Som vanlig dreier debatten seg naturlig nok i retning av mest mulig av alt -fullrange unnslipper ikke fysikkens lover. Og som Ulf-B påpeker, det ER størrelsen som teller... og dermed tilhørende prislapp.Det vil si lyd som i hvert fall teknisk sett er bedre enn CD. Og langt bedre enn MP3, AAC og de andre datareduserte lydformatene de fleste av oss bruker for å få klemt inn mest mulig musikk på mobilene våre.
Befriende å høre at man slutter med å si "komprimering" og kalle spaden for spade, nemlig "datareduksjon".
Moderne forsterkere har digital støtte via egen innganger til en integrert DAC. Det vil være like selvfølgelig som at alle forsterkere for noen år siden hadde egen MM/MC inngang (phono). Det er en positiv utvikling, synes jeg.
I stor grad synes jeg at lyd har blitt preget av "billige" PC-løsninger, eller at det rådyre High-End markedet har fått dominere som dets motstykke. Hi-Fi messer preges nok litt av det. Jeg selv, og mange kamerater har sluttet å gå på Hi-Fi messer pga. fokus på knalldyr Hi-Fi. Hvor ble det av de gode anleggene i 20- og 30 tusen kroners klassen som man kunne ta seg råd til..?
Redux har jo noen gode poenger knyttet til yngre menneskers interesse -retro er in for tiden men det er ikke sikkert at de dermed aspirerer til High-End. Uansett er all interesse positivt, pleier jeg å si. Når det gjelder stuevennlighet så er det sannsynligvis noe av det viktigste Hi-Fi produsentene kan gjøre. Boligprisene er høye, og det er dyrt å være urban. Leilighetene blir mindre og dermed er plassen til Hi-Fi ofte ikke særlig stor.
Hva ting koster... Jeg har pløyd litt gjennom Stereophile's kåringer av Products of the Year opp gjennom årene, og det er ingen tvil om at det er det kostbare utstyret som får mest oppmerksomhet og gjerne stikker av med prisen for beste produkt. Misforstå meg rett, kompromissløse produkter koster litt. Og mange produsenter livnærer seg jo av akkurat det markedet.
Men det er nok også med på å isolere dette med Hi-Fi fra gjengse forbrukere, særlig i dag når det finnes alt mulig annet elektronisk å bruke penger på. Fremmedgjørende er kanskje et passende uttrykk. Men det som kanskje gledet meg mest var fjorårets kåring av KEF LS50 50th Anniversary som årets Hi-Fi produkt. Der er et produkt i en prisklasse oppnåelig for mange, som kan være med på å bringe interesse for Hi-Fi til flere. En tro på at man kan kjøpe skikkelig Hi-Fi uten å havne i 100K+ klassen.