Det er mye synsing i denne tråden, men mange er også inne på flere viktige aspekter.
For det første er det nok viktig å konstatere at Hifi har aldri vært på mote. Joda, det var populært som komfirmasjonsgave i en rekke år hvor "alle" elektronikkbutikker hadde ett eller flere såkalte "komfirmasjonsanlegg". Men en moteting har det aldri vært.
"God Lyd" derimot har nok aldri vært nærmere en "moteting" enn det er i dag. Joda, vi kan gjerne diskutere opp og ned om det virkelig er god lyd, men realiteten er at vi bruker mer penger i dag også på lydprodukter enn før.
Den tradisjonelle HiFi sjappa har vært på tilbakegang i mange år. Dette skylders flere årsaker, men de fleste er nok relatert til alder på eier/driver.
- Man har ikke klart å følge med i trender
- Man har ikke klart å få en kobling med yngre kunder
- Man har vært lei
Tar man bransjetallene for endel større aktører som lever utelukkende på lydprodukter, så ser man en positiv trend de siste 15 årene:
Hifiklubben: ca 160mill i -99, over 280 mill 2013
Soundgarden: ca 27,5mill - 99 over 118 mill 2013
Oslo HifiCenter: ca 18,7mill - 99 over 37 mill i 2013
Stereofil: ca 3,3mill -04 over 12 mill 2013
BMH AS: 14,4 mill -99 over 33 mill 2013
Så kan man ta med de nyere aktørene slik som Surround.no, AVShop og L-Sound som tilsammen har hatt mer enn 30 mill av markedet.
Det finnes flere eksempler. Omsetningen har ikke forsvunnet, men den har flyttet seg til aktører som helt eller delvis har fulgt med i tiden.
Hodetelefonaktører har frem til nylig hatt en formidabel vekst, med enormt fine tall. Dette har roet seg noe nå, men det er en trend mange aktører har kastet seg på. Det er dog ingen tvil om at ungen mennesker som bruker mye penger på hodetelefoner, gjerne går videre på mer kostbare lydsystemer fordi de har blitt vant til god lyd. Dette ser vi allerede. Andre som bor i mindre leiligheter/hybler, bruker endel penger på gromme Head-Fi oppsett.
Mange mennesker bruker i dag meget store summer på multiromsystemer og annen for for custom install. Her er det ikke uvanlig at regningen kommer opp på flere hundretusen kroner. InWall og InCeiling løsninger har blitt populært de siste årene og folk bruker penger på det. En Hifi entusiast vil kanskje fnyse av dette, men det er også litt av hovedkjernen til problemet. Man sliter ofte med å se at det finnes andre veier til opplevelse for andre, enn de man brenner for selv.
Det skal heller ikke skyves under en stol at mange utenforstående, som godt kan være interessert i god lyd, sitter å små-ler litt av hifientusiaster som snur på støpselet, bytter strømkabler til vanvittige summer og bruker mye penger på tweaks som det ikke finnes snev av dokumentasjon på virkningen av. Nå er ikke meningen å skifte over på det tema, men det setter ikke Hifi Bransjen i et godt lys for utenforstående. Den gjevne kunde er nok mer kritisk til markedsføring i dag, enn tidligere.
Det handler om tilpassning, men samtidig forsøke å være tro mot sine idealer, samt operere med en nøktern, men informativ og engasjerende sales approach. De som klarer det vil overleve, og sannsynligvis fortsette å vokse.