Kvalitet på streamingtjenester

asae

Medlem
Ble medlem
31.03.2015
Innlegg
37
Antall liker
16
Ok, men så Manch./chelsea på sumo på en annen tv og det var bra. Har ikke tven noe å si, har sony KD-55X8505C.
Denne ble sendt på en av TV2-sportskanalene også; kvaliteten var super. Mye bedre enn Sumo :)
Sport (fotball for min del) og billedkvalitet er et for meg stadig tilbakevendende tema. Hver sesongstart i Premier League prøver jeg ut Sumo på alle mulige apper (har konkludert med at Apple TV er best for meg). Ønsker veldig gjerne å bruke det, siden man da har mobil tilgang også. Men faller hver gang tilbake til TV-leverandøren (altibox).

Nå skal Sumo være oppdatert til 50 fps, som vel er samme som tv-bildene? Og oppløsningen er vel den samme. Jeg konkluderer derfor med at det må være komprimeringen som gjør at bildet blir klart dårligere på Sumo enn via altibox. Er det noen som har mer innsikt i detaljene her?

Så får jeg håpe det etter hvert er flere i Norge som blir litt mer opptatt av høykvalitets bilder på TV. Viasat sport sine UHD-sendinger er jo fantastiske. Får håpe TV2 til slutt også investerer i det som skal til for å tilby dette til Norske kunder.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ok, men så Manch./chelsea på sumo på en annen tv og det var bra. Har ikke tven noe å si, har sony KD-55X8505C.
Denne ble sendt på en av TV2-sportskanalene også; kvaliteten var super. Mye bedre enn Sumo :)
Sport (fotball for min del) og billedkvalitet er et for meg stadig tilbakevendende tema. Hver sesongstart i Premier League prøver jeg ut Sumo på alle mulige apper (har konkludert med at Apple TV er best for meg). Ønsker veldig gjerne å bruke det, siden man da har mobil tilgang også. Men faller hver gang tilbake til TV-leverandøren (altibox).

Nå skal Sumo være oppdatert til 50 fps, som vel er samme som tv-bildene? Og oppløsningen er vel den samme. Jeg konkluderer derfor med at det må være komprimeringen som gjør at bildet blir klart dårligere på Sumo enn via altibox. Er det noen som har mer innsikt i detaljene her?

Så får jeg håpe det etter hvert er flere i Norge som blir litt mer opptatt av høykvalitets bilder på TV. Viasat sport sine UHD-sendinger er jo fantastiske. Får håpe TV2 til slutt også investerer i det som skal til for å tilby dette til Norske kunder.
Bare å sende frustrasjonen til TV2 direkte. Tror ikke de leser hifisentralen.no forumet ;)
 

asae

Medlem
Ble medlem
31.03.2015
Innlegg
37
Antall liker
16
Hehe, godt poeng. Har gjort det.

Innlegget var mest fordi jeg lurer på om noen her har mer innsikt i de tekniske detaljene rundt komprimering på streaming vs tv.
Om man kan sette noen tall på det jeg opplever som forskjell i kvalitet. Det får man nemlig null svar på hos produsenter og tjenesteleverandører.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Jeg har også lurt på om Premier League på Sumo er blitt bedre i år. Uansett er det dessverre langt bak TV-sendinger. Selv om jeg er kvalitetsbevisst, er det dessverre helt uaktuelt å gå tilbake til lineær TV. Dette er vel sakens kjerne: Brukerne godtar dårlige kvalitet i bytte mot den fantastiske brukervennligheten av streamingtjenester. Siden leverandørene virker å ha funnet skjæringspunktet mellom pris og kvalitet, er det vel lite sannsynlig at de øker kvaliteten merkbart fremover.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
De siste tre år har mye av Premier League vært sendt i 4K. Viasat har Premier League i Sverige og Danmark. Og en del kamper går i 4K.
Så grunnlaget for TV bildene burde være det beste. Linjær TV på parabol er fremdeles best. Særlig Champions League og Formel 1 i 4K på Viasat.
 

asae

Medlem
Ble medlem
31.03.2015
Innlegg
37
Antall liker
16
De siste tre år har mye av Premier League vært sendt i 4K. Viasat har Premier League i Sverige og Danmark. Og en del kamper går i 4K.
Så grunnlaget for TV bildene burde være det beste. Linjær TV på parabol er fremdeles best. Særlig Champions League og Formel 1 i 4K på Viasat.
Ja, klar over at Viasat sender mye PL i 4K. Men det er jo ikke tilgjengelig i Norge siden TV2 har rettighetene. Men du får kanskje tatt det inn via parabol?
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Dessverre. Aner ikke tekniske spek, men kvaliteten jeg opplevde i fjor var ikke overbevisende..
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Eneste måten å se Champions League er med Viasat parabol, eller med Altibox. De har Viasat sin UHD kanal tilgjengelig.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Eneste ulempen med dette er at det koster 500kr pr mnd å reaktivere Altibox. Jeg kvittet meg med lineær TV for 4 år siden og har aldri savnet dette (bortsett fra kvaliteten). Jeg må si at selv om kvaliteten på Viaplays CL-kamper er noe dårlig, synes jeg ikke det er verdt 6000/år for å se disse kampene i bedre kvalitet på lineær TV uten mulighet for pause, andre enheter osv. Og som sagt er vel dette forklaringen på at kvaliteten ikke er bedre - den er desverre god nok for at jeg allikevel foretrekker streamingen.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Med en Viasat UHD boks med harddisk, kan du pause og gjøre opptak uten problemer. Og opptakene er en kopi av den direkte utsendelsen, og bildene av kampene som går i HD er heller ikke dårlige.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Joda, men det må jo planlegges om man skal ta opp. Jeg kan heller ikke sette meg i hagen i finværet og streame kampene i solen. Det er nettopp slike fordeler som gjør at jeg ikke synes det er aktuelt med linær TV. I tillegg til prisen blir det litt "baklengs inn i fremtiden".
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
636
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Det følger i hvert fall med egen app til canal digital satelitt. Får da det beste fra to verdener: bra bilde og lyd lineært med mulighet for pausing og opptak, samt app med full fleks som jeg benytter via 4G på mobiken og trådløs hdmi (Google dings) til tv på hytta

Joda, men det må jo planlegges om man skal ta opp. Jeg kan heller ikke sette meg i hagen i finværet og streame kampene i solen. Det er nettopp slike fordeler som gjør at jeg ikke synes det er aktuelt med linær TV. I tillegg til prisen blir det litt "baklengs inn i fremtiden".
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Joda, men det må jo planlegges om man skal ta opp. Jeg kan heller ikke sette meg i hagen i finværet og streame kampene i solen. Det er nettopp slike fordeler som gjør at jeg ikke synes det er aktuelt med linær TV. I tillegg til prisen blir det litt "baklengs inn i fremtiden".
Med Get har man "reprise-arkiv"; som er distributør (Get) opptak av original stream; så slipper man å ta opp og man kan se når det passer selv (til tross for at man ikke har satt noe på opptak). Pause og spol tilbake fungerer også fint på alle sendinger; også valg for å starte program man ser på fra starten (også det uten å gjøre noe opptak). Så distributørene begynner å utnytte en del fornuftige muligheter synes da jeg. Ren streaming via nett har fortsatt langt fra samme kvalitet dessverre (dette gjelder alle løsninger).
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Du kan jo programmere en uke fram i tid. Om du sitter og ser kampen direkte, 10 minutter uti kampen, eller når kampen er ferdig. Opptaket er der. Det er jo det som er fordelen med parabol tuner med harddisk.
Ellers er linjær TV like aktuelt i dag som før. Gir best bilde. Prøvesendinger med 8K sendinger i Japan siden nyttår.
På «gammeldags» satellitt.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Joda, men det må jo planlegges om man skal ta opp. Jeg kan heller ikke sette meg i hagen i finværet og streame kampene i solen. Det er nettopp slike fordeler som gjør at jeg ikke synes det er aktuelt med linær TV. I tillegg til prisen blir det litt "baklengs inn i fremtiden".
Med Get har man "reprise-arkiv"; som er distributør (Get) opptak av original stream; så slipper man å ta opp og man kan se når det passer selv (til tross for at man ikke har satt noe på opptak). Pause og spol tilbake fungerer også fint på alle sendinger; også valg for å starte program man ser på fra starten (også det uten å gjøre noe opptak). Så distributørene begynner å utnytte en del fornuftige muligheter synes da jeg. Ren streaming via nett har fortsatt langt fra samme kvalitet dessverre (dette gjelder alle løsninger).
I dag skjedde noe som jeg aldri trodde skulle skje: Jeg holdt på å kjøpe Get av en dørselger. Avtalen var at Get skulle ta kontakt for mulige måter å få fiberen i hus, men så ble han plutselig litt for aggressiv med kontraktsignering - jeg kunne jo bare trekke meg dersom jeg ikke var fornøyd med kabeltraseen... Jeg ga klar beskjed om at det var uaktuelt å skrive noe som helst kontrakt før slike ting ble avklart og avsluttet vider diskusjon selv om jeg faktisk var interessert. Uansett tipper jeg at jeg vil få bedre svar i denne tråden enn via kundeservicen til Get:

Primært er dette aktuelt for å få bedre kvalitet på Premier League og Champions League. Hvor god er kvaliteten fra Get Appen? Hos meg vil det være aktuelt med en dekoder (best kvalitet?) i kinoen, og da tenker jeg å bruke Get appen på ATV i stuen og et annet rom. Er dette OK kvalitet? Hvordan er kvaliteten i forhold til NRK/Sumo App? Regner med at Get App vil være bedre enn TV2 Sumo når det gjelder Premier League (skal ikke mye til...) da jeg forstår at det egentlig er en datastrøm som Get generer fra HD-sendingene og at det slik sett ikke har noe sammenheng med Sumo-kvaliteten. Har jeg forstått det rett? Er det noe begrensning på antall enheter med Get app? Kan man sette ned kvaliteten på stream fra mobil? Hvor stort er arkivet, dvs ligger alle TV2 programmer i dette arkivet eller vil man ha behov for Sumoabonement i tillegg (har noen jenter i huset som sluker alt av "skal vi danse"...)?

Noen som vet om Get kan skyte inn ny fiber i kablen til Altibox eller må det legges en ny fysisk kabel?
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Jeg har ingen svar, men var innom Altibox for å sjekke dette. De hadde da selvfølgelig ikke mulighet for å vise dette på demooppsettet. I tillegg blir jo alle selgerne noen store spørsmålstegn når man kommer med konkrete tekniske spørsmål av typen streamkvaliteten på Premier League via Altibox app vs TV2 Sumo. Forøvrig er det et stort minus at selv om man går for utvidet TV2-pakke i en TV-løsning, følger det ikke med en form for promokode som vil gi gratis tilgang på dette via Sumo. Man må faktisk betale ekstra dersom man også ønsker Sumo.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Da har jeg sjekket ut Altibox-appen på egen tv og prosjektor. Resultatet var dessverre nedslående. Det var like dårlig bilde via Altiboxappen som på Viaplay under gårsdagens CL kamper. Forøvrig opplever jeg Viaplay som enda dårligere enn Sumo.

Jeg har derfor konkludert med at skal man ha god kvalitet på dette, så må man inntil videre ha vanlig lineær TV. Dessverre!
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Tiden går. Ble så mye rot med Get og Lyse at jeg droppet hele planen om liner TV. Etterhvert synes jeg også fotballsendingene på Sumo har blitt av en helt akseptabel kvalitet av bilde. Dessverre mister TV2 Premier League etter neste år. Det kan sikkert skje mye på kvaliteten med Viaplay på denne tiden, men fotballsendingene her er jo rene katastrofen. Så hva tror dere: Linær TV eller vente på en revolusjon av kvaliteten på Viaplays streamingtjeneste?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tiden går. Ble så mye rot med Get og Lyse at jeg droppet hele planen om liner TV. Etterhvert synes jeg også fotballsendingene på Sumo har blitt av en helt akseptabel kvalitet av bilde. Dessverre mister TV2 Premier League etter neste år. Det kan sikkert skje mye på kvaliteten med Viaplay på denne tiden, men fotballsendingene her er jo rene katastrofen. Så hva tror dere: Linær TV eller vente på en revolusjon av kvaliteten på Viaplays streamingtjeneste?
Sett opp en parabol. Overlegent best bilde....
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Viasat har sendt kamper fra Premier League i 4K i mer enn 3 år nå, i Sverige og Danmark. Og Champions League I Norge siden høsten 2016.
Formel 1 siden 2017 en gang.
Bruker Viaplay som app på TV til serier, og kvaliteten har alltid vært helt utmerket.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Kvaliteten på TV-serier vet jeg ikke noe om for kan ikke huske å ha sett noen serier på Viaplay. Jeg har derimot sett en del fotball og der er kvaliteten helt elendig. Allikevel har det jo ofte vært kamper som både vises på TV2 og Viaplay og da er kvalitetsforskjellen åpenbart om man bytter frem og tilbake. Mener du at du opplever god kvalitet på fotballsendingene med Viaplay App?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.424
Antall liker
12.514
Sted
Sørlandet
Som nevnt flere ganger her inn; Innholdseiere ønsker å betale for så lite båndbredde som overhodet mulig og derfor vil alltid kvaliteten være dårlig. Dataforbruket er varekosten deres og så lenge kundene (du og jeg) ikke ønsker å betale en premium pris for premium kvalitet så vil det alltid forbli slik.

-BB-
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Det er jo klart at alle som lever av å selge noe forsøker å optimalisere kost/kvalitet/etterspørsel/pris. Som jeg sier er det imidlertid slik at TV2 er såpass bra at det nesten er godt nok. Viaplay er imidlertid langt under godkjent. Siden det meste av fotballen nå blir flyttet over til Viaplay fra sesongen 21/22 må noe gjøres dersom kvaliteten fortsatt er så laber. Det er altså å håpe at kvaliteten vil kunne bli på høyde med TV2 og derfor til å leve med. Alternativt som må noe gjøres med parabol/vanlig TV, men dette føles som å rygge inn i fremtiden.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Jeg bruker ikke Viaplay til det, ettersom jeg ser kampene på Viasat parabol.
Det er en del som klager på Viaplay. Jeg har Viaplay som app i min tv, og Telenor Internett. Har sett f.eks 4 sesonger av Blacklist, Og det har vært supert. Alle kampene som går samtidig på div. Kanaler har alltid bra bilde.
Skal sjekke neste uke når Champions League setter igang igjen.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Kvaliteten på TV-serier vet jeg ikke noe om for kan ikke huske å ha sett noen serier på Viaplay. Jeg har derimot sett en del fotball og der er kvaliteten helt elendig. Allikevel har det jo ofte vært kamper som både vises på TV2 og Viaplay og da er kvalitetsforskjellen åpenbart om man bytter frem og tilbake. Mener du at du opplever god kvalitet på fotballsendingene med Viaplay App?
Er enig i at Sumo i dag er har bedre kvalitet på fotballkamper. Men slet i flere år med dårlig stabilitet og kvalitet før det begynte å bli mye bedre for 2 sesonger siden tror jeg det var? Er jo lov å håpe på at streaming teknologien er blitt bedre om 2,5 år da Viaplay tar over Premier league (flere og flere vill jo bare benytte seg av streaming fremover).
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Jeg bruker ikke Viaplay til det, ettersom jeg ser kampene på Viasat parabol.
Det er en del som klager på Viaplay. Jeg har Viaplay som app i min tv, og Telenor Internett. Har sett f.eks 4 sesonger av Blacklist, Og det har vært supert. Alle kampene som går samtidig på div. Kanaler har alltid bra bilde.
Skal sjekke neste uke når Champions League setter igang igjen.
Da har jeg sjekket en basketball kamp live fra Europa et sted. Bildet ser ut som VHS de 10 første sekunder, så blir bildet akkurat som det skal være. Klart og tydelig. Når jeg ser på serier, nettopp sett reprise på Blacklist, så er bildet klart og flott med en gang.
Er det chipen i min TV og bufring som gjør dette, eller er det nett og modem ? Har Telenor med 12 Mbps
Da skal jeg teste med 4G modemet mitt som gir ca. 100 Mbps. I dag 60.
Ingen forskjell.
Så hva grunnen til at folk opplever div. strømmetjenester så forskjellig, vet ikke jeg.
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg bruker ikke Viaplay til det, ettersom jeg ser kampene på Viasat parabol.
Det er en del som klager på Viaplay. Jeg har Viaplay som app i min tv, og Telenor Internett. Har sett f.eks 4 sesonger av Blacklist, Og det har vært supert. Alle kampene som går samtidig på div. Kanaler har alltid bra bilde.
Skal sjekke neste uke når Champions League setter igang igjen.
Da har jeg sjekket en basketball kamp live fra Europa et sted. Bildet ser ut som VHS de 10 første sekunder, så blir bildet akkurat som det skal være. Klart og tydelig. Når jeg ser på serier, nettopp sett reprise på Blacklist, så er bildet klart og flott med en gang.
Er det chipen i min TV og bufring som gjør dette, eller er det nett og modem ? Har Telenor med 12 Mbps
Da skal jeg teste med 4G modemet mitt som gir ca. 100 Mbps. I dag 60.
Ingen forskjell.
Så hva grunnen til at folk opplever div. strømmetjenester så forskjellig, vet ikke jeg.
Streaming sender lavest kvalitet først, så øker kvalitet etter hva mottaker klarer håndtere. Hvor raskt den skrur opp kvalitet er forskjellig avhengig av leverandør. Netflix brukte også lang tid på å få bra kvalitet tidligere.

Forøvrig er 12 Mbps ikke nok for maks på Netflix for eksempel. Husk at også andre enheter koblet til bruker båndbredde.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Her har vi oversikten om hva som kreves av nedlastingshastigheter per strøm for avspilling av filmer og serier via Netflix.

0,5 megabit per sekund – påkrevd tilkoblingshastighet for bredbånd

1,5 megabit per sekund – anbefalt tilkoblingshastighet for bredbånd

3,0 megabit per sekund – anbefalt for SD-kvalitet

5,0 megabit per sekund – anbefalt for HD-kvalitet

25 megabit per sekund – anbefalt for Ultra HD-kvalitet
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Her har vi oversikten om hva som kreves av nedlastingshastigheter per strøm for avspilling av filmer og serier via Netflix.

0,5 megabit per sekund – påkrevd tilkoblingshastighet for bredbånd

1,5 megabit per sekund – anbefalt tilkoblingshastighet for bredbånd

3,0 megabit per sekund – anbefalt for SD-kvalitet

5,0 megabit per sekund – anbefalt for HD-kvalitet

25 megabit per sekund – anbefalt for Ultra HD-kvalitet
Det har jeg fått med meg. Men så lenge jeg får Dolby Vision på TV, og HDR gjennom 4K spiller så er jeg fornøyd med bildet.
Hvis jeg tester med 4K modem, så er det fint lite forskjell.
Samme på Viaplay/HBO/Rakuten TV.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Nå også testet fotball på Viasport 2. Helt klart best bilde på parabol. Viaplay med VHS kvalitet i 10 sekunder, så kommer bildet.
Vil ikke kalle det elendig. Men strømming er strømming. Fungere bedre på serier og filmer.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
Jeg har hatt briller siden jeg var 9 år...
Etter mer enn 20 år med parabol, de siste 10 med div. flatskjermer, fra SD bilder til HD bilder( 2010/2011) og til 4K bilder fra høsten 2016,
og med Netflix fra sommeren 2016, først med 4K Ultra og senere med Dolby Vision. Så ser i hvertfall jeg forskjell på TV bilder.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
Jeg har hatt briller siden jeg var 9 år...
Etter mer enn 20 år med parabol, de siste 10 med div. flatskjermer, fra SD bilder til HD bilder( 2010/2011) og til 4K bilder fra høsten 2016,
og med Netflix fra sommeren 2016, først med 4K Ultra og senere med Dolby Vision. Så ser i hvertfall jeg forskjell på TV bilder.
Ja, jeg og.
Men er det målbare forskjeller som er synlige for våres øyner?
Og at ikke vi bare ser forskjell fordi vi vet det skal være bedre?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
Jeg har hatt briller siden jeg var 9 år...
Etter mer enn 20 år med parabol, de siste 10 med div. flatskjermer, fra SD bilder til HD bilder( 2010/2011) og til 4K bilder fra høsten 2016,
og med Netflix fra sommeren 2016, først med 4K Ultra og senere med Dolby Vision. Så ser i hvertfall jeg forskjell på TV bilder.
Ja, jeg og.
Men er det målbare forskjeller som er synlige for våres øyner?
Og at ikke vi bare ser forskjell fordi vi vet det skal være bedre?
Ikke helt ny test, men ihvertfall en «blindtest» om du kan si det... 8)
https://www.tek.no/test/i/wP06nA/blindtest-4k
 
Topp Bunn