Kontaktfeil mellom pick-up og arm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.430
    Torget vurderinger
    2
    .......spent forventning......

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er flere som selger vinklede radiotenger, Clasern har en til 110. Biltema ("Bøyd spisstang" kr 85). Disse pleier å være hendige men alle spisstenger bør funke greit. Vri + dra eller dytt - forsiktig.

Best bilde hos clasern. Tengene er ikke store.

9662872453150.jpg

Biltema sin, håpløst bilde:
    71-5020_xxl_1.jpg

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker pinsett. Har gjort flere forsøk med lodding, men får det ikke til. Er lei nå. Prøver igjen i morra...

Leker fremdeles med ideen om å bruke lynlim, slik at jeg får ledninga til å feste seg til kontakten for deretter å lodde....

Et alternativ er å hive hele armen og kjøpe en ny....

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    505
    Torget vurderinger
    2
    Hei,har du noe erfaring med lodding? Hvis ikke er ikke dette noe å begynne med. Her må det gjøres litt hurtig for at ikke tinnet skal krype for langt og isolasjon skal smelte. Husk å ikke legge det du skal lodde på noe som avleder varme,da tar det for lang tid. Og kanskje best å stoppe hvis du ikke får det til,kjipt å ødelegge kabel slik at den evt må byttes komplett,det blir jo en større jobb.. I beste mening dette..

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.430
    Torget vurderinger
    2
    Vi er alle ansvarlige for våre egne handlinger, men jeg har nok oppmuntret trådstarter til å prøve dette tross liten erfaring.

Argumentet er at det er lite som kan gå virkelig galt. Som du selv skriver må han gi seg hvis han må begynne å kappe / flekke mer kabel for å prøve igjen, han har ikke mye å gå på.

Allikevel, så lenge han ikke har kjøpt noe nymotens blyfritt tinn og har en bolt med litt koll på temp, skal ikke dette være hjernkirurgi altså. Bolt, tinn, ferdig. På et par sekunder ? Igjen og igjen til du plutselig har sluppet den lille dråpen som skal til. Fortinne kontakten er kan også være en god idé.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.453
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker pinsett. Har gjort flere forsøk med lodding, men får det ikke til. Er lei nå. Prøver igjen i morra...

Leker fremdeles med ideen om å bruke lynlim, slik at jeg får ledninga til å feste seg til kontakten for deretter å lodde....

Et alternativ er å hive hele armen og kjøpe en ny....
    Prøv isåfall:
    1. Fyll opp metallenheten med passe mengde loddetinn ...pust godt ut, deretter
    2. Varm opp loddetinnet til «flytende» og stikk lederen inn i tinnet. Fjern loddestasjon/-bolt og vipps så sitter lyden ;-)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1
    Da var den lodda på. Får se om det holder. Monterer opp spilleren senere i dag. Krysser fingrene på at det er kontakt....

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.430
    Torget vurderinger
    2
    Var det for-tinning som gjorde susen ?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.672
    Jeg har loddet ledninger direkte på pick up engang og det gik godt. Så det er ikke umuligt. Det er 40 år siden så kan ikke huske metodikken.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1
    Suksess! Nå er det lyd i begge kanaler. Finjusterer riggen i morra;D
    Orker ikke mer fikling i dag. Har begrenset tålmodighet med sånt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1
    Hadde tenkt det, men gjorde forsøk med direkte tinning først. Det gikk på andre forsøk. Var nok dagsformen som gjorde susen. La meg på stuegulvet i solskinnet og gjorde jobben ;D

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.430
    Torget vurderinger
    2
    Hadde tenkt det, men gjorde forsøk med direkte tinning først. Det gikk på andre forsøk. Var nok dagsformen som gjorde susen. La meg på stuegulvet i solskinnet og gjorde jobben ;D
    Hurra. Mestringsfølelse er en god følelse. Viktig i disse tider da mange av oss føler oss litt til overs..

Halveis

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    26
    Røk den grunnet litt alder, kan det være en ide å bytte alle fire?
    Denne (og tilsvarende) selges hos norske forhandlere. (f.eks EB HEADSHELL KABLER - TONEARM/ HEADSHELL KABEL - ELEKTRONISK BUREAU)
    Vis vedlegget 576429
    Vis vedlegget 576429
    Er det en standard tilkobling på alle slike sett, eller kan koblingene være ulike på forskjellige spillere?

Tenkte på å bestille meg et til en Thorens TD 318 . Feks noen slike på eBay: https://www.ebay.com/itm/174204263341

Edit: Nei det kan variere ser jeg nå. Må sikkert måle tykkelsen på pinnene da.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1
    Driver å skifte pick-up og selvfølgelig brakk en annen kabel fra loddinga. Blir å ty til loddebolten igjen i morra.
    Helt vanvittig dårlig patent dette; ledningene er så tynne at de knapt kan ses og tåler ingen håndtering!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Enig med dere. Det er pinlig. Og det er ikke noen bestemt patent heller, mye er tilfeldig.
    Avstander, høyder, innfesting, skruedimensjoner, kabeldimensjoner, ingenting er standarisert i pickup-verden. Og ingen har gjort forsøk på å lage hjelpemidler og verktøy til forenkling.
    SME-fatningen er en viss hjelp, men ikke hvis man vil teste forskjellige headshell. Og monteringen er fremdeles like risikabel og upålitelig. Og synd for noen av oss at SME ikke bruker SME-fatning.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1
    Da har halve dagen gått med til demontering av arm, lodding og montering av pick-up. Klarte å fylle kontakten med loddetinn, men heldigvis har jeg slike ledninger med kontakter av typen i post 52 ovenfor og brukte den i stedet.
    Nå er saken kommet så langt at jeg driver med å stille inn nåletrykket, men må hvile ryggen mellom øktene - tåler ikke å stå bøyd og gjøre ting. Nå mangler det bare at det bare er lyd i en kanal.....
    Jeg er spent.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn