Jeg leste det du skriver med stor interesse helt til dette med DACer, nå er denne tråden helt uinteressant.... Helt enig med Musicus, det er ikke så enkelt som du sier, og ja jeg har sittet i tester der man switcher med relè og hørt billige og dyre DACer og de beste er LADDERDACer, at noen da vil si disse farger skjønner ikke en døyt IMHO da re rett og slett slipper mer gjennom av informasjon i hele frekvensspekteret uansett hva noen mener er "bra nok" og såkalt transparent...At det å lage datafiler her og der er uinteressante da blindtestingen vi har gjort viser det som betyr noe, og våre notater stemmer helt overns, da er det uinteressant om noen kaller noe annet "fakta".... Over og ut i denne tråden som plutselig ble totalt uinteressant og intetsigende...
Det er et par ting du ikke har fått med deg.Kjøper du en pro-dac kan du sikkert finne en som er god nok til rundt 1000. God nok vil si lydmessig transparent - det er absolutt ingen degradering av lyden. Det betyr også at det ikke er mulig å få noe bedre lyd med en dac som koster 100 ganger så mye - de låter eksakt likt, med mindre den ene er defekt.
Er dette noe du virkelig mener helt seriøst Øyvind ? Da er det i tilfelle noe som ikke er på stell.
Dette er ikke en mening som jeg fronter, det er fakta. Når du gjentatte ganger prøver å starte en diskusjon rundt dette uten å komme med konkrete argumenter for hvorfor dette ikke stemmer, så blir det bare dumt. Du kan påvise feil ved den tekniske argumentasjonen, du kan påvise logiske feil ved metodikk, du kan vise til kontrollerte lytteksperimenter som viser at det er hørbar forskjell. Du har ikke presentert noe slikt. Derimot så har jeg vist hvordan du selv kan sjekke om dette stemmer, ved å lytte på en datafil - hører du forskjell på originalfilen mot den som er kjørt gjennom diverse elektronikk. Gå tilbake, les, lytt. Finner du at det er forskjell, så gjør du en foobar abx slik at du kan være sikker på at det du hører stemmer, og kan si at dette har du sjekket på en kontrollert måte.
Det andre er at du ikke trenger å studere dette så nøye, du kan leve godt med troen på at disse forskjellene eksisterer, det er uproblematisk for meg og for de fleste andre også vil jeg tro. Det er helt greit.
Problemet oppstår når du gjentatte ganger fronter svada i denne tråden, og prøver å gi inntrykk av at dette som jeg forteller er bare tull. Det er også problematisk hvis du - eller andre - gir råd til folk som lurer på dette. Da må du underbygge påstandene med faktabasert informasjon.