Kondensator TA300

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Skal bytte en kondensator i forsterkerdelen på en Tandberg TA300. Det er 2200uf, men det står to voltverdier på den, 63 og 76. Er det min-max? og kan jeg isåfall bruke 63v 2200uf?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    3.523
    Torget vurderinger
    0
    63 Volt bör räcka. Vad jag vet är 76 V inget standardvärde.Kan siffran betyda något annat?
    Matningsspänningen till slutstegsdelen är 59 V, enligt kopplingsschemat.

    TA 300.jpg
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    44
    Det är inte ofta man kommer på Tandberg med att göra fel,men här finns ett litet fel i schemat.C408 ska inte vara så stor som 2000uF utan samma som C406-0,01uF.Det är ju en avstörningskondensator.
    I 'parts list' står det rätta värdet,men alla schema jag sett har varit fel.Har någon rätt värde i sitt schema?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    1.228
    Sted
    '
    63V høres ut som design i grenseland når nominell spenning er 59V.
    Ikke mye å gå på der -- litt høy nettspenning og det er utenfor spec.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    1.228
    Sted
    '
    Det är inte ofta man kommer på Tandberg med att göra fel,men här finns ett litet fel i schemat.
    Hele strømforsyningen ser jo merkelig ut. Se f eks på D404, er denne tegnet riktig vei?
    Svaret er selvfølgelig nei.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229


    Det er iallfall snakk om de to store gullfargede til venstre i bildet jeg har stjelt her. De er røde i mitt tilfelle.
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold


    Det er iallfall snakk om de to store gullfargede til venstre i bildet jeg har stjelt her. De er røde i mitt tilfelle.

    aaa -den ja :) fikk meg en likedans for ikke lenge siden med ontlig feil -men du må endre primær siden til 240 -da får du litt lavere spenning -jeg burderte dette og når jeg målte over kondisene, men de er egentlig på 75 volt mener jeg å huske -tok ikke bilde av det dessverre :(

    men her noen bilder



    husker ikke om dette bilde er før eller etter å ha endret til 240VAC... :) men det er her du skal endre uansett ;)


    sånt så den ut når den ankom "asylet" :) lykke til!!
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Tenkte ikke på å omgjøre til 240, men skal få gjort det også.

    Har byttet de store glattekondisene og de til høyre og ovenfor de aktuelle kondisene.

    Har koblet bort skyvepotmeteret og tenkte å gjøre om mic-inngangen til phono2 inngang fra front og den ene hodetelefoninngangen til tape ut, ala tape3 på TR1000.
     
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    44
    "Hele strømforsyningen ser jo merkelig ut. Se f eks på D404"
    Du har helt rätt.Hela bryggan ska vridas ett kvarts varv medurs.Fler fel?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    3.523
    Torget vurderinger
    0
    63V høres ut som design i grenseland når nominell spenning er 59V.
    Ikke mye å gå på der -- litt høy nettspenning og det er utenfor spec.
    Det har du säkert helt rätt i. Klokast är nog att mäta upp spänningen.
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Tenkte ikke på å omgjøre til 240, men skal få gjort det også.

    Har byttet de store glattekondisene og de til høyre og ovenfor de aktuelle kondisene.

    Har koblet bort skyvepotmeteret og tenkte å gjøre om mic-inngangen til phono2 inngang fra front og den ene hodetelefoninngangen til tape ut, ala tape3 på TR1000.
    ja, jeg tror det er mange som glemmer å skifte til 240vac i en del vintage utstyr, og derfor det meste av uregulerte spenninger er mer mot grense land slik jane beskriver :)

    ja, det er vist mange som eliminerer den potmeteren, men det høres som en fornuftig sak det du skal gjøre toillball :) men huska at da kan du jo ikke drive med DJ miksing i stua di... hahaha.... God Påske! :)
     

    rveum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Innlegg
    298
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    2200 uF 63V er riktig verdi i følge komponent liste på Service manual.
    Nummer etter 63V er temperatur 76 grader, mål gjerne spenning over disse før du bytter, gå så opp 10 % på dette så har du verdi du bør bruke for at kondensator skal leve lenge.
    Du kan fordel sette inn 2200 uF 100 V , men da må du kjøpe stående versjon da elfa ikke har den i liggende.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Har faktisk satt i 100v stående. Bestilte feil. Loddet på "føtter" og satte de i, men det ser ikke helt bra ut. "Vant" noen aksielle på ebay til en billig penge, men de er 63v og derfor ble jeg usikker om de kunne brukes istedet. Setter de på når de kommer.

    Byttet 3 forskjellige kondensatorer, glatte, effekt og noen andre jeg rett og slett ikke vet hva er til.... Men hadde et forferdelig bakgrunnsbrum (type defekt glattekondensator) etterpå og enda ikke sikker hva som er grunnen. Jeg skulle ha byttet en og en og lyttet imellom... Kan også være bryterne, for jeg hadde problemer med støy før siste "rens" også. Lærer litt til neste gang iallefall.

    Skal sette på rca kontakter bakpå til phonoinngangene også, samt på tape inn.

    Var innom tanken å bytte ut potmeteret (har et fra alps liggende) og koble til phono2 der hvor mic'en skulle vært, da kunne man "crossfadet" mellom kilde (phono1 f.eks) og phono2. Men slo det ifra meg pga evnt støy dette ville medført på vanlig lytting...
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Er det forresten noen som har tips om hvor bråket kan komme fra? Holder en knapp på nevnte kondensator men...

    Symptom: Lavt brum uavhengig av volum på begge kanaler, på alle innganger, både på hodetlf og høyttaler, øker ikke med volum men ligger latent i "bunn".
     

    rveum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Innlegg
    298
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    Har du prøvd å bytte C 401, C402, C403 disse er glatting i strømforsyning til forforsteker og hvis disse er dårlige får du Brum fra forsterker.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Takk for tipset! 403 har jeg byttet, men ikke 401 og 402! Får prøve å bytte dem da.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    husker ikke om dette bilde er før eller etter å ha endret til 240VAC... :) men det er her du skal endre uansett ;)
    Slik ser det ut til meg også, så dette er vel 220v. Noen som vet hvordan 240v skal se ut? Fant ingen merkinger.
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    bruk ohmeter :) den ene pinnen på den ene fase og den andre på der den går og skal måle feks "X" = 220v -men neste som måler mer enn X eller > X er 240v da det er enda en vikling son er i serie med 220 viklingen ;) (husker ikke hva jeg målte) men kan du teorien så trenger man ikke å huske "verdier" :)

    har du tilgang til oscilloskop? da finner man lettere den defekte kondensator. Hadde du ikke den feilen før du byttet kondensatorer? -eller har jeg misforstått? men brummer fremdeles om du kobler av pre delen forresten? (dra ut signal kablen som kommer fra mikser delen) husker at jeg tittet på det da jeg forstå hvordan den mikseren var koblet opp -da får du bekreftet om brummet kommer fra pre delen eller er noe i forsterker delen ;)

    lykke til uansett, alltid moro å se vintage utstyr komme til livs igjen, og ikke bli slaktet fordi man ikke kan få den i orden igjen :)
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Hadde brum før bytte av kondensatorer. Har byttet de største (glattekondensatorer?), de nest største (effektdelen?) og tredje nest største (c403 og c404(?))

    Moro og lærerrik pusling.
    Har ikke oscilloskop, var under oppfatning at det er såpass krevende utstyr som kreves for å avdekke defekte kondensatorer at det er best bare å bytte på mistanke. Ville også ha forsterkeren best mulig stand og tenkte dermed å bytte mest mulig.

    Merket at det er mere egenstøy fra RIAA delen enn tape og tuner inngangen når ingen kilde er tilkoblet og volumet på max. Er det noen hensikt å bytte kondensatorer på Riaa også? Slike små kondensatorer er jo skambillige på ebay uansett. 1 dollar for 10stk og gratis frakt, høres brannfarlig billig ut :rolleyes: (holder meg til "kjente merker", rubycon og andre som elfa selger)
     

    rveum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Innlegg
    298
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    Tantal kondensatorer , de er det små gule elle blå som står i Riia og andre steder har lang levetid så disse er de ingen hensikt å bytte hvis de virker som det skal.
    De lønner seg i det fleste tilfeller å bytte elektrolytter da disse tørker ut etter 20 til 30 år og verdi på de endrer seg.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Koblet fra de kablene mellom pre og hoved nåog det brummer fremdeles. Så da ligger feilen i hoveddelen?
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    regner med at du kortslutet inngangen og? om det fremdeles brummer så er det mest sansynlig at det er feil rundt sluttrinnet ja. Det kan self være så enkelt som en dårlig loddning, siden utglatnings kondensatorene til strømforsyningen allerede er skiftet til nye ;)

    jeg har teflon minne (derfor er sjekt med bilder) men husker jeg ikke feil så er det de kobber skinnene som er jordings forbindelse mellom de forkjellige punktene... lodd alle punktene på nytt ;)

    Ja, bare å skifte kondiser -misforstå meg rett ;) men jeg er av den gamle skolen tydeligvis -men synes er bedre å lokalisere feilen før alt annet ;)
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Kortsluttet inngangen? Er ikke så dreven på dette. Jeg nappet ut kontaktene høyre og venstre kanal fra pre til hoved. Da hører jeg vel bare lyden av hoved i høyttaleren?

    Har renset og loddet de store glattekondensatorne på nytt uten at det hjalp. Vurderer å prøve de gamle igjen.
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Kortsluttet inngangen? Er ikke så dreven på dette. Jeg nappet ut kontaktene høyre og venstre kanal fra pre til hoved. Da hører jeg vel bare lyden av hoved i høyttaleren?

    Har renset og loddet de store glattekondensatorne på nytt uten at det hjalp. Vurderer å prøve de gamle igjen.
    riktig det -bare å kortslutter begge pinne til hoved med hverandre ;) da skal det bli helt stum og stille om alt er i orden, men om det brummer fremdeles er det bare å feilsøke.

    Tror ikke det er noe feil med de nye kondensatorene, derfor vil jo ikke ha noe å si om du setter tilbake de gamle ;) med mindre de nye er av mye mindre kapasitans enn originalene. Jeg mente det metall skinnen som er på oversiden og går mellom begge kondensatorene som vi snakker om + den som går på tvers rett over inngangen kontaktene som du nappet ut til "hoved" som du kaller ;)
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Kortslutte jord til signal på hver av kanalene?

    Skal sjekke loddingene på den skinnen.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Bare for å være på den sikre siden.... Det er left og right channel fra pre til forsterker jeg skal koble fra? Ikke de sorte og røde strømkablene fra pre (ved lyspæra) til forsterker?
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Da har jeg byttet 2200uf 63v kondensatorene, men fremdeles brum. Har ikke fått kondensatorer til c402 og c401 enda, håper det er dem.

    Ellers er øker faktisk brummet med volum og dersom jeg høyner bassen, og det beveger seg mellom kanalene dersom man bruker balansen.

    Noterte alle verdier på alle kondensatorene til TA300'en og bestilte samtlige på ebay. Vært moro å bytte alle sammen og se hvordan den blir...
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Byttet C401 og 402, ble ikke bedre av den grunn. Brum som følger volumet på hodeltf og høyttalere, litt lavere støy på tape2 eller tape2 monitor hvis det sier noe?
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Byttet C401 og 402, ble ikke bedre av den grunn. Brum som følger volumet på hodeltf og høyttalere, litt lavere støy på tape2 eller tape2 monitor hvis det sier noe?
    Det sier vel bare at problemet ligger etter volum og balanse i kretsen.
    R
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Har forsket videre idag. Brummingen er konstant på samme lave nivå på alle kilder unntatt Tape1, der øker den med volumet. Prøvde å koble fra kablene fra Tape1 inngangen, men problemet var likt. Fant en "dings" på baksiden av kretskortet som jordes mot chassi. Når den IKKE er klemt mot chassi så øker ikke brummingen med volum på tape1, når den har kontakt derimot så øker ulyden itakt med volum.

    Høres mere ut som jordstøy enn 50hz-brumming ved nærmere lytting :rolleyes:

    Famler videre i blinde, byttet endel andre lytter rundt omkring uten at det hjalp.

    Hva er den saken jeg har sirklet rundt egentlig?
     

    Vedlegg

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    3.523
    Torget vurderinger
    0
    Två motstånd. Ser "moderna" ut. Ser hemmagjort ut.
    Verkar sitta till jord.
    Bara det ena är i bruk.
    Omöjligt att säga varför de sitter där. Man skulle behöva veta var i kopplingsschemat de sitter.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Takk for svar! Får ta den bort og se hva som skjer.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Tok den bort og brummingen avtok på Tape1, og følger ikke volum lengre.
    Venter på kondensatorer til "hoveddelen", rundt de største glattelyttene, får håpe det gjør susen....
    Tenkte å bytte alle kondensatorer uansett, og er på god vei nå. Hvis det ikke hjelper får jeg nok nervøst sammenbrudd...:rolleyes:
     

    rveum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Innlegg
    298
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser noe som kan være en dårlig loddinger på transistor nede til høyre dette kan også lage brum.
    Sjekk også kontakt jorplan til shassis er det oksidering der kan du få rare fei.
    Mulig hvis du ikke har noen innganger aktiv får du brum da ?
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Brum uten noen innganger inne også. Og samme på alle. Har byttet omtrent alle kondensatorer bortsett fra etpar i RIIA og ved volum\bass\etc-potene.
    Loddet over det jeg synes så mistenkelig ut og alle til jord"platene" . Samme brummet ligger i bunn også når kablene fra "pre" delen er koblet vekk.

    Skjønner ikke hva det kan være. Krysser fingrene på at når alle kondisene er byttet så forsvinner brummet, men tviler sterkt på at det skjer....
     

    rveum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Innlegg
    298
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    For å eliminere feil på trafo prøv å koble fra utgang på trafo og hør om brum blir borte, har opplevd at gamle trafoer lager mekanisk støy ofte opleves å komme fra høtalerer.
    Hvis trafo ikke er synder så trenger du et ocilloscope for å måle hvor støy kommer fra.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Da er det ett år siden sist jeg "ga opp" denne forsterkeren, men nå har jeg ny giv.

    Nå er alle, bortsett fra 4 stk 100uf kondensatorer øverst til høyre på printet byttet. (De er under bestilling)
    Alle knapper er renset på nytt, har tatt en titt på lodding og jeg tror de er i orden. Loddet over de tvilsomme. Mic/potmeter er koblet bort.

    Jordstøy\brum på lavt nivå som ligger "urolig" i bunnen av lydbildet samt mer høyfrekvent brum som følger volum og øker med treble\bass. På alle innganger, men høyere på Phono 1 og 2.
    Kobler jeg fra hoved til pre så er lyden den samme.
    På hodeltelefoner er ulyden veldig markant, på høyttaler er den fortsatt der, men da lav nok til at det er tolererbart. Har gått over kontakter til hodetlf og prøvd å rugge på jacken uten at det gjør forskjell.

    Har ikke prøvd trafotipset ovenfor, har ikke nok teknisk innsikt til at jeg forstår riktig hva som menes... :rolleyes:
    Bilde for å skape blest i og hjelpsomme råd i tråden følger :)
     

    Vedlegg

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Og bare for å være på den sikre siden, dersom ulyden fortsatt er der når kablene mellom pre og amp er koblet fra så er ulyden i amp?
     
    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    3.523
    Torget vurderinger
    0
    Og bare for å være på den sikre siden, dersom ulyden fortsatt er der når kablene mellom pre og amp er koblet fra så er ulyden i amp?
    Nej, det är inte alls säkert.
    Det behöver inte vara så att ulyden kommer via kabeln mellan pre och Power.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Hmmm... Forsket videre idag. Loddet over litt på print og hørte etter på nytt. Nå er det ikke lenger sus som følger volum, men brum som ligger i bunn og overdøves når musikk spilles. Treblepoten var ikke helt med på høyre kanal så den fikk seg litt spray. Går framover iallefall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn