Utfasinger i membranen?
Hvordan ser dette ut off axis?
Trasig.
Bortsett fra helt opp mot 20k så er nok membranen så nær en ideell plan lydkilde man kan komme, men den står inne mellom polstykkene til magnetsystemet, dette fungerer som et kort og dårlig horn, med mange bassrefleksåpninger foran.
Åpningene i polstykket blir helmholtzresonatorer, der responsen bestemmes av dimensjonene til åpningen og avstanden fra membran til polstykket.
Det kan vel se ut som resonansen treffer rundt 15k.
Ved å endre fysisk på de akustiske omgivelsene rett foran polstykket kan dette endres.
Helmholzresonansen ligger godt under 5kHz, men i realiteten vil den bare fungere som en ørliten tidsforsinkelse. Ren akustisk refleksjon fra de magnetiske statorene virker mer sannsynlig IMHO.
Hvordan ser spredningsmønsteret ut?
Som sagt, spredningen er helt håpløs, og jeg vet ikke enda om jeg får til det jeg har satt meg som mål.
Hvis det ikke blir helt der jeg skal ha det, så blir dette en "classic audio speaker for 2-channel music listening", for de som verdsetter gode og lange stunder med musikk i godstolen, og skal ha ikke bare litt, men veldig mye ekstra.
For lyden er i særklasse slik den står nå.
Resonansfix i toppen gir en mindre forbedring, og responsen on-axis (også i tidsdomenet) blir veldig bra.
Dimensjonene på lydkilden er store i forhold til de aller øverste frekvensene, og dette definerer mulighetsrommet.
Det er noen triks en kan prøve ut for å lure til ting, spesielt når den står i et horn, så det er mulig den blir bedre, kommer også litt an på hvor mye tid jeg velger å bruke på dette nå.
Hornet gir også bedre spredning.
Men greier ikke magien som er i F1/C1 hornet, som dekker et stort område helt flatt opp til 20k.
Til orientering så har jeg designet og bygd magnestatpaneler og bånddiskanter, bl a for magnestaten fra 1989.
Membran med magneter og polstykke foran gir resonans, og bånddiskant med polstykke på sidene påvirker også responsen.
Denne AMTen har litt av begge problemene, men dette er håndterbart, og det lar seg jo ikke gjøre å lage en driver uten magneter.
Som sagt så er problemet med spredningen først og fremst relatert til størrelsen.