Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det kan godt være at det har vært tilfeller/serier med deformerte elementer opp igjennom tidene. -Selv om jeg ikke tror det er mange, men internet har en tendens til å spre ting fort og det kan se ut som svære greier etter en stund.
    Jeg vil også påstå at de som kobler ting til gitt klasse av forsterker, nok har sin egen agenda/sterke meninger om de ulike typene om hva som er haifai etc. 😉

Tror du er inne på at ev problemet nok er likt uavhengig av type forsterker.
    Min erfaring er at selv om Klipsch har høy følsomhet (aka ofte kalt lettdrevne), så skinner de ordentlig om man har power på de.
    Ja, er nok en agenda der.

Det er min erfaring også, er på ingen måte nybegynner når det kommer til Klipsch og har hatt mye forskjellige forsterkere på de og de liker godt kraftige og stabile forsterkere imo. De er lettere å drive enn de er å kontrollere.

Som sagt så spurte jeg bare for å se om det var noe nytt i den diskusjonen ang de elementene :)

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Etter ett par lytte stunder med RF-7 Classic (I en annen stue forøvrig) så er nok det første inntrykket at de er røffere og mer sinna i toppen enn RF-7 mk2 og enda mer enn mk3. Mindre balansert og smooth som mk3.
    Men når det kommer til grunnen til at jeg kjøpte dem, råskap og brutalitet så er de i en egen klasse altså, har ønsket meg disse etter en lytte kveld hos en kompis for flere år siden og det er gjerne sånn at man er litt redd for at man skal bli skuffa og om man husker rett eller om det funker i ens egen stue.
    De er oppdratt med fri oppdragelse dissa Classic, villdyr i fri dressur, akkurat som jeg liker, så skal jeg få matcha dem opp mot bedre elektronikk etterhvert 😁💪🏻

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Gå for en litt kraftig rørforsterker.
    Det er nok ett godt tips men blir ingen rør her dessverre. Spiller på Pass aca klasse A nå ved vanlig lytting det låter bra. Skal jeg dra på så har jeg brukt 2 stk Crown XLS 1502 bro koblet sistnevnte suser litt og er nok lydmessig mer egna som sub forsterker (noe de har blitt brukt til her) men man prøver det man har :) Blir nok en klasse D forsterker og en MI pre amp ser jeg for meg, dac er jeg litt mer usikker på.

triodelab

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Antall liker
    52
    Eide for noen år siden Klipsch KLF 10. Koblet til Woodside MA 100 rør monoblokker var lyden eksplosiv og med en kontroll i bassen jeg aldri har hørt siden, uansett høyttalermerke. Rørblokkene ble solgt til en rørfanatiker i nabolaget for noen år siden, mens høyttalerne lever i beste velgående hos min sønn.

eijo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet om en nettbutikk som selger tweetere til RP-160M.
    Har sjekket med Mono, men 3k for diskantelementet blir tullete veid opp mot høyttalernes verdi

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    Noen som bruker klasse D på RF serien her? Og er det noen som har noe erfaring med deformering av elementer med nyere klasse D på RF/RP serien til Klipsch?
    Kjørte noen Midgard klasse D blokker på eldre RF7 og på rundt 70-80db så brente alle basene samt flere bulker i elementene men hva som var grunnen vet jeg ikke, brukte samme elektronikken på andre høyttalere også

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    Og jeg gjorde det samme i over ti år uten et feilslag. Oberon 6.1 og RF7 mk1.
    Ja går nok på varierende kvalitet, selv Palladium serien hadde en del problemer med driverne der de lett kunne sprekke opp og dette innrømmet Klipsch

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.086
    Kjenner til et par RF83 og et par RF63 som begge drives av Oberon 6.1 i daglig bruk siden 2006-2007. Ingen problemer.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Har sjekket med Mono, men 3k for diskantelementet blir tullete veid opp mot høyttalernes verdi
    Hvis du vet artikkel-nummeret (eller Typenummer, etc) etc på de, så er det nok bare å søke i det store utlandet. Men svak norsk krone gjør jo at ting koster.....

Høyttalerene kostet jo ca 8k i sin tid, solgt ut fra Komplett for rundt 2k ifjor eller noe, så deleprisene kan fort overgå bruktprisene.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.598
    Torget vurderinger
    1
    Noen som bruker klasse D på RF serien her? Og er det noen som har noe erfaring med deformering av elementer med nyere klasse D på RF/RP serien til Klipsch?
    Har brukt Wyred4Sound på RF7 MK III siden den kom på market for bortimot 10 år siden. Ingen feilskjær eller andre problemer, hverken med forsterkerne eller høyttalerne.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

triodelab

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Antall liker
    52
    Ja går nok på varierende kvalitet, selv Palladium serien hadde en del problemer med driverne der de lett kunne sprekke opp og dette innrømmet Klipsch
    Bruker en Triodelab EL 84 på 10 watt til å drive Klipsch Palladium stativ høyttalere, og på et lite rom fungerer det bra. Volumknappen aldri over kl 12 og lydopplevelsen er tilfredsstillende.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.185
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12

Har det meste.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.185
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Det er nok ett godt tips men blir ingen rør her dessverre. Spiller på Pass aca klasse A nå ved vanlig lytting det låter bra. Skal jeg dra på så har jeg brukt 2 stk Crown XLS 1502 bro koblet sistnevnte suser litt og er nok lydmessig mer egna som sub forsterker (noe de har blitt brukt til her) men man prøver det man har :) Blir nok en klasse D forsterker og en MI pre amp ser jeg for meg, dac er jeg litt mer usikker på.
    Har hatt primare og nuprime på klipsch(som jeg husker i farta) og deformeringen av element har nok mer med produksjonsfeil og brukerfeil å gjøre enn forsterkertype.
    QC er nok ikke deres sterkeste side.
    Har hatt 3 par Palladium og alle har hatt oppsprukket gummi på basselementene.

En liten drøm jeg hadde en stund var å få bygget en nuprime st10 effektforsterker INN i kabinettet sammen med Roar enkleste preamp.. jeg målte og sjekket og det er plass.. tror kombinasjonen også hadde blitt lydmessig innertier.. nuprime st10 var en av de varmest klingende klasse d jeg har hatt. :)

Og at dine rf7 classic er råere og betydelig mer uhøvla enn nyere modeller er nok spot on.. på den tiden var klipsch rølpete og ikke så hifi korrekt som de er blitt med de senere årene siden rf7 mk3 :)

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    Bruker en Triodelab EL 84 på 10 watt til å drive Klipsch Palladium stativ høyttalere, og på et lite rom fungerer det bra. Volumknappen aldri over kl 12 og lydopplevelsen er tilfredsstillende.
    hatt de selv, flotte høyttalere 👍

eijo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du vet artikkel-nummeret (eller Typenummer, etc) etc på de, så er det nok bare å søke i det store utlandet. Men svak norsk krone gjør jo at ting koster.....

Høyttalerene kostet jo ca 8k i sin tid, solgt ut fra Komplett for rundt 2k ifjor eller noe, så deleprisene kan fort overgå bruktprisene.
    Gjennomsnittsprisen på disse lå vel rundt 6k gjennom de årene de var i salg. Når tweetern koster like mye som høyttalern komplett ender de i søpla i steden dessverre.
    Satser på å finne noe utenlands så jeg slipper å kaste dem. Tweeter var død ut av esken, men da hadde de stått uåpnet 3 år i boden allerede

eijo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Ser det er backorder på dette elementet, så jeg satser på å få tak i det når de får inn fler 🙂

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    227
    Har hatt stor glede av RF-63 i årevis. (Gjelder forøvig også Spendor) De blir stående begge parene.
    Men: hvor langt opp må man for å ha glede av Heritageserien til rock? Holder det med Heresy, eller må man minst ha Forte eller kanskje Cornwall? Har dessverre ikke plass til Klipschorn… og ikke har jeg råd heller😢

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.747
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt stor glede av RF-63 i årevis. (Gjelder forøvig også Spendor) De blir stående begge parene.
    Men: hvor langt opp må man for å ha glede av Heritageserien til rock? Holder det med Heresy, eller må man minst ha Forte eller kanskje Cornwall? Har dessverre ikke plass til Klipschorn… og ikke har jeg råd heller😢
    ALLE Heritage-høyttalerne spiller rock så du knapt tror det. De har et ENORMT headroom, og en letthet i stilen, som er svært vanedannende. Det de mangler er vekt nedover, men dette kompenseres (delvis) av en slagkraft i mellomgulvet som banker vettet ut av deg.
    Har du et ikke alt for stort rom, rekker Heresy i lange baner.

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    227
    Rommet er på 5x6m med skråtak foran og bak sitteposisjon. Ikke så mange kubikk med andre ord.
    Ser på brukt, men hvilken årgang av de forskjellig egner seg? Ser det er forskjeller på siste og de andre iflg div steder på forum rundtomkring. Håper de egner seg til å stå ca 80-100cm ut fra vegg.
    63 får stå i storstuen. De fyller 40kvm lett.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.747
    Torget vurderinger
    2
    Tror kanskje dette er stedet å spørre. Hvis ikke så får dere moderere meg bort. Har kommet over ett eldre anlegg med mye snadder i. Blant annet disse. Er det noen som vet hva dette kan være?
    Dette er verdens eldste høyttalerkonstruksjon som fortsatt er i produksjon, og la meg tilføye at det også er den aller morsomste høyttaleren for hjemmebruk som finnes i handelen! :)
    Litt vanskelig å se hvilken variant over temaet du har på bildet, men dagens versjon er en påkostet modell (AK6) som koster i overkant av NOK 275 000,-. Eldre modeller var selvsagt mye billigere, men det har aldri vært å anse som en billig høyttaler. De behøver svært lite effekt for å låte godt, men er litt sære på utstyret de vil jobbe godt i lag med.
    Sjekk f.eks: https://www.klipsch.com/products/60th-anniversary-klipschorn-floorstanding-speaker (tror muligens det er disse du har)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker Forte IV. Har hørt den både drevet av den lille Audio Research i/50 og en av disse Vera Audio-sleggene. Tøff nok til rock og samtidig får den ikke fioliner og operastjerner til å høres ut som kritt på tavla.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    Tror kanskje dette er stedet å spørre. Hvis ikke så får dere moderere meg bort. Har kommet over ett eldre anlegg med mye snadder i. Blant annet disse. Er det noen som vet hva dette kan være?
    Er det spon eller hvilket materiale er det ? Bare undres om det er kopier

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.086
    Har hatt Heresy III i mange mange år før de ble solgt. Morsomme høyttalere som ikke gjorde mye ut av seg i bassen. Det var liksom problemet hele veien. Noen som har sammenlignet III og IV?

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.140
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker Forte IV. Har hørt den både drevet av den lille Audio Research i/50 og en av disse Vera Audio-sleggene. Tøff nok til rock og samtidig får den ikke fioliner og operastjerner til å høres ut som kritt på tavla.
    Enig! Også min favoritt. Hørt med AR ved et par-tre anledninger, forskjellige lokaler. Låt like godt uansett. Tyder på at de er lette å få til. Luxman 550 ble også testet med disse, (Tuben) meget god synergi ble det sagt.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.687
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har hatt Heresy III i mange mange år før de ble solgt. Morsomme høyttalere som ikke gjorde mye ut av seg i bassen. Det var liksom problemet hele veien. Noen som har sammenlignet III og IV?
    I videoen som EIA linket til sies det at IV går vesentlig dypere i bassen i alle fall. Har ikke hørt noen av de selv.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Darko sa vel i video at han hadde trøkket de tett på bakveggen (tettere enn noen andre høyttalere han hadde prøvd) for å få de til å spille suverent i rommet.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.687
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Darko sa vel i video at han hadde trøkket de tett på bakveggen (tettere enn noen andre høyttalere han hadde prøvd) for å få de til å spille suverent i rommet.
    Det stemmer nok det, i alle fall at man kan sette de tett på veggen 👍🏻

Men nr 3 er spec’et ned til 58hz, mens nr 4 er 48hz. Så er nok en teknisk forskjell på disse, blant annet bassporten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn