Kristendommen, den tiende landeplage

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.206
Antall liker
8.601
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Religion er skapt av mennesker, for mennesker.

Ja, og et av kristendommens største problem (bortsett fra at den er basert på tro, istedet for fakta) er at den ble skapt i jernalderen....
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Honkey-Chateau skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Det hadde vært interessant å sjekket alderen på de mange "innsiktsfulle", som slenger innlegg inn her med en selvtillit som ligger milevis unna kunnskapsnivået. I utgangspunktet ville jeg tro at den var rimelig lav. Alternativet er at nivået er så lavt uavhengig av alder, fordi avsenderne er uinteresserte i emnet,men kjenner et avsindig raseri så snart den "klamme prestehanda" (sitat: Hanna Kvanmo), viser seg.Dette kan være basert på tidligere opplevelser, gjerne fra barndommen, hvor noe som forbindes med det kristne har blitt utøvet med en viss autoritet fra voksne dvs. lærer/foreldre/besteforeldre/eller presten? Synes det er trist, da det virker som om muligheten for en saklig diskusjon forsvinner i støy og person/gruppekaraktristikker. Eks. De som kan tro på noe slikt er jo fullstendig "blåst". Dette stemmer bare ikke. Jeg kjenner MANGE kristne mennesker. De kommer fra alle samfunnslag og utdanningsnivåer. Jeg har truffet kristne som har evnet å se sitt liv i en større sammenheng, og levd det som de har "prata". Det er ingenting mindreverdig hos disse menneskene jfrt med hvem som helst. Heller tvertimot. 8)
Ikkje så eplakjekk her, no, godaste Bjerkaas! ;) Her foreliggjar nyare kunnen frå den enorme verda utanfor! (Saksa frå ein annan tråd, rett nok)
Researchers find brain differences between believers and non-believers (...) "We found that religious people or even people who simply believe in the existence of God show significantly less brain activity in relation to their own errors. They're much less anxious and feel less stressed when they have made an error." (...) "Obviously, anxiety can be negative because if you have too much, you're paralyzed with fear," he says. "However, it also serves a very useful function in that it alerts us when we're making mistakes. If you don't experience anxiety when you make an error, what impetus do you have to change or improve your behaviour so you don't make the same mistakes again and again?"

Honkey-Tonk
Jeg ble litt overrasket her Honkis ;)

Det var uvanlig fra din side å poste som svar direkte til noen. Men du kjenner nok Hr. Bjerkås bedre enn meg, og han tåler vel å bli kalt "mentalt redusert"...
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.020
Antall liker
4.463
Honkey-Chateau skrev:
Researchers find brain differences between believers and non-believers (...) "We found that religious people or even people who simply believe in the existence of God show significantly less brain activity in relation to their own errors. They're much less anxious and feel less stressed when they have made an error." (...) "Obviously, anxiety can be negative because if you have too much, you're paralyzed with fear," he says. "However, it also serves a very useful function in that it alerts us when we're making mistakes. If you don't experience anxiety when you make an error, what impetus do you have to change or improve your behaviour so you don't make the same mistakes again and again?"
Dette er faktisk en av de bedre forsvarstalene for religion jeg har sett! Angst, usikkerhet, redsel for å gjøre feil osv. er antiproduktive mentale tilstander.

Når det er sagt: Man kan ikke forstå religion fullt ut uten å se det i et politisk perspektiv. Det er ikke lenge siden vi hadde en statsminister som hadde en biskop til bror. Personlig så er jeg ikke sikker på hvem som har gjort det skarpest rent politisk.....
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Tenk om menneskene kunne lære seg selv å kjenne, heller enn å la seg styre av kollektivets dynamikk, lover, moral og religion

En viktig del av livet burde være å gi andre kunnskap om åndelig hygiene, slik at vulgariteter ikke blomstrer og spres

Gi blaffen i andres nedlatende blikk og fordømmende meninger
Søk kunnskap og fri deg fra viktigheten i en perfekt fremtoning

Da forsvinner behovet for religion, behovet for skjønnhets-operasjoner og silikoninnlegg, behovet for enighet uten forståelse
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.020
Antall liker
4.463
Jeg har ikke mange forbilder i mitt liv.

Men de som virkelig inspirerer meg er de som ikke viker tilbake for å bli stigmatisert. Folk som står tungt i mediebildet og blir tilgitt for det de gjør - fordi de er jo tross alt de de er. Eller for å si det på en annen måte: De som skryter av sånne ting som jeg ville skammet meg over, men som jeg egentlig ikke vil skamme meg over. Og som kommer utav det som frie mennesker. Sånne folk synes jeg er frigjørende!!!! Men det er vel ingen av disse som bærer prestekrage....
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Religion, den tiende landeplage

For selvstendig tenkende mennesker er det vel bare 2 ting som er verre enn kristendom: Islam og sosialisme, naturligvis.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
6.008
Antall liker
782
Du liker best de enkle ensetningsanalysene du, BB. Ser ikke ut til at du kommer lenger.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
lomt skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Det hadde vært interessant å sjekket alderen på de mange "innsiktsfulle", som slenger innlegg inn her med en selvtillit som ligger milevis unna kunnskapsnivået. I utgangspunktet ville jeg tro at den var rimelig lav. Alternativet er at nivået er så lavt uavhengig av alder, fordi avsenderne er uinteresserte i emnet,men kjenner et avsindig raseri så snart den "klamme prestehanda" (sitat: Hanna Kvanmo), viser seg.Dette kan være basert på tidligere opplevelser, gjerne fra barndommen, hvor noe som forbindes med det kristne har blitt utøvet med en viss autoritet fra voksne dvs. lærer/foreldre/besteforeldre/eller presten? Synes det er trist, da det virker som om muligheten for en saklig diskusjon forsvinner i støy og person/gruppekaraktristikker. Eks. De som kan tro på noe slikt er jo fullstendig "blåst". Dette stemmer bare ikke. Jeg kjenner MANGE kristne mennesker. De kommer fra alle samfunnslag og utdanningsnivåer. Jeg har truffet kristne som har evnet å se sitt liv i en større sammenheng, og levd det som de har "prata". Det er ingenting mindreverdig hos disse menneskene jfrt med hvem som helst. Heller tvertimot. 8)
Ikkje så eplakjekk her, no, godaste Bjerkaas! ;) Her foreliggjar nyare kunnen frå den enorme verda utanfor! (Saksa frå ein annan tråd, rett nok)
Researchers find brain differences between believers and non-believers (...) "We found that religious people or even people who simply believe in the existence of God show significantly less brain activity in relation to their own errors. They're much less anxious and feel less stressed when they have made an error." (...) "Obviously, anxiety can be negative because if you have too much, you're paralyzed with fear," he says. "However, it also serves a very useful function in that it alerts us when we're making mistakes. If you don't experience anxiety when you make an error, what impetus do you have to change or improve your behaviour so you don't make the same mistakes again and again?"

Honkey-Tonk
Jeg ble litt overrasket her Honkis ;)

Det var uvanlig fra din side å poste som svar direkte til noen. Men du kjenner nok Hr. Bjerkås bedre enn meg, og han tåler vel å bli kalt "mentalt redusert"...
Han vet at jeg ikke er så stiv i fremmedspråk, og regnet vel med at jeg ikke skjønte hva som sto der. Jmfr. hva moderne forskning sier? ? :eek:
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Heaven is the new hell!

Gjest skrev:
Du liker best de enkle ensetningsanalysene du, BB. Ser ikke ut til at du kommer lenger.
Du har helt rett. Jeg liker ikke ord-diarré.
Forøvrig: Heaven is the new hell.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Heaven is the new hell!

BBking skrev:
Du har helt rett. Jeg liker ikke ord-diarré.
Forøvrig: Heaven is the new hell.
Har du plukket opp dette fra et Black-metal tekstark?

De eneste sanne satanister er jo kristne.
Man kan ikke tro på Satan uten å tro på Gud, og man kan ikke tro på Gud uten å tro på Satan

Tror man ikke på Gud, så eksisterer ikke Satan
Plain and simple :D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kristendom og satansime er variasjoner over samme tema. Det baserer seg på de samme fantasiene og deler den samme forestillingsverden og har et gjensidig avhengighetsforhold. Ingen god superhelt uten en ond superskurk.

Akkurat like tåpelig begge deler.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Heaven is the new hell!

