikk elektronikken alltid skylden. husker folk byttet i ett sett før mk2, "hjelp, -X merke matcher ikke klipsch" etc, når årsaken til problemene lå i den tvilsomme høe overgangen hele tiden imo..
RF-serien skal altså løse disse utfordringene uten separat mellomtonedriver, hvilket utsetter så vel basselementet som diskantdriveren for en del prøvelser. De skal altså dekke alt fra 1400 Hz (og deromkring) helt opp til over 30 kHz. Når de også har ekstremt høy følsomhet og slakke filtre, skal det en del til for elementene å møte de nødvendige kriterier uten å si fra at det gjør litt vondt. Jeg har hørt en lang rekke Klipsch-varianter på en lang rekke forsterkere gjennom mange år, og det er i mine ører hevet over tvil at det ikke er basselementene som sliter med de høyeste frekvensene, det er derimot diskandriverne som sliter med å levere all den energien de bes om ned under ca. 1700 Hz.
RF-52 deler ved 1900, RF-52II ved 1700. Min oppfatning (basert på lyttetester), er at lavere enn de 1700 begynner problemene. Samtlige Klipsch-modeller jeg har hørt, som deler lavere, har disse utfordringene i større eller mindre grad. RF-63 er min klare favoritt i Reference-serien, og gjett hvor de deler... (nettopp.. 1700 Hz )
Jeg håper som nevnt at de har løst utfordringene på sin nye serie, jeg gleder meg til å sjekke det ut.
Mvh
Håkon Rognlien
Takk,det var det jeg trudde at dem delte høyere.Kan se ut til at RB-75 deler ved 2000Hz
Takker for svar. Merker at Spotify nok ikke er det beste å spille fra, men får håpe de kommer med lossless(eller hva det heter) snart. Så blir det kanskje litt bedre, men Heos bruker Spotify og jeg har nettopp kjøpt den Pluss at jeg liker løsninga til Spotify(Uaktuelt å bruke noe annet enn streaming).I utgangspunktet enig med skorob her; RF63 kan virkelig levere om du gir dem rett kilde og forsterker. Betviler at RF83 vil gjøre verden bedre for deg, for å si det sånn. Men om mulig bør du kanskje lytte til litt forskjellig utstyr før du bestemmer deg.Hei, tenkte å slå til på tilbudet fra Akustisk bureau på 12995,- for rf83. Trodde igrunn ikke disse ble solgt nye lengre men tydligvis. Har fra før rf63 som jeg er veldig fornøyd med, men kunne tenkt meg litt mer punch.
Spørsmålet mitt er om det er noe spesielt jeg må tenke på med å gå over til rf83, tenkte å kjøre samme oppsett med midgard 6.1, hegel hd20 og spiller hovedsaklig fra spotify på Heos by Denon.
Jeg har dog et lite problem med forholde mellom Spotify og punch; synes nettopp dette er Spotify's akilleshæl. Du finner noe mer punch ved å benytte Fidelify som spiller for Spotify, men harde fakta er jo at mp3 ikke er det mest dynamiske du kan finne på å spille, altså.
Personlig er jeg vel ikke like overbevist om Rotel på Klipsch, men tanken bak er jeg absolutt med på. Forsterkere med klasse A og MOS-FET kan gjøre RF63 høye som boligblokker, det er knapt grenser for mye de kan levere nedover, når de fores rett. Men uten at kilden leverer varene, hjelper det fint lite hva du finner på nedstrøms...
Mvh
Håkon Rognlien
Hm... Nei, for jeg opplever det faktisk veldig motsatt, gitt at man spiller på de større modellene. Nå er det jo sånn at helt i toppen er Mk2 mer elegante og avslappede enn Mk1, så på de mindre modellene og stativmodellene vil nok oppleves slik. Hardheten jeg snakker om ligger i presensområdet, og jeg tror opplevelsen av fenomenet er subjektiv.Er det noen : f eks @Håkon_Rognlien som kan svare på hvorfor mk 2 er mindre spisse i toppen? Er det kun dele frekv dette kommer an på?
Rf 63 opplevdes mye mer påtrengende i toppen enn både 62 mk2 og rb81 mk2 på samme forsterkeri i samme rom..
takk for svarHm... Nei, for jeg opplever det faktisk veldig motsatt, gitt at man spiller på de større modellene. Nå er det jo sånn at helt i toppen er Mk2 mer elegante og avslappede enn Mk1, så på de mindre modellene og stativmodellene vil nok oppleves slik. Hardheten jeg snakker om ligger i presensområdet, og jeg tror opplevelsen av fenomenet er subjektiv.Er det noen : f eks @Håkon_Rognlien som kan svare på hvorfor mk 2 er mindre spisse i toppen? Er det kun dele frekv dette kommer an på?
Rf 63 opplevdes mye mer påtrengende i toppen enn både 62 mk2 og rb81 mk2 på samme forsterkeri i samme rom..
mvh
Håkon Rognlien
Skal forsøke å utdype litt.takk for svarHm... Nei, for jeg opplever det faktisk veldig motsatt, gitt at man spiller på de større modellene. Nå er det jo sånn at helt i toppen er Mk2 mer elegante og avslappede enn Mk1, så på de mindre modellene og stativmodellene vil nok oppleves slik. Hardheten jeg snakker om ligger i presensområdet, og jeg tror opplevelsen av fenomenet er subjektiv.Er det noen : f eks @Håkon_Rognlien som kan svare på hvorfor mk 2 er mindre spisse i toppen? Er det kun dele frekv dette kommer an på?
Rf 63 opplevdes mye mer påtrengende i toppen enn både 62 mk2 og rb81 mk2 på samme forsterkeri i samme rom..
mvh
Håkon Rognlien
jeg hadde også synergy f3 og rf 82 mk1 også før jeg hadde rf63, men syns likevel mk2 er mer rolig over hele fjøla. Rf 63 og 82 kunne dog spille hinsides med et enormt basstrykk!
Nå har jeg oppsettet på et garasjeloft med skråtak så er avhengig av modellene jeg skal ha nå ikke er så høye..
Lyst å høre premiere med doble 5,25 eller stativeren med 6,5.. Men har rb81 mk2 nå så litt int. I om det skulle komme en større stativ for eksempel...
Skal forsøke å utdype litt.takk for svarHm... Nei, for jeg opplever det faktisk veldig motsatt, gitt at man spiller på de større modellene. Nå er det jo sånn at helt i toppen er Mk2 mer elegante og avslappede enn Mk1, så på de mindre modellene og stativmodellene vil nok oppleves slik. Hardheten jeg snakker om ligger i presensområdet, og jeg tror opplevelsen av fenomenet er subjektiv.Er det noen : f eks @Håkon_Rognlien som kan svare på hvorfor mk 2 er mindre spisse i toppen? Er det kun dele frekv dette kommer an på?
Rf 63 opplevdes mye mer påtrengende i toppen enn både 62 mk2 og rb81 mk2 på samme forsterkeri i samme rom..
mvh
Håkon Rognlien
jeg hadde også synergy f3 og rf 82 mk1 også før jeg hadde rf63, men syns likevel mk2 er mer rolig over hele fjøla. Rf 63 og 82 kunne dog spille hinsides med et enormt basstrykk!
Nå har jeg oppsettet på et garasjeloft med skråtak så er avhengig av modellene jeg skal ha nå ikke er så høye..
Lyst å høre premiere med doble 5,25 eller stativeren med 6,5.. Men har rb81 mk2 nå så litt int. I om det skulle komme en større stativ for eksempel...
Det er helt korrekt at MK2-modellene har bedre, glattere og mer elegant diskantområde, grunnet bedre horndrivere. MK1-modellene var noe mer rufsete, og kunne derfor oppleves mer "fizzy" (i mangel av et bedre lydmalende ord) og diskantforkusert enn Mk2. Utfordringene jeg snakker om, ble veldig tydeliggjort på Mk2, da de trakk frekvensområdet hornene jobbet i nedover, på den måten etterstreber de en "single point source", hvilket i utgangspunktet er en veldig god idé. En single point source-løsning gir veldig god tydelighet, store, presise lydbilder, og stort lytteområde, uten at man mister perspektiv. Tannoy og Kef jobber i samme retning med litt annet verktøy, med sine Dual Concentric og Uni-Q elementer. Min opplevelse av de største Klipsch RF-modellene ved innførsel av Mk2, var at tendensen jeg hadde opplevt på RF7 og RF83 ble veldig tydeliggjort. Dra opp volumet, og du får en veldig tydelig og til dels ubehagelig hardhet i stemmer og generell gjengivelse i det området våre ører er mest følsomme. (aka presensområdet). Jeg mener også å oppleve at toleransen for den type forvrengning er fallende med årene, det er altså mer ubehagelig for meg å høre dette nå, enn det var for ti år siden.
At du ikke hører så mye av dette på RB81 er ikke så rart, på disse jobber ikke hornet så langt ned at problemet blir tydeliggjort. RF 82 (Mk1) og RF 63 kan godt låte fint, men her er det flere faktorer som spiller inn. Først og fremst rommets beskaffenhet og størrelse. Det blir mye energi i omløp fra disse høyttalerne, og svelger ikke rommet unna, blir lyden fort påtrengende. RF 63 har en del flere triks oppe i ermet, men disse hører og opplever du ikke, før du setter dem i et stort nok rom, og driver dem med høykvalitets utstyr. De kan låte overraskende elegant, samtidig som de har en presisjon og et attakk som er helt skremmende. De tar syvmilssteg i forhold til RF 82, bare de fores med topp kvalitet. Kinoreceivere og relativt standard utstyr ellers får ikke fram den fulle magien i disse høyttalerne. De er ikke nødvendigvis effektsugne, men de må ha solid strømforsyning og styringsvillige, klangfulle forsterkere. Dessverre viser en slik løsning seg ofte å bli kostbar.
Selv om jeg mener at tidligere Klipsch-modeller med delefrekvens under 1700 Hz viser problemet tydeligst, må ikke dette leses som en endelig sannhet. Spesielt må det ikke holdes i mot en ny serie, da det er fullt mulig Klipsch har adressert denne utfordringen i sine nye modeller. Som nenvt tror jeg også opplevelsen av fenomenet til dels er subjektivt, ergo kan det være mange som ikke opplever det som et problem i det hele tatt.
Mvh
Håkon Rognlien
En tur på tivoli løser kanskje ditt behov for "slam"....Torsen: skorob: Nå er rf83 bestilt, men 63ene er ikke solgt mulig jeg må sette disse på loftet til jeg er sikker på at jeg ikke angrer meg. Nå skal det sies at jeg ikke har peil eller klarer å høre hva som er bra. Men det jeg, klarer er å høre hva jeg liker(tror jeg). Lever dog i en lykkelig uvitenhet da jeg aldri har hørt noe high end
Men hvis jeg kan få så mye mer ut av annet oppsett med rf63 burde jeg også kunne få mer ut 83ene når jeg får de. Eller mener dere at jeg kan få mer ut av 63 enn 83?
Hadde en rørforsterker fra music angel hjemme på lån, men synes dette ble litt tamt. Men tror igrunn det var pga for lite effekt/kraft. Så skulle en på jobb selge disse 6.1 blokkene og jeg lånte de hjem.
Og jeg ble forelsket, det er igrunn problemet. Har fra før kjørt 63ene på nad 372 og 272(som henger igjen fra at jeg kjøpte noen ikon 7 fra hifi klubben, som jeg igrunn var mer fornøyd enn 63ene. Helt fram til nå som jeg fikk 6.1 blokkene på klipschene.) Men når jeg nå fikk 6.1 blokkene ble musikk moro igjen, og da våknet dette som jeg har sett blitt beskrevet som oppgraderings monsteret.
Skjønte at kanskje kanskje jeg burde ha en forforsterker eller dac da jeg leste at pre utgangen på Heos min ikke var bra. Kjøpte Hd20 og xlr kabler, ble forbedring. Var kjempe fornøyd.
Så kom jeg til å høre Royal med Lorde, tror denne har bra kvalitet på Spotify. Jeg skrur opp volumet og det er helt rått, mye står å rister i stua(blir redd for å blåse ut elementene).
Man skulle trodd at nå var alt bra, men det sniker inn enn tanke. Hvor bra kan dette bli med litt større elementer som skyver enda mer luft? Ergo jeg kjøper ikke 83 ene for det jeg misfornøyd men fordi jeg elsket lyden som kom ut av mine "nye" høyttalere, og tenkte at kanskje det ble enda mer av den med 83 ene.
Og nå har igrunn dere gjort at jeg muligens kommer til å tenke hva hvis, bare hadde hatt en større/annerledes/bedre forsterker og/eller forforsterker.
Hilsen en som har blitt forelsket på nytt i sine gamle høyttalere (men allikevel vil bytte de ut).
PS. Takker for alle svar som har kommet