Haakon_Rognlien skrev:
Erland skrev:
Kan ikke uttale meg skråsikkert om AN kit og RF82, men jeg har hørt slikt forsterkeri på RF5 til min store fornøyelse. Hvor stor forskjellen egentlig er på disse høytalermodellene vites ikke, men det skal understrekes at RF5 sannsynligvis er den som er "snillest" mot forsterkeriet av hele RF-serien. AN kit 1 er i alle fall en knakende god forstkerker til en meget hyggelig pris!
Må bare få understreke at dette er direkte feilaktige opplysninger. når det gjelder RF-serien er det de høyttalerne som har 1.-ordens filter mot toppen, og da spesielt de med høyest virkningsgrad som er snillest last. RF 5 har klart mer komplisert impedans og fasevinkelbilde enn de jeg tenker på. RF 3 er nok den aller letteste, RF 82 er grei nok, mens f. eks. RF 63 er relativt komplisert og krever stivt power og påkostede utgangstrafoer. Kinavare tryner ofte på sistnevte parametre. RF 5 er ikke direkte tung å styre, men gi den allikevel best mulige utgangstrafoer, og den gjør ufattelig mye av seg.
Kit 1 vil nok klare RF 5 greit (AN benytter veldig gode trafoer), men for kontroll nedover kan man gjerne kline til med EL 34 kitene eller hva med interstage...?
Mvh
Håkon Rognlien
RF-5 på KIT-1 er ikke galt det serru ;D
Har levd med det noen år i stor stue, det er kanskje den mest vellykkede sammensetningene jeg har hatt i den prisklassen..
Har hatt 4 eller 5 forskjellige EL-34 amper på de RF-5 å jeg kan ikke med hånden på hjertet si at det var bedre enn KIT-1 i bunn, det var heller motsatt..
Old School EL-34 amper vel å merke, denne karen leter ikke i nyere hyller ;D
På RF-3 så syns jeg nesten KIT-1 ble i meste laget, det ble nesten litt hardt å brutalt med så mye effekt på så lettdrevne og lettstyrte høyttalere..
Holografisk sett så blir RF-5 satt i skammekroken kontra RF-3 gitt, helt klart at delefilter
er alfa OG omega.!
Kan faktisk ikke huske andre høyttalere enn Doxa og AG som har klart å vise større og bedre lydbilder enn RF-3..
Er annet horn i RF-3 enn det er i RF-5, så det er kanskje noe der også, men samma bass elementer i de begge..
Mye lettere å drive bass elementene i RF-3 enn det er å drive bass elementene i RF-5, litt mindre kassevolum i RF-3 enn det er i RF-5 også, så delefilter må ha en god del å si der også.?
Finnes det noe info om hva slags filter som sitter i Klipsch, Håkon.?
Du er vår store guru og læremester innen Klipsch, så jeg setter umåtelig stor pris på din deltagelse her inne 8)