- Ble medlem
- 12.04.2012
- Antall liker
- 229
Skal bytte en kondensator i forsterkerdelen på en Tandberg TA300. Det er 2200uf, men det står to voltverdier på den, 63 og 76. Er det min-max? og kan jeg isåfall bruke 63v 2200uf?
|
Hele strømforsyningen ser jo merkelig ut. Se f eks på D404, er denne tegnet riktig vei?Det är inte ofta man kommer på Tandberg med att göra fel,men här finns ett litet fel i schemat.
![]()
Det er iallfall snakk om de to store gullfargede til venstre i bildet jeg har stjelt her. De er røde i mitt tilfelle.
Det har du säkert helt rätt i. Klokast är nog att mäta upp spänningen.63V høres ut som design i grenseland når nominell spenning er 59V.
Ikke mye å gå på der -- litt høy nettspenning og det er utenfor spec.
ja, jeg tror det er mange som glemmer å skifte til 240vac i en del vintage utstyr, og derfor det meste av uregulerte spenninger er mer mot grense land slik jane beskriverTenkte ikke på å omgjøre til 240, men skal få gjort det også.
Har byttet de store glattekondisene og de til høyre og ovenfor de aktuelle kondisene.
Har koblet bort skyvepotmeteret og tenkte å gjøre om mic-inngangen til phono2 inngang fra front og den ene hodetelefoninngangen til tape ut, ala tape3 på TR1000.
Slik ser det ut til meg også, så dette er vel 220v. Noen som vet hvordan 240v skal se ut? Fant ingen merkinger.husker ikke om dette bilde er før eller etter å ha endret til 240VAC...men det er her du skal endre uansett
![]()
![]()
riktig det -bare å kortslutter begge pinne til hoved med hverandreKortsluttet inngangen? Er ikke så dreven på dette. Jeg nappet ut kontaktene høyre og venstre kanal fra pre til hoved. Da hører jeg vel bare lyden av hoved i høyttaleren?
Har renset og loddet de store glattekondensatorne på nytt uten at det hjalp. Vurderer å prøve de gamle igjen.
Det sier vel bare at problemet ligger etter volum og balanse i kretsen.Byttet C401 og 402, ble ikke bedre av den grunn. Brum som følger volumet på hodeltf og høyttalere, litt lavere støy på tape2 eller tape2 monitor hvis det sier noe?
Nej, det är inte alls säkert.Og bare for å være på den sikre siden, dersom ulyden fortsatt er der når kablene mellom pre og amp er koblet fra så er ulyden i amp?