Krell kav 300i, holder den koken ennå?

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Har akkurat kjøpt en brukt Krell kav300i, den vil gå inn i et surround anlegg, men i stereo vil det bli benyttet en arcam dv88plus sammen med et par Triangle Altea fronter.
Vil dette funke?
Skal bytte ut dvd spilleren, tenkte da på evt Primare dvd26, Pioneer 989 eller Arcam dv137.
Andre forslag innenfor 18 000?
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Kav 300i holder helt klart koken ennå!!. Det er heller dvd spiller som signalkilde for musikk i stereo som blir begrensningen. Dette er jo en forsterker med dypbass, med tyngde og kropp og krefter. Også med god lyd og kontroll oppover. Derfor er det greit om andre komponenter i kjeden(høyttalere, dvd/cd spillere) ikke toner ned og gjør lydbildet slankt og kjedelig.

stereo
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
951
Antall liker
1.227
Torget vurderinger
4
Du er obs på at kav300i har prosessor loop på en av ingangene sine, sånn at den enkelt kan brukes som effekt til frontene dine uavhengig om du kjører hjemmekino eller stereo? Mener det er S3, men om manualen følger med så står beskrivelsen der. Standard står den som vanlig inngang, men om du åpner den finner du en liten dipswitch eller en jumper som må flyttes på.

Ellers så slenger jeg meg på de andre her om at dette er en særdeles potent sak (har eid en selv), men som stiller strenge krav til resten av komponentene i kjeden. Trianglene dine kommer ihvertfall til å få kjørt seg i bassområdet, det er sikkert.

Hva med en cd-spiller med rør? Finn noe som er litt analogt og rocka i stilen, ihvertfall. Rega apollo? De kommer vistnok med en avløser for sin toppspiller Jupiter som blir hetende Saturn rundt juletider. Priser på henholdsvis 8k og 18k...
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.558
Torget vurderinger
4
Jeg haddeogså en 300i. Var plaget av en litt krass diskant. Prøvde med forskjellige høytalere, og brukte rør-basert kilde som skulle være mer enn god nok, men ørene mine er for sensitive. Endte opp med rør i nord, sør, øst og vest, og nå går det bra ;)
Men ellers var det en kanon forsterker, med masse krefter, grom bass, og generelt bra "hifi-lyd".
Du plages ikke av krass diskant?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Den har som nevnt litt kvass diskant som man må være obs på, ofte vanskelig med metalldome diskanter etter min mening. Den er også litt flat på lave volumer. Men gi den litt volum og noe dynamisk musikk så kan den være ordentlig morro å høre på, eller danse til.
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Har ikke fått forsterkeren enda, er litt spent på hvordan det vil funke på Triangle som har en metalldome i et horn.
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Om den er så "flat" på lave volumer kommer vel an på hva som er koblet til også. Høyttaler type har jo noe å si her. Krell Kav400xi har virkelig god lyd helt ned til 8 på volumet. Denne går til 150!!. Kav400xi er hakket bedre gjennom hele frekvensområdet, størst forskjell er nok oppløsningen i toppen. Noe strammere bass(tightere).

Kav300i vil nok lyde meget bra på lave volumer også, hvis ikke vil jeg mistenke andre ledd i musikk anlegget.

ps! mine høyttalere har metall dome, og jeg har ingen problemer med hard lyd eller "skjærende" diskant.(kav400xi) Men stålstrenger ER stålstrenger og blås/messing instrumenter er det det er. Ingen kosefilter som bremser disse instrumenters attakk!.

stereo
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.558
Torget vurderinger
4
Du får jobbe litt med lytterommet og plasseringen av høytalerne. Hvis du synes diskanten blir for krass, kan du prøve å vinkle høytalerne litt utover. Jeg hadde energy veritas med metalldomer, og dette hjalp litt hos meg.
Kikk litt på trådene om akustikk,rom osv... Hvis diskanten er plagsom kan det også være pga førsterefleksjoner, og dette kan man enkelt gjøre noe med.
Man vet aldri sikkert hvordan en kombinasjon HT/forsterker vil fungere før man har prøvd :)
Dette blir spennende!
Skriv litt om inntrykkene dine når du har testet forsterkeren!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.798
Antall liker
21.543
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Har ikke fått forsterkeren enda, er litt spent på hvordan det vil funke på Triangle som har en metalldome i et horn.
oi, det høres ut som en litt hissig kombinasjon. da jeg hadde denne forsterkeren for snaue 7-8 år siden, ble den konsekvent parret med "snille" høyttalere grunnet en ganske pågående diskant.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ikke for å kverulere, men den går til 153 (Krell 400 XI).

Har også denne møkka forsterkeren som "ingen" liker, og er meget fornøyd, men er det 300 I, eller 300 IL du mener?.



Om den er så "flat" på lave volumer kommer vel an på hva som er koblet til også. Høyttaler type har jo noe å si her. Krell Kav400xi har virkelig god lyd helt ned til 8 på volumet. Denne går til 150!!. Kav400xi er hakket bedre gjennom hele frekvensområdet, størst forskjell er nok oppløsningen i toppen. Noe strammere bass(tightere).

Kav300i vil nok lyde meget bra på lave volumer også, hvis ikke vil jeg mistenke andre ledd i musikk anlegget.

ps! mine høyttalere har metall dome, og jeg har ingen problemer med hard lyd eller "skjærende" diskant.(kav400xi) Men stålstrenger ER stålstrenger og blås/messing instrumenter er det det  er. Ingen kosefilter som bremser disse instrumenters attakk!.

stereo
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.558
Torget vurderinger
4
Skal bytte ut dvd spilleren, tenkte da på evt Primare dvd26, Pioneer 989 eller Arcam dv137.
Andre forslag innenfor 18 000?
Naim har en DVD spiller som ifølge engelske magasiner skal være bra på film, og veldig bra på musikk.
Vet ikke hvor mye den koster, men skulle ikke forundre meg om den lå i det prisleiet du antyder :)
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.023
Antall liker
405
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Når det gjelder dvd-spiller så har jeg testet Primare DV26 mot Pioneer 868 - det er vel ikke så store forandringer i forhold til 989 så vidt jeg vet.
I alle fall: Primare banker Pioneer både på lyd og bilde. Eneste minus jeg kan se er at Primare ikke spiller SACD om du skulle ha behov for det.
 

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Innlegg
85
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Naim dvdoien heller nærmere litt over 30k. Dersom du senere skal benytte en god standalone dac anbefaler jeg nye Denon 3930. Den har fantastisk gode bilder som er bedre en pioner 989 og arcamen. Prosesserer 1080 progresivt med flott fylde og skarpe klare farger.
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.073
Antall liker
1.447
Sted
Trondheim
I følge Audionord AB (eksportør KRELL - Scandinavia) var jeg Norges første eier av 300i. Jeg kjørte de den gang på Martin Logan Questz. Min erfaring var at 300i låt noe hardt i toppen da den ikke maktet impedanskurven til Questene. I dynamikk er den meget kompetent, samt leverer en stor velkjent Krell-sound. Lyder aldri kjedelig.
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Jeg snakker om kav300i, modellen som kom før kav400xi og som er helt lik utvendig bortsett fra volumkontroll knapp. Integrert Krell før denne har jeg ikke hørt.

stereo

stereo
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Naim DVD5 koster faktisk 35 000 (veil). Den er kjent for å gi usedvanlig god lyd til å være en dvd-spiller, bedre enn både topp-modellen til Denon (A-1XV), Meridian G-98 og Linn Unidisk 2.1. Pioneer 989 er også et meget godt kjøp til under 10 00 og etter å ha sammenliknet med den gamle 868, så er ikke jeg i tvil om at 989 er mye bedre på både lyd og bilde enn 868.

Jeg har hatt både 300i og 300iL. 300i opplevde også jeg som mange av innleggene foran, mens 300iL var mye bedre. Faktisk synes jeg at "drivet" og "attack"-viljen på 300iL, særlig i mellombassen, var bedre på 300iL enn 400`n. Jeg andrer nesten på at jeg solgte 300iL. Noen som har liknende erfaringer?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg har fortsatt til gode å høre en stålstrenger låte ubehagelig hardt og pågående i virkeligheten, dette er et typisk hifi-fenomen. Blåseinstrumenter kan bli litt mye av det gode, men på en naturlig avstand blir det aldri så ille det heller. Den rette forsterkeren kan nok gi plenty av dette fenomenet, selv om det nok veldig veldig ofte skyldes kilden.

Om den er så "flat" på lave volumer kommer vel an på hva som er koblet til også. Høyttaler type har jo noe å si her. Krell Kav400xi har virkelig god lyd helt ned til 8 på volumet. Denne går til 150!!. Kav400xi er hakket bedre gjennom hele frekvensområdet, størst forskjell er nok oppløsningen i toppen. Noe strammere bass(tightere).

Kav300i vil nok lyde meget bra på lave volumer også, hvis ikke vil jeg mistenke andre ledd i musikk anlegget.

ps! mine høyttalere har metall dome, og jeg har ingen problemer med hard lyd eller "skjærende" diskant.(kav400xi) Men stålstrenger ER stålstrenger og blås/messing instrumenter er det det  er. Ingen kosefilter som bremser disse instrumenters attakk!.

stereo
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Mange gode forslag her jepp.
Ser hifi center i Stavanger har lagersalg imorgen, skal ta meg en tur for å se om jeg kan få meg en Primare Dv26 litt billigere, evt en Arcam 137.

Jeg har et veldig godt dempet lytterom, med en stor stoff sofa, tykt knuteteppe på deler av gulvet.

I tillegg er panelet på veggen buet på en laftet måte(tømmermannspanel?).
Mine Triangler sies å være rimelig spisse i innspillingsperioden, merker ingenting til dette i kjelleren så jeg tror ikke jeg vil få problemer med dette.
Samtidig gir rommet veldig mye ekstra i 50 hz regionen, ca 8 db ifølge lydtrykksmåleren, klarer ikke å fjerne denne pukkelen helt.

Høytalerene står nå drøyt 60 cm fra bakvegg, de skal stå i tilknytning til et lerret så det er vanskelig å flytte de lenger. Porten på høytaleren er på fronten.

Skriver en kort lytte erfaring på denne tråden når Krellen er i hus
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Da har jeg fått den i hus, ble overasket over nivået i bassen.

Har ingen problemer med toppen, har ikke spilt grusomt høyt enda, men må si at det var som om høytalerne fikk en turbo og en ekstra oktav i bunn. Måtte sjekke at ikke subben spilte med.
Veldig fornøyd så langt.
Har samtidig byttet spiller til en Primare dvd26, slik at denne kan selvfølgelig stå for noe av forbedringen.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.558
Torget vurderinger
4
Ja, den har stålkontroll på bassen, og man føler hele tiden at man har masse ubrukte krefter i reserve.
Gratulerer!
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.367
Antall liker
3.525
Torget vurderinger
49
Jeg snakker om kav300i, modellen som kom før kav400xi og som er helt lik utvendig bortsett fra volumkontroll knapp. Integrert Krell før denne har jeg ikke hørt.

stereo

stereo
Oki ,da heter den 300iL .
Dette er en meget bra forsterker imo bedre enn 400Xi ,jeg har hatt begge .
400Xi er "snillere " i diskanten ,men 300iL er en mye mer "potent" forsterker,det svinger og trykker mer,og den virker kraftigere ??

Edit: He he leste ikke alle innleggene :)
Ser du har fått den i hus og hatt samme opplevelse jeg hadde med min (turbo og bass ) høy morrofaktor ,gratulerer :)
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Fresht anlegg du har der E.I.A. Er det Proac du har ståemde der? Synest jeg skimter en Lyseboks? Er du Siddis?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Oi. Til salgs allerede? Ble du ikke helt fornøyd?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.558
Torget vurderinger
4
Oi. Til salgs allerede? Ble du ikke helt fornøyd?
Hvis du sikter til Krell på børsen, så tror jeg det er en annen. Det er nemlig en kav 300IL, og det er en annen forsterker, som har har mer til felles med kav 400xi, eller hva den nå heter.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Nei, ikke den her på bruktbørsen, men på avtorget.
 

hansterje

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
krell + triangle er vel omtrent som å oppleve en bilkollisjon og en flystyrt på samme dag = katastrofalt spør du meg.

Trinagle er meget bra høyttalre men de er KNALLHADE i toppen

Krell er meget gode forsterkere men de kimer av transistorklang så langt ørevoksen rekker

hiver du på et sett med Nordost kabler så har du sannsynligvis Norges største forekomst av kniver og gafler i anlegget ditt

comprende ?

men skarptrommegjengivelsen er sikkert meget realistisk

NÅ ja - jeg er vel litt "hard" nå - det er jo til syvend og sist smak og behag
 

hansterje

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
ang dvd spiller

Hvis du i tillegg kjøper Primare så begynner jeg å le - da har du, gratulerer så meget, klart det kunststykket å sammensette det mest "overtransierende" og redselsfrembringende anlegget nord for ekvator.

Nei - jeg bare tøyser ejg - Primaer er ufattelig bra men den er nok litt for ærlig til dette oppsettet - primaer er dynamisk og levende - den legger ikke noe i mellom

arcam er litt mer høflig , derfor litt bedre for deg

pioneer låter plast så den ville jeg holdt meg unna - med mindre du da kan dyppe den i litt linolje for å få vekk plast klangen

jeg er fæl jeg vet det - men det var du som spurte og jeg prøver virkelig, ja du må tro meg, med all min kraft å hjelpe deg her - jeg er så ærlig jeg kan - jeg klarte ikke å pakke inn meningene mine denne gangen - sorry...

og igjen , smak og behag mister.

(PS! et anlegg sammensatt av Nordost kabler(jeg vet jo ikke om du har det , men det er bare de værste jeg kan tenke meg i denne komboen da de låter så lyst og ofte hardt) , krell forsterker, triangle høyttalere og primare signalkilde ville være en attraksjon så stor at jeg nesten måtte komme for å oppleve dette - bare for å ha hørt det også liksom...)

uff jeg er stygg..
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Denne lever ennå gitt.
Krellen fungerer faktisk godt i oppsettet mitt, selv med Triangle og Primare. Men rommet er godt dempet, dette hjelper en del.
Nei, grunnen til salget er ikke at jeg er misfornøyd, langt ifra. Dette var igrunn et impulskjøp da jeg gikk glipp av en Primare spa21. Denne er nå tilsalgs igjen, men har dessverre ikke råd til å beholde denne og samtidig rekke å sikre meg Primaren. Blir Primaren solgt før jeg selger denne trekker jeg den fra børsen.
Den er utrolig strøken, kun terminalen som er gått. Ser helt ny ut. Til og med nøkkelen som brukes til å åpne lokket fulgte med.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
hansterje: Interessant det du skriver om primare. Personlig fallt jeg på primare etter MYE prøving akkurat fordi den IKKE hadde (så mye) "transistor" sjingring som alt det andre jeg har vært igjennom. Slår meg gang på gang hvor utrolig mye matching har å si. Tviler ikke ett sekund på dine erfaringer, nettopp pga av egne erfaringer rundt produkter som har fungert egentlig stikk motsatt av det jeg hadde forventet. Ikke alltid enkelt dette hifi greiene nei :)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.367
Antall liker
3.525
Torget vurderinger
49
Fresht anlegg du har der E.I.A. Er det Proac du har ståemde der? Synest jeg skimter en Lyseboks? Er du Siddis?
Litt mer sentralt enn Siddis , Sandnes ;D
 

kefcam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
71
Antall liker
10
Torget vurderinger
3
Enig med thomand, av og til blir pluss og pluss minus, noen ganger funker noe som isolert sett ikke skulle funke i det hele tatt.
I mitt tilfelle må jeg si at det er helt på grensen, men det funker.
 
Topp Bunn