Kuleste platespiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.469
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    impulse skrev:
    Men da er den ikke så rimelig lenger....
    hehe impulse men en brukt MS arm eller noe så blir det ikke så dyrt ;)

regner ikke denne for å være noe dårligere en vilken som helst Rega med en bedre arm?

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    MS-arm?
    Hvis den er på linje med en Rega, er det jo uansett rimeligere å gå rett på en Rega, ettersom Rega-armene er flere klasser bedre. Jeg synes spilleren er fin å se på, men jeg kan bare ikke begripe poenget med å kjøpe en rimelig spiller, hive armen, kjøpe en ny, og så, endelig ha en god spiller. Det blir uansett mye bedre å bruke hele summen på en dyrere, mer gjennomført spiller, IMHO.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Husker at El Spectra i Torggaten i Oslo på tidlig 80-tall hadde en Thorens platespiller (reference?) i 2 etg med 3 armer. Den synes jeg var vanvittig kul. Mener prisen dengang var 125 ooo,- :eek: og det var MYE penger den gang. Mener det var denne:

Vedlegg

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.884
    Torget vurderinger
    9
    impulse skrev:
    MS-arm?
    Hvis den er på linje med en Rega, er det jo uansett rimeligere å gå rett på en Rega, ettersom Rega-armene er flere klasser bedre.
    Det tror jeg faktisk ingenting på. Har du belegg for å mene dette?

mvh

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    992
    Fy f---. den Thorens spilleren var minst EN øse for mye for meg ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    bia skrev:
    impulse skrev:
    MS-arm?
    Hvis den er på linje med en Rega, er det jo uansett rimeligere å gå rett på en Rega, ettersom Rega-armene er flere klasser bedre.

mvh
    Ja, definitivt.Går jeg ut med en påstand, har jeg belegg for den. I dette tilfelle belegg i form av personlig erfaring med å sette opp flere Project - og Regaspillere. Projectarmene er greie, men ikke i klasse med Rega. Regaarmene er lettere å matche med forskjellige elementer, lagerkvaliteten er hakket bedre, og de spiller rett og slett bedre. Dessuten er internkablingen i Project-armene litt i overkant skjør for min smak. Rega-armene er det nærmeste man kommer en industristandard, og tallrike produsenter bruker dem på spillerne sine. Mulig jeg erter på meg Project-eiere nå, men dette er resultatet av mine erfaringer, i alle fall. Så kan du jo tro på det eller ikke.

Jeg sier altså ikke at Project-armene er dårlige, men jeg sier at Regas er bedre.

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.884
    Torget vurderinger
    9
    Ehh,

at du har rett i at project armene ikke er det grommeste på markedet, men jeg forstod det slik at han tenkte på en MS (Micro Seiki) arm. Det var iallefall det jeg gikk ut ifra.

:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ok, DA er historien brått en helt annen. La oss ha det helt klart, en Micro-Seiki-arm er definitivt i klasse med de råeste Rega-armene, og vel så det. Vio snakker faktisk om noen av mine favorittarmer fra den gode tida. Ser forresten at du hart en 505! ;D

Vel, var det en Micro-arm han mente, var forslaget hans enda mer uti skauen, egentlig. Å sette en klassisk Micro-arm på en rimelig Project, er overkill så det virkelig holder. Dessuten blir det dyrt, for en Micro-arm i god stand koster ikke småpenger.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.469
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    impulse skrev:
    Ok, DA er historien brått en helt annen. La oss ha det helt klart, en Micro-Seiki-arm er definitivt i klasse med de råeste Rega-armene, og vel så det. Vio snakker faktisk om noen av mine favorittarmer fra den gode tida. Ser forresten at du hart en 505! ;D

Vel, var det en Micro-arm han mente, var forslaget hans enda mer uti skauen, egentlig. Å sette en klassisk Micro-arm på en rimelig Project, er overkill så det virkelig holder. Dessuten blir det dyrt, for en Micro-arm i god stand koster ikke småpenger.
    Ny arm og motor oppheng,kanskje nytt lager,blir ikke billig men liker spilleren veldig godt og får en spiller som ingen har ;)

Jeg tror nemlig at denne spilleren,motor,tallerken og plinth ikke er noe dårligere en hvilken som helst Rega.

Hadde og kanskje jeg gjør det tenkt å sette på en MG-1 arm på spilleren.

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Joda, er poenget å få en helt unik spiller, så får du i alle fall det. Men å betale for en hel spiller, ribbe den helt og bygge den opp med nye og dyrere deler blir ikke akkurat optimal lyd pr. investerte krone, IMHO. Bruk heller pengene på et drivverk som er solid i utgangspunktet,dimensjonert for slike kvalitetsprodukter, og som ikke blir en begrensning.
    Avid Diva II, for eksempel. Så slipper du å betale for en arm og et lager du likevel ikke bruker.

Det ville være overkill å sette en MG-1 på en hvilken som helst Rega også. i alle fall opp til en P7.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.469
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    impulse skrev:
    Joda, er poenget å få en helt unik spiller, så får du i alle fall det. Men å betale for en hel spiller, ribbe den helt og bygge den opp med nye og dyrere deler blir ikke akkurat optimal lyd pr. investerte krone, IMHO. Bruk heller pengene på et drivverk som er solid i utgangspunktet,dimensjonert for slike kvalitetsprodukter, og som ikke blir en begrensning.
    Jeg har bygget en del spillere fra før med veldig godt resultat og gjør dette litt for moro ;)

blir det ikke vellykket prøver vi igjen :)

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.758
    Torget vurderinger
    23
    Here's 1 cool mofo:

VPI HRX Limited Edition, all-aluminium, rim drive...

Hele spilleren er ETT stykke aluminium, i motsetning til standard HRX som også har akryl i chassis. 1 av 3.

Vedlegg

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    992
    vredensgnag skrev:
    kwil skrev:
    Fy f---. den Thorens spilleren var minst EN øse for mye for meg ;)
    Holder ikke med en. Må ha fem, skal det være noe poeng.

Ikke BARE spillerne som er problemet her, sliter med kameraet også :p
    mvh

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    992
    impulse skrev:
    Kan se ut som en Ikeda, men jeg er ikke sikker.
    Er det noe i det som hevdes at Ikeda er "solgt" til EAT,og produseres i østeuropa en eller annen plass? (Men at det fortsatt finnes å få tak i Japan produksjon)

Er det ikke en kobling mellom Project og EAT også?

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg synes det høres rart ut at en kar som Ikeda skulle selge seg til EAT, men man vet jo aldri. Verdensøkonomien er jo helt scizofren om dagen.

Har hørt at det skal være en kobling der, ja.

Har forøvrig hørt at de virkelig store Projectmodellene er "usedvanlig inspirert" av klassiske, store Micro-Seiki-modeller, rett og slett fordi Project-sjefen mener det er noe av det beste og lekreste som noen gang er produsert. Jeg er ikke uenig.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    bia skrev:
    impulse skrev:
    MS-arm?

mvh
    Ja, definitivt.Går jeg ut med en påstand, har jeg belegg for den. I dette tilfelle belegg i form av personlig erfaring med å sette opp flere Project - og Regaspillere. Projectarmene er greie, men ikke i klasse med Rega. Regaarmene er lettere å matche med forskjellige elementer, lagerkvaliteten er hakket bedre, og de spiller rett og slett bedre. Dessuten er internkablingen i Project-armene litt i overkant skjør for min smak. Rega-armene er det nærmeste man kommer en industristandard, og tallrike produsenter bruker dem på spillerne sine. Mulig jeg erter på meg Project-eiere nå, men dette er resultatet av mine erfaringer, i alle fall. Så kan du jo tro på det eller ikke.

Jeg sier altså ikke at Project-armene er dårlige, men jeg sier at Regas er bedre.
    Allikevel blir LP12 levert med Pro-Ject arm ;)

Hvor viktig er egentlig arm kontra drivverk? Jeg har hørt platespillere med Thorens TP16 arm (ikke akkurat velrennomert) spille bedre enn platespillere med RB250/300 arm?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    TP-16-armen er bedre enn de fleste skal ha det til, for å si det sånn. Både arm og drivverk er selvfølgelig viktig, og ikke minst er kombinasjonen vesentlig. Noen armer funker optimalt på endel verk, som kombinasjonen Luxman eller Micro Seiki og Fidelity Research, eller Avid/SME. Et verk som er optimalisert til en spesiell arm, sikrer selvfølgelig kjøper en lydmessig bonus i de fleste tilfellene.
    Jeg vet at Linn bruker Project-armer på innstegsmodellene, og de er kanskje selekterte eksemplarer. Det er viden kjent at armene ikke er Projectspillernes beste side, men de kan jo funke spesielt godt på Linn. Gudene vet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du er nok inne på noe der, TT. Sorry, mye av dette OT-kjøret tar jeg ansvar for.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Jeg har brukt Dynavector XX-2, WB PLY, Koetsu Urushi og Benz LP på den, og den takler alt du hiver i retning av den med aller største selvfølgelighet. Dessuten spiller den utrolig rent og avslappet, med virkelig driv.. En fantastisk arm på en fantastisk spiller. Forskjellen på Circle og Full Circle er rett og slett at den fulle sirkelen leveres komplett med en WB PLY pickup, som er en Benz Glider med karbonfiberramme. Det gjør den til en klart bedre pickup.
    oK , sånn å forstå-.....

Man kan o ønske seg , med en spiller til , heller det litt til at det blir noe ulikt av det jeg har fra før-

WB , Nottingham etc.... vi får sjå hva som dukker opp etterhvert.

Takker for oppklaringen rundt circle begrepet Impulse.

Mvh Espen

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ikke så kul, men dyreste hittil?

$650 000. :eek: :eek: :eek:

AV DESIGN HAUS Dereneville VPM

Ultimate turntable, electronic microscope built in, tightest tolerances ever.

Translated from German
    Heavy, solid Corian chassis (60 kg), standing on air suspension feet.

Toe angle measurement by laser, Tangential linear unit with a stepper motor.

Belt drive with two frequency-controlled motors Tern EBM-Pabst.

Speed ??measurement using a pulse ring with 24,000 pulses per revolution.

Plate mass: 20.5 kg ball bearings, worn by Neodyn magnetic disks.

effective shielding due to large mu-metal layers in the dish.

Scanner-camera to the empty groove recognition, track selection via touch screen.

Gimballed special tone-arm, length and height.

Integrated digital scale at the parking position of the pick.

Balanced XLR audio output. Video output S-Video / BNC

2 built-in microprocessor controls, touch screen remote control.

Ethernet connection for easy software updates and remote diagnostics.
    All parameters, such as system operating hour coverage, speeds and much more,are always available on the touchscreen.

Integrated high-resolution Miniature camera to observe the sampling system during playback.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    Allikevel blir LP12 levert med Pro-Ject arm ;)
    Det er bare for å klare å levere en komplett spiller til ca. 25 000,-. Den forrige entry-level LP12'en kostet over 40 000,- og de fleste som ser seg om etter en entry-level synes nok det er for mye.
    En Rega arm kunne nok vært et bedre alternativ, men da må det sages i plinthet for å få plass og det ville nok ikke Ivor.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Prisen er iallfall identisk.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dyr, men jæ støgg var den spilleren TT.. 8)

Ta nå denne arm diskusjonen i en annen tråd Linn folk... ;).. For oss andre som ikke er gira på Linn så er det støy i denne tråden..

RDNZL

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    2.243
    Torget vurderinger
    13
    Synes min BIC model 1000 har kulhetsfaktor.
    Er svak for treverk og 70-talls design.
    Denne er helautomatisk, beltedreven med programerbar skifterautomatikk .. samtidig har den rumble og wow and flutter på linje med de bedre manuelle direkte drevne spillere fra samme tid.

EDIT: Glemte å si at den har 2 motorer er CD-4 kompatibel og...foresten har den også trådløs fjernstyring ;-)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn