Ønsker anbefaling "Komplett" fruevennlig anlegg til rundt 50.000 kr - hva skal jeg velge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    Da har jeg kikket litt rundt, lett og lyttet. Budsjettet er ca 50k. Hva bør jeg velge?

Vil helst kunne spille både CD og SACD, samt kunne streame DSD64 fra PC. Har WIMP og iPhone, så AirPlay er fint. Oppsettet bør være nokså fruevennlig - dvs at gigantiske gulvstående høyttalere er ut.

Nå har jeg peilet meg inn på et ca oppsett:

OPPO 103 ca 9k med kabler - CD/SACD/Bluray (kan streame DSD fra SACD via HDMI uforandret)
    Apple AirPort Express ca 1k med kabler (AirPlay med optisk til forsterker)
    Lyngdorf TDAI 2170 m USB, Analog og HDMI tilleggsmodul ca 30k (tar inntil DSD128 via HDMI fra OPPO og USB fra MAC/PC)
    KEF LS50 stativhøyttaler ca 10k (i fruevennlig hvit)
    og sikkert gjenbruk av noen gamle flatkabler, eller helt nye EKKJ.....

Hva ville du gjort annerledes, gitt ca 50k til disposisjon???
    Dette er fasiten - men kun les hvis du ikke har funnet ut dette på egenhånd først :)

Martin Logan electromotions: 20k - svært fruevennlig og svært billige ift. Lyd.

Forsterker:

Primaluna rørforsterker ca 20k.

Dac/forforsterker/CD: noe som funker til 10k.

For 50k er dette sannsynligvis noe av det aller beste du kan anskaffe i Norge. Jeg bare sier det - og det knuser ditt opprinnelige forslag ned i støvlene. Kabler kjøper du billig og oppgraderer senere.

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Da har jeg kikket litt rundt, lett og lyttet. Budsjettet er ca 50k. Hva bør jeg velge?

Vil helst kunne spille både CD og SACD, samt kunne streame DSD64 fra PC. Har WIMP og iPhone, så AirPlay er fint. Oppsettet bør være nokså fruevennlig - dvs at gigantiske gulvstående høyttalere er ut.

Nå har jeg peilet meg inn på et ca oppsett:

OPPO 103 ca 9k med kabler - CD/SACD/Bluray (kan streame DSD fra SACD via HDMI uforandret)
    Apple AirPort Express ca 1k med kabler (AirPlay med optisk til forsterker)
    Lyngdorf TDAI 2170 m USB, Analog og HDMI tilleggsmodul ca 30k (tar inntil DSD128 via HDMI fra OPPO og USB fra MAC/PC)
    KEF LS50 stativhøyttaler ca 10k (i fruevennlig hvit)
    og sikkert gjenbruk av noen gamle flatkabler, eller helt nye EKKJ.....

Hva ville du gjort annerledes, gitt ca 50k til disposisjon???
    Dette er fasiten - men kun les hvis du ikke har funnet ut dette på egenhånd først :)

Martin Logan electromotions: 20k - svært fruevennlig og svært billige ift. Lyd.

Forsterker:

Primaluna rørforsterker ca 20k.

Dac/forforsterker/CD: noe som funker til 10k.

For 50k er dette sannsynligvis noe av det aller beste du kan anskaffe i Norge. Jeg bare sier det - og det knuser ditt opprinnelige forslag ned i støvlene. Kabler kjøper du billig og oppgraderer senere.

Må innrømme det er et interessant oppsett. Vurderte ML og en annen elektrostat jeg ikke helt husker hva var i farten (pluss en sub).

Har en ECI-1 om jeg skulle trenge litt mykere lyd enn Lyngdorfen gir i ny og ne (bruker Lyngdorfen som pre da).

Ellers er jeg veldig fornøyd med Scansonicene, og romkorreksjonen er super. Når jeg får Rythmik F12 på plass tror jeg kombinasjonen blir helt "ok". Alle formatene Lyngdorfen tar er fantastisk, og enkelheten med bruk er suveren - applauderes av både meg og frøkenen.

Spent på om et strømfilter kan ha noe for seg hos meg. I så fall blir nok det siste investering for nå, og det presser nok totalen for nytt annlegg opp i ca 70.000,-

OPPO 103 (Bluray/SACD)
    Lyngdorf TDAI 2170 (m alle kort)
    Scansonic MB-1
    Rythmik F12
    PS Audio Dectet (strømfilter)
    Blue Jean Cable 10 gauge (med sveiste bananplugger)

Tror dette er en god kombo for et lytterom med litt rart areal.

torf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    186
    Foreslår et "usynlig" anlegg.

Genelec G5 aktive høytalere til 30K.
    Hegel HD25 dac til 15K ( et alternatilv er NAD C510 med 2X HDMI inn (Oppo og PS3) og HDMI ut til TV.
    Oppo 103
    Balanserte mikrofonkabler (tåler lange strekk)

Hegel og Genelec låter bra.

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    En liten oppdatering på Rythmik F12.

Frakten kom "bare" på 295 USD, og det regner jeg ikke som så ille (byggestettet koster det 230 USD i frakt på). Har bestilt gjennom Ascend Acoustics.

Så da venter jeg på strømfilter fra PS Audio, Rythmik F12 sub og Blue Jeans Cable...

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Fikk akkurat et nytt instrument..... kontrabass...

Ser det stadig renner på med gode forslag - sikkert til glede for de fleste - selv vet jeg ikke helt om jeg tør fortsette å lese denne tråden...

Vel, vel.

Nå er ennå et element i hus, og den trenger nok litt innspillingstid. En aldri så liten Rythmik F12 sub. Plutselig fikk jeg et nytt instrument i hus - kontrabass.
    Har stilt den inn på 14Hz nedre, hard demping og uten PEQ foreløpig. Lyngdorfen foreslo deling på 80Hz, så det bruker jeg enn så lenge. Veldig gøy med dypbass! Blir nok deling nærmere 60Hz etterhvert - monitorene skal gå ned til 50Hz - men de må spilles inn først.

Når det kommer til høyttalerkabler er mine gamle flatkabler (metervare) byttet med Blue Jeans Cable sine 10 gauge standardkabler med sveist banan. Trodde først jeg hørte noe forskjell til fordel av de gamle flatkablene. Kontrollytting tilsier at om det er noen hørbar forskjell for meg, er det noe mer bass i BJC.

Når det kommer til inntrykket så langt er det veldig bra. Rene instrumenter og sang er fantastisk. Kari Bremnes, Jan Johansson og Tom McRae kommer virkelig til sin rett. Men - en del av min gamle musikk låter helt forj..... stygt på anlegget - f.eks. Briskeby med Propaganda (albummet). Her må det være lagt på støy for å få en kul effekt, men nå hører jeg alt og da er det bare fullstendig kræsj. Det er et oppsett som slakter dårlige innspillinger...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ser det stadig renner på med gode forslag - sikkert til glede for de fleste - selv vet jeg ikke helt om jeg tør fortsette å lese denne tråden...

Vel, vel.

Nå er ennå et element i hus, og den trenger nok litt innspillingstid. En aldri så liten Rythmik F12 sub. Plutselig fikk jeg et nytt instrument i hus - kontrabass.
    Har stilt den inn på 14Hz nedre, hard demping og uten PEQ foreløpig. Lyngdorfen foreslo deling på 80Hz, så det bruker jeg enn så lenge. Veldig gøy med dypbass! Blir nok deling nærmere 60Hz etterhvert - monitorene skal gå ned til 50Hz - men de må spilles inn først.

Når det kommer til høyttalerkabler er mine gamle flatkabler (metervare) byttet med Blue Jeans Cable sine 10 gauge standardkabler med sveist banan. Trodde først jeg hørte noe forskjell til fordel av de gamle flatkablene. Kontrollytting tilsier at om det er noen hørbar forskjell for meg, er det noe mer bass i BJC.

Når det kommer til inntrykket så langt er det veldig bra. Rene instrumenter og sang er fantastisk. Kari Bremnes, Jan Johansson og Tom McRae kommer virkelig til sin rett. Men - en del av min gamle musikk låter helt forj..... stygt på anlegget - f.eks. Briskeby med Propaganda (albummet). Her må det være lagt på støy for å få en kul effekt, men nå hører jeg alt og da er det bare fullstendig kræsj. Det er et oppsett som slakter dårlige innspillinger...
    Det høres ut som om du har fått deg noe som du kan bli fornøyd med.

Og når det gjelder Briskeby, er det ingen grunn til å fortvile. Hos meg låter "Propaganda" best i bilen - for å si det sånn. Så det er neppe noe feil med anlegget ditt.

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Det høres ut som om du har fått deg noe som du kan bli fornøyd med.

Og når det gjelder Briskeby, er det ingen grunn til å fortvile. Hos meg låter "Propaganda" best i bilen - for å si det sånn. Så det er neppe noe feil med anlegget ditt.
    Godt å høre det ikke bare er meg/mitt anlegg...

Hører akkurat på Sean Rowe for første gang. Anbefales!

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Bytt frue. Mye billigere og bedre. Nå er jeg "stygg", men dersom du i det hele må spørre om hva du kan gjøre hjemme for 50.000, så lever du under pisken....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bytt frue. Mye billigere og bedre. Nå er jeg "stygg", men dersom du i det hele må spørre om hva du kan gjøre hjemme for 50.000, så lever du under pisken....
    50.000 kroner er jo peanuts. Den store kostnaden med et stereoanlegg er det arealet det legger beslag på - altså det arealet fruen ikke kan bruke når musikken spilles for fullt. Snakker vi f.eks. om en stue på 30 kvm, vil den koste den nette sum at 2-2,5 millioner der jeg bor (i Oslo) - sånn cirka. Regner med at enhver oppegående frue som er med på å dele på boligkostnadene, kan forventes å ha en sterk mening om hvordan en slik bruk av arealet skal forsvares.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    edit: Beklager, tar denne diskusjonen et annet sted og ikke i din tråd. Du får ha dine normer. Beklager igjen. :)

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Et par kvadratmeter "som fruen ikke kan bruke"? Enn du da? Skal du ikke bruke noe av den flotte boligen i Oslo, som du som vel betaler like mye for (eller mer, normalt sett)? Du har en lidenskap - det er vel derfor du er her- og du må innordne deg fordi du regner kvadratmeterpris som "fruen" går glipp av? Hva er ditt domene, da?
    Hehe - poenget mitt er at hvis fruen er med på spleiselaget, er det ikke automatisk fritt frem for å bestemme egenrådig over hvordan kvadratmeterne skal brukes. Kona og jeg har løst det ved å kjøpe en leilighet med en ekstra stue på litt over 40 kvm som jeg kan bruke. Hyggelig kone, sånn sett - hun spytter i sin andel av rundt 3 millioner i ekstrainvestering for at jeg skal få lytte til musikk. Mye mer enn det mine tre stereoanlegg koster tilsammen.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Et par kvadratmeter "som fruen ikke kan bruke"? Enn du da? Skal du ikke bruke noe av den flotte boligen i Oslo, som du som vel betaler like mye for (eller mer, normalt sett)? Du har en lidenskap - det er vel derfor du er her- og du må innordne deg fordi du regner kvadratmeterpris som "fruen" går glipp av? Hva er ditt domene, da?
    Hehe - poenget mitt er at hvis fruen er med på spleiselaget, er det ikke automatisk fritt frem for å bestemme egenrådig over hvordan kvadratmeterne skal brukes. Kona og jeg har løst det ved å kjøpe en leilighet med en ekstra stue på litt over 40 kvm som jeg kan bruke. Hyggelig kone, sånn sett - hun spytter i sin andel av rundt 3 millioner i ekstrainvestering for at jeg skal få lytte til musikk. Mye mer enn det mine tre stereoanlegg koster tilsammen.
    Einstein har rett i mye her. På landet gjelder ikke regnestykket ditt Ulf-B, med på kjøpet får du større lytterom og lavere støygulv :)

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Støygulv.... Er det ikke det et minimumsnivå av støy som Ulf-B må holde ut med fra gulvet, da?

Ho ligger vel på gulvet mesteparten av tida, klager sin arme nød over de de tre anleggene som hun må vaske rundt og betale 3 mill for?

Du tok den Ulf-B? ;-)

Sist redigert:

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Bare for å oppklare litt mtp ordbruken min... Hadde dere lest litt mer av tråden, hadde dere sikkert lest denne også

Valget av ordlyden "fruevennlig"-anlegg (eller furuvennlig:) ) hadde nok med å mest mulig effektivt formidle en egenskap ved valg av anlegg. Det tror jeg at jeg klarte...

Hadde jeg brukt begrepet "pent" eller "design" hadde nok ikke svarene vært like konforme mot det jeg så etter. Det er fryktelig mye hifi som etter min smak kunne passet i "fryktelig stygg hifi"-tråden. Også av det slaget mange ville gitt en arm for å ha i stuen.

WAF er et fint begrep. Både for umulige fruer og tøffelhelter. Og de aller fleste jeg kjenner setter pris på god lyd, bare med litt ulike prioriteringer:cool:
    Men en ting er sikkert Einstein, skulle jeg valgt mellom et liv uten fruen eller uten anlegget, er det det enkleste valget jeg noengang hadde tatt. Da hadde anlegget røket sporenstreks. Litt synd på de som ville valgt annerledes egentlig

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Støygulv.... Er det ikke det et minimumsnivå av støy som Ulf-B må holde ut med fra gulvet, da?

Ho ligger vel på gulvet mesteparten av tida, klager sin arme nød over de de tre anleggene som hun må vaske rundt og betale 3 mill for?

Du tok den Ulf-B? ;-)
    Hehe - da kjenner du nok ikke henne jeg har vært gift med i 40 år. Hun har fra dag én latt meg fylle opp hus og leilighet med tre ganske oppegående stereoanlegg - bare for at jeg skal kunne spille musikk når som helst. T.o.m. midt på natten om jeg så ønsker det - uten å måtte ta hensyn til annet enn egne ører og naboene. Poenget mitt er bare at den ekstra plassen jeg trenger, har en prislapp. Vi hadde ikke kjøpt en leilighet med de ekstra kvadratmetrene for en stue nr. 2, hvis det ikke hadde vært for at jeg har musikk stående på så å si dagen lang. Men hadde vi ikke hatt den ekstra plassen, da kan jeg love deg at det hadde blitt støy langt over ethvert tenkelig støygulv. Så kunne man sikkert tenke seg at jeg kunne kjøpt noen hodetelefoner i stedet - naturligvis mye billigere enn et ekstra rom eller to - men jeg kan ikke fordra hodetelefoner.

Så i det valget mellom frue eller anlegg som NassNoff er inne på rett ovenfor, har jeg valgt "ja takk begge deler". Så får man ta diskusjonene og forhandlingene etterhvert. Og som jeg sier: forhandlinger med fruen er et spørsmål om å gi og ta. Hun gir, og jeg tar.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Joa, mye kan løses med 3 mill ekstra å legge på bordet. Ikke mange som er såpass velformuende til å velge "ja takk, begge deler!". ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Joa, mye kan løses med 3 mill ekstra å legge på bordet. Ikke mange som er såpass velformuende til å velge "ja takk, begge deler!". ;)
    Jeg klager ikke - men du har vel hørt om noe bankene kaller "lån"?

Tønnes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    514
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    For og si det rett ut,med knip i magen Lykke til med kjøp av anlegg da???

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Går rykter om at det er noe som heter "lån", ja. :rolleyes: Realiteten for de fleste er nok at det er ikke bare å be om 3 mill ekstra i lån til hifi-stue - ikke fordi de ikke vil velge det, men fordi de får "Nei!" til svar (var iaf svaret jeg fikk da jeg ønsket å låne til et soverom mer). De fleste bor trangt (i Oslo), og det er nok av folk som ikke kommer inn i boligmarkedet engang.

"Hvorfor spiser de ikke kaker hvis de er så sultne?!" :D

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.997
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Trangt, ja. Vi er 4 stk. mennesker som bor på 57 kvadrat. Men den ene veggen i stua er MIN.
    B

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Andervik Audio | Aura Note

Denne låter veldig godt og er veldig fruevennlig, og noen gode skoeske høytalere til vil det låte kanon,
    Jeg har testet den med Respons artist MK2 med veldig godt resultat. Med disse sprekker budsjettet ditt vel. ;D

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5

Vel, vel.

Kult at du har kjøpt en slik Rythmik. Jeg er vel en av de som har "gnagd" om den subben. Den er veeeldig god til prisen. Rythmik selv anbefaler å bruke 14 hz til musikk. Selv synes jeg at den nesten var strammere og jobbet mye mindre i 20 hz modus.
    I en kombinasjon så synes jeg at den var mest leken i 20 hz og medium til film.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Veldig interessant, denne Rythmik F12. Rart den ikke har forhandlere her til lands. Tror den kunne solgt bra med en prislapp på 6-8000 kr?

Tror du har gjort et godt valg der, uten at jeg har hørt den.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Går rykter om at det er noe som heter "lån", ja. :rolleyes: Realiteten for de fleste er nok at det er ikke bare å be om 3 mill ekstra i lån til hifi-stue - ikke fordi de ikke vil velge det, men fordi de får "Nei!" til svar (var iaf svaret jeg fikk da jeg ønsket å låne til et soverom mer). De fleste bor trangt (i Oslo), og det er nok av folk som ikke kommer inn i boligmarkedet engang.

"Hvorfor spiser de ikke kaker hvis de er så sultne?!" :D
    Jeg fikk også "nei" av banken min da kona og jeg skulle kjøpe vår første lelighet for 40 år siden. Og da vi omsider fikk lån, fikk vi også 3 barn ganske tett - så vi har hatt vår andel av å ha det trangt både plassmessig og økonomisk. Men holder man på like lenge som kona og jeg har gjort, blir jo huslånet omsider nedbetalt, og barna flytter heldigvis ut og klarer seg selv. Og da oppdaget banken at jeg er kredittverdig igjen - og godt var det, ellers hadde det ikke blitt noe musikkrom på meg. På mange måter en klar fordel å bli 40 år eldre. Eneste ulempen er at verken kona eller jeg hører like godt som før.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Veldig interessant, denne Rythmik F12. Rart den ikke har forhandlere her til lands. Tror den kunne solgt bra med en prislapp på 6-8000 kr?

Den ville ikke kostet 6-8000 i Norge. Det er jo selvimport. Men den skal konke ut f.eks Velodyne SPL1200Ultra til en pris av 18.000 kr. Så det er klart at den ville blitt populær hvis den hadde kostet noen tusen mindre.

Lsound er de eneste jeg vet om som har prøvd å selge de i Norge. Det skar seg pga "uenigheter" på frakt og forsikringer på forsendelsene.

Pga frakt, moms, garantier (5 års reklamasjon i Norge selv om produsenten bare har 2 år), forsikringer osv ville nok prisen steget en god del.

Vet ikke hva NasseNoff betalte totalt, men ingen tvil om at det sikkert var verdt det.

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58

Den ville ikke kostet 6-8000 i Norge. Det er jo selvimport. Men den skal konke ut f.eks Velodyne SPL1200Ultra til en pris av 18.000 kr. Så det er klart at den ville blitt populær hvis den hadde kostet noen tusen mindre.

Lsound er de eneste jeg vet om som har prøvd å selge de i Norge. Det skar seg pga "uenigheter" på frakt og forsikringer på forsendelsene.

Pga frakt, moms, garantier (5 års reklamasjon i Norge selv om produsenten bare har 2 år), forsikringer osv ville nok prisen steget en god del.

Vet ikke hva NasseNoff betalte totalt, men ingen tvil om at det sikkert var verdt det.
    Ikke gratis med selvimport nei... Med frakt og mva lander nok totalen på rett under 12000 kr - da med en dollarkurs på 8.2 (yikes). Når alt kommer til alt, er egentlig ikke USD 294 for frakt ille, spesielt ikke når det tok hele 3 dager fra Texas. Med rimeligere frakt mm burde en distributør (i europa?) kunne selge den for ca 10000 kr - og da tror jeg mange hadde vurdert den seriøst.

Elementet har forøvrig 5 års garanti, men forsterkerdelen har bare 2 år. Til å være USA er egentlig det strålende.

Når det kommer til valget, er det diverse anbefalinger en viktig grunn (tusen takk til bl.a. Focalius). Jeg ville ha fremovervendt sub, ikke for stor, som går lavt, bra til musikk - i tillegg er jeg kybernetiker, og har latt meg fasinere av direct servo tilbakekoblingen til rythmik... Innstillingsmulighetene er også suverene.

Eneste jeg lurer på nå er hvor lenge jeg må spille den inn før jeg tør kjøre Lyngdorf sin RoomPerfect på riktig volum. Lyngdorf trenger skikkelig volum for å stille inn skikkelig, og jeg var nervøs da jeg stilte inn Scansonicene sist. En interessant observasjon er forøvrig at Lyngdorfen nesten ikke har endret lydbildet på mine Scansonics, men de gamle Jamo Concert 8 ble justert forholdsvis myyye i samme rom, med samme plassering.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Du trenger ikke å vente med å spille inn subben. Bare kjør på. Så lenge du holder deg ca under 7 cm slaglengde går det bra :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn