Kvalitet på streamingtjenester

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.376
Sted
Sørlandet
Det jeg ikke fatter med HBO er hvorfor de kjører på h264 istedenfor h265.

Også litt spesielt at både HBO nordic + HBO globalt kjører 5Mbit/s, mens Amazon på nøyaktig samme materiale (fra HBO) kjører 10Mbit/s. Derfor alt materiale som legges ut for nedlasting kommer fra Amazon (HBO-serier). Jeg har Amazon selv, og kan derfor lett se forskjellen.
Jeg har jo forklart deg hvorfor. Grunnen er kostnader.

-BB-
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det jeg ikke fatter med HBO er hvorfor de kjører på h264 istedenfor h265.

Også litt spesielt at både HBO nordic + HBO globalt kjører 5Mbit/s, mens Amazon på nøyaktig samme materiale (fra HBO) kjører 10Mbit/s. Derfor alt materiale som legges ut for nedlasting kommer fra Amazon (HBO-serier). Jeg har Amazon selv, og kan derfor lett se forskjellen.
Jeg har jo forklart deg hvorfor. Grunnen er kostnader.

-BB-
Men det koster ikke mange kalorier å encode i h265; det gjøres en gang. Hadde man hatt 10Mbit/s h265 ville det vært i området 20Mbit/s h264. Da begynner det å bli bra nok.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.376
Sted
Sørlandet
Det jeg ikke fatter med HBO er hvorfor de kjører på h264 istedenfor h265.

Også litt spesielt at både HBO nordic + HBO globalt kjører 5Mbit/s, mens Amazon på nøyaktig samme materiale (fra HBO) kjører 10Mbit/s. Derfor alt materiale som legges ut for nedlasting kommer fra Amazon (HBO-serier). Jeg har Amazon selv, og kan derfor lett se forskjellen.
Jeg har jo forklart deg hvorfor. Grunnen er kostnader.

-BB-
Men det koster ikke mange kalorier å encode i h265; det gjøres en gang. Hadde man hatt 10Mbit/s h265 ville det vært i området 20Mbit/s h264. Da begynner det å bli bra nok.
Nei, men jeg oppfatter det slik at det løftes ikke på en finger for å endre noe som fører til økt kost eller som gir en økt kundeopplevelse uten at dem får betalt for det. H265 vil føre til redusert kost og bedre kvalitet og dermed være en no-brainer.

-BB-
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det er jo helt opplagt at de leverer den kvaliteten som etterspørres. Og forbrukere flest er jo "dumme" og vet ikke sitt eget beste. Tviler på at en spesielt stor andel av HBO Nordics kunder reagerer på den elendige kvaliteten. Mitt tips er at kun en svært liten andel i det hele tatt har tenkt over at bildet er elendig.

Jeg ville allikevel tro at det var teknisk mulig å levere masterkvaliteten til de som ønsker det. Feks et ekstra valg om å enten å streame filmen serien direkte i HD, eller å vente tilstrekkelig lenge til det var bufret nok for å vise dette i masterkvalitet mot en engangssum for dette. Vil vel tro at det er rettighetsspørsmål som er det store hindret for dette, ikke tekniske løsninger. Jeg er villig til å strekke meg en del for å slippe fysiske medier da dette egentlig er meningsløst både utfra teknisk ståsted og i et miljøperspektiv.
Enig. Jeg kjøper nå blu-ray, ripper de til harddisk og legger det fysiske medie i en boks i boden. Helt meningsløst. Hadde jeg kunne kjøpt digital fila, hadde jeg gjort det.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Så fort den digitale fila du ønsker er til salgs, så blir den kopiert og gjort tilgjengelig til alle de som ikke vil betale for å se film.
Eller serier. Verden er mye større enn lille Norge. Så da blir det fysisk medie, eller en strømmetjeneste eller to...eller tre osv.
Med greit bilde og grei lyd. Sånn er det bare.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Nei, det er jo aldri noen som har rippet noe fra et fysisk format noen gang og lagt det ut. Filene er jo allerede der ute i full kvalitet, ønsket er å kunne kjøpe de på lovlig vis, noe man ikke får gjort. Ganske utrolig å ha lyst til å bruke penger på noe, men man får ikke gjort det.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.256
Antall liker
1.159
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Da har alltid vært pirat kopiering og vil alltid være der men at det er et stort problem er det bar film og musikk og software industrien som tror. De hevder at det som blir spredt kan regnes som tapt salg som selvfølgelig bare er tull, kanskje noen få prosent av dette. Ja, har selv lastet ned en del men og kjøpt det som var verd å ta vare på noe jeg trolig ikke ville kjøpt om jeg ikke hadde sett det først.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg vet er det en leverandør som leverer full 4k og hi rez lyd. Det er amerikanske Kaleidescape. Men det krever at man kjøper deres spiller og evt. deres server (NAS). Vet ikke om man kan kjøpe dette fra Norge. Man kjøper filmene og laster dem ned på spilleren/serveren. Prisene er amerikanske, altså dyrt. Her er en omtale: Https://www.audioadvice.com/content/kaleidescape-strato-movie-player-review/ Dettte hadde vært noe jeg kunne tenkt meg, ihvertfall med modererte priser:)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg vet er det en leverandør som leverer full 4k og hi rez lyd. Det er amerikanske Kaleidescape. Men det krever at man kjøper deres spiller og evt. deres server (NAS). Vet ikke om man kan kjøpe dette fra Norge. Man kjøper filmene og laster dem ned på spilleren/serveren. Prisene er amerikanske, altså dyrt. Her er en omtale: Https://www.audioadvice.com/content/kaleidescape-strato-movie-player-review/ Dettte hadde vært noe jeg kunne tenkt meg, ihvertfall med modererte priser:)
Disse boksene er spennende nok; men litt amatør at det er så lite plass. En Vero 4K+ med NAS gjør jobben bedre. Riktignok må man rippe filmene selv da; eneste ulempe.

Også noe uklart hvor mange timer det tar å laste ned en UHD blu-ray på 80-90GB. Ser også ut som det mangler Dolby Vision, som burde vært på plass til den prisen.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
2-3 timer nedlasting med Signal fiber.10 dager fra amazon:) Ser ut som Kontrapunkt selger disse.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
2-3 timer nedlasting med Signal fiber.10 dager fra amazon:) Ser ut som Kontrapunkt selger disse.
Jeg gidder ikke vente 2-3 timer når jeg først bestemmer meg for å se en film. Det ville bli kaos.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Det evige valget mellom kvalitet og lettvinthet :) Og pris da.
 
S

svk

Gjest
Det er jo helt opplagt at de leverer den kvaliteten som etterspørres. Og forbrukere flest er jo "dumme" og vet ikke sitt eget beste. Tviler på at en spesielt stor andel av HBO Nordics kunder reagerer på den elendige kvaliteten. Mitt tips er at kun en svært liten andel i det hele tatt har tenkt over at bildet er elendig.

Jeg ville allikevel tro at det var teknisk mulig å levere masterkvaliteten til de som ønsker det. Feks et ekstra valg om å enten å streame filmen serien direkte i HD, eller å vente tilstrekkelig lenge til det var bufret nok for å vise dette i masterkvalitet mot en engangssum for dette. Vil vel tro at det er rettighetsspørsmål som er det store hindret for dette, ikke tekniske løsninger. Jeg er villig til å strekke meg en del for å slippe fysiske medier da dette egentlig er meningsløst både utfra teknisk ståsted og i et miljøperspektiv.
Enig. Jeg kjøper nå blu-ray, ripper de til harddisk og legger det fysiske medie i en boks i boden. Helt meningsløst. Hadde jeg kunne kjøpt digital fila, hadde jeg gjort det.
hva bruker dere til ripp? blir det som å se fra org plate? at man kan velge lyd, undertekst osv?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Bruker DVD fab. Blir som original disk, men mister menyene. Får velge tekst, lyd osv og spole i kapitler som vanlig.
 
S

svk

Gjest
takk. holder lenge for meg :)
gratis versjonen lar deg rippe? men ikke kopiere dvd til dvd?
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Streamet eliteserie kamp med dplay og det ver dårlige greier. Vanskeligt å følle med , ja rett og slett dårligt. Er det tven som ikke fixer det eller er det dplay som leverer dårligt. Har 150MB inn/ut Fiber fra telenor. Om eg streamer fra nrk appen i tven er det bra bilde. Vanlige program altså.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.376
Sted
Sørlandet
Streamet eliteserie kamp med dplay og det ver dårlige greier. Vanskeligt å følle med , ja rett og slett dårligt. Er det tven som ikke fixer det eller er det dplay som leverer dårligt. Har 150MB inn/ut Fiber fra telenor. Om eg streamer fra nrk appen i tven er det bra bilde. Vanlige program altså.
Nei, det er DPLAY som ikke har nok kapasitet mot din leverandør (Telenor). Standard problem som gjelder samtlige programtilbydere som NetFlix, HBO osv.

-BB-
 
X

X186841

Gjest
Har Telenor fiber og strømmer Netflix 4K Dolby Vision med flott bilde både rett i appen på tv,n og på AppleTV 4K. HBO har ræva billedkvalitet med antydning til hakking.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Ok, men så Manch./chelsea på sumo på en annen tv og det var bra. Har ikke tven noe å si, har sony KD-55X8505C.
 
X

X186841

Gjest
Har LG 55" 55SJ950VAEN kjøpt i Januar 2018.
Kan hende det er forskjell på hvor mye de forskjellige buffrer ?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.376
Sted
Sørlandet
Jeg repeterer:

Opplever dere dårlig kvalitet på tv sendinger så er det som regel alltid relatert til båndbredden mellom content provider og din internet leverandør. Båndbredden er varekosten til disse og derfor ligger det i sakens natur at dem aldri kommer til å tilby mer en absolutt nødvendig. HBO har fått mye kritikk for dette og NetFlix bommet stort feks under lansering av Stranger Things. Tusenvis klaget også på kvaliteten dem opplevde på Game of Thrones season 8.

-BB-
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
For all del BB. Må bare hente info der den finnes og det er jo her. Finnes det event. spec. i produsentens data og som er lesbart for oss vanlige om det er dårligere eller bedre enn den andre for streaming? (som man skal se etter)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.376
Sted
Sørlandet
For all del BB. Må bare hente info der den finnes og det er jo her. Finnes det event. spec. i produsentens data og som er lesbart for oss vanlige om det er dårligere eller bedre enn den andre for streaming? (som man skal se etter)
Som sluttbrukere så forholder vi oss til våre internett/fiber/tv leverandører og det er dem vi klager til når vi blir misfornøyde. Dem igjen kan ikke gjøre noe annet en å videreformidle dette til content providers og forsøke å bruke det som pressmiddel for å få dem til å oppgradere. Det er lite informasjon å finne om dette med mindre man er ivrige på peering forums osv.

-BB-
 
X

X186841

Gjest
Det foregår vel fortsatt en prioritering hos Telenor av de som betaler litt ekstra påstås det, uten att jeg kan verifisere det.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
For all del BB. Må bare hente info der den finnes og det er jo her. Finnes det event. spec. i produsentens data og som er lesbart for oss vanlige om det er dårligere eller bedre enn den andre for streaming? (som man skal se etter)
Som sluttbrukere så forholder vi oss til våre internett/fiber/tv leverandører og det er dem vi klager til når vi blir misfornøyde. Dem igjen kan ikke gjøre noe annet en å videreformidle dette til content providers og forsøke å bruke det som pressmiddel for å få dem til å oppgradere. Det er lite informasjon å finne om dette med mindre man er ivrige på peering forums osv.

-BB-
Tenkte på spec på tv, om den ene er kraftigere bedre enn den andre osv. til streaming
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
* Netflix fra nett via CromaCast.

* Og HBO Nordic på Altibox sin tv tjeneste.


Bare 1080p Plasma tv, og derfor ingen 4K strømming.



Etter en del små kalibrerings justering av tv er det blitt et greit bilde med strømming.
Men, det er ikke i nærheten av hva en får med samme filmer fra Blu-Ray disker.




Var ikke så lenge jeg så noen som hadde testet og sammenlignet div Strømmetjenester (Finner det ikke igjen nå)
----------------------------------------------------------------------------------


Noe tid etter... fortsatt 1080p


Netflix
Nå... Beste strøm er pr. i dag hos meg Netflix.
Netflix spilles av fra Panasonic UB-820 blue-ray spiller. Ingen hakking, bilde og lyd er tilstrekkelig.
Må legge til at noen serier har hørbar bedre lyd en andre.
Ser nå en ny Netflix serie som heter: Another Life. God lyd, og morsomt bass.. dyp`ish bass.
Bildet er på det meste ganske bra, og på en del eldre innhold bare ok.



HBO Nordic
Her varierer det en god del. Spilles av fra Alibox sin Q22 tv tuner.
En del serier har det med og hakke. Sist i kveld da jeg så en episode med Game of Thrones.(Ned mister hodet) Her var det en del hakking :-/
Har opplevd en del hakking når jeg har sett SuperGirl serien. Mens når jeg ser Killjoys så er det ingen hakking.
Har lenge hatt misstanke om at det var Q22 tuneren som var skyld i hakkingen, siden det ikke er noe heftelser i signalet frem til tuneren.




Det jeg ikke har sett, men ikke hatt noe imot og prøve er Apple tv (selv om det er Apple... Android 4 ever) det er vel den tjenesten som har det beste bilde/lyd pr. dags dato ???
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ok, men så Manch./chelsea på sumo på en annen tv og det var bra. Har ikke tven noe å si, har sony KD-55X8505C.
Denne ble sendt på en av TV2-sportskanalene også; kvaliteten var super. Mye bedre enn Sumo :)
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Hvorfor hakker dplay når man bruker appen innstalert på tv men om man streamer fra mobilen er det uten hakking.?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hvorfor hakker dplay når man bruker appen innstalert på tv men om man streamer fra mobilen er det uten hakking.?
Fordi appen til TV ikke er av god kvalitet. Normalt sett er det også langt høyere oppløsning på TV; som selvsagt påvirker båndbredden og data som skal prosesseres.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Samme app som eg lastet ned til tv og xperia xz premium. Fiber med 150mb ned/opp fra Telenor.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Hvorfor hakker dplay når man bruker appen innstalert på tv men om man streamer fra mobilen er det uten hakking.?
Fordi appen til TV ikke er av god kvalitet. Normalt sett er det også langt høyere oppløsning på TV; som selvsagt påvirker båndbredden og data som skal prosesseres.
Er det forskjell på apper som er på tven når man kjøper den og den man laster ned fra Google Play?
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Fikk HBO som app i min 3 år gamle LG TV. Flotte bilder, fin lyd. Netflix som vanlig noe helt for seg selv. Telenor Internett, med vanvittige 12 Mbps....??????

Det er ingen som tester hvor gode div. apper virker i forskjellige TV.
Heller ingen som vet hvordan app versjon snakker sammen med TV....
Etter det jeg har lest meg til, så justerer Netflix bildet mot netthastighet...
Bildet på HBO er pyton de første 10-15 sekunder, så blir det skarpt og fint.
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kommet an på hvor kvalitetsbevisst man er. Det som oppleves dårlig for noen kan oppleves bra for andre. Enkelte liker faktisk DAB+.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Ja, noen av oss har levd med DAB og DAB+ i bil siden 2002. Elvis høres ut som Elvis.
Ps: Har hatt briller i mer enn 60 år....
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fikk HBO som app i min 3 år gamle LG TV. Flotte bilder, fin lyd. Netflix som vanlig noe helt for seg selv. Telenor Internett, med vanvittige 12 Mbps....������

Det er ingen som tester hvor gode div. apper virker i forskjellige TV.
Heller ingen som vet hvordan app versjon snakker sammen med TV....
Etter det jeg har lest meg til, så justerer Netflix bildet mot netthastighet...
Bildet på HBO er pyton de første 10-15 sekunder, så blir det skarpt og fint.
For å få maks fra Netflix må du ha 25Mbit/s som minimum.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Så min første film i kinoen på Netflix via Apple TV 4k. Syns egentlig bilde var ganske bra, lydsporet som skulle være atmos var også helt OK - men er liten tvil om at filmen nok hadde vært bedre på blu-ray.

Føler for min del er det ett greit tilskudd men aldri noe reelt alternativ til blu-ray. Hvertfall ikke enda.
 
Topp Bunn