Den bekjente som hadde Hegel 200/300 byttet etter hvert til en Burmester 082. Da snakker vi om forsterker med punch i bassen. Det er vel en 100 watter i 8 ohm og den spilte fletta av det Hegel klarte og leverte bass/punch i en annen verden enn det Hegel var i nærheten av. Også i en helt annen klasse enn Krell som derimot spilte langt bedre enn Hegel.KAV 400 låt uinspirert på DynaBel Euforia og Martin Logan Ascend i, men ettersom jeg ga 35 lakser for den hos OHS så overbeviste jeg meg selv om at den var veldig bra, den gang. Selger hos OHS påsto jo også vitterlig den gang at det var noe av det ypperste en kunne kjøpe av integrerte forsterkere, spesielt mtp lyden den ga.Hadde en KAV 400xi for noen år tilbake og var meget fornøyd. Hadde en bekjent som samtidig hadde Hegel 200 og 300. Foretok en test med disse forsterkerne på mine den gang Audio Physic Scorpio 2 og Audio Physic Virgo 5. Krell spilte langt bedre enn Hegel på begge AP settene. Hegel var ikke i nærheten av samme spilleglede og var slitsomt å høre på over lengre tid. Klinisk og uten punch i bassen.
RFo
Det komiske er at under vår-starten hos OFS i 2019 snakket jeg med samme selger om Krell, og bla KAV 400, og da sa han at Krell ble dårligere og mer middelmådig i sin prisklasse fra og med KAV 400-serien, og at de derfor sluttet å føre det merket, men tidligere Kreller "var helt ålreite". :-D
Moralen er: Ingenting er mer relativt enn hifi, og ingenting er vel mer utsatt for store ord og uttrykk for å forklare små forskjeller. At en forsterker som yter 200 W mot 8 ohm og har dempingsfaktor på 1000, som denne Hegelen, skal mangle evne til punch i bassen har jeg litt vanskelig for å tro.
RFo[/QUOTE]
Da er jo saken grei
Hiearkiet blir følgende:
Hegel - ikke i nææærheten engang.
Krell - spiller laaaaangt bedre enn- og fletta av Hegel.
Burmester - I en heeeeelt annen klasse enn Krell.
Mark Levinson(?) - Får Burmester til å høres ut som en ghettoblaster fra 1982
XXX XXXX - Får Mark Levinson til å høres ut som en batteridrevet reiseradio på billigsalg i 1972.
(Hvor kommer alt dettte "myyyyyyyye bedre - myyyyyye dårligere - osv" og alle de store ordene for å skille merkene fra hverandre fra ?)