Kopi av Horn solutions basshorn i Warzawa messen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Etter å ha kommet hjem fra Warzawa messen 2023 så har jeg veldig lyst til å forsøke å lage to store basshorn.
    Horn Solutions kom med noen store basshorn som virket veldig bra.
    Har også noe erfaring med Shyhorn, som også er bra!

    Horn 1.JPG
    Horn 2.JPG


    Desverre så kan jeg ingenting om utregningerog design av horn, så her trenger jeg assistanse.

    Har totalt 6 elementer av typen Acoustic Elegance TD18H+ Apollo (tenker i første omgang å benytte 2, men kan også benytte 4 eller 6 om det skulle være nødvendig)

    Data for elementene, 8ohm:

    TD18.JPG


    Vil disse elementene være egnet til å lage horn sub?
    Ser for meg bruksområde fra 20-120hz (Har mellombasshorn fra 70hz og opp til 600hz)

    Skal brukes til musikk 80% og kino 20%.

    Har noen innspill hvor jeg kan begynne?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    3.450
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg besøkte Swen innehaveren av Hornsolutions.de for par år siden. Det var en stor opplevelse for en horn entusiast. Han bruker gjerne en 15 tommer fra 18 sound mener jeg å huske i sine basssystemer, når ikke kundene krever fransk eksotika. Men bevares AE er svært kapable elementer. Beklager lite hjelp men ble bare påminnet om en stor lyd opplevelse
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    står ikke noe om kapasitet som er viktig med tanke på headroom ifht eq behov
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.444
    Antall liker
    12.570
    Sted
    Sørlandet
    Wow! Så kult.

    Hva med å sende Swen en hyggelig email og fortelle han om dine planer? Kanskje... bare kanskje han er på tilbudsfronten
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.634
    Antall liker
    14.607
    Sted
    Langesund
    står ikke noe om kapasitet som er viktig med tanke på headroom ifht eq behov

    Bruk flere subber og gjør tiltak i rommet så responsen i lytterposisjonen blir uten dipper. Lukket funker helt fint. Har i mitt oppsett minimalt tap av headroom i fht bruk av eq i området 5 til 100Hz. kapasiteten ligger på over 130 db i hele området. Tar ned en lite hevning på 3 db nede ved 20 Hz på begge subbene.
    Når den er tatt ned, er den ene subben innenfor +/- 1 db og den andre +/- 2db før kalibrering.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.222
    Acoustic Elegance TD 18H+ er ikke egnet som element i horn. Dette skyldes kort og godt den s.k. fasepluggen. Den gjør at man får luftlekkasje rundt denne gjennom elementet. I et frontladet horn kan man få ganske stor trykk inne hornet.

    AE selv fraråder bruk av disse elementene i horn. Du finner egnede element hos flere promerker. Som 18 sound, B&C , Faital, Ciare og La Voce. Men å klone et slikt horn er ingen enkel jobb for å si det mildt. Her har man ikke annet enn ytre mål ! Det blir i praksis en helt ny konstruksjon. Men, kjør på.

    Programmet Hornresp venter på deg og dine ! Hornresp

    EDIT; Ser nå at hornlengden også er oppgitt, nesten 3 meter. Og at bestykningen er på 4 X 15" pr horn !
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Der er nogle ting der er vigtige at forholde sig til når man designer horn.

    1. Til front lade horn er PRO enheder generelt bedst da de ofte har de rette specs, men alt er selvfølgelig relativt. Papir/pap membraner med "harmonika" ophæng, da man ikke behøver lang slaglængde (høj x-max) på enheden. Kraftig magnet styrke, til at holde det reaktive tryk i hornet.

    2. Jo større bas enheden er jo større vil hornet blive og med 18" enheder, bliver hvert horn pr enhed minimum 600-700 liter. 12" og 15" er mere overkommelige enheder at arbejde ud fra.

    Dine Acoustic Elegance kan sikkert godt bruges, hvis du insistere på at benytte dem, men der er bedre og billigere alternativer.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Screenshot_20231104_125336_Chrome.jpg


    Her ser du et grunnlag for noe tilsvarende
    Du må som nevnt få dreis på hornresp. Er vel lite sannsynlig å få tilgang til tegningene av et kommersielt produkt, men skader ikke å sende en forespørsel
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    413
    Antall liker
    491
    Sted
    Brøttum
    Man har jo alltid devastators (fra avsforum) som kan bygges med spesifikke elementer, tror ikke AE er på denne lista dog. ;)
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Skal sjekke dette ut.
    Ser jo noen som har designet forskjellige typer horn og trenger ikke finne opp kruttet på nytt.

    Om jeg ikke får brukt AE elementene så får jeg nok brukt de i et annet oppsett.
     

    Skyline

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2016
    Innlegg
    43
    Antall liker
    60
    Sted
    Kr.sand
    Send en forespørsel til Skramstad om tegninger på et skikkelig basshorn.
    Kan jo være det er mulig å få kjøpt noe hos dem, da får du nok noe av det beste som er å oppdrive 👍👍
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.315
    Antall liker
    2.522
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    En moderne versjon av Paragon hadde vært artig.
    Du har også Decware sin Jensen Imperial.
    Schvært blir det vel uansett...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Send en forespørsel til Skramstad om tegninger på et skikkelig basshorn.
    Kan jo være det er mulig å få kjøpt noe hos dem, da får du nok noe av det beste som er å oppdrive 👍👍
    der møter du veggen
    han tar ikke slike oppdrag lenger etter de startet NNNN
     

    Skyline

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2016
    Innlegg
    43
    Antall liker
    60
    Sted
    Kr.sand
    Bygde meg to stk Tuba HT (som er solgt, og nå står hos en hyggelig kar på Østlandet). Disse spilte veldig bra, men jeg savnet litt ekstra tak helt i bunn.
    Men, tuba Ht var egentlig supre. Angrer litt på at jeg solgte de 😀
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.222
    Vis vedlegget 967000

    Her ser du et grunnlag for noe tilsvarende
    Du må som nevnt få dreis på hornresp. Er vel lite sannsynlig å få tilgang til tegningene av et kommersielt produkt, men skader ikke å sende en forespørsel
    Det hornet der går ikke særlig langt ned i frekvens pga beskjeden hornlengde og munningsareal. Det er ikke et subwooferhorn i egentlig forstand, men i PA sammenheng har man en litt annen definisjon. Det er flust av slike PA horn der ute på verdensveven. Men det er vel ikke dit han vil.

    Her blant annet; Plans (freespeakerplans.com)

    Skal man dypt så blir det svært - som det hornet trådstarter har bilde av. Ingen vei utenom fysikkens lover.

    Har aldri hørt om et firma som vil sende arbeidstegninger på sitt produkt. Det er å skyte seg i begge beina.

    Han må ta noen avgjørelser/designkriterier - først og fremst hvor langt ned i frekvens han vil.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det hornet der går ikke særlig langt ned i frekvens pga beskjeden hornlengde og munningsareal. Det er ikke et subwooferhorn i egentlig forstand, men i PA sammenheng har man en litt annen definisjon. Det er flust av slike PA horn der ute på verdensveven. Men det er vel ikke dit han vil.

    Her blant annet; Plans (freespeakerplans.com)

    Skal man dypt så blir det svært - som det hornet trådstarter har bilde av. Ingen vei utenom fysikkens lover.

    Har aldri hørt om et firma som vil sende arbeidstegninger på sitt produkt. Det er å skyte seg i begge beina.

    Han må ta noen avgjørelser/designkriterier - først og fremst hvor langt ned i frekvens han vil.
    Jeg sa grunnlag for design, ikke forslag til konstruksjon. Swen sitt blir definitivt större, men regner med design er noe tilsvarende. Hornresp må til, men trådstarter har jo en rekke indikasjoner. Dimensjoner og hornlengde.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Bygde meg to stk Tuba HT (som er solgt, og nå står hos en hyggelig kar på Østlandet). Disse spilte veldig bra, men jeg savnet litt ekstra tak helt i bunn.
    Men, tuba Ht var egentlig supre. Angrer litt på at jeg solgte de 😀
    det var jeg som tipset han om de, fordi junior har et og
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    1 horn simuleret i Hornresp, det er på ca. 1200 liter
    1699294569904.png


    1699294597940.png



    Her 4 stk stablet oven på hinanden og det ser faktisk udmærket ud, men det bliver meget stort, ca. 4,5 m3 horn. Jeg har selv 4000 liter horn fordelt i mit lytterum og det virker ret godt :)

    1699294650978.png
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Skyline

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2016
    Innlegg
    43
    Antall liker
    60
    Sted
    Kr.sand
    Der er vel en mulighet å få tak i horn fra Skramstad om man kjenner de rette folka. Står noen stykker rundt om i Norge. NNNN gir selvfølgelig ikke ut sin teknologi, det er ikke det vi snakker om her.
    Jeg ville tatt kontakt med Bakken snekkerservice, og
    det var jeg som tipset han om de, fordi junior har et og
    Ble inspirert av dere ja 😀 😀
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Der er vel en mulighet å få tak i horn fra Skramstad om man kjenner de rette folka. Står noen stykker rundt om i Norge. NNNN gir selvfølgelig ikke ut sin teknologi, det er ikke det vi snakker om her.
    Jeg ville tatt kontakt med Bakken snekkerservice, og

    Ble inspirert av dere ja 😀 😀
    Et par skramstad kolosser up for grabs her hos meg ;)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.222
    Hornet som trådstarter har (hadde ?) tenkt å klone ser ut til å være litt spesielt. Ved å se nærmere på bildet oppdager man at det faktisk er fire horn som er bygd oppå hverandre . De er ferdig stablet. Dette oppdaget jeg ikke før nå. Og det rimer jo bra med "bevæpningen" også - 4 X 15". Hvis jeg har rett kan man oppnå det samme med å bygge 4 frittstående som så stables. "Litt mer" håndterbart enn den kladeisen på 2.0 x 1.6 x 1.5 (meter) og 380kg.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    413
    Antall liker
    491
    Sted
    Brøttum
    Devastator i flertall med 21/24" som de bygger seg over dammen skal visst virkelig røske. Der finner man alt man trenger i både hornresp, simuleringer og til og med cutlist for 18mm plater. De er romslige, tror @roadrune har bygget et par til Dayton PA460-8, men disse kassene er egentlig tiltenkt vassere drivere enn de. Eminence NSW6021-6 er populært vet jeg, samt noen Lavoce(?), NSW fores med 2kw også mener jeg, ligger et klipp av en slik på youtube der det blafrer brukbart i hornåpningen. Stacke disse hadde nok fungert meget bra, de ruller av rundt 20hz ifølge simuleringer (en tråd som er på type 700 sider på avsforum.com). Har man penger og lyst kan de vel også brukes med Stereo Integrity sin HS24 driver. ;)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Det horn jeg har simuleret i #18 er 360 cm langt. Original hornet er 300 cm. En enkelt herinde mener ikke det er brugbart, lad os se ad. Hornet skrumper fra 1200 liter til ca. 900 liter.
    1699447794562.png

    1699447859691.png



    4 stk stablet

    1699447925378.png


    Ser fint ud i mine øjne, spørgsmålet er vel hvor man lægger kriteriet for, hvornår noget er brugbart.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Devastator i flertall med 21/24" som de bygger seg over dammen skal visst virkelig røske. Der finner man alt man trenger i både hornresp, simuleringer og til og med cutlist for 18mm plater. De er romslige, tror @roadrune har bygget et par til Dayton PA460-8, men disse kassene er egentlig tiltenkt vassere drivere enn de. Eminence NSW6021-6 er populært vet jeg, samt noen Lavoce(?), NSW fores med 2kw også mener jeg, ligger et klipp av en slik på youtube der det blafrer brukbart i hornåpningen. Stacke disse hadde nok fungert meget bra, de ruller av rundt 20hz ifølge simuleringer (en tråd som er på type 700 sider på avsforum.com). Har man penger og lyst kan de vel også brukes med Stereo Integrity sin HS24 driver. ;)
    Ja, det stemmer, jeg bygde et par for en kjenning noen år tilbake, men jeg har faktisk aldri hørt de, han er forøvrig strålende fornøyd.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.222
    Det horn jeg har simuleret i #18 er 360 cm langt. Original hornet er 300 cm. En enkelt herinde mener ikke det er brugbart, lad os se ad. Hornet skrumper fra 1200 liter til ca. 900 liter.
    Vis vedlegget 968028
    Vis vedlegget 968029


    4 stk stablet

    Vis vedlegget 968030

    Ser fint ud i mine øjne, spørgsmålet er vel hvor man lægger kriteriet for, hvornår noget er brugbart.
    Der vises veldig godt effekten med å stable frontladede horn. Ser riktig pent ut. Hvilken driver har du benyttet ?
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Der vises veldig godt effekten med å stable frontladede horn. Ser riktig pent ut. Hvilken driver har du benyttet ?
    Selvfølgelig den omtalte Acoustic Elegance TD18H+ Apollo som TS vil bruge og hjørneplacering.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.222
    For å "forvirre" trådstarter enda mer, her er et nettsted med en bråte horn med arbeidstegninger og alt. Både gamle og nyere konstruksjoner.

    Kuriosa; Nettstedet har faktiskt også lagt ut tegningene på Pi 12 som man egentlig må kjøpe hos Pi Speakers. Hornet er en er en forbedring av "hornguruen" Tom Danley (Danley Sound Labs) sitt Labhorn som han konstruerte for DIY fritt tilgjengelig på prosundweb. Men begge disse horna er intrikate konstruksjoner å bygge med høy vanskelighetsgrad.

    Bass/sub (free.fr)
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.222
    Selvfølgelig den omtalte Acoustic Elegance TD18H+ Apollo som TS vil bruge og hjørneplacering.
    Jeg har gjengitt AE sin begrunnelse på at dette elementet IKKE egner seg i et frontladet horn tidligere i tråden, det syns jeg bør tas alvorlig.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Jeg har gjengitt AE sin begrunnelse på at dette elementet IKKE egner seg i et frontladet horn tidligere i tråden, det syns jeg bør tas alvorlig.
    Ok, var ikke opmærksom på det problem. Lidt ærgerlig når TS ligger inde med 6 enheder, men lignende pro basser vil også fungere i hornet, da det i stor grad bestemmer frekvensresponsen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn