Kona sa jeg fikk lov!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Morsomt prosjekt!

Men en ting jeg lurer på, hvordan unngår man at lydbildet blir unaturlig høyt med denne type høyttalere? Er det en delefilter greie? Eller har det noe med refleksjoner/kansellasjoner å gjøre? Nysgjerrig... :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Hørselen greier ikke å bestemme hvor høyt eller lavt lydkilden kommer fra. Dessuten spiller de 4 øverste og nederste kun bass - som ikke er retningsbestemt pga lang bølgelengde. Det er kun de fire midterste pluss diskanten som tilsammen spiller fullrange. Ørehøyde ligger omtrent midt mellom diskant og mellomtonen rett nedenfor. Aktive digitale delefiltere. ingenting er passivt. Mulighet for å justere delay, shelf, boost, notch, høypass og lavpass. Alle funksjoner er justerbare tidsintervaller med 1uS step, justerbar Q, båndbredde, frekvens med 0,1 Hz step etc. Blir nok helt grei lyd til slutt - håper det i allefall.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Akkurat. Høres spennende ut! Som sagt, morsomt prosjekt, kommer til å følge med her.

Har aldri hørt denne typen høyttalere, så jeg bare lurer (og spør antageligvis dumme spørsmål). ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Akkurat. Høres spennende ut! Som sagt, morsomt prosjekt, kommer til å følge med her.

Har aldri hørt denne typen høyttalere, så jeg bare lurer (og spør antageligvis dumme spørsmål). ;)
    Ingen sp.mål er dumme Crusty :) Nå er det straks tid for testmålinger av den ene høyttaleren før jeg gyver løs på den andre.

Vidar

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Tøffe høyttalere dette, Kudos til deg :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Testkjørt i garasjen...joda det låter greit på 1 høyttaler på grovinnstilling etter ca.prinsippet - uten målereferanser. Bare programmerte DSP på øyemål og magefølelse. Blir vel bedre i stereo innendørs etter at målinger og rette korrigeringer blir gjort :) Må bare få konas velsignelse og hjelp til å bære de inn i stua... Ukringt å løfte tungt i denne størrelsrn alene gitt. Greier så vidt å løfte den et par cm opp fra gulvet da, hehe :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar;
    Artig at det går framover med pinnen din.

Vi er mange her som følger med i stillhet på det du gjør - og har minst like høy forventninger som kassene dine er til hvordan dette kommer til å ende. Du våger å skuffe oss - låter det bæsj, får du jaggu lyge som en gærning!

Tulltilside - legger du ut noen screenshots og noen velvalgte ord etterhvert som du skrider fram?

BB

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Joda BB, legger ut bilder etterhvert s' ru. Om det låter bæsj så vil jeg være ærlig på det også :-D. Kan jo skryte som en tulling også, men ser ikke helt at det er min greie hehe. Prøver på en objektiv tilnærming med bilder av målinger under veis. I morgen skal jeg forresten til Kongsberg å fixe på en Hypex forsterker. Ta målinger og korrigere. Så det blir ingen oppdateringer før tidligst på søndag.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du er stødigheta selv, Vidar.
    Lurer litt på hva som skjedde da din "Henne" fikk se hvor store kassene virkelig var - kunne kanskje tenkt å være ei flue på veggen akkurat da.

Av egen erfaring vet jeg at noe kan være "ukringt" innimellom. Min taktikk de siste 25 år har vært å "snakke opp" størrelsen en god del i forkant eller at "jeg bare har greiene på lån" inntil videre. Du hadde vel alt klappert og klarert?

BB

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Joda BB, kunne nok snakket opp størrelsen 10cm (Det er ikke plass til mer oppunder taket). Hennes forestillingsevne er på linje med en sau's, så det hadde uansett ikke nyttet å forberede henne på noe som er enda større. Jeg tok fram 2m tommestokken. Da jeg måtte løfte den 30 cm for å indikere størrelsen, så var det greit. Jeg tok henne på ordet, i visshet om temmelig begrenset evne til å se for seg størrelser, og startet bygging. Hun er heldigvis ikke fryktelig vrang :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du reder ditt bo, skjønner jeg - flink gutt.
    Men ikke jeg - for jeg måtte bare høytlese de siste postene for Henne selv om jeg visste at jeg dreit i eget reir.
    Henne er ikke imponert over noen av oss to heretter.
    Ballene våre skal de i alle fall ikke ta fra oss.
    Stå på, Vidar - dette blir spennende.
    Batteri slutt.
    BB

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Endelig ferdig med begge to ! På søndag skal kona pent få lov å hjelpe meg å bære inn begge to. Hu var på Europris i går og kjøpte det meste vi allerede har av hagemøbler. Ikke fordi det vi har er utslitt, men fordi det vat på tilbud - og satt fa seg alle stand. Nå er det min tur å sette fra seg ting her og der :)

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange kilo er det egentlig snakk om her?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Da var det sistemann - jaggu litt jobb bare å pakke ut alle elementene...

20140718_224114.jpg

...så det blir kaffepause...
    20140718_234317.jpg

Plutselig er begge ferdig montert. Utrolig hvor fort det går med litt koffein innabors...
    20140719_013406.jpg

Fikk god hjelp til å bære dem i hus...og å brette ut høyttalerstoffet.
    20140720_130530.jpg

Eter litt provisorisk stifting av stoffet klipper jeg hull og smatt elementene igjennom for fastmontering på oversiden.
    20140720_140920.jpg

Forts. på neste innlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Sånn omtrent...
    20140720_150948.jpg

Litt bedre oversikt. Bånddiskanten ligger bak stoffet. Får ikke plass til å trøkke det på plass med stoffet imellom.
    Like greit så det ikke kommer så mye støv inn mellom båndet og magnetene.
    20140720_150957.jpg

Oppstiling av første høyttaler - de ble høye, men så lenge kona ikke protesterer fortsetter jeg med neste og sjekker responsen da...
    20140720_171413.jpg

Ferdig - endelig går det an å høre på Nitimen slik det SKAL høres ut :) ...og kona protesterer ikke.
    Tvert imot mener hun at den veggen har vært så naken at det gjorde seg å fylle den opp litt.
    20140720_195529.jpg

End og building story!

Lytteinntrykk etter målinger og korrigeringer et par tre ganger:
    Det låter balansert og dynamisk. På ubehagelig høyt volum holder elementene stand, og beveger seg ikke utenfor komfortsonen.
    Slavene hjelper til ved ca 25 Hz. Høyttalerne spiller godt ned rett under 25 Hz. Ikke verst til å være elementer som i utgangspunktet ruller av ved 60-70 Hz uten korrigering.

Noen som vil komme å høre? Jeg har ferie uten planer denne uka. Trenger nok litt input på klangbalanse selv om jeg syns det låter helt greit til mitt bruk.
    Ellers vil de stå her permanent - kona sa jeg fikk lov!

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar;
    Grattis, Grattis.
    Jeg melder meg på etter ferien. Om audiens innvilges, kommer jeg nybalbert og -vasket.
    Tar jeg med strikketøy eller har du andre laster?
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.643
    Torget vurderinger
    23
    Haiker med deg, OB! Coole planker, og nesten ikke dominerende i det hele tatt!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Vidar;
    Grattis, Grattis.
    Jeg melder meg på etter ferien. Om audiens innvilges, kommer jeg nybalbert og -vasket.
    Tar jeg med strikketøy eller har du andre laster?
    BB
    Ta med hva du vil OB - ellers, etter høyttalerbygging, er min andre last modellfly. Strikking holder jeg meg langt unna.
    Audiens er innvilget!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar;
    Sluken ser ut som et lite fly han også, så da vet du hva som venter deg.
    Er det greit at han slenger seg med - klarer du å simultandirigere to?
    Bare pass på å holde et godt tak i styrepinnen og slipp den aldri!
    Quadro- eller oktokopter (?) - er det også din greie?
    BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Stilig

På det første bildet trodde jeg det var K-rør som lå ved siden av, så nusselige tenkte jeg, til jeg så på de neste bildene at det var sentralstøvsugern........:p

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Syns den kaffedingsen din minnet meg om noen??

pingu.jpg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Vidar;
    Sluken ser ut som et lite fly han også, så da vet du hva som venter deg.
    Er det greit at han slenger seg med - klarer du å simultandirigere to?
    Bare pass på å holde et godt tak i styrepinnen og slipp den aldri!
    Quadro- eller oktokopter (?) - er det også din greie?
    BB
    Ta med sluket du. Har plass :)
    Ellers er flya mine stort sett "vanlige" med vinger.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.244
    Torget vurderinger
    15
    Vidar!
    De ser veldig flotte ut. Kreativt å bruke frontstoff på den måten. Må nok få be om audiens jeg også.
    GunnarS

8

8x12_TOM

Gjest
    Sånn omtrent...
    Vis vedlegget 270952

Litt bedre oversikt. Bånddiskanten ligger bak stoffet. Får ikke plass til å trøkke det på plass med stoffet imellom.
    Like greit så det ikke kommer så mye støv inn mellom båndet og magnetene.
    Vis vedlegget 270953

Oppstiling av første høyttaler - de ble høye, men så lenge kona ikke protesterer fortsetter jeg med neste og sjekker responsen da...
    Vis vedlegget 270954

Ferdig - endelig går det an å høre på Nitimen slik det SKAL høres ut :) ...og kona protesterer ikke.
    Tvert imot mener hun at den veggen har vært så naken at det gjorde seg å fylle den opp litt.
    Vis vedlegget 270955

End og building story!

Lytteinntrykk etter målinger og korrigeringer et par tre ganger:
    Det låter balansert og dynamisk. På ubehagelig høyt volum holder elementene stand, og beveger seg ikke utenfor komfortsonen.
    Slavene hjelper til ved ca 25 Hz. Høyttalerne spiller godt ned rett under 25 Hz. Ikke verst til å være elementer som i utgangspunktet ruller av ved 60-70 Hz uten korrigering.

Noen som vil komme å høre? Jeg har ferie uten planer denne uka. Trenger nok litt input på klangbalanse selv om jeg syns det låter helt greit til mitt bruk.
    Ellers vil de stå her permanent - kona sa jeg fikk lov!
    Drittøft høyttalerbygg - er imponert. Og du spør om noen vil komme å høre, selvfølgelig vil jeg det. Er på gamle hjemmelige trakter så en svipptur inn til byen tar jeg gjerne. Kan det passe allerede i morgen kveld? Snike i køen er noe jeg har blitt god på:)

Mvh-
    Tor

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Drittøft høyttalerbygg - er imponert. Og du spør om noen vil komme å høre, selvfølgelig vil jeg det. Er på gamle hjemmelige trakter så en svipptur inn til byen tar jeg gjerne. Kan det passe allerede i morgen kveld? Snike i køen er noe jeg har blitt god på:)

Mvh-
    Tor
    Jeg bor ikke helt i byen da... Bor i Maura, Nannestad. I skauen nord-øst for Gardermoen :) Kom innom i morra kveld du - alle trenger jo ikke å komme samtidig :)

8

8x12_TOM

Gjest

Mvh-
    Tor
    Jeg bor ikke helt i byen da... Bor i Maura, Nannestad. I skauen nord-øst for Gardermoen :) Kom innom i morra kveld du - alle trenger jo ikke å komme samtidig :)
    Da takker jeg for det. Kommer en tur i morgen kveld. Det er jo bare litt på andre siden av byen

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341

Mvh-
    Tor
    Da takker jeg for det. Kommer en tur i morgen kveld. Det er jo bare litt på andre siden av byen
    Ta med deg litt CD'er da. Det eneste jeg kan spille med er CD'spilleren på laptopen gjennom eksternt lydkort - Den samme laptop'en og det samme lydkortet jeg har kalibrert høyttalerne gjennom. Ellers går det stort sett i Spotify her, men det får duge inntil videre :)
    Setter opp målemic, og software så kan vi ratte inn og justere hvis du ikke er bekvem med klangbalansen - det kan jo bli litt artig.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Drittøft!! Gratis!! og at kona godkjente det er helt utrolig. Ta vare på ho :)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.921
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dette var et interessant prosjekt Vidar! Håper å kunne svippe innom Maura en dag.
    Mvh Willy

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Knall prosjekt og vel utført! Godt å se at noen har energi i sommervarmen :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Dette var et interessant prosjekt Vidar! Håper å kunne svippe innom Maura en dag.
    Mvh Willy
    Her inne har ikke jeg vært på en stund...

Kom innom en dag du Willy :) tlf 95065776

PS! Nå har de forresten blitt trådløse. Spiller fra smarttelefon ellet PC over blåtann. Funker bra det.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Sandefjord
    Lekkert byggverk Vidar!
    Mener jeg har sett disse bildene tidligere når jeg drev litt research ifht mitt eget DIY-prosjekt og det var artig å nå komme over selve tråden :D

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Det har kanskje blitt sagt og skrevet før, men jeg skulle ønske jeg hadde en sånn kone! Dette må jo bli bra!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Jeg får booke rom neste Hortenmesse, og ta de med da. Lenge siden det har vært selvbygg på denne messa.

C

Cyber

Gjest
    Det som kan være interessant for andre på forumet, som ikke har funnet seg kone enda, er jo en kortfattet guide om hvordan du fikk silt ut din egen fru fra flokken - for en slik toleranse og forståelse tror jeg ikke det går mange av på dusinet. Min er også tolerant, men de tårnene der hadde nok ikke overlevd lenge i stuen. :)

Ble knallflotte. Vil tro de har en veldig kontant lyd med meget godt "smekk"?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn