Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    228
    Antall liker
    295
    Sted
    Arendal
    Vet at Rotel RB-1091 og RB-1092 har veldig lav dempningsfaktor. Vet ikke hvordan det er med MA Oberon 6.1. Dette førte til mye ødelagte elementer i min gamle RF-63 og RF-83 når jeg brukte disse Rotel'ene. Gikk bort fra klasse D, så forsvant også problemet (for meg).

    Vet heller ikke hvordan det er med nyere klasse D forsterkere, men ser for meg de som alt annet har blitt bedre etterhvert som man luket bort "barnefeilene".
     
    Sist redigert:

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Litt nysgjerrig på hvordan du opplever Klipsch RF 7 Mk3 ift Mk2
    Har hatt Mk2 og fikk vel ikke den helt til i mitt rom. Noe skarp, og en bass jeg ikke fikk kontroll på.
    Hadde også RP280f som jeg syntes var en mer omgjengelig HT. Hva er den vesentligste forskjellen mener du eller andre der ute som har erfaring ?
    Har veldig lyst på mk3, men er samtidig litt skeptisk. Har i dag Hegel H360 forsterker
    Mvh Bjørn
    Opplever mk3 som litt tunet ned i øvre diskant og hakket bedre og mer konsistent i mellomtonen. Mk2 kunne enkelte ganger bli litt vel hissig i toppen. I enkelte låter med kvinnelig vokal kunne mellomtonen mangle litt på mk2.

    Bass vil jeg si er uforandret, begge leverer forvrengningsfri bass i bøtter og spann. Mk3 er en evolusjon av mk2 som gjør den hakket mer raffinert. Designmessig ser de også mer moderne ut enn mk2.

    Mk2 er allikevel en MEGET god høyttaler kombinert med en god DAC og strømsterk forsterker. Hvis jeg gir mk2 en 8,5 så er mk3 en 9 av 10. Har enda tilgode å høre noe som er en perfekt 10er :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Litt nysgjerrig på hvordan du opplever Klipsch RF 7 Mk3 ift Mk2
    Har hatt Mk2 og fikk vel ikke den helt til i mitt rom. Noe skarp, og en bass jeg ikke fikk kontroll på.
    Hadde også RP280f som jeg syntes var en mer omgjengelig HT. Hva er den vesentligste forskjellen mener du eller andre der ute som har erfaring ?
    Har veldig lyst på mk3, men er samtidig litt skeptisk. Har i dag Hegel H360 forsterker
    Mvh Bjørn
    Har selv hatt H360 på RF-7 mk3 å det låt meget bra :) syntes RF-7 mk3 er enkel å ha med å gjøre og spiller stortsett bra uansett. Jeg har ikke hatt RF-7 mk2 da så har ikke den sammenligningen.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er veldig fornøyd med mine 2 par med RF7mk3. Eneste jeg kan utsette er, at jeg kunne tenkt med litt mer "driv" og energi" oppover... men du verden for en høyttaler RF7 har blitt. Love it! :).
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Er veldig fornøyd med mine 2 par med RF7mk3. Eneste jeg kan utsette er, at jeg kunne tenkt med litt mer "driv" og energi" oppover... men du verden for en høyttaler RF7 har blitt. Love it! :).
    Savner du mye I diskant og mellomtone sammenlignet med D9? :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er veldig fornøyd med mine 2 par med RF7mk3. Eneste jeg kan utsette er, at jeg kunne tenkt med litt mer "driv" og energi" oppover... men du verden for en høyttaler RF7 har blitt. Love it! :).
    Savner du mye I diskant og mellomtone sammenlignet med D9? :)
    Hehe.D9 er endel bedre i hele spekteret.. veldig behagelig å lytte til. Rf7 er handlet inn for rock og moro, men fungerer også perfekt til lytting :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det snakkes mye om de store modellene, men er det noen som har erfaringer med RP-250f ?
    Ser Stereopluss hadde en veldig positiv test dog.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Det snakkes mye om de store modellene, men er det noen som har erfaringer med RP-250f ?
    Ser Stereopluss hadde en veldig positiv test dog.
    Har hatt denne blant mange andre fra Klipsch, absolutt verdt penga, lett og få til i rommet, låter like godt som den ser ut, hadde denne op Rotel RA 1592 og HK 990
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det snakkes mye om de store modellene, men er det noen som har erfaringer med RP-250f ?
    Ser Stereopluss hadde en veldig positiv test dog.
    Har hatt denne blant mange andre fra Klipsch, absolutt verdt penga, lett og få til i rommet, låter like godt som den ser ut, hadde denne op Rotel RA 1592 og HK 990
    Takk for erfaring. Har i dag B&W 685s2 men savner litt bass/fundament på "lavere" lyttenivåer. Så tankene har vært enten å spe på med en liten sub eller å selge B&W og kjøpe noen brukte gulvstående som ikke er for ruvende men som gir ønsket fundament. Slipper da også eventuelle problemer med integrering av sub som ikke alltid er rett frem når man bruker stereoforsterker uten noe bassmanagement. Musikksmak heller også mye i retning av elektronika, selv om jeg er ganske altetende med både klassisk, celtic, metall og pop.

    Slik jeg har forstått det er den mer tilbakelent i toppen enn både den gamle RF-52II og den nye RP-5000f, og tror dette passer meg bra siden jeg i utgangspunktet er veldig fornøyd med mine B&W.
     
    Sist redigert:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ja B&W har mye bra de og, hatt litt selv derifra men ble fort lei, Klipsch er mer rett fram og man burde like spillestilen de har, mest kjent for trykk og motto men med de siste seriene blitt mer raffinert i stilen og generelt mer hifi uten og tape spesielt fra tidligere.

    En sub kan funke og er også noe som burde anskaffes da det ligger mye info nederst, men en må ikke, de fleste klarer seg uten men alltids bedre med.

    En stor forsterker kan også hjelpe med en god bunn samt oppover uten og bli for anstrengt, godt med krefter og spesielt strøm uansett størrelse på høyttalerne er alltid og foretrekke =)

    Har erfart alt det jeg nettopp ramset opp på den harde måten, er lett med bomkjøp om matching eller rommet det skal stå i ikke fungerer optimalt, spesielt elektronikk er de nyere seriene litt snillere på men som sagt strøm er alltid en god ting.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Rf-52 1 og 2 skal være veldig bra, rp-250f er helt sikkert kjempe bra, RP-5000 er også sikkert kjempe bra! Gjør deg selv en tjeneste å prøv ut ett par Klipsch, det er mitt tips :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nå ligger det ett par Rf-7 mk3 til 22k på Finn :) det var en hyggelig pris :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spilte grisehøyt med rotel rb1572 på mine rf83. Jeg tror mange bruker for "dårlig" og svak preamp. Nå har jeg primare klasse d på rf7mk3, kan spille i timesvis dundrende høyt. Gjort det flere ganger rnår jeg har vært borte i 5-8 timer (såkalt innspillingstid) da Klipsch må ha mye effekt over tid, og da kan man ikke bli værende i huset ;)
    Forklar gjerne "dårlig og svak preamp".
     

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Hei!
    Litt nysgjerrig på hvordan du opplever Klipsch RF 7 Mk3 ift Mk2
    Har hatt Mk2 og fikk vel ikke den helt til i mitt rom. Noe skarp, og en bass jeg ikke fikk kontroll på.
    Hadde også RP280f som jeg syntes var en mer omgjengelig HT. Hva er den vesentligste forskjellen mener du eller andre der ute som har erfaring ?
    Har veldig lyst på mk3, men er samtidig litt skeptisk. Har i dag Hegel H360 forsterker
    Mvh Bjørn
    Har selv hatt H360 på RF-7 mk3 å det låt meget bra :) syntes RF-7 mk3 er enkel å ha med å gjøre og spiller stortsett bra uansett. Jeg har ikke hatt RF-7 mk2 da så har ikke den sammenligningen.
    Jeg har begge, og syns mk3 er mye bedre en mk2. Mer lettvinn på all slags musikk syns jeg. Har også hatt mk1, og av de 3 så syns jeg mk2 er dårligst/vanskelig.
    Etter mine ører ihvertfall, og her i huset går det i rock/metall på bra styrke og har bestemt meg for at mk 3 skal aldri ut av huset.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Spilte grisehøyt med rotel rb1572 på mine rf83. Jeg tror mange bruker for "dårlig" og svak preamp. Nå har jeg primare klasse d på rf7mk3, kan spille i timesvis dundrende høyt. Gjort det flere ganger rnår jeg har vært borte i 5-8 timer (såkalt innspillingstid) da Klipsch må ha mye effekt over tid, og da kan man ikke bli værende i huset ;)
    Forklar gjerne "dårlig og svak preamp".
    Dårlig formulert kanskje. Men viktig at preampen faktisk greier å dra powerampen på en skikkelig måte også. Jeg brukte først en Marantz reciver på min RB1572, det fungerte til en vis grad, men når RC1570 kom i hus ble det et helt anna skyv, og "klippe" lyden jeg opplevde med Marantz når jeg dro på litt var borte.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Vet at Rotel RB-1091 og RB-1092 har veldig lav dempningsfaktor. Vet ikke hvordan det er med MA Oberon 6.1. Dette førte til mye ødelagte elementer i min gamle RF-63 og RF-83 når jeg brukte disse Rotel'ene. Gikk bort fra klasse D, så forsvant også problemet (for meg).

    Vet heller ikke hvordan det er med nyere klasse D forsterkere, men ser for meg de som alt annet har blitt bedre etterhvert som man luket bort "barnefeilene".
    Hei. Du sier at 1092 har veldig lav dempingsfaktor, men jeg vet ikke om jeg er enig at 400 er så veldig lavt.
    Sammenlignet med 1090 sine 1000 er det jo endel lavere, men veldig lavt er vel å ta i. 😉
     

    Stoybe

    Fersking
    Ble medlem
    13.01.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hjelp til valg av receiver

    Hei!

    Har kjøpt Klipsch RP-160M. Tenker en senter i samme serie. Sub R12SW eller R112SW.
    Bakhøyttalere blir vurdert senere.
    problemet er bare at jeg ikke har peiling på hva slags receiver jeg skal gå for.
    har dessverre bare et budsjett på 5-6K .

    Så spørsmålet blir da, kan jeg gå for Marantz SR7008? er det en grei receiver å starte med?
    setter stor pris på tilbakemelding evt tips..
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Har kjøpt Klipsch RP-160M. Tenker en senter i samme serie. Sub R12SW eller R112SW.
    Bakhøyttalere blir vurdert senere.
    problemet er bare at jeg ikke har peiling på hva slags receiver jeg skal gå for.
    har dessverre bare et budsjett på 5-6K .

    Så spørsmålet blir da, kan jeg gå for Marantz SR7008? er det en grei receiver å starte med?
    setter stor pris på tilbakemelding evt tips..
    Hei, ja tror Marantz SR7008 vil funke bra :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Må bare kommentere Klasse D på Klipsch diskutert en side eller to tilbake.

    Dette kan jeg ikke forstå skal ha noe med ampene å gjøre.
    Har kjørt to forskjellige par høyttalere, RF7 MK1 og RF83 på to forskjellige par Oberon 6.1 siden 2006/2007. Stått på 24/7. Spilt høyt og lavt.
    Elementene er STRØKNE.

    Dette kan ikke skyldes Klasse D.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Må bare kommentere Klasse D på Klipsch diskutert en side eller to tilbake.

    Dette kan jeg ikke forstå skal ha noe med ampene å gjøre.
    Har kjørt to forskjellige par høyttalere, RF7 MK1 og RF83 på to forskjellige par Oberon 6.1 siden 2006/2007. Stått på 24/7. Spilt høyt og lavt.
    Elementene er STRØKNE.

    Dette kan ikke skyldes Klasse D.
    Rent logisk holder ikke argumentasjonen helt inn. Selv om ikke alle klasse-D forsterkere forårsaker problemer, kan det fortsatt være at en og annen gjør det. Antallet høyttalere som plutselig har gått i stykker i lag med klasse-D, er såpass høyt at man ikke kan se bort fra en mulig sammenheng.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Må bare kommentere Klasse D på Klipsch diskutert en side eller to tilbake.

    Dette kan jeg ikke forstå skal ha noe med ampene å gjøre.
    Har kjørt to forskjellige par høyttalere, RF7 MK1 og RF83 på to forskjellige par Oberon 6.1 siden 2006/2007. Stått på 24/7. Spilt høyt og lavt.
    Elementene er STRØKNE.

    Dette kan ikke skyldes Klasse D.
    Det er nok klasse D som er skylden dessverre. Men det kan selvfølgelig være i kombinasjon med forskjellige pre amps som gjør det ?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Må bare kommentere Klasse D på Klipsch diskutert en side eller to tilbake.

    Dette kan jeg ikke forstå skal ha noe med ampene å gjøre.
    Har kjørt to forskjellige par høyttalere, RF7 MK1 og RF83 på to forskjellige par Oberon 6.1 siden 2006/2007. Stått på 24/7. Spilt høyt og lavt.
    Elementene er STRØKNE.

    Dette kan ikke skyldes Klasse D.
    Det er nok klasse D som er skylden dessverre. Men det kan selvfølgelig være i kombinasjon med forskjellige pre amps som gjør det ?
    Men ikke dårlige elementer? Bare alle som lager klasse D som får skylden?
    Vet ikke om det kan sammenlignes, men hadde før i tiden på bilstereo med klasse D. Og ofte lignende elementer uten 1 skade. Og da spilte en høyt, med mer en nok watt og strøm. Også i begynnelsen med klasse A og ab.
    Aldri hørt lignende hendelser på noen andre merker.
    Så blir litt sløft kanskje å skylde på forsterkerne.
    Og jeg har Klipsch selv, uten at det bør bety noe.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Da er jeg vel så heldig å ha to par Oberon 6.1, et par RF83 og et par RF7 som ikke har "problemet".
    Dette har surret og gått i 13-14 år sammenhengende.

    Lydmessig låter det veldig bra også. Med en god pre i forkant. Har prøvd Oberon 6.1 på ganske mange ulike høyttalere etterhvert.
    Store og små. De er verdt prisen de koster og mere til.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg vel så heldig å ha to par Oberon 6.1, et par RF83 og et par RF7 som ikke har "problemet".
    Dette har surret og gått i 13-14 år sammenhengende.

    Lydmessig låter det veldig bra også. Med en god pre i forkant. Har prøvd Oberon 6.1 på ganske mange ulike høyttalere etterhvert.
    Store og små. De er verdt prisen de koster og mere til.
    Ja og det er vel og bra at folk ikke har problemer med klasse D på Klipsch, men jeg syntes allikevel man skal være forsiktig med å anbefale en forsterker som potensielt kan ødelegge elementer til nye klipsch eiere som spør her i tråden. Elementer til 63/83 og 7 mk1 er ut gått vare som jeg har nevnt tidligere å da er det rimelig surt å få noe ødelagt
     

    Mr Vinyl

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2017
    Innlegg
    47
    Antall liker
    10
    Sted
    Søre Øyane ( Bjørnefjorden )
    Torget vurderinger
    2
    Forsterker valg cornwall 3

    Heisann felles hifinerder :D

    Jeg har nylig vært så heldig å fått et par cornwall 3 i hus og må jo bare si at det er defentlig de beste høytallerene jeg har hørt. Etter oppkobling
    satt jeg på Hotel california som jeg stortsett hører først når jeg bytter noe og fant fort ut at dette var noe annet + at jeg må høre alle platene mine på ny for ny vurdering. Han jeg kjøpte de av sa jeg hadde en grei amp men om jeg virkelig ville utnytte cornwall så vurdere noe kraftigere og god elektronikk. Jeg har en LM audio 518ia med andre rør i, må jo bare si at mellomtonen er helt nydelig og avhengighetskapende i denne kombinasjonen. Men som mange andre her inne så ønsker vi jo alltid å finne ut om det kan bli litt bedre. Som selgeren infomerte meg om, så er gjerne bassen litt sedat og det er jo ikke usannsynlig at mine 24w kommer for kort. Så derfor henvender jeg meg til HS da det er MYE erfaring og kompetanse her inne. Jeg liker litt varme i lyden og ikke for skarp i toppen. Alle tips og erfaringer bli tatt imot med stort takk :D
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med fare for å framstå som negativ til Heritage modellene, men lurer på når de skal få fingen ut og bygge kabinettene skikkelig - dvs med ordentlig avstivning og demping innvendig?

    Misforstå meg rett her, det er ment som konstruktiv kritikk. Jeg liker Klipsch signaturen veldig godt, men merker jeg blir irritert og skuffer når det charges slike priser og konstruksjonen i seg selv er lite forseggjort/svært billig. Det skal jo heller ikke så altfor mye til. Noe tykkere MDF, 1toms istedenfor 0,75toms, og ha 1-2 horisontale og vertikale (vegg til vegg) avstivere og kurant demping innvendig. Markedsføringsavdelingen gjør utvilsomt en flott jobb.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    2.023
    Torget vurderinger
    8
    Liker Klipsch men de har priset seg helt ut
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Når det gjelder ødelagte elementer og klipsch så kan man ikke konkludere med at klipsch ikke tåler klasse D. For det første så bruker jo klipsch klasse D på sine egne subber med samme element. For det andre så er det vel etterhvert titusenvis av klasse D komboer der ute som fungerer helt fint.
    Grunnen til at dette har skjedd hos enkelte kan ikke være noe annet enn at noen forsterkere har blitt ustabile og oscillerer. Altså dårlig forsterker konstruksjon. Ikke klasse D problemer.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.849
    Antall liker
    967
    viss dere snakker om deformerte elementer som dette (med intakt spole?) så er det såklart klipsch sin feilkonstruksjon. dette skjer ikke med en scanspeak, seas, dynaudio eller whatever annet.
    i tillegg går det rundt folk og tror at man aldri kan få for mye watt og pøser på med tusen av de og forventer ingen konsekvens.

    klipsch.JPG
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    viss dere snakker om deformerte elementer som dette (med intakt spole?) så er det såklart klipsch sin feilkonstruksjon. dette skjer ikke med en scanspeak, seas, dynaudio eller whatever annet.
    i tillegg går det rundt folk og tror at man aldri kan få for mye watt og pøser på med tusen av de og forventer ingen konsekvens.

    Vis vedlegget 569849
    Feilkonstruksjon? Har vel ikke vært borti høyttalere som tåler like mye hjuling rett ut av boksen.. poenget er å
    Advare folk med ny innkjøpte eldre Klipsch om at det er lurt å dobbelt sjekke hva de kobler opp mot dem, eller Klipsch generelt egentlig. Tror nok heller problemet er at folk bruker for dårlig forsterkeri være seg kvalitet eller effekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn