Les siste nummer av svenske hifi og musik. Inne i artikkelen om Audio Note sin spiller-dac-kombinasjon kommer interessante synspunkter om hvorfor det menneskelige øre er bedre til å oppfatte lyd/ musikk enn alle hittil kjente målemetoder.
nevøen min har denne dac og han er godt fornøyd med denEn interessant dac er Eastern Electric Minimax
Ess chip.
Og panegyriske anmeldelser.
Ca 13000 Nkr.
Tror selv at en dac er en helhet. Hjelper ikke med nyeste chip og vice versa om ikke strøm og analogdel er skikkelig gjort. Akkurat der er AN flinke, selv om de bruker en nesten antikvarisk chip
Håvard
nevøen min har denne dac og han er godt fornøyd med denEn interessant dac er Eastern Electric Minimax
Ess chip.
Og panegyriske anmeldelser.
Ca 13000 Nkr.
Tror selv at en dac er en helhet. Hjelper ikke med nyeste chip og vice versa om ikke strøm og analogdel er skikkelig gjort. Akkurat der er AN flinke, selv om de bruker en nesten antikvarisk chip
Håvard
Som med alt annet er det best å sammenfatte informasjon fra mange kilder. Jeg KAN være en rablete fridikter med forkjærlighet for teknisk sjargong@marsboer Takk for god oppsummering. Jeg, er noob på dette, og suger til meg all info jeg får![]()
Dette postet jeg i 2011:Tør jeg spørre hvor du har infoen om dette fra? Nå blei jeg veldig interessert i å høre mer....PS: Idag lanserer Hegel en ny dac..Har bare ikke funnet en link til dette enda..
Så når HD11 kom rett etterpå att jeg hadde postet dette tenkte jeg: Hæ? ...Jeg har ett annet forslag: Musical Fidelity V-Link!
http://www.musicalfidelity.com/products/V-Series/V-LINK/v-link.asp
Les om denne, denne er også en reel vei å gå, eller liknende produkt gjerne det, egentlig.
USB til spdif converter... Åpner en mye større verden av tilgjengelige filer for din DAC, hva det enn blir!
Tanken er ... din kilde spiller cd'er... Den fungerer fremdeles, men din dac burde jo og kunne dekode andre ting
enn bare cd signal, over tid iallefall... Så da trenger du kanskje en alternativ transportmetode for denne formen for "data".
Minst like god, hvis ikke bedre enn signalstrømmen fra din Hegel kilde... (cd spilleren)
Hegel har seffern HD2, HD10, HD20(som har volumkontroll..) de er nok helt på linje med V-link, signaltransportmessig.
Fellesnevneren er jo att kildeopphav har mangfold!!
Dette blir jo synsing, men ville råtippa på att Hegel har en enda bedre dac på tegnebordet enn HD20...
Nå stiger kunnskapen innefor Hegel bratt innenfor flere området, det tror jeg iallefall, da har man garantert tenkt å gjøre en all out assault on the state of the art... på ett tidspunkt, når, tja, det blir jo snart, sikkert..
mvh
Over det jevne dårlig?Vet ikke noe om den nye Hegel DAC som blir nevnt.
Men angående Sabre, så vet jeg at den opprinnelig stod i HD11, men at den hverken målte eller spillte tilfredstillende i Hegel's implementasjon. Derfor ble den forkastet. Holter men at Sabre er bransjens største "hype" de siste 5 årene.
Vel har testet flere Hegel produkter og alle har vært over det jevne dårlig så jeg er usikker på hvor mye jeg skal vektlegge i akkurat det utsagnet.
Noen som vet hvilke dac-chiper de øverste high-end produktene benytter ?
Hvem er de store ?Spennende med ny toppmodell da. Testene som nå kommer fra utlandet tyder vel på at HD20 spiser kirsebær med de store allerede
Svaret mitt er akkurat like dårlig som svaret til doktor Hegel ovenfor om jeff har kildene iorden. De Hegel produktene jeg har prøvd har skuffet stort. Om du gidder å lete deg igjennom sentralen etter svar vil du også finne flere innlegg der jeg har skrevet om dette så jeg føler ikke for å utdype dette her. Jeg har ikke prøvd de siste tilskuddene fra Holter skal det sies - ryktene skal ha det til at de er blitt mye bedre. Matching er såklart viktig, bare pass på og hold deg unna Hegel og AP ilag - det har jeg prøvd og det fungerer ikke.Over det jevne dårlig?Vet ikke noe om den nye Hegel DAC som blir nevnt.
Men angående Sabre, så vet jeg at den opprinnelig stod i HD11, men at den hverken målte eller spillte tilfredstillende i Hegel's implementasjon. Derfor ble den forkastet. Holter men at Sabre er bransjens største "hype" de siste 5 årene.
Vel har testet flere Hegel produkter og alle har vært over det jevne dårlig så jeg er usikker på hvor mye jeg skal vektlegge i akkurat det utsagnet.
Hvem er de store ?Spennende med ny toppmodell da. Testene som nå kommer fra utlandet tyder vel på at HD20 spiser kirsebær med de store allerede
Ingen rom for smak og behag? Ingen rom for dårlig matching? Hegel er bare dårlig?
Kjører noen DSD filer igjennom Myteken og noen låter skikkelig dritt mens andre kan låte helt himmelsk. Det er kvalitetforskjeller her som det er ved alle samplerater og selv om det står DSD eller 176/192/96/44 på sporet gir det ingen garanti for god lyd.Min subjektive erfaring er at High rez har noe for seg. En godt innspilt High res innspilling låter virkelig magisk, og forskjellene blir erfaringsmessig større jo bedre anlegget og den digitale frontenden blir. Men det er likevel ikke noe must. Mer det lille ekstra.
Jeg regner med at du nå snakker om tokanals dacer?Jeff det er jo egentlig det hele tråden skulle handle om ^^ Altså hvor stor forskjell er det egentlig - Ihvertfall ikke verdt prisforskjellen om du tar med ditt gode eksempel over her. Jeg er av den subjektive oppfatning at dagens dacer opptil 15K kan spille like bra og bedre enn da-konvertere 100K+ men jeg er åpen for for irettelser om jeg mot formodning skulle få bevist det motsatte.
Markedets beste DAC-chipHegel har brukt hva de selv mener er den aller beste DAC-chipen på markedet, nemlig AKM AK4399 med 32-bits oppløsning. Dette er den samme chipen som også er brukt i HD11 og H300. DAC-chipen oppsampler alle digitalsignaler til 32-bit/192kHz, da det er med denne oppløsningen DAC-en fungerer optimalt.
- Vi har brukt DAC-chipen fra AKM, rett og slett fordi den er best. Vi har prøvd alle, sier markedssjef Anders Ertzeid selvsikkert. – Alt av oppegående DAC-chiper som fins har vi prøvd, og den er best. Men den er et helsike å få til å bli best. Den må mekkes og dilles en del med.
Det er helt riktig.Jeg regner med at du nå snakker om tokanals dacer?Jeff det er jo egentlig det hele tråden skulle handle om ^^ Altså hvor stor forskjell er det egentlig - Ihvertfall ikke verdt prisforskjellen om du tar med ditt gode eksempel over her. Jeg er av den subjektive oppfatning at dagens dacer opptil 15K kan spille like bra og bedre enn da-konvertere 100K+ men jeg er åpen for for irettelser om jeg mot formodning skulle få bevist det motsatte.
MVH
Noen grunnleggende faktorer må vel ligge til bunns for hva som er bra/best - i klubben jeg er med i virker det som om vi har ganske like meninger når det kommer til produkter/messer vi er med på og vurdere. Uansett her hva vel spørsmålet om dacer opptil 15k kan konkurrere med langt dyrere saker, ikke streng tatt hva som nødvendigvis er best. De generelle subjektive vurderingene er velkomne i denne trådenMen strengt tatt er vel spørsmålet vanskelig å svare på når man i første omgang trolig ikke har samme definisjon på hva som er best.
Gitt at uttalelsene fra Hegel er korrekt gjengitt er det i hvertfall nå bekreftet fra produsenten selv at hverken preampen eller DACen (HD20) var noe mer enn midt på treet ytelsesmessig.
Jeg har ingen grunn til å betvile uttalelsene, men produsenter som alltid produserer nye generasjoner som er "mye bedre" enn forrige generasjon virker ikke helt å innse at de samtidig skyter seg selv i foten både troverdighetsmessig og angående sine tidligere produkter som ble skrytt like mye opp i skyene da de også var nye.Vi har lagd helt ny strømforsyning til digitaldelene som har gjort ekstremt mye med oppløsningen. Den tar frem veldig mye mer detaljer i de høye frekvensene, uten at den låter frampå.
...
- De drar frem ganske mye mer oppløsning enn tidligere DAC-er og andre analogsteg vi noensinne har lagd, sier Ertzeid.
...
- Det er 10 ganger mindre refleksjoner i digitaloverføringen nå, på grunn av ekte 75 ohms impedans, sier Bent Holter.
Artikkelen om (bl.a.) Hegel HD25 gav også svar på sorgenfris spørsmål. Hegel HD11 (kr. 5995) benytter ifølge Lyd & Bilde AKM AK4399:@marsboer spørsmålet jeg da lurer på er: Hvilken dac har AKM (AK4399) til en god pris?
Hegel har brukt hva de selv mener er den aller beste DAC-chipen på markedet, nemlig AKM AK4399 med 32-bits oppløsning. Dette er den samme chipen som også er brukt i HD11 og H300.
Kan jo lure på hva den hadde kostet hvis de hadde spandert på fancy kabinett. Antony Michaelson (sjefen for musical fidelity) sa noe sånn som at 95% av kosten i high end produkter går til ting som ikke forbedrer lyden og at frontplata på kabinetter fort var 30% av produksjonskostnaden. Tar heller et kabinett med middels utseende hvor produksjonskostnadene går i å lage det som skal formidle lyd enn å betale mange tusen ekstra for å imponere folk med elektronikk hyllene.Herrigud Hegel!!! Samme jævla stygge kabinett og 15.000kr?? Jeg vil røyke det som noen på hegel røyker, for det er tydeligvis good shit.
Hva er det de sier? "Han har et utseende som bare en mor kan like."Kan jo lure på hva den hadde kostet hvis de hadde spandert på fancy kabinett. Antony Michaelson (sjefen for musical fidelity) sa noe sånn som at 95% av kosten i high end produkter går til ting som ikke forbedrer lyden og at frontplata på kabinetter fort var 30% av produksjonskostnaden. Tar heller et kabinett med middels utseende hvor produksjonskostnadene går i å lage det som skal formidle lyd enn å betale mange tusen ekstra for å imponere folk med elektronikk hyllene.Herrigud Hegel!!! Samme jævla stygge kabinett og 15.000kr?? Jeg vil røyke det som noen på hegel røyker, for det er tydeligvis good shit.
Denne var jo flott ifht ...Hva er det de sier? "Han har et utseende som bare en mor kan like."Kan jo lure på hva den hadde kostet hvis de hadde spandert på fancy kabinett. Antony Michaelson (sjefen for musical fidelity) sa noe sånn som at 95% av kosten i high end produkter går til ting som ikke forbedrer lyden og at frontplata på kabinetter fort var 30% av produksjonskostnaden. Tar heller et kabinett med middels utseende hvor produksjonskostnadene går i å lage det som skal formidle lyd enn å betale mange tusen ekstra for å imponere folk med elektronikk hyllene.Herrigud Hegel!!! Samme jævla stygge kabinett og 15.000kr?? Jeg vil røyke det som noen på hegel røyker, for det er tydeligvis good shit.
Jeg har en annen tråd (http://www.hifisentralen.no/forumet...valab-dac-wm8741-en-kja-rlighetshistorie.html) der jeg har omtalt min Valab DAC, som for øvrig er enda et eksempel på at kostnad og lyd ikke nødvendigvis henger sammen. Da jeg åpnet esken med Valab-DACen tenkte jeg at her har man ikke brukt hele budsjettet på design, men likevel er kabinettet absolutt på den solide siden. Det er fornuftig å bruke hyllevare-kabinetter til DAC-konstruksjoner dersom pengene skal gå til lyd, ikke til design. ....men jeg synes at Valaben kan se nesten stilig ut, forutsatt at jeg ser den i rett vinkel i forhold til lyset.... (OK dette er kanskje litt på siden av tråden, men likevel: Det dreier seg om hvor mye kvalitet skal måtte koste.)
Soundgarden/Hegel har stort sett ventet lenge med å sette ned prisene. Og når det har skjedd, har det vært ca en mnd i forkant av lansering av ny dac. Slik var det med hd10 til hd20. Ytterligere ett hakk ned for hd10 før hd11. Nå har hd20 gått ned i forkant av hd25. Eneste unntaket var hd11 som var nede i 4990 i en lanseringskampanje (helg?)Jeg må si meg enig med mariusaa - den ser ikke bra ut, selv med profft kamerautstyr på ryggen. Om det skulle være slik at det stemmer at ett fancy kabinett er valgt bort til fordel for lyd er jo det en fin reklame selv om jeg har mine tvil. Hvor mye koster ett litt mer påkostet kabinett satt i masseproduksjon ?
Skal sies at dacen ser spennende ut å det hadde vært morro å teste for å se om den noe villedende reklamen i linken over har noe hold. Denne koster vel i overkant av 10K om ett år eller så !?
Greit å få hørselen bekreftet fra produsenten selv.Gitt at uttalelsene fra Hegel er korrekt gjengitt er det i hvertfall nå bekreftet fra produsenten selv at hverken preampen eller DACen (HD20) var noe mer enn midt på treet ytelsesmessig.
Den nye DACen er jo f.eks:
Jeg har ingen grunn til å betvile uttalelsene, men produsenter som alltid produserer nye generasjoner som er "mye bedre" enn forrige generasjon virker ikke helt å innse at de samtidig skyter seg selv i foten både troverdighetsmessig og angående sine tidligere produkter som ble skrytt like mye opp i skyene da de også var nye.Vi har lagd helt ny strømforsyning til digitaldelene som har gjort ekstremt mye med oppløsningen. Den tar frem veldig mye mer detaljer i de høye frekvensene, uten at den låter frampå.
...
- De drar frem ganske mye mer oppløsning enn tidligere DAC-er og andre analogsteg vi noensinne har lagd, sier Ertzeid.
...
- Det er 10 ganger mindre refleksjoner i digitaloverføringen nå, på grunn av ekte 75 ohms impedans, sier Bent Holter.
Gir deg fulstændigt ret. Hørte en velanskrevet Hegel dac og den klarte sig særdeles dårlig i en math mod selv væsentligt billigere dacs.Det der med præcis 75 ohm impedans er noget salgs gas. Tilnærmet 75 ohm fungerer fint.Vel har testet flere Hegel produkter og alle har vært over det jevne dårlig så jeg er usikker på hvor mye jeg skal vektlegge i akkurat det utsagnet.Vet ikke noe om den nye Hegel DAC som blir nevnt.
Tror det handler litt om hype og det faktum at den spiller stort, impulsvillig og tilsynelatende uttømmelig, men likevel behagelig med en egenlyd mitt mellom varmt og kaldt (tynt). Lett og like for mange mao.Kan de meget delte oppfatningene av Hegel-DAKer skyldes lydsignatur og smak ifht. det?
Hva er det så andre DAKer har/gjør som noen finner mer attraktivt?Tror det handler litt om hype og det faktum at den spiller stort, impulsvillig og tilsynelatende uttømmelig, men likevel behagelig med en egenlyd mitt mellom varmt og kaldt (tynt). Lett og like for mange mao.Kan de meget delte oppfatningene av Hegel-DAKer skyldes lydsignatur og smak ifht. det?