BBking skrev:
Fra David Shrigley
Den skal du ha takk for :)

Googlet meg fram til "list of photographs", og det var fullt av gullkorn
Så nå er jeg opptatt en stund :D
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Mer fra kirkens menn i Brasil:

http://www.dagbladet.no/2009/03/11/nyheter/utenriks/brasil/abort/5236510/

Hvordan kan noen ha respekt for en organisasjon som denne?

På tide at det blir sett på som en hederbetegnelse å bli lyst i bann og at oppegående folk melder seg ut av denne bedritne foreningen.
Må for en gangs skyld støtte Gjestemedlem 8) Ingen har noe med å bannlyse andre mennesker. Hvem tror de at de er? Å være uenig er en ting, å "bannlyse" noe annet(hva nå det innbærer? Tolker det som at den som bannlyser, mene å separere et annet menneske fra Gud evt. kirken?).
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Geir_Bjerkaas skrev:
Må for en gangs skyld støtte Gjestemedlem 8) Ingen har noe med å bannlyse andre mennesker. Hvem tror de at de er? Å være uenig er en ting, å "bannlyse" noe annet(hva nå det innbærer? Tolker det som at den som bannlyser, mene å separere et annet menneske fra Gud evt. kirken?).
Det må være en menneskerett å lyse i bann. Ikke noe galt i det. Jeg bannlyser de rødgrønne hver morgen når jeg sitter på dass. (Naturligvis!)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Geir_Bjerkaas skrev:
Må for en gangs skyld støtte Gjestemedlem 8) Ingen har noe med å bannlyse andre mennesker. Hvem tror de at de er? Å være uenig er en ting, å "bannlyse" noe annet(hva nå det innbærer? Tolker det som at den som bannlyser, mene å separere et annet menneske fra Gud evt. kirken?).
Den biten er jo grei nok den. Å være utvist fra kirken burde jo ikke være noe problem for et tenkende menneske uansett. Men den offentlige uthenging og sosiale gapestokken dette er forteller hvor nødvendig det er å frata prester og biskopper makt og innflytelse i samfunnet og hvor viktig det er å arbeide mot et samfunn der en slik handlig fra en yppersteprest knapt vil bli sett på med et skuldertrekk av noen. Litt som å bli utvisst fra filatelistforeningens ungdomsklubb i Alta. At denne saken likevel blir avisopplag verden rundt forteller at vi har en lang vei å gå for å bli kvitt uvesenet.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Må for en gangs skyld støtte Gjestemedlem 8) Ingen har noe med å bannlyse andre mennesker. Hvem tror de at de er? Å være uenig er en ting, å "bannlyse" noe annet(hva nå det innbærer? Tolker det som at den som bannlyser, mene å separere et annet menneske fra Gud evt. kirken?).
[/quote
Å være utvist fra kirken burde jo ikke være noe problem for et tenkende menneske uansett. Men den offentlige uthenging og sosiale gapestokken dette er forteller hvor nødvendig det er å frata prester og biskopper makt og innflytelse i samfunnet og hvor viktig det er å arbeide mot et samfunn der en slik handlig fra en yppersteprest knapt vil bli sett på med et skuldertrekk av noen. Litt som å bli utvisst fra filatelistforeningens ungdomsklubb i Alta. At denne saken likevel blir avisopplag verden rundt forteller at vi har en lang vei å gå for å bli kvitt uvesenet.


Nok en gang, helt enig. Hvis jeg starter en klubb, må det være min rett å bestemme hvem som skal være med, men so what. Ingen grunn til å henge ut folk fordi jeg ikke vil ha dem med i klubben min?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.163
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Øverland ser framleis ut til å vere god kveikje på ein frisk debatt. Pensum i gymnastida mi, og stort sett eit reaksjonsmønster som forundrar lite, når ein har vore inne på offtopic ei tid.

Kvifor ikkje danne ein ny religion, som ikkje baserer seg på verdiar og kunnskapar frå Oddgeir sin jernalder, men på vår tids opplyste, livstrøytte postmodernisme?

Det burde vere mange frivillege til profetkallet her på sentralen. Så slepp vi spørje FrP....
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Audiophile-Arve skrev:
Øverland ser framleis ut til å vere god kveikje på ein frisk debatt. Pensum i gymnastida mi, og stort sett eit reaksjonsmønster som forundrar lite, når ein har vore inne på offtopic ei tid.

Kvifor ikkje danne ein ny religion, som ikkje baserer seg på verdiar og kunnskapar frå Oddgeir sin jernalder, men på vår tids opplyste, livstrøytte postmodernisme?

Det burde vere mange frivillege til profetkallet her på sentralen. Så slepp vi spørje FrP....
10 poeng :D

eller kanskje hakket over ;)
Som gitaristen i Spinal Tap sa: This one goes to eleven
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.163
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
lomt skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Øverland ser framleis ut til å vere god kveikje på ein frisk debatt. Pensum i gymnastida mi, og stort sett eit reaksjonsmønster som forundrar lite, når ein har vore inne på offtopic ei tid.

Kvifor ikkje danne ein ny religion, som ikkje baserer seg på verdiar og kunnskapar frå Oddgeir sin jernalder, men på vår tids opplyste, livstrøytte postmodernisme?

Det burde vere mange frivillege til profetkallet her på sentralen. Så slepp vi spørje FrP....
10 poeng :D

eller kanskje hakket over ;)
Som gitaristen i Spinal Tap sa: This one goes to eleven
Eleven? Kva for ein elev?
 
S

slowmotion

Gjest
Selv tilber jeg gjerne sola vår.
Kan det kalles religion?

;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:
Selv tilber jeg gjerne sola vår.
Kan det kalles religion?

;)
Ja men det krever sitt hvis det skal virke. Solen beveger seg jo neppe uten tilstrekkelig hjelp.

 

Vedlegg

O

Omar

Gjest
Religiøs kristendom er det noe av det verste som fins fordi det er det stikk motsatte av det som bibelen snakker om.
Å være kristen er å leve i frihet...uten å dømme andre. Kristne kan seg imellom diskutere hvordan man lever livet hvis man vil. Men det er ikke opp til ikke-kristne å kritisere kristendommen uten å vise stor kunnskap om akademiske analyser og liten kunnskap om hva bibelen taler om. Det viser seg gang på gang.
Alle forståsegpåere tror kristendomen handler om leveregler. Men det er bare halve sannheten. Pietismens sannhet ble hevet høyt og forsøkt tvunget inn i folk. Dette ble gjort i god tro uten å tenke over WHAT WOULD JESUS DO?
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Audiophile-Arve skrev:
lomt skrev:
This one goes to eleven
Eleven? Kva for ein elev?
Sannelig må du sporenstraks leie deg Spinal Tap på DVD, og ta den gjerne med slik at elevene også får nyte :D

Det er etter deres eget utsagn en rockumentar (rock dokumentar) og dermed en fryd for øret samtidig
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.163
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Håvarhede skrev:
Religiøs kristendom er det noe av det verste som fins fordi det er det stikk motsatte av det som bibelen snakker om.
Å være kristen er å leve i frihet...uten å dømme andre. Kristne kan seg imellom diskutere hvordan man lever livet hvis man vil. Men det er ikke opp til ikke-kristne å kritisere kristendommen uten å vise stor kunnskap om akademiske analyser og liten kunnskap om hva bibelen taler om. Det viser seg gang på gang.
Alle forståsegpåere tror kristendomen handler om leveregler. Men det er bare halve sannheten. Pietismens sannhet ble hevet høyt og forsøkt tvunget inn i folk. Dette ble gjort i god tro uten å tenke over WHAT WOULD JESUS DO?
Vel, det same kan vel muslimar hevde om sin religionsteig.....
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.168
Antall liker
12.399
Sted
Hus
Er vel en del korgutter som ville slippe å synge sopran retsen av livet hvis disse nissene ble borte :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.324
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Kristen tortur, overgrep og mishandling av barn satt i system:

"2500 barn misbrukt ved katolske barnehjem og skoler i Irland."

http://www.dagbladet.no/2009/05/20/nyheter/irland/overgrep/katolikker/6323944/
Grusomt.

Det er 2 store onder i verden; religion og maktbegjær. Det er heldigvis 2 store goder også; kjærlighet og samvittighet. Jeg personlig tar avstand fra de 2 første og forholder meg til de 2 siste. Jeg tror de 2 siste vil vinne når folk oppdager at verden i dag prøver å oppnå de 2 siste vha de 2 første.

Men det tar tid, desverre...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.163
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Gjestemedlem skrev:
cybervision_ skrev:
Gud er allmektig, men vi har fått fri vilje, vilje til å gjøre godt eller vondt og det er nok mat og omsorg i verden til å mette alle så det er vi som ikke gjør det vi kan, ikke Han. Det har vært mye galt gjort av mennesker med Bibelen i handa, men de burde kanskje lest litt i den før de gjorde det de gjorde.
Øverland summert vel dette ganske greit slik:

"En vakker dag for omkring 6000 år siden skapte han himmelen og jorden. Han kunde godt ha gjort det før; men det vilde han ikke. Men for 6000 år siden vilde han det. Han skaper altså menneskene. Han sender djevelen på dem for å få dem til å «synde». Han er allvidende, så han vet på forhånd, at de vil falle for fristelsen; men han blir sint allikevel, og fra nu av straffer han alle mennesker med evig helvede. Slik går det nu i ca. 4000 år; men da Gud også er god, faller det ham plutselig inn å frelse oss.
Den gode Gud kunde ikke på noen måte tilgi oss, den allmektige Gud kunde heller ikke frelse oss på noen annen måte enn ved å sende «Den hellige ånd» ned til en jomfru og «bebude» henne, hvorefter hun føder Guds sønn, som blir henrettet, ikke fordi han har gjort noe galt, men for våre synders skyld. Man kan kalle det å rette baker for smed.

Underlig er det også, at i det øieblikk menneskene i tillegg til sine øvrige synder begår ennu en synd, grovere enn alle de andre, nemlig den synd å drepe Guds egen sønn, da kan de få tilgivelse, da er ikke Gud sint lenger."
Du har aldri vurdert å faktisk se hva som står i Bibelen istedet for å gjengi populær tenkning rundt kristendom?
Bibelen er gøyal nok om vi tek han bokstaveleg, og får med oss dette med 6000 år sidan skapinga som Øverland fortel om, men det vert endå meir moro når vi TOLKAR denne boka. Eg er spesielt begeistra for Paulus. Som fortel oss kva Jesus eigentleg meinte, sjølv om han ikkje møtte nasarearen. Endå viktigare er det å få med seg det gamle testamentet. Her kan ein få dei samfunnsmessige overlevingsstrategiane til eit lite folk som flytta på landet, vekk frå Ur, under leiing av patriaken Abram. Dei eignar seg kanskje ikkje særleg godt for oss i dag?
Elles er det også interessant å reflektere over kvifor vi ikkje har evangelia til Maria, Thomas, Judas og andre aprokryfiske skrifter. Det var nok medvite arbeid (såkalla inspirert) for å designe ein levedyktig religion. Ein må vel seie at det har vore ein suksess, der berre Muhammad har hatt nokolunde tilsvarande oppslutning.

Elles; korleis kan kristne vite at det er Jesus-versjonen som er den korrekte, og at Muhammad tok feil? Dei berre veit det. Samstundes er det motsett for dei som er fødde i Afghanistan. Det kan ikkje tenkjast at religion er ei kulturell påverknad? Eller er det berre Store Satan som lurar dei andre, slik at dei tek feil, går til Helvete, og er til plage for dei som veit Det Einaste Rette....?
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Til å nylig ha fått avkommet ditt til å gå igjennom en konfirmasjon, avdekker du jo en sunn(?) skepsis her. :) Angående Paulus så fortolker ikke han Bibelen, men han har faktisk skrevet deler av den. Paulus var annerkjent av bla. Peter, som jo var en fremtredende apostel. Det står jo også beskrevet i Bibelen om Paulus omvendelse, fra å være en aktiv forfølger av kristne, til å bli en sentral apostel. Han hadde jo et meget konkret møte med Jesus, noe som gjorde ham blind i flere dager!
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Geir_Bjerkaas skrev:
Han hadde jo et meget konkret møte med Jesus, noe som gjorde ham blind i flere dager!
Møte med Jesus? Jesus var da visserlig dau på den tida.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.163
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Geir_Bjerkaas skrev:
Til å nylig ha fått avkommet ditt til å gå igjennom en konfirmasjon, avdekker du jo en sunn(?) skepsis her. :) Angående Paulus så fortolker ikke han Bibelen, men han har faktisk skrevet deler av den. Paulus var annerkjent av bla. Peter, som jo var en fremtredende apostel. Det står jo også beskrevet i Bibelen om Paulus omvendelse, fra å være en aktiv forfølger av kristne, til å bli en sentral apostel. Han hadde jo et meget konkret møte med Jesus, noe som gjorde ham blind i flere dager!
Konfirmasjonar er så mykje meir enn stadfesting av dåpsløftet, noko som også er så mykje meir enn medlemsskap i Kyrkja, den norske. Skepsis er heilt påkrevd i dag, sidan vi lever etter postmodernismen, like før ei ny vekkingstid, er eg redd.
Paulus møtte visstnok aldri Jesus, men vart straffa av gud fordi han dreiv aktiv forfylging av kristne. Etterpå visste han akkurat kva Jesus ville ha meint, og dessutan kva som var guds vilje. Veldig greitt, eigentleg.

Skal ein finne essensen i kva Jesus stod for, bør ein studere bergpreika. Ikkje dille med GT og det som er skrive etter apostelgjerningane.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Audiophile-Arve skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Til å nylig ha fått avkommet ditt til å gå igjennom en konfirmasjon, avdekker du jo en sunn(?) skepsis her. :) Angående Paulus så fortolker ikke han Bibelen, men han har faktisk skrevet deler av den. Paulus var annerkjent av bla. Peter, som jo var en fremtredende apostel. Det står jo også beskrevet i Bibelen om Paulus omvendelse, fra å være en aktiv forfølger av kristne, til å bli en sentral apostel. Han hadde jo et meget konkret møte med Jesus, noe som gjorde ham blind i flere dager!
Konfirmasjonar er så mykje meir enn stadfesting av dåpsløftet, noko som også er så mykje meir enn medlemsskap i Kyrkja, den norske. Skepsis er heilt påkrevd i dag, sidan vi lever etter postmodernismen, like før ei ny vekkingstid, er eg redd.
Paulus møtte visstnok aldri Jesus, men vart straffa av gud fordi han dreiv aktiv forfylging av kristne. Etterpå visste han akkurat kva Jesus ville ha meint, og dessutan kva som var guds vilje. Veldig greitt, eigentleg.

Skal ein finne essensen i kva Jesus stod for, bør ein studere bergpreika. Ikkje dille med GT og det som er skrive etter apostelgjerningane.
Rolig nå, AA, sikker på at ikke Paulus The Great faktisk visste forbannet godt hva han snakket om??
http://www.nrk.no/kanal/nrk_p2/5817547.html

Honkey
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
Audiophile-Arve skrev:
.... sidan vi lever etter postmodernismen, like før ei ny vekkingstid, er eg redd.

Du mener mer religion? Forsøker du å skremme oss?
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Kristendommen har vær ille. I den "kristne" delen av verden har heldigvis motkreftene virket i 200 år nå, noe Øverland var et godt eksempel på. Dette har tatt den verste brodden av kristendommen. Kristendommens antidemokratiske tanker har blitt mer usynlige og generelt uakseptable for folk flest. Som ateist har jeg ingen problemer me å se at islam i dag uheldigvis er en mye større trussel. Enda mer autoritær, liten intern motstand. Aggressive og antidemokratiske ledere. Her kommer virkelig et helvete!
 

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
16.132
Antall liker
19.619
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
2
Selv er jeg kristen, og går i kirken osv.

Men, kristendommen kan være usunn, hvis den brukes til å fordømme andre, eller kreve sin rett. Jeg synes en skal legge vekt på det som er godt, hjelpe de som er rundt seg enten det gjelder familie, venner eller nabo. Og hjelpe de som sliter i livet. På den måten er kristendommen god.

Hva står vi igjen med da, jo - den troen jeg har er at Gud vil at jeg skal være der for de menneskene rundt meg som vil bruke meg. Jeg tror på Jesus, oppstandelsen og livet etter døden. Jeg tror at alle som tror på Gud kommer til himmelen, de som ikke tror vet jeg ikke noe om, men et "helvete" - det tror jeg ikke på.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Tubesnake skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Han hadde jo et meget konkret møte med Jesus, noe som gjorde ham blind i flere dager!
Møte med Jesus? Jesus var da visserlig dau på den tida.
Ikke ifølge Bibelen. Han hadde vært død, men vant over døden, sto opp fra de døde! Det er hele grunnen til at det finnes kristne idag. ;D
 
Topp Bunn