To personer og to srømkabler
Verden er god – storesøster har endelig fått anledning til å styre sine to småbrødre igjen. Den ene broren er serviseret (dansk?) på kyndig og god måte av leverandør – så nå spilles det med fynd og klem igjen. O lykke!
Lillebror under servisering.
I går var det svært hyggelig besøk til langt på natt. Et av innslagene var at det ble insisterte på at medbrakt strømkabel burde prøves ut. Midt på dagen i dag fikk jeg med meg en medlytter med klart mer musikalsk erfaring og kunnskap enn meg selv. Strømkabler ble koblet inn og ut av anlegget.
Kabler for utprøving
Musikk ble funnet fram. Flere av «the usual suspects» CD’er lå i umiddelbar nærhet og ble valgt for avspilling.
Kablene vil ikke bli navngitt, og heller ikke da «hvem av dem ble opplevd å gjøre hva». Det er strømkabelen mellom CD spiller og Isoteken som ble valgt for utprøving. For undertegnede var dette spennende – da jeg hadde en viss skepsis i utgangspunktet hvorvidt lyd ville oppleves klart forskjellig.
Usual suspects for det meste
Uten spesielt bevisste tanker om rekkefølge (og litt i hurten og sturten) ble følgende løp gjort når det gjaldt musikk:
Bjørk (spor to songs from the cold seas), Skorgan (spor 3), Brun spor 2, Zlatanos spor 1 og Miller spor 2.
Vurderinger:
På Bjørk låten var en kabel opplevd som mer luftig, gjennomsiktig og med mer fokus oppover. Opplevd som bra – kanskje bedre enn den andre. Annerledes helt klart.
Skorgan – samme kabel som nevnt over gav igjen mer klarhet oppover i lydbildet, men det er da mindre bass?
Brun – uffda. Nevnte kabel ble opplevd å gjøre det hele flatere og spissere og mindre fokus. Det fløt ut i en masse diskant / mindre fokus oppover, uten at det var kropp i det hele. Ble opplevd som ikke bra.
Zlatanos – det hele fortsatte her - ikke stramt nok, mindre distinkt. Ikke klaver som forventet.
Miller – Flatere, mindre bass. For «snilt» - det ble ikke så tøft som det kan være.
I og med at en av kablene ble opplevd på fire av fem låter å være annerledes og ikke som ønsket, ble to av de «verste» låtene spilt på ny med den andre kabelen. Og ja – det ble opplevd en klar forskjell og til det bedre.
Innimellom klarte jeg ikke å la være å kjøre igjennom too much rope fra R.W. plate med kabel som stort sett ble opplevd som minst god. Bredde i lydbilde var på plass, men spesielt your new Ferrari car (I wish – i alle fall delvis) – hørtes ut som den manglet steroider. Den var for snill til å være troverdig.
Selve lyttingen ble gjort av to personer som kjenner hverandre godt, en person i sweet spot og en litt bak i sofa. Det er på ingen måte noe som kan kalles en «test». Åpen informasjon om hvilken kabel det ble spilt på, men alle andre forhold ble holdt likt. I fall noe forvirrende redegjøring – fem låter ble spilt med en kabel, deretter de samme fem med den andre kabel. Så bytte til første kabel – hvor none låter ble spilt på ny.
Erfaringen fra dette var for meg litt spennende - vi var to personer som hørte forskjell på to strømkabler. Jeg var på forhånd helt åpen for dette, men ikke sikker.
Hvorfor det er opplevde forskjeller kan jo skyldes mange ting. Den ene kabelen oppfatter jeg som splunkende ny, og den andre har kjørt seg temmelig mange timer. Gjør det en forskjell? Så er kablene terminert forskjellig. Og, standard betraktningene rundt mer «psykiske» forhold / forventninger kan selvfølgelig ikke utelukkes (selv om jeg betviler de som viktige her).
Forskjellene gikk mest på at en kabel ble opplevd som «lys» og med resultat at øvre mellomtone og diskant var klar og skinnende. Men, det kunne «skli ut» med litt lite kontroll og litt «spisst», og det ble opplevd som manglende fundament nedover. Og, det var jo litt forskjell i forhold til hvilken type musikk dette ble opplevd som bedre / svakere i forhold til. Har også med innspillingene og musikk smak å gjøre?
Det ville vært gøy om noen andre (hører du Power’n) vil låne den ene kabelen og gjøre en liknende seanse – eller gjerne med en annen og bedre prosedyre. Poenget kan jo være at den kabelen som ikke kom best ut her– kan fungere bedre i et annet oppsett?
Deilig søndag dette ������
Mvh
JMK