Jamakr
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 05.08.2003
- Antall liker
- 2.317
Yepp, det håper jeg dere gjør!Gratulerer med flotte vellydende skulpturer Vi får heller ta en tur å verifisere lyden etter en stund
gismo
Mvh
JMK
Yepp, det håper jeg dere gjør!Gratulerer med flotte vellydende skulpturer Vi får heller ta en tur å verifisere lyden etter en stund
gismo
Absolutt - og vår venn med utrolig mye skru i alle slag - må så gjerne bli med.Grattis med flotte nye høyttalere Jan Magne. Får ta en tur ut og høre på de
Jeg liker dette bildet godt!
Takk for hyggelig hilsen.Gratulerer med pene kreasjoner til høyttalere @Jamakr ! Hørte disse på messen i Asker med Ypsilon elektronikk og likte det godt da. Kan tenke meg at det spiller veldig fint hjemme hos deg nå!
Ja, det er er forskjell med og uten trekk på. Bra er det uansett.Gratulerer med flotte smykker av talere Hørte de på messa i Asker hos Frode, de spilte utrolig bra der tross meget lite rom. De er vel pene både med og uten trekk, så om lyden er opp mot det samme blir jo valget ditt
På messa spilte de uten trekk Hørte de sammen med iGran forresten
gismo
Sirkus har det vært i et operert øye. Fantastisk psykedeliske opplevelser når øyekirurg holder på. Og, i etterkant virker det som netthinna sitter fast også, så det er fryd og gammen.Gratulerer med råflotte ht'er. Gleder meg til eventuell sommerfest i sirkus Nesodden
Grattis med fantastisk flotte høyttalere. Hvordan tenker du å integrere sub'en?Rent ellersmessig så låter systemet nå bedre enn det noen gang har gjort. Jeg tviler på at mine ører er blitt bedre på ti år. Men, Auraene koster ikke mer enn de som var her for ti år siden - og jeg har større rom, bredere lyd bilde og flere detaljer jeg oppfatter enn noen gang. Og, mer dybde enn de kjære Babellene - det er det ingen tvil om. Så selv om High End produkter er i mine øyne håpløst dyre etter hvert, så synes jeg det låter heller bra her nå.
Skal også bli interessant å få tilpasset sub'en, men vil gjerne spille inn de nye Estelon en stund først.
Mvh
JMK
Da kontakter jeg på ny den aldeles utmerkede Morten R. som selger PMC. Så lager vi en avtale om hvordan dette skal gjøres, og så blir lyden enda bedre enn den er nå. Det vil jeg høre før jeg sier mer. Men, det vil erfaringsmessig egentlig bety mer for mellomtone og oppover at bassen kommer enda mer på plass. Time will show. Mvh JMKGrattis med fantastisk flotte høyttalere. Hvordan tenker du å integrere sub'en?
takker.Gratulerer med flotte talere
mvh
Herlig, dere er superflinke og kreative!Kan nok røpe at ny musikkvideo er klar. Den beste halvdelen står for tekst, og musikere er flere av de gode gamle. Sæverud står for video og ja - det blir dansing også i denne. Så spørs det om det blir premiere via ballade eller ei. Time will show.
Mvh
JMK
Nei, den selveste Arvid S-K er ikke det.Men si meg ærede Jan Magnizz, har selveste Arvid S-K en medvirkende finger i prosjektet også?
Faens så bra låt da!!!!
Du må tenke på et sted ute på terrassen forstår jeg... skal lete etter den ved anledning.Glem det! Om du kjenner etter, har vi limt fast stafettpinnen opp et visst sted. Den er urokkelig 🫂🫶
Herrliig Power'n. Nå har du ikke bare bedre oversikt over hvilket utstyr som har vært innom husets vegger, men også maten og samlingene.Tradisjon med sommerfest ute hos jamakr på Nesodden startet i 2011, og i 6 påfølgende år økte både antall deltagere og det kulinariske innholdet. I 5 år stilte min sønn Daniel opp som kokk med undertegnede som håndlanger. Imidlertid stoppet det hele opp i 2017, og frem til 2019 ble arrangementet flyttet til vestsiden av fjorden hos daværende formann. Så slo Covid-19 pandemien inn, og 3 magre år fulgte for oss alle hva sosial sammenkomst angår. Slitsomt!
Så sommeren 2022 gjenoppsto heldigvis OAS sin sommerfest hos jamakr på odden.
Årets utgave er altså den 9 sommerfesten der ute, og som Grumpy er inne på har vi limt stafettpinnen for dette arrangementet til verten.
I de 5 årene med stillstand klarte min sønn å snuble over en pikelill, bli far og emigrere fra Østlandet
Så da måtte de herrer jamakr og Powerpoint legge sine hoder i bløtt, og gruble frem adekvate matkilder.
I 2022 ble det catering fra lokal leverandør - Spiskammerset, og i 2023 foreslo jeg å komme med varm mat fra en lokal thai restaurant med faglært kokk fra Thailand. Det falt i såpass god jord at vi også i år våget oss på mat fra Kao Thai. Dog ble menyen noe endret. Vis vedlegget 1037629
Vi boltret oss med biff med rom og chili, reker med svart pepper og hvitløk, samt kylling i grønn karri. Alle retter hadde selvfølgelig rikelig med grønnsaker. Som "side dish" hadde vi kylling grillspyd med peanøttsaus til. Aldeles grusomt må vite til maten ble det drukket øl.
Kokka i Sarpsborg er behørig overbragt overstrømmende takksigelser for god mat ved retur av emballasje, og smilte fra øre til øre.
Etter etegildet lot vertskapet maten synke godt hos gjestene før dagens dessertbombe ble servert.
Hjemmelaget daim iskake med kjeks/nøttebunn, rikelig med krokanbiter og sjokolade dekket topp.
Vis vedlegget 1037631
Når alle hadde forsynt seg både en og to ganger, drukket rikelig med kaffe og vi som ikke kjørte lesket ganen med cognac, ja, så var det ikke et smule igjen.
Deretter vraltet en del av oss ut verandaen for å juge videre om hvordan oppnå best mulig lyd i heimen.
Iskaken har kommet for å bli så lenge min søster orker å "bake" den for oss.
Hun får selvfølgelig rundhåndet betalt.
Så var det på tide med litt seriøs lytting til vertens anlegg. Hva kunne Estelon Aura presentere som ikke tidligere høyttalere og elektronikk har gjort i herremannens stue? Det får jeg ta i neste avsnitt.
Vanligvis ville jo noe av finlyttingen vært gjort om natten med få gjenlyttere til stede. Det å drikke seg sakte ned (man drikker så sakte at det går mer alkohol ut enn inn) samtidig med avspilling av Powern's utvalgte låter - det er bare stooort. Men, i år var verten blitt for gammel - eller bare holdt på for lenge.I min vane tro hadde jeg godsnakket med verten om å få overnatte, så jeg ventet til dagen etter med å lytte til kjent musikk via hans nye høyttalere.
Men allerede aftenen før hadde jeg merket meg et par ting som jeg mente var blitt til det bedre.
Da jamakr har byttet en del utstyr (ingenlunde på nivå med Hertugen av Langhus ) gjennom de snart 20 årene vi har kjent hverandre, har jeg fått med meg litt om hva som virker og ikke virker i vinkelstua deres. Samt hvordan en del elektronikk passer og ikke passer sammen. Det vil derfor kun være relevant og sammenligne La Rosita Babell og Estelon Auras lydformidling opp mot hverandre, siden det er disse 2 høyttaler merkene som har lengst oppholdstid sammen med hans fremragende Ypsilon forforsterker og monoblokker.
Vis vedlegget 1037681
Personlig fikk jeg aldri helt taket på La Rosita Babell hjemme hos jamakr, fordi de hos ham ikke var spesielt glad i og formidle progressiv rock og ordentlig rock`n roll. Dette i motsetning til oppsettet hjemme hos Karmana i Drotningvik sommeren 2020 De akustiske forholdene hos de herrer var og er totalt forskjellig (vinkelstue hos jamakr og et digert stuerom hos Karmana i 2020), og caftein spilte på sin integrerte Zardoz 300B forsterker. Jeg skal ikke utbrodere dette noe videre, men hos jamakr fant jeg det å være et snodig "hull" i øvre mellomtone" som ikke helt gav den tiltrengte illusjon av et sammenhengende lydbilde til tider. Når så favoritt band som Tool buklander kraftig, sto vi igjen med triojazz, hyggelig vokalmusikk og behersket rock`n roll (satt på spissen). Hvorfor det? PMC subben som kom inn i 2023 avhjalp noe på problematikken, men dekket ikke helt opp for et tilfreds smil og neddempet "audiofilia nevrosa". Sånn sett var det egentlig artigere og mer tilfredsstillende med full Krell stakk forspent Wilson Audio Sasha mk.I Dog var dette kanskje i overkant rock`n roll, noe kliniske og harde lydformidling? Men gøyalt var det!
Vis vedlegget 1037674
Med implementering av Estelon Aura fremkommer det et mer sammenhengende lydbilde i "sweetspot"/rommet, enn hva Babellene fikk til.
Det er rett og slett høyere PRAT faktor i gjengivelsen av musikk her nå.
Under lytteseansen ble det utelukkende lyttet til musikk via medbragte CDer, og noen spor via strømning. Subben var koblet inn hele tiden. Jeg startet litt forsiktig med Johann Johannssons film musikk til sci-fi filmen "Arrival". Her ønsket komponisten å benytte ordløs vokal å sette musikk til. Det er særegent, engasjerende, urovekkende og tidvis dypt enerverende for min del. Vokalbruken gjengis klart og tydelig, sammen med avgrunnsdyp synth, diverse slag instrumenter og strengede instrumenter. Det er homogent gjengitt med nødvendig varme og tilstedeværelse med store flater
Så var det på tide med kraftigere saker. På med Volto - Incitare, jazzrock sideprosjektet til trommeslager Danny Carey i Tool = intens traktering av slagverk, driv og rytme. Æren for oppdagelsen av denne er Soundscapes fortjeneste for min del. Det innspilte materialet er preget av mye god musisering, og tidvis voldsomt skyv. Hvilket var lett identifiserbart via Esetlon Aura. At DC er en god trommeslager vet man fra før, men det han gjør her står intet tilbake for jobben han gjør i Tool. Separasjon mellom basstrommer, tammer og skarptromme er tydelig. Cymbal trakteringen høres ikke ut som knust glass eller grus som helles på glass, men som cynmbaler, heldigvis. DCs intense arm-, og fotarbeid går opp i et høyere hele, hvilket det skal selv om vi her ikke har verdens mest åpne og krispe produksjon. I føreste rekke skal det "groove" skikkelig, slik at lytter ikke er langt unna å trampe takten eller starte med å spille på sitt innbilte trommesett. Bassen er passe dyp, men ikke avgrunnsdyp. Gitaristen briljerer rett som det er sammen med DC, og det hele er meget "tight". I tillegg til intens fremdrift, åpner også enkelte låter opp for dvelende partier med luft - alt vel gjengitt av Estelon Aura + PMC sub. Men nå er høyttaleren koblet opp til "world class" forsterkning (Ypsilon) og CD-avspilling (dCS).
En liten musikk perle til sist som majoriteten nok ikke har hørt om. Denne har kommet inn i mitt univers takket være min venn Skranglefant i Bartebyen. Vi presenterer Jellyfish - Spilt Milk. Skiva er gitt ut i 1992, og er gruppas andre. Den er spilt inn i samme studio som Steely Dan yndet og oppholde seg i. Gutta i Jellyfish har etterstrebet samme lydkvalitet som nevnte SD, og det høres. Musikken deres var influert av Queen, Beatles og Supertramp, og er særdeles melodisk og medrivende. At vi har med en god innspilling å gjøre høres umiddelbart i stua til jamakr. Her er det luft mellom instrumenter og utøvere, holografi, oppløsthet osv,.samt null problem for høyttalerne å følge takt-, og rytmeskift. Gjengivelsen av låtene avleveres homogent og snappy med masse luft, kropp og varme. Det ramler aldri over i den litt kliniske noe aggressive fremførelsen som de store Krell Evolution 600 blokkene via Krell Phantom pre (jeg har fotobevis ) tilkjennegav vis WA Sasha ved solid pådrag. Mao. gjengis musikk nå mer ørevennlig i stua til jamakr. Vertens bedre halvdel har atter hatt et ord med i laget om fargevalget, og trives med de slanke søylene oransjrøde søylene. Dessverre for oss var dette gruppa Jellyfish sitt testamente. De druknet rett og slett i grungebølgen mm. De hadde virkelig fortjent bedre, og skiva er nylig gjenutgitt på vinyl (sjekk Hifi News and Record Review June 2024 nummer for utfyllende historikk omkring Jellyfish om du har interesse av det
Vis vedlegget 1037670
Generelt er lydgjengivelsen fra anlegget nå mer homogen, det er mer varme og kropp på instrumenter og stemmer i mine ører. Høyttaleren responderer lynhurtig med kontant attack. Klart kjappere enn Babell. Detaljeringsgraden er ei heller noe og si på, og lette slag på cymbaler, bjeller gonger og klokker høres tydelig. Videre er det godt med luft mellom utøverne. Dette burde være til å leve med en stund mein Freund. Gratulerer!
Takk for oppmerksomheten
Yepp, vært noen tøffe runder opp igjennom.Apropos låtutvalget til Power'n. Det er vanligvis en krevende syretest for ethvert anlegg. I de få tilfellene der anlegg består Power'ns ultraeksamen, er anlegget kvalitetsstemplet for alltid. Jeg husker tilbake til dengang som ekstremnovise i OAS og hadde invitert bølingen for første gang. Jeg fikk kun 1 - en advarsel (husker ikke fra hvem) og det var å ikke slippe til Power foran anlegget når han kom med bunken utfordrende cd'er. Da risikerte man med stor grad av sannsynlighet, at lyden ramla sammen og alt kollapsa. Og, helt riktig; Power hadde en cd med hvitt og sort cover husker jeg, og anlegget mitt kollapsa som bare det 🫨🫨🫨🫣, men lærerikt var det! 🫶