Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det heldigvis sånn at det finnes et bruktmarked for høyttalere også, så man trenger faktisk ikke å betale det hvite ut av øya for å få tivolilyd i egen stue. :D

    Helt fint at mange føler at de får valuta for pengene ved å kjøpe nye Heritage, og det er jo flotte høyttalere. Jeg vil allikevel slå et slag for hvor mye man får for pengene sine ved å kjøpe Klipsch som har gått ut på dato, brukt på finn. Og heldigvis er det ikke kjøpeplikt, så de av oss som føler at prisene har blitt litt vel friske i forhold til hva man får kan jo bruke forbrukermakten vår ved å handle pent brukt isteden.
    Helt enig i at man fint kan kjøpe mye billig og bra brukt, men som jeg har opplevd i tidligere diskusjoner er det da denne prisen man konfronterer de høye nye prisene med. Noe jeg er uenig i.
    Men nytt eller brukt. Jeg er glad vi har Klipsch på markedet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Helt enig i at man fint kan kjøpe mye billig og bra brukt, men som jeg har opplevd i tidligere diskusjoner er det da denne prisen man konfronterer de høye nye prisene med. Noe jeg er uenig i.
    Men nytt eller brukt. Jeg er glad vi har Klipsch på markedet.
    Jeg sammenligner ikke de nye prisene med bruktpriser, men utviklingen jeg har sett på nye høyttalere fra butikk, siden jeg kjøpte mine første Heresy III i 2012 og fram til i dag. Den gangen kostet H III 15.000,- pr. par, og Cornwall III kostet 30.000,- pr. par. *mimre, mimre* :D
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Er det noen som kan forklare hvorfor Heresy 3 har steget fra 24990,- til 43990,- på 2 år?
    Jeg gjetter på at noen har oppdaget at Klipsch er et såpass sterkt merkenavn at de ville tøye kundenes betalingsvilje helt til bristepunktet. Og det klarte de, folk kjøper det jo fortsatt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som kan forklare hvorfor Heresy 3 har steget fra 24990,- til 43990,- på 2 år?
    Dollarkursen steg i løpet av de 2 årene fra ca. 8 til ca 10, med en sving oppe godt over 11. Vet ikke helt hva handelskrigen US / Kina har bidratt med her, men ikke usannsynlig at det også har drevet deleprisene opp. Fraktratene har steget forferdelig, først på generelt grunnlag, deretter en ny brutal oppgang i forbindelse med Covid 19.
    Legger du til at nye kostpriser fortsatt ganges med samme faktor, så havner du nok i nærheten av den aktuelle prisstigningen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Dollarkursen steg i løpet av de 2 årene fra ca. 8 til ca 10, med en sving oppe godt over 11. Vet ikke helt hva handelskrigen US / Kina har bidratt med her, men ikke usannsynlig at det også har drevet deleprisene opp. Fraktratene har steget forferdelig, først på generelt grunnlag, deretter en ny brutal oppgang i forbindelse med Covid 19.
    Legger du til at nye kostpriser fortsatt ganges med samme faktor, så havner du nok i nærheten av den aktuelle prisstigningen.
    Dagens kurs er 8.88.
    Med slike regnestykker så ville alt fra USA ha steget med 40% de siste 2 årene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kursen var 8,6 for 2 år siden mot 8,9 idag. Ca 3% økning.
    Urolighet under korona selvsagt.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Transportkostnader har og steget dem 3 siste årene, og er en av grunnene.
    Det som alltid har vært der er jo at størrelsen på klipsch, med embalasje er stort, og en får med færre på hver kontainer.
    Noe som er avgjørende for totalpris...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har du sett prisen hoppe opp og ned ettersom kursen har steget/sunket eller har du sett en jevn stigning?
    Er klar over at noen skal ha alt gratis.
    Det merker vi spesielt når en skal selge noe 😜

    Du får spørre de over dammen, hvorfor?
    Tror ingen her, har svaret
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    klipsch har skrudd opp prisene fordi de vet folk forbinder pris med kvalitet.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Er vel sammenheng med litt lønnsøkning, kronekurs m.m går arbeidere opp i lønn må også fortjenesten på tjeneste/produktene følge etter. Alt øker i takt..
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er klar over at noen skal ha alt gratis.
    Det merker vi spesielt når en skal selge noe 😜

    Du får spørre de over dammen, hvorfor?
    Tror ingen her, har svaret
    For du betaler selvsagt mest mulig når du kjøper noe? Det skal jeg prøve å huske
    Saken er at jeg kan kjøpe et sett med Heresy 3 til 2500 dollar. Det er da utsalgspris til sluttbruker og ikke prisen forhandleren gir pr par. Når mva er betalt har jeg ca 14000 kr å bruke på frakt.
    husk at jeg har ikke nevnt Heresy4 som er den nye modellen med et eneste ord. Det er normalt at nye modeller stiger jamført med utgående.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    For du betaler selvsagt mest mulig når du kjøper noe? Det skal jeg prøve å huske
    Saken er at jeg kan kjøpe et sett med Heresy 3 til 2500 dollar. Det er da utsalgspris til sluttbruker og ikke prisen forhandleren gir pr par. Når mva er betalt har jeg ca 14000 kr å bruke på frakt.
    husk at jeg har ikke nevnt Heresy4 som er den nye modellen med et eneste ord. Det er normalt at nye modeller stiger jamført med utgående.
    Oki...
    Nei da er det jo greit..
    Generelt.. Ikke rart de kan selge høyttalere i Norge til halv pris hvis de tjener så rått
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Til dere som har og har hatt RF7 III i hus; hvor lang innspillingstid opplevde dere at de trengte, og hvordan forandrer de seg?
    spør av den enkle grunn fordi jeg synes de var bemerkelsesverdig gode rett fra eske. RF63 var komplett motsatt.

    Mvh. Ole.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt de siden i fjor sommer, og mener å huske at de ankom på en fredag og jeg var på jobb hele helgen, men fikk min bedre halvdel til å spille på de får å få på noen timer. Syntes også at de var veldig gode rett ut av boksen og så vidt jeg husker endret de seg ikke særlig mye utover det, i hvertfall ikke i nærheten på samme nivå som eldre Klipsch.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Til dere som har og har hatt RF7 III i hus; hvor lang innspillingstid opplevde dere at de trengte, og hvordan forandrer de seg?
    spør av den enkle grunn fordi jeg synes de var bemerkelsesverdig gode rett fra eske. RF63 var komplett motsatt.

    Mvh. Ole.
    RF7 Mk3 endrer seg ikke på langt nær så mye som 63. De blir litt mer elegante oppover, og litt mer løsslupne og hurtige nedover. Ikke voldsomme endringer, men noe. Etter å ha omsatt omtrent 1 kilowattime ( 20 Watt / 50 timer - 2 Watt / 500 timer osv.) vil du neppe detektere mer endringer.

    Regner med det er lov å mimre litt i akkurat denne stund. Så jeg minner igjen om denne: https://rognlien.wordpress.com/2018/05/17/ol-og-hornmusikk/
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har aldri hørt Klipschorn, men konseptet virker fett og en dag har jeg lyst til å teste... En bonus er jo også at man får stuet høyttalerne inn i hjørnene, noe som vel burde hjelpe litt på romfølelsen i rommet.

    Er det noen som har erfaring med Klipschorn i et loftsrom med skråtak som på bildet? Jeg mener rommet er ca 4,5 m x 6,5 m. Ville det teoretisk ha funket med slike høyttalere her? Eller krever konstruksjonen et tradisjonelt rom med vegger i normal høyde og flatt tak?

    Neste bekymring blir å få det opp trappa, mulig det ikke går i det hele tatt pga en vinkel. Er det slik at kabinettet er to-delt? Det ville nok gjort det mer gjennomførbart.

    Om det i det hele tatt blir aktuelt, så er det uansett langt frem i tid. Men om det garantert ikke funker så er det kanskje like greit å bare droppe ideen først som sist!

    (Beklager på det sterkeste Tannoy i en Klipsch vennetråd!)

    Vis vedlegget 668551
    Om du har høyde nok til skråtaket, så går det greit.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Sitter å nyter hjemmekontoret med "nye" høyttalere, kan ikke klage. Ble impulskjøp av noen nesten nye Heresy IV på Finn etter et par pils (må slutte å drikke med Finn appen innstallert), så nå må nok KG 5.5 vike plassen og finne seg nye eiere.

    Veldig fornøyd med lyden de formidler i dette lille skrå rommet, fryktet kanskje at jeg ville savne bass, men selv om de er mindre bass sentrert enn KG 5.5 så tror jeg ikke jeg kommer til å supplere med en sub, selv om de som har mer erfaring med Klipsch kanskje ikke er helt enig. Bare for å ha det klart, jeg elsker bass :-D

    20201209_105214.jpg
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    @sanztra Heresy IV har vel bassport bak, burde gi bedre bassrespons enn gamle H III og eldre. Kan tenke meg at du kanskje ikke savner en subwoofer med det første. Gratulere med flotte høyttalere! :)
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    @sanztra Heresy IV har vel bassport bak, burde gi bedre bassrespons enn gamle H III og eldre. Kan tenke meg at du kanskje ikke savner en subwoofer med det første. Gratulere med flotte høyttalere! :)
    Takk. Førsteinntrykket mitt er at det holder med bass, var litt skeptisk på tv lyd gjennom Marantz PM-17 siden jeg glemte å skru av Direct Input etter å ha hørt på Tidal, ble bedre som TV høyttaler med DI av. Er nok ikke like mye bass sentrert som på KG 5.5, men det er nok bedre balanse og større lydbilde. Hadde jeg hatt plass hadde jeg nok ikke lagt ut KG 5.5 for salg, men nå får de ligge på Finn.

    Virker som om bassporten gjør jobben som du skriver, spesielt på mitt lille rare rom. Var jo det de testene/reviews jeg har lest/sett også nevnte ift III så jeg tror jeg har noen stayers her. Startet Klipsch livet med The Sixes og likte veldig det utseendet, var innom KG 4.5, men med de fikk jeg aldri helt bassen bra (dominerene) nok i mitt rom. Med KG 5.5 ble det bass himmel, så var veldig i tvil på om jeg skulle legge ut så mye penger for mindre bass, men er virkelig glad i lyden som kommer ut av Heresey, og de var kun spilt 10 timer før jeg fikk dem og jeg har kun spilt snaut 5 timer, så det er vel fortsatt noen timer igjen før de åpner seg enda mer.
     
    Sist redigert:

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte høytalere. Du har mange timer igjen før de er innspilt. Men det er en fin tid det også. Så bare spill. Jeg har fremdeles Heresy III, og etter 12 år er jeg fremdeles like fornøyd. Etter jeg gikk fra diverse rørforsterkere til Heed Elixir har bassen blitt bedre. Mer kontant og kjappere syns jeg.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Takk. Førsteinntrykket mitt er at det holder med bass, var litt skeptisk på tv lyd gjennom Marantz PM-17 siden jeg glemte å skru av Direct Input etter å ha hørt på Tidal, ble bedre som TV høyttaler med DI av. Er nok ikke like mye bass sentrert som på KG 5.5, men det er nok bedre balanse og større lydbilde. Hadde jeg hatt plass hadde jeg nok ikke lagt ut KG 5.5 for salg, men nå får de ligge på Finn.

    Virker som om bassporten gjør jobben som du skriver, spesielt på mitt lille rare rom. Var jo det de testene/reviews jeg har lest/sett også nevnte ift III så jeg tror jeg har noen stayers her. Startet Klipsch livet med The Sixes og likte veldig det utseendet, var innom KG 4.5, men med de fikk jeg aldri helt bassen bra (dominerene) nok i mitt rom. Med KG 5.5 ble det bass himmel, så var veldig i tvil på om jeg skulle legge ut så mye penger for mindre bass, men er virkelig glad i lyden som kommer ut av Heresey, og de var kun spilt 10 timer før jeg fikk dem og jeg har kun spilt snaut 5 timer, så det er vel fortsatt noen timer igjen før de åpner seg enda mer.
    Gratulerer så masse med Heresy IV
    Jeg har hatt Heresy II for mange år siden, og var kjempefornøyd. Har aldri hørt den nye modellen, IV.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Gratulerer med flotte høytalere. Du har mange timer igjen før de er innspilt. Men det er en fin tid det også. Så bare spill. Jeg har fremdeles Heresy III, og etter 12 år er jeg fremdeles like fornøyd. Etter jeg gikk fra diverse rørforsterkere til Heed Elixir har bassen blitt bedre. Mer kontant og kjappere syns jeg.
    Takk, jeg har opplevd litt strul med rør siste tiden, så vet ikke helt hva jeg gjør når neste rørstrul inntreffer. Har jo tenkt tanken på en Rega forsterker etterhvert, skal også ta med Heed Elixir i fremtidig liste (y)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer med flotte høyttalere:)
    Jeg digger lyden disse serverer, alt låter liksom bra nesten uansett sjanger og volum.
    Men selv om dIne låter bra nå er det som noen nevner mye innspilling igjen.
    Mine har blitt brukt hver dag i ca 6mnd (husker ikke eksakt), og bassen løsner gradvis. Er veldig stram og litt hard i begynnelsen, men rundes litt fint av etterkvart og får mer pondus.
    De går ikke kjellerdypt, men det som kommer ut er perfekt i mine ører:cool:
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Gratulerer med flotte høyttalere:)
    Jeg digger lyden disse serverer, alt låter liksom bra nesten uansett sjanger og volum.
    Men selv om dIne låter bra nå er det som noen nevner mye innspilling igjen.
    Mine har blitt brukt hver dag i ca 6mnd (husker ikke eksakt), og bassen løsner gradvis. Er veldig stram og litt hard i begynnelsen, men rundes litt fint av etterkvart og får mer pondus.
    De går ikke kjellerdypt, men det som kommer ut er perfekt i mine ører:cool:
    Ja jeg er veldig fornøyd med lyd og oppløsning ift KG 5.5, men jeg kjenner at jeg etter å ha lyttet en del i helgen på Consonancen så føler jeg at de er litt vel lite trykk i bassen, men nå er jeg vant til at det rister, så tar kanskje litt tid å tilvenne seg...

    Kjører følgende oppsett: Rega P8 m/Ania pu -> Rega Aria riaa -> Trafomatic Audio Experience Line One - > Consonance m99 Plus

    Er kanskje bedre (mulighet til å justere bass) å kjøre fra Trafomatic til Marantz PM-17, får teste det litt, og i DIrect mode er det ikke store forskjellen (som forventet), men når Direct mode er av og bass/diskant justeringen er skrudd litt opp så hjelper det litt.

    Får også koble på KG 5.5 igjen for å sjekke at det ikke bare er innbilninger 😂
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Etter en sixer kunne det vært mer trykk i bånn, men til vanlig synes jeg det er akkurat passe:cool:
    Har en Rel Habitat på loftet får se om jeg gidder prøve. Blir kanskje litt dumt og supplere med 2x6,5» sub i bunn på talere med 12» ??
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Spl messing kanskje, men SQ messing tro
    jeg du vinner på å bruke den i tillegg.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Foreløbig konklusjon er at det blir best lyd (bass) med PM-17 når jeg ikke kjører Direct mode, slik at jeg får skrudd opp bass en smule.

    Er det andre forsterkere med mulighet for å skru opp bass som anbefales til Heresy IV.

    EDIT: Blir nok en JL Dominion D110 sub som supplement, blir det overkill på musikk, så bør det funke på film om ikke annet.
    Men er ikke overbevist om jeg faktisk trenger sub på musikk, liker godt klangen på Heresy, men tester så får vi se hva jeg syns etterhvert.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Har nå gått til innkjøp av en JL Audio Dominion D110 sub som jeg henter før julaften som jeg tenker å plassere til høyre i benken på bildet over, under Marantzen, har tatt ut vinylen der. Men får prøve meg litt frem til jeg finner en ok plassering.

    Vil koble rør oppsettet til fra Trafomatic pre sin sub utgang til h inn og Marantzen sin ene pre-out inn på v inngang på JL'n.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Subwoofer iallfall til film med Heresy høres fornuftig ut. Sikkert ikke så dumt til musikk heller, hvis du får den til å henge med i svingene.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    JL'n skal være rask så jeg tror nok det går bra, men som du sier så er det spesielt på film savnet av trøkket til KG 5.5 er størst, er litt av og på om jeg egentlig savner det på musikken.


    Fra forhandler:
    "..Dette er knallgode og meget raske subwoofere med utmerket kvalitet.

    Når det kommer til dine høyttalere og oppsett er det en JL Audio D110 jeg aller helst vil anbefale. Denne vil også være bedre enn REL HT/1205 på renhet og lav kasseresonans, som er viktige momenter for å få en tight og fin bass."
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg hadde Heresy III en stund, men det ble bare til at jeg fantaserte om sub, prøvde det aldri ut i praksis. Var mest på film jeg savnet dypere bass, men der ble det til gjengjeld veldig tydelig for min del at noe manglet.

    Til bare musikk skulle jeg nok klart å leve med dem som de var. Kanskje bortsett fra på hip-hop og elektronika o.s.v.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg hadde Heresy III en stund, men det ble bare til at jeg fantaserte om sub, prøvde det aldri ut i praksis. Var mest på film jeg savnet dypere bass, men der ble det til gjengjeld veldig tydelig for min del at noe manglet.

    Til bare musikk skulle jeg nok klart å leve med dem som de var. Kanskje bortsett fra på hip-hop og elektronika o.s.v.
    Ja, prøver med de koblet på både for musikk (vinyl og Tidal) med rørforsterkeren og Marantzen (Tidal og Film/Android TV) og blir det for "mye" på rørdelen så kan jeg bare koble den ut fra det oppsettet og bare beholde det på Marantzen.

    Men hvis jeg får justert den riktig så tror jeg nok at den kommer til å leve på begge oppsett, men har ikke fått den i hus enda, så litt tidlig å konkludere... 😂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Blir sikkert bra. :) Tror det er mange her inne som har erfaring med integrering av bass også, så det er helt sikkert hjelp å få hvis det blir vanskelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn