Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Før du starter innredninggen av lytterom, har du muligheten til å låne ett par dacer for å sjekke om dac alene kan forbedre lydkvaliteten selv med nakne vegger? Hegel HD30. Marantz. HD30 på klassisk piano. Tror den demper uønsket gjenklang i tonene, men kanskje ikke fjerner den uønskede gjenklangen helt, kanskje 60% ca. basert på gjetting.
    En dac har ingen effekt på utklinging av toner, helt uavhengig av om det er hørbar forskjell på dacer eller om den er god eller dårlig, fordi de feil en veldig dårlig dac tilfører er av en helt annen type.

Dette er bestemt av decay, hvor lenge tonen lever før den forsvinner.
    Og decay er bestemt av refleksjoner og ekko inne i rommet, som igjen er bestemt av romakustikken og høyttalerenes spredning.
    Enkelte feil i høyttalere - resonanser - kan også ha effekt.

Hvis du leser lenger tilbake i tråden, så har jeg beskrevet hva slags feil som kan oppstå i forskjellige apparater og deler av avspillingskjeden.
    Det er nyttig å vite, fordi en da kan fokusere innsatsen på det som faktisk kan utgjøre en forskjell i forhold til det en ønsker å forbedre.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Akustisk absorbent byggebeskrivelse

Mens vi venter på at det nye rommet Rom2 skal bli mere ferdig, så kan vi jo bygge noen absorbenter, eller bare se på bildene og figurene, som er flotte.

Ta med byggebeskrivelse og kontruksjontegninger til din lokale snekker, og få det laget.
    Du kan velge å sette den sammen selv, og er du en trollmann med tre så bygger du jo alt sammen selv.

http://www.kvalsvoll.com/Designs/absorber120x120x20/absorber120x120x20_buildingdescription_no.pdf

Absorbenten er presentert her, med linker til byggebeskrivelse og tegninger og 3D modell:

http://www.kvalsvoll.com/Designs/absorber120x120x20.htm

artikkel_build_en.jpg

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    her overlates ingenting til tilfeldighetene. :)

skal alt i rommet (inkl. møbler) være spesialtilpasset ift. akustikk, eller?

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det blir ikke så veldig mye annet enn høyttalere og lyd i dette rommet, så det er ikke så mye igjen å spesialtilpasse.

Det er forskjellig bak i rommet som kommer til å bli stående slik det er, fordi jeg vil ha det der.
    Hvis det blir dårlig lyd fordi det står en bokhylle og en ovn der, så får det bli hodetelefoner.

Det er kun frontveggen som er bygd på plass, resten er modulært og flyttbart.

Bordet har en viss betydning, fordi en hard og stor flate rett foran lytteposisjonen vil gi ugunstige refleksjoner, uansett hva slags høyttalere som spiller.
    Det er for lite til å ha noen betydelig effekt på gulvrefleksjonen, men slik som dette ble så er det ikke noen negativ effekt av bordet lenger, og det var målsetningen - kunne ha et bord, uten negativ effekt.

Strategien er å dempe minst mulig, jeg vil ikke ha et dødt rom.
    Men siden dette er et forholdsvis lite rom, så trengs det ganske mye demping for å få det bra fra en 100hz og oppover.
    Et alternativ er å ikke dempe noe som helst, hvorfor det er slik vil jeg vise etterhvert.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ja, ser jo at prinsippet er veldig smart. jeg har et lite ikea lackbord ved siden av egostolen, men skal etterhvert både ha sofa og nytt bord, og da vil nok dette være til inspirasjon, men jeg vikler kanskje noe tau elns i mitt.

er litt usikker på om bordet mitt reflekterer noe særlig, jeg tror egentlig det er en diffusor for det meste.

WYWmY2a.jpg

hvis du skjønner hva jeg mener. :)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    har kikket nøye på absorbenten din nå, og den ser veldig flott ut, og ekstremt flott gjennomført prospekt også. jeg kommer nok til å bruke denne som utgangspunkt for egen absorbent. liker mønsteret du har laget foran, som har både estetisk og praktisk funksjon.

dette blir et knakende fint og lydlig bra rom, det er jeg sikker på.

tenkte å begynne med 4 stk, 2 til tak + 2 til 1st refleksjon langs sidevegg.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    tenkte å begynne med 4 stk, 2 til tak + 2 til 1st refleksjon langs sidevegg.
    Hvis du ikke har dempet eller gjort noe med taket, så anbefaler jeg absolutt å prøve absorpsjon der, det har stor effekt.
    Jeg ville prøvd 4 120x120 i taket.

Lager du 4 120x120 absorbenter så går det an å prøve litt forskjellig, det er det som er fordelen med noe som er flyttbart.

Med dine høyttalere så er det ikke sikkert det gir så stor effekt å dempe sideveggen, det skal vel ikke komme så mye lyd direkte dit, før en kommer ganske langt ned i frekvens.
    Og ved lavere frekvenser så virker sideveggen som en forlengelse av høyttaleren, slik at det ikke er gitt at det blir bedre med demping der.

Bordet ditt er en flott diffusor, må bare passe på å aldri rydde.
    Jeg har tenkt på å bygge en slags skulptur å plassere på bordet (i det 1. rommet), men den kommer i veien for skjermen når jeg skal se Game of Thrones.
    Bord er litt problematisk, viser det seg, men må jo ha en plass å sette kaffekopp og kaker.

Ellers så er det en ting som ikke går veldig klart fram av byggebeskrivelsen for disse absorbentene - det er en fryktelig tidkrevende jobb, mye arbeid.

Rommet blir bedre og bedre etter hvert som ting kommer på plass, det er faktisk ikke så verst nå, hvis en greier å venne seg til at bassen stort sett mangler.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    horn og diskant er biradial hos meg og øvrige delinger er gjort med drivere som ikke rekker å beame før de kuttes, så plenty nok når både vegger og tak, men gulvet er rimelig godt absorbert, og det låter langt fra smudged, men det har nok mye med veggen bak å gjøre også, for det er store mellomrom mellom isolasjonsrullene og det som finner veien inn der kommer neppe sterkt tilbake.

ja, kommer til å bygge 4 stk av disse. kommer garantert til å ta unna endel av dette (ubehandlet bortsett fra isolasjonsveggen bak).

SU9nGgP.jpg

tydelig at det er litt mye liv her. den er langt ut i tid pga delay via prosessor.

har også denne styggingen rundt 170 hz jeg er misfornøyd med, men for å få bukt med den må jeg gå mer drastisk til verks.

gsFANv0.jpg

er fornøyd med 82db @ 20 hz og cirka 0,4% thd da :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Skulle ikke forundre meg om den dippen på 170hz er sbir fra frontvegg. Dette kan jo løses med ved å muligens flytte frontene litt lenger ut fra frontvegg og bruke midbasskasser som står nær vegg og dele i 150-200hz området. Kan også løses med massiv absorpsjon slik jeg gjorde.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ja, har allerede elementer for formålet, men fra erfaring så er forskjellig plassering for å fylle igjen hull så langt opp i registeret veldig skadelig for stereoperspektivet, så jeg tror mer på måten du løste det på med massiv absorbsjon, i kombinasjon med å bruke de ekstra elementene for økt sensitivitet. absorbsjon vil i tillegg hjelpe til mye oppover, det er jo endel som gjenstår der også.

det er mulig det kan løses med en ekstremt steil fir-deling på de modulene som settes kloss på vegg for å unngå for mye lyd oppover, så jeg kommer til å prøve det, men bygger nok absorbentene til kvålsvoll for å få bedre kontroll på refleksjoner oppover først, så kan eventuelt ekstra absorbsjon komme i tillegg.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    tribute kvålsvoll mini-absorbent

CoIhyvB.jpg

her er min blåkopi, nedskalert til 1x1m. :)

lager først fire av disse for vegg, så to som nok blir endel større for tak. handler materialer og dill i morgen.

er det lov å spørre hvor du kjøpte det hvite stoffet? (no pun intended).

nå håper jeg det blir top notch ytelse her, mr kvålsvoll, hvis ikke får du høre det :)

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    horn og diskant er biradial hos meg og øvrige delinger er gjort med drivere som ikke rekker å beame før de kuttes, så plenty nok når både vegger og tak, men gulvet er rimelig godt absorbert, og det låter langt fra smudged, men det har nok mye med veggen bak å gjøre også, for det er store mellomrom mellom isolasjonsrullene og det som finner veien inn der kommer neppe sterkt tilbake.

ja, kommer til å bygge 4 stk av disse. kommer garantert til å ta unna endel av dette (ubehandlet bortsett fra isolasjonsveggen bak).

Vis vedlegget 379109

tydelig at det er litt mye liv her. den er langt ut i tid pga delay via prosessor.

har også denne styggingen rundt 170 hz jeg er misfornøyd med, men for å få bukt med den må jeg gå mer drastisk til verks.

Vis vedlegget 379110

er fornøyd med 82db @ 20 hz og cirka 0,4% thd da :)
    82dB? Bytta til LS3/5A, nå?

Jeg ville ventet med å studere altfor mye på dipper og feil før eventuell demping er på plass, det kan jo hende ting endrer seg.

Biradial hornene har nok spredning som er veldig forskjellig fra mine horn, så her kommer det nok en del mere lyd i forskjellige retninger ja.
    Noe som også avsløres i ir-grafen din.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    hjertlig takk for stofftips. er vel ikke det jeg kjøper mest av, og tror biltema har trekk til høyttalere, men mener det er bare i sort, og det blir fort veldig dominerende mot hvitt.

he he he, nei, men litt varsom får man være når man måler. :) har aldri vært i nærheten av praktisk kompressjon eller stress iaff. :)

jepp, helt klart. målet er ikke å dempe alt, men få ned nivået noe, spesielt på de som stikker seg veldig ut. jeg liker det faktisk rimelig godt nå, men enda litt bedre når det er mer demping her, så de flotte absorbentene dine kom i grevens tid. :) har jo testet med naken isolasjon, og det har gitt et enda renere og deiligere lydbilde.

dette blir morsomt! legger gjerne ut før/ettermålinger i tråden din, hvis det er ok for deg?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    hjertlig takk for stofftips. er vel ikke det jeg kjøper mest av, og tror biltema har trekk til høyttalere, men mener det er bare i sort, og det blir fort veldig dominerende mot hvitt.

he he he, nei, men litt varsom får man være når man måler. :) har aldri vært i nærheten av praktisk kompressjon eller stress iaff. :)

jepp, helt klart. målet er ikke å dempe alt, men få ned nivået noe, spesielt på de som stikker seg veldig ut. jeg liker det faktisk rimelig godt nå, men enda litt bedre når det er mer demping her, så de flotte absorbentene dine kom i grevens tid. :) har jo testet med naken isolasjon, og det har gitt et enda renere og deiligere lydbilde.

dette blir morsomt! legger gjerne ut før/ettermålinger i tråden din, hvis det er ok for deg?
    Dynabel har hvitt høyttalerstoff. Det er kanskje mer optimalt mtp pusting?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    tusen takk for tips. det skal jeg sjekke ut, og ja, det er ikke umulig at det er bedre, men er det finmasket nok til å holde støvet inne, tro?

jeg så noen som postet en pdf med bomullens dempeegenskaper for en stund siden, tror det var mteinum. som absorbsjonsmateriale, så mener jeg det kom godt ut, så løsningen til kvålsvoll er nok ikke dum.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Dynabel har hvitt høyttalerstoff. Det er kanskje mer optimalt mtp pusting?
    Høyttalerstoff virker sikkert enda bedre, men jeg testet bomullslerret en gang, og det viste seg å fungere bra til dette formålet.
    Det er to egenskaper er relevant - hvor mye det reflekterer, og hvor mye det absorberer.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ^ det hadde vært veldig moro å se hvordan ting endret seg underveis, og jeg håper du legger ut ting når du har tid og lyst til det.

før/etter-målinger er jo veldig interessante.

---

har kikket etter pdf-dokumentet som målte bomull, men finner det ikke. :( tror det ble nevnt en i en tråd med palvig, modifix og ifb. med at danskene kler inn høyttalerne i bomull.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    dynabel sitt hvite høyttalerstoff er kun 80 cm bredt, så dette er muligens et bedre alternativ. selges i halvmetere og er 170 cm bredt. inkl. frakt fra kina også. Speaker Grill Cloth Stereo Grille Fabric Audio Cloth Gray Black Brown White | eBay

kommer nok til å satse på det stoffet.

EDIT

fra annonsen

Role:
    One, aesthetic decoration;
    Second, it is to protect the speakers from being easily crushed and prevent dust;
    Third, the point is to make the high school bass harmony merge.
    This fabric is a layer on top of macroporous mesh, beneath a layer of hole mesh, sandwiched filter cloth.

---

dette tror jeg blir legendarisk!!!! ;D

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hva slags stoff man bruker er ikke veldig kritisk for en absorbent, så her velger en det som passer og ser greit ut.

Begynner å se en ende på Rom2 her nå, alle takabsorbenter er oppe.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    neida, det er sikkert ikke det mest kritiske, men kan like gjerne bestille dette som noe annet.

kapper til og satser på kvistlakk og grunning i morgen. kommer til å kjøre halvfabrikat og male greiene før de smelles i sammen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spesielt hvis stoffet står i spenn, så er det kjempe viktig at det er lydtransparent. Har målt ja og bomullstoff som jeg opplevde som bra gjennomblåsbart gav klare utstikkende refleksjoner selv ved plassering hvor de kom 40 ms etter direktelyden. Da var stoffet festet i en ramme i front, slik at det var veldig stramt. Det fungerte som rene trampolinen på enkelte frekvenser.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Reflekterte det fordi det lyden ikke kan gå gjennom stoffet i absolutt forstand, eller reflekterte det fordi det var så stramt at du traff resonansen til det som effektivt ble en membran?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Primært det førstnevnte. Mener nemlig jeg skiftet til lydtransparent stoff med nøyaktig samme festemetode og det da forsvant.

Tok meg forøvrig måneder før jeg forstod dette. Kunne ikke skjønne at det skulle komme fra absorbentene. Når refleksjonene er presset langt ned, så hører man forøvrig det godt det som stikker ut selv så sent som 40 ms. Det har sammenheng med at de ligger mye høyere enn det andre i samme tidsområdet. Da jeg fikk bukt med det, så forsvant umiddelbar en hardhet i lyden.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Dette var veldig interessant, Orso. Jeg har trerammer på alle vegger i rommet rundt lerretet, de fleste rammene er trukket med Decomolton. Trodde dette skulle være perfekt for minimale påvirkninger siden stoffet (brannhemmende bommull) er ekstremt tynt, man kan lett blåse gjennom det, og også lett se igjennom, akkurat som høyttalestoff. Men siden det er bomull har det en litt "fluffy" overflate, i forhold til høyttalerstoff, som muligens er nylonbasert, med glattere overflate.

Du har jo vært hos meg og sett selv. Jeg lurer nå på å bytte ut mine Rockfon Industrial 10cm/10cm luft, med 20cm Rockwool Flexi A for jevnere demping lengre ned i førsterefleksjon, på siderammene. Det er kanskje da lurt å bytte ut Decomoltonen med høyttalerstoff. Får man tak i slikt, som er rødt, med 120cm bredde?

Her et bilde av rammene. Det er aktuelt å forandre rammestoff på de som er foran søylene:

http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=95267&stc=1&d=1347144588

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Primært det førstnevnte. Mener nemlig jeg skiftet til lydtransparent stoff med nøyaktig samme festemetode og det da forsvant.

Tok meg forøvrig måneder før jeg forstod dette. Kunne ikke skjønne at det skulle komme fra absorbentene. Når refleksjonene er presset langt ned, så hører man forøvrig det godt det som stikker ut selv så sent som 40 ms. Det har sammenheng med at de ligger mye høyere enn det andre i samme tidsområdet. Da jeg fikk bukt med det, så forsvant umiddelbar en hardhet i lyden.
    Interessant, mulig det er forskjeller på forskjellige typer bomullslerret.

Å teste stoffet ved å blåse gjennom gir ikke bra nok informasjon, det må måles på et eller annet vis.
    Det er en stund siden jeg testet dette, og da ble konklusjonen at det var bra nok.

Hvor kritisk stoffet er avhenger også av hvor det brukes, brukes det på frontveggen så er det ikke så nøye, er det i en siderefleksjon så er det mye viktigere, fordi det her kommer kraftig lyd over hele frekvensområdet.

Akustikkplater, slik som Rockfon, reflekterer også en del lyd.
    De virker godt til formålet, men hvis en skal ha null lyd tilbake, så blir det kanskje ikke bra nok.
    Og på samme vis så blir stoff/lerret foran absorbenter mere kritisk jo lenger ned i nivå det skal dempes.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å si Hunsbedt. Godt mulig det stoffet ditt er bra nok. Bomullstoffet jeg kjøpte på IKEA var ikke det. Dvs. det fungerte bra hvis det ikke var spent opp. Det lydtransparente stoffet som f.eks vi selger er ca. 1700 mm i bredden. Har ikke oversikt over andre typer på markedet.

Forøvrig vil en mykere overflate som Flexi-A plater har dempe de øverste frekvensene bedre enn Industrial platene. Personlig vil jeg holde meg til lydtransparent stoff som er testet skikkelig for å holde meg på den sikre siden.

Bidland

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    34
    De virker godt til formålet, men hvis en skal ha null lyd tilbake, så blir det kanskje ikke bra nok.
    Og på samme vis så blir stoff/lerret foran absorbenter mere kritisk jo lenger ned i nivå det skal dempes.
    Liten digresjon, men det er visst slik at grunnen til at man bruker "wedge" formede steinullsabsorbenter i ekkofrie rom er at den brå overgangen i akustisk impedans mellom luft og en massiv, flat absorbent skaper en liten refleksjon, samme hvor absorberende materialet er. Wedge formen lager en mykere overgang i impedans, og eventuelle refleksjoner vil stort sett styres mot nabowedgen som sluker den siste lille resten av energi.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Liten digresjon, men det er visst slik at grunnen til at man bruker "wedge" formede steinullsabsorbenter i ekkofrie rom er at den brå overgangen i akustisk impedans mellom luft og en massiv, flat absorbent skaper en liten refleksjon, samme hvor absorberende materialet er. Wedge formen lager en mykere overgang i impedans, og eventuelle refleksjoner vil stort sett styres mot nabowedgen som sluker den siste lille resten av energi.
    Spennende! Har sett at 10x12Tom bruker akustikkplater satt i hyller på skrå oppover, da blir det vel en slags "wedge"-form, dog i noe større format enn de skumbaserte jeg fant når jeg googlet. Noen som har link til "wedge" formede steinullsabsorbenter?

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å si Hunsbedt. Godt mulig det stoffet ditt er bra nok. Bomullstoffet jeg kjøpte på IKEA var ikke det. Dvs. det fungerte bra hvis det ikke var spent opp. Det lydtransparente stoffet som f.eks vi selger er ca. 1700 mm i bredden. Har ikke oversikt over andre typer på markedet.

Forøvrig vil en mykere overflate som Flexi-A plater har dempe de øverste frekvensene bedre enn Industrial platene. Personlig vil jeg holde meg til lydtransparent stoff som er testet skikkelig for å holde meg på den sikre siden.
    Takker for nyttig innspill! Hvilke lydtransparente stoffer er testet, og i tilfelle "godkjente" til slikt bruk som jeg tenker på? Når jeg tenker meg om, i lydstudioer og andre lytterom blir det neppe brukt særlig mye stoff på vegger i det hele tatt. Beklager hvis dette derfor blir OT.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fra wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Anechoic_chamber
    The mechanism by which anechoic chambers minimize the reflection of sound waves impinging onto their walls is as follows: In the included figure, an incident sound wave I is about to impinge onto a wall of an anechoic chamber. This wall is composed of a series of wedges W with height H. After the impingement, the incident wave I is reflected as a series of waves R which in turn "bounce up-and-down" in the gap of air A (bounded by dotted lines) between the wedges W. Such bouncing may produce (at least temporarily) a standing wave pattern in A. During this process, the acoustic energy of the waves R gets dissipated via the air's molecular viscosity, in particular near the corner C.[3] In addition, with the use of foam materials to fabricate the wedges, another dissipation mechanism happens during the wave/wall interactions. As a result, the component of the reflected waves R along the direction of I that escapes the gaps A (and goes back to the source of sound), denoted R', is notably reduced.

Anechoic_chamber_dissipation lite.jpg

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Spørs om du ikke må over på skumgummi produkter da eller DIY. Auralex er bra og kan f.eks kombineres med Flexi-A bak.
    Auralex Acoustics | Absorption
    Ok. Så det går greit å bruke skumplater på utsiden av for eks Flexi A. Var ikke klar over det, og trodde i min enfoldighet at man ikke burde blande forskjellige tiltak for demping av tidlige refleksjoner.

Skal lete litt etter tynt høyttalerstoff først. Og helst i samme farge som Decomoltonen jeg har. Lite lysten på å henge opp skumplater fremst i rommet. Men, man får nok ikke i både pose og sekk, for å si det sånn...

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge

Stoff som orso selger som lydtransparent stoff - med dokumentasjon på funksjonen - vil være et bra og trygt valg.
    Han selger også forskjellige akustikkprodukter, og har sikkert ferdige absorbenter.
    Disse er gjerne dokumentert, slik at funksjonen kan forutsies bedre enn med noe en lager selv.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det stemmer nok, men så spørs det hva slags krav som stilles i et lytterom, det skal nemlig ikke være helt lyddødt.

Høyttalerenes spredningmønster bestemmer hvordan refleksjoner fra flater i rommet virker.
    Slik var ir i Rom2 med F2 fronthøyttalerene, med nakne vegger og tak:

Rom2 ir prefix.png

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn