KW´s Hifi før og nå

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Meget pent! :)

Spørsmål: Er de ikke litt lave for diskant/mellomtone?
    Ser flere som innreder studioer mener at diskanten bør treffe midt i platen. Du har sikkert lyttet deg frem til riktig høyde, men ville si fra likevel.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    Trompetnerd skrev:

Ser flere som innreder studioer mener at diskanten bør treffe midt i platen. Du har sikkert lyttet deg frem til riktig høyde, men ville si fra likevel.
    Og trompeten din har vel 4 ventiler. Slik som Titanic hadde 4 skorstener???

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    oct skrev:
    Trompetnerd skrev:

Og trompeten din har vel 4 ventiler. Slik som Titanic hadde 4 skorstener???

mvh
    Hæ? ;D
    Pikkoloen og flygelhornet mitt har fire. ;)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Trompetnerd skrev:

+1 for spørsmålet. ;)

KW har jo allerede innrømmet visse avvik hva måling angår, så det er kanskje et betimelig sådant? 8)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes nok den i kirs er best, men på sikt vi jeg kanskje kikke etter noe stoff
    med litt stilrent mønster i.

Jeg driver å prøver litt forskjellig her etter noen tilbakemeldninger under påsketreffet her.
    Disse sidepanelene er noe som ville bli plassert der uansett, men jeg har en viss formening om at de bidrar positivt ja.
    Det andre går (i hovedsak) på at jeg var tilvent et noe for høyt nivå på subbene.
    Har senket nivået (under 100hz) med 4 dB til ca. 6dB over ca. (gjennomsnittet) resten av frekvensområdet mot 10 dB før, under 100hz.

Annet skal prøves ved neste korsvei, bl.a. senke lavpass filter frekvensen.

bør jeg nok prøve å bruke fjernkontrollen til subbene for i større grad tilpasse nivået mer mot hva som er på skivene.

Til spørsmålet om diskant og høyde panel.
    UniQ elementets øvre del er nå innenfor panelområdet 2 cm under listverket på ramma, når jeg da sitter lavere enn dette elementet (mine ører er ca. i høyde med punktet mellom det og den øverste 10 tommeren edit; faktisk litt ned på den 10 tommeren, som forøvrig dekker området 120 til 350 hz) så vil speilbildet av UniQ elementet være ytterligere litt ned.
    Høyere enn dette vil jeg ikke ha det, da det tross alt er et vindu på venstre side der.
    Kan dog heves ved å sette små gummiføtter under treføttene
    ved valg av høyde på de.

Mvh.KW

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.973
    KW skrev:
    Føtter?
    Fotformsko?
    Fuglekasser?

Fotformsko.........riktignok kan jeg være hjernehandicappet, men klumpfot har jeg ikke, faktisk vakre føtter til over 60 å være ;D

Men føtter kan jo være så mangt!

Fuglekasser kunne det jo helt klart vært for en som meg, selv om jeg måtte være for sent ute, men her i gården må de føye seg etter meg Sundkoien ;D

Men premien en marsipan-dings går til Roald!

Mvh.KW
    Fanden sprette, der dreit jeg på draget gitt :p ;D
    Ja, ja Grumpy vi får ta det som menn :-[
    Grattis med Påskemarsipan dings Roald ;)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Hva sa jeg det hjelper ikke alltid selv ikke når jeg insisterer

Er det rester etter påsketreffet må jeg nok skylle den ned

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Rester og rester..............uåpnet/glemt er vel mer korrekt.

Har pynta litt bak anlegget, men vet ikke helt om det ble bra.
    Nå var jo ideen å male/sprøytelakkere de (hvite grenene) knallrøde da, så det vil nok bli prøvd på sikt.

Større oversiktsbilde enn noen gang, og en kan nå se de nye sideakustikkplatene og alt i et bilde.

Nå er det bare å vente på den nye Rega RP6 og få den andre ned i kjelleranlegget...........som vanlig ved nykjøp til stueanlegget 8)

Mvh.KW

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    Utrolig flott, KW. Ser meget fornuftig ut fra A til Å det her.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    cybervision_ skrev:
    Utrolig flott, KW. Ser meget fornuftig ut fra A til Å det her.
    Kef`ene er nydelige :). Og ikke et støvkorn å se. Hvordan klarer du det?

mvh

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @ cybervision

Takker, men sjøl så innser jeg at det har blitt litt mye blanding/forskjellig treverk, men akustikkmessig sett så føler jeg at jeg er rimelig bra innenfor det jeg sjøl pr. i dag er villig til å gå.
    Kunne sikkert vært en fordel med noe demping i taket og ikke minst kraftigere demping for de laveste bassfrekvensene.
    Jeg har dog blitt klar over hvor kraftig lut som må til for slikt og der strekker ikke mitt til slik jeg dog ønsker å holde det i stua.

Kefene har jo i noen grad en form for spredningskontroll med sitt uniQ element, og i speilbildet fra sweetspot sideveis så vil ikke diskanten (inne i uniQ) i det hele tatt (eller knapt) være synlig p.g.a. den vinklingen jeg har valgt og i tillegg så er det forholdsvis brukbar avstand til sidevegg.

Mellomtonen og den øvre 10 tommeren derimot sprer jo sideveis slik at akustikkplata der har en gunstig virkning.

@oct
    ;D Hyggelig at du likte Kefene og på dette bildet var det støvfritt ;)
    Vil legge til at du nok er (godt) eldre enn jeg i en viss tråd trodde du var, det har jeg skjønt nå via andre tråder ;) ::) ;D

Det er skummelt hvor fort det legger seg om ikke annet et tynt støvlag, jeg ser klart en fordel med lokk på en platespiller med tildels mye kronglete små overflater, så en RP6 passer nok mitt miljø godt.

Mvh.KW

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.277
    Sted
    Oslo
    Til KW: Jeg er født i 1955, og har vært interessert i hifi siden 1970, el kanskje 68, 69. Husker ikke helt. Interessen har vært "på & av". Har hatt mye rart utstyr, men dessverre er det meste av dette kastet el. solgt. Støv-jævelen er en felles fiende ;D.

mvh

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke din unge alder, men høye ;D som var grunnlaget for humoren vi andre ikke så for en tid tilbake da ;)

Tilbake til diskant og første refleksjon, som jeg sa og nå har sjekket, så kan en ikke i det hele tatt se diskanten i speilbildet sideveis (utenfor ht.) fra sweetspot.

En kan såvidt skimte den blanke hornmunningen diskanten omgis av før mellomtonen sees.

Ikke en gang gitteret foran diskanten sees i speilbildet, nå får jeg nok sove enda bedre om natta ;D

Vedlegg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.973
    Har du prøvd ut hva Le foreslo for deg under Påskeblotet?

Dele mellom subbene og hovedhøyttalerne rundt 80hz, og la subbene spille alene helt ned.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Powerpoint skrev:

Dele mellom subbene og hovedhøyttalerne rundt 80hz, og la subbene spille alene helt ned.
    Nei, det har jeg ikke, hovedgrunnen til det er at jeg ikke har kabler som er lange nok og de må være RCA da subbene ikke tar XLR (men heller ikke de er lange nok)
    For det andre så må jeg ha målehjelp til slikt uansett, men det skal jeg visstnok få.

Derimot så mener jeg at lyden også i bassen nå er helt ok. imo. det dreier seg om i hovedsak en tilpassing i nivå.
    Kan hende også en ikke 100% god tilstramming/kontakt av ht. kablene som gikk til selve ht. var negativt medvirkende, ikke de til subbene.

Jeg hadde subbene på volum 16 og er nå nede på 8, noe som betyr 4 dB ned.
    På slike volum som det ble spillt på her, så har jeg konkludert med at på visse skiver (noen også spillt her den dagen) utmerket kan senke ytterligere 2dB har sågar vært nede på -7dB (i forhold til mitt føre dette normalnivå.
    Da snakker jeg om opp mot og like høyt volum som ble brukt her.
    Ved litt lavere og mer normale totalvolum så vil nok opp mot 10-12 bli brukt alt etter innspilling.

Jeg må rett og slett bli flinkere til å bruke edit;sub- fjernkontrollen og tilpasse litt etter lydnivå og type innspilling, dersom jeg skal få mer ut av lydkvaliteten slik jeg ønsker det, der har jeg vært for slapp.
    Men fullt så høyt som det til tider ble spillt her den onsdagen, er jo ikke det normale her.

Videre så har jeg nok i noen grad misforstått litt med hensyn til en nødvendig heving i bassnivået fra 100hz og nedover.
    Jeg har ligget på ca. 10 dB.
    For at det skal oppfattes som flatt så skal det være ca. 6-8 dB mot mine 10dB, men dette dreier seg om ved mer moderate lydnivåer ::)

Det første jeg skal prøve er å sette lavpassdelefrekvensen på subbene til 60 mot 80 som nå, kanskje også sette en brattere avrulling fra 24 til 18.
    Dermed vil jeg kunne få en litt slakkere stigning i området 100 til 80, hvor jeg nå ikke har mer å gå på med EQ´n...........står på maks minus ved 100 og nær maks ved 80.

Men alt dette er noe jeg ikke kan gjøre på egenhånd uten støtte fra hva målinger viser.

Alle som var her på påsketreffet, må mer enn gjerne stikke innom for en ny korrigerende lytt (det hadde jeg satt pris på om noen er i nærheten eller tar seg turen), det er alltid nødvendig dersom en har kommet skjevt ut, ikke lett nødvendigvis sjøl å få slikt med seg.

En grunn til at jeg har mistanke om at problemet var todelt (minst), er at nivået på subbene var akkurat det samme som i fjor.

Dele av ht. ved 80 hz, føler jeg blir litt............ :-\
    Ha 4x10 tommere som kun skal dekke området 80 til 120 hz, men klart det kan prøves.

Men som sagt og uten at jeg vet hvordan det vil kunne lyde med slike tiltak, så mener jeg at det jeg har gjort gir en klar forbedring.

En har vært innom og da var nivået 4dB ned, og han sa ihvertfall at det kunne høres og var en bedring, etter det så har jeg som sagt prøvd ytterligere opp til 1,2 og 3dB ned og alt etter lydnivå så virker det for meg som ned mellom 4 og 7 db i forhold til hva jeg hadde er rett.

Mvh.KW

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.973
    KW skrev:
    Powerpoint skrev:

Nei, det har jeg ikke, hovedgrunnen til det er at jeg ikke har kabler som er lange nok og de må være RCA da subbene ikke tar XLR (men heller ikke de er lange nok)
    For det andre så må jeg ha målehjelp til slikt uansett, men det skal jeg visstnok få.

Derimot så mener jeg at lyden også i bassen nå er helt ok. imo. det dreier seg om i hovedsak en tilpassing i nivå.
    Kan hende også en ikke 100% god tilstramming/kontakt av ht. kablene som gikk til selve ht. var negativt medvirkende, ikke de til subbene.

Jeg hadde subbene på volum 16 og er nå nede på 8, noe som betyr 4 dB ned.
    På slike volum som det ble spillt på her, så har jeg konkludert med at på visse skiver (noen også spillt her den dagen) utmerket kan senke ytterligere 2dB har sågar vært nede på -7dB (i forhold til mitt føre dette normalnivå.
    Da snakker jeg om opp mot og like høyt volum som ble brukt her.
    Ved litt lavere og mer normale totalvolum så vil nok opp mot 10-12 bli brukt alt etter innspilling.

Jeg må rett og slett bli flinkere til å bruke fjernkontrollen og tilpasse litt etter lydnivå og type innspilling, dersom jeg skal få mer ut av lydkvaliteten slik jeg ønsker det, der har jeg vært for slapp.
    Men fullt så høyt som det til tider ble spillt her den onsdagen, er jo ikke det normale her.

Videre så har jeg nok i noen grad misforstått litt med hensyn til en nødvendig heving i bassnivået fra 100hz og nedover.
    Jeg har ligget på ca. 10 dB.
    For at det skal oppfattes som flatt så skal det være ca. 6-8 dB mot mine 10dB, men dette dreier seg om ved mer moderate lydnivåer ::)

Det første jeg skal prøve er å sette lavpassdelefrekvensen på subbene til 60 mot 80 som nå, kanskje også sette en brattere avrulling fra 24 til 18.
    Dermed vil jeg kunne få en litt slakkere stigning i området 100 til 80, hvor jeg nå ikke har mer å gå på med EQ´n...........står på maks minus ved 100 og nær maks ved 80.

Men alt dette er noe jeg ikke kan gjøre på egenhånd uten støtte fra hva målinger viser.

Alle som var her på påsketreffet, må mer enn gjerne stikke innom for en ny korrigerende lytt (det hadde jeg satt pris på om noen er i nærheten eller tar seg turen), det er alltid nødvendig dersom en har kommet skjevt ut, ikke lett nødvendigvis sjøl å få slikt med seg.

En grunn til at jeg har mistanke om at problemet var todelt (minst), er at nivået på subbene var akkurat det samme som i fjor.

Dele av ht. ved 80 hz, føler jeg blir litt............ :-\
    Ha 4x10 tommere som kun skal dekke området 80 til 120 hz, men klart det kan prøves.

Men som sagt og uten at jeg vet hvordan det vil kunne lyde med slike tiltak, så mener jeg at det jeg har gjort gir en klar forbedring.

En har vært innom og da var nivået 4dB ned, og han sa ihvertfall at det kunne høres og var en bedring, etter det så har jeg som sagt prøvd ytterligere opp til 1,2 og 3dB ned og alt etter lydnivå så virker det for meg som ned mellom 4 og 7 db i forhold til hva jeg hadde er rett.

Mvh.KW
    Takk for utførlig og interessant svar KW.
    Jeg ser den med at du har behov for flere par ører og eventuelt målinger som suppelment for å komme i mål i forhold til mitt innledende spørsmål.

Som alltid spelte vi på litt etter hvert ut over kvelden, og da tydeligvis høyere enn hva du jevnt over har som foretrukket volum.
    Det som jo da ble litt tydelig her og der var at når både høyttalerne og subbene fikk spille "fritt" helt ned innnefor sitt virkeområde, så ble gjengivelsen av bass området tilslørt og "mudrete", noe som forplantet seg videre oppover i frekvensområdet.
    Som Le nevnte blir hovedhøyttalerne stående og grave seg nedover, og du mister det distinkte "snappet" og differensieringen i bassen.

Jeg skjønner at du har betenkeligheter med og avskjære KEFene for å la subbene overta jobben i dypbass området.
    Men som Le er jeg av den oppfatning at dette ville ha strammet opp lydbildet.
    Noe du nå sier det har gjort i forbindelse med de tiltak og justeringer som er gjort etter Påskeblotet.
    Hvilket jo er flott.
    "Kritikken" var jo kun ent som et innspill på økt renhet i gjengivelse av musikk = økt nytelse hos eier.

Dette med behov for lange RCA kabler for å forsøke Le`s forslag tror jeg lar seg løse innad i klubben med et lite lån bare for moro.
    Det hele er selvfølgelig opp til deg.
    Det er ditt anlegg, og ditt foretrukne lydideal som betsemmer hva du ønsker og utsette deg for.
    Dog hadde det som sagt hvert interessant å høre hva som skjedde i et allerede meget godt oppsett ved å avskjære KEFene ved 80hz, og la 15" subbene ta over jobben helt ned i kjelleren.

Snaut 11 dager til weissbier ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Powerpoint
    <Men som Le er jeg av den oppfatning at dette ville ha strammet opp lydbildet.
    Noe du nå sier det har gjort i forbindelse med de tiltak og justeringer som er gjort etter Påskeblotet.
    Hvilket jo er flott.
    "Kritikken" var jo kun ent som et innspill på økt renhet i gjengivelse av musikk = økt nytelse hos eier.

Dette med behov for lange RCA kabler for å forsøke Le`s forslag tror jeg lar seg løse innad i klubben med et lite lån bare for moro.
    Det hele er selvfølgelig opp til deg.
    Det er ditt anlegg, og ditt foretrukne lydideal som betsemmer hva du ønsker og utsette deg for.
    Dog hadde det som sagt hvert interessant å høre hva som skjedde i et allerede meget godt oppsett ved å avskjære KEFene ved 80hz, og la 15" subbene ta over jobben helt ned i kjelleren.>

Selvfølgelig er det opp til meg ;D
    Men som jeg sa til Nusse, da han var her, nivået i bassen under 100hz kan godt være en smaksak, men en mindre god definisjon som eventuell årsak av det samme (eller av andre årsaker som nevnt av meg) knapt kan hevdes å være en smaksak.

Det er derfor jeg ønsker noen av de samme ørene tilbake, selv om jeg sjøl mener det er en tydelig forbedring på stramhet og bedre definisjon.

En måte jeg mener jeg også kan merke det er basgjengivelsen i kroken ved iMacen, her blir det jo naturlig en bassheving utover nivået i sweetspot, og den er mindre fremtredende samt strammere nå (i forholdet) altså forskjellene er enda tydeligere her.

Kanskje det beste argumentet for å dele av Kefene ved 80 er at Karanen da vil jobbe lettere/få bedre resurser for resten........kanskje!

Det jeg med å velge den veien vil gå glipp av, er at subb og HT. får samme signal via Karan effekt fordi jeg tapper fra HTutgangen der til subbene.

Men minner igjen om at subbene lå på samme volumnivå i fjor, har du noen tanker om det?

Mvh.KW

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.973
    KW skrev:
    Selvfølgelig er det opp til meg ;D
    Men som jeg sa til Nusse, da han var her, nivået i bassen under 100hz kan godt være en smaksak, men en mindre god definisjon som eventuell årsak av det samme (eller av andre årsaker som nevnt av meg) knapt kan hevdes å være en smaksak.

Det er derfor jeg ønsker noen av de samme ørene tilbake, selv om jeg sjøl mener det er en tydelig forbedring på stramhet og bedre definisjon.

En måte jeg mener jeg også kan merke det er basgjengivelsen i kroken ved iMacen, her blir det jo naturlig en bassheving utover nivået i sweetspot, og den er mindre fremtredende samt strammere nå (i forholdet) altså forskjellene er enda tydeligere her.

Kanskje det beste argumentet for å dele av Kefene ved 80 er at Karanen da vil jobbe lettere/få bedre resurser for resten........kanskje!

Det jeg med å velge den veien vil gå glipp av, er at subb og HT. får samme signal via Karan effekt fordi jeg tapper fra HTutgangen der til subbene.

Men minner igjen om at subbene lå på samme volumnivå i fjor, har du noen tanker om det?

Mvh.KW
    Jeg minnes ikke det samme nivå av "rommel" i bassområdet under Påskeblotet i 2011 KW.
    Vi spilte tilnærmet like høyt i 2011 som i 2012 i enkelte partier.
    Jeg tar til etterretning at du hadde samme innstilling på systemet i år som i fjor.
    Siden den gang har du vel også implementert noe mer akustikk remedier, og flyttet litt på subber og hovedhøyttalere iht Roalds målinger.
    Jeg mener det er vel så viktig å bruke hørselen som målinger under installering og optimalisering.
    Dog er det jo et viktig poeng at det er DU som skal leve med lydgjengivelsen, og ikke andre.
    Og ja, jeg tror Karan 270 vil flyte noe friere om den kun jobber ned til avskjæringspunktet ved 80hz - ikke det at Karan blokka de ikke klarer brasene hele veien ned. Det har vi jo hørt mang en gang at ikke koster den en drue.
    Imidlertid tror jeg lydgjengivelsen din vil bli noe klarere med strammere bass om du prøver å dele ved 80hz, men ikke MINDRE bass selv om det rent subjektivt i starten kan oppleves som mindre fordi bassen er "tørket" opp. Jeg synes som sagt at Le har et poeng som verdt å prøve.
    Det hele er opp til deg 8)

Ha en strålende aften!

8

8x12_TOM

Gjest
    Tar med et aktivt delefilter fra Dynamic Precision når jeg leverer platene dine. Må si meg enig i at det å kjøre bassene i kefene helt ned er lite heldig.
    Filteret har mulighet for deling ved 85/105/125Hz, og siden du har to subber tror jeg det kan gå helt fint med en av innstillingene.
    Tror det er lurt med noen nye innspill fra nye hoder, selvom de er med målehatt på ;D

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.476
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    KW skrev:
    Rester og rester..............uåpnet/glemt er vel mer korrekt.

Har pynta litt bak anlegget, men vet ikke helt om det ble bra.
    Nå var jo ideen å male/sprøytelakkere de (hvite grenene) knallrøde da, så det vil nok bli prøvd på sikt.

Større oversiktsbilde enn noen gang, og en kan nå se de nye sideakustikkplatene og alt i et bilde.

Nå er det bare å vente på den nye Rega RP6 og få den andre ned i kjelleranlegget...........som vanlig ved nykjøp til stueanlegget 8)

Mvh.KW
    Ser meget bra ut!

Ett lite spm, hva slags sofa er det? Ekornes?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takker!
    Ekornes Stresslesstype Alcantara stoff ja.
    Mvh.KW

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.476
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for svar.

Var meget stilling, hadde håpet det ikke var stressless men ett billig merke ;)

Hehe

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar. Power ;)
    Subbene står på akkurat samme sted, Kefene er nok vinklet mer inn, noe som ikke skal ha noe å bety i bassen så langt jeg kan skjønne, men derimot mer luft i området over 9 kHz (forøvrig så langt jeg kan huske det eneste som ble forskjell på målingene på frekvensresp.)
    Forskjell på akustikk er GH. vekk fra frontveggen og erstattet med 10cm akustikkplater med noen cm avstand til veggen.

Til det siste, igjen kunne vært artig om noen tok seg bryet med en kontrollytt om mulig og ved anledning, i mine ører lyder det forbedret, men det trenger jo ikke være riktig ;)

Du skrev;
    <Jeg mener det er vel så viktig å bruke hørselen som målinger under installering og optimalisering.
    Dog er det jo et viktig poeng at det er DU som skal leve med lydgjengivelsen, og ikke andre.
    >

Til det siste først, det er greit men enda greiere er det med korreksjon dersom
    en av en eller annen grunn har kommet noe på avveie, i siste instans er det jeg som skal like det, det er riktig.

Det første får meg til å mistenke at målingene er ok. men ikke nok, da slik forstått at de målingene jeg har/hadde ikke er/var et bevis på at det også skulle lyde godt.
    Dette kan jo godt være tilfelle, da det var etter siste måling her (28/01-12) foretok et kabelbytte mellom kjeller og stue (fordi jeg prøver ut litt forskjellige ht.kabler mellom systemene)

Frekvensresp. er nå en ting og viktig, men det er nå mer som påvirker lyden da.

Det jeg gjorde etter å ha fått Parasound P3 pre i hus, var å kutte ut de 6kvadrat frorsølvet kobber (som til da hadde vært i bruk mellom MF A300 og Dynaudio og sette dit de nærmest identiske men i 3 kvadrat fra stue.

En av grunnene til det var at de 6 kvadratene overhode ikke kom inn i terminalene på Bel Canto som nå skulle taes i bruk, det gjorde inakustikk Air 3kvadratene.

I denne perioden var mitt hovedfokus anlegget i kjeller med nytt utstyr (pre) der.

De andre kablene ble dermed montert i stua for å prøves der, her har jeg trolig vært noe slurvete/ukonsentrert og ikke fått helt med meg at de ikke fikk plass inn i hullet (på skruen) hvor det nok er meningen at slik uterminert kabel skal..........bare inn til
    Har tatt og illustrert et bilde hvor jeg har laget omrisset av plastikkdelen på terminalen med hvitt og så en rød trekant der jeg mener at skruen innenfor begynner, mener også å se det.

Dit hadde jeg fått kabelen (6 kvadrat flertrådet uterminert) og ikke lenger, samtidig var det mulig å skru hardere til da først og fremst på forsterkerterminalen da jeg prøvde og samtidig skulle skifte tilbake til til BM rev.
    Jeg ble sjøl noe overrasket over at det kunne strammes til ved forsøk for min erfaring er at flertrådet pleier å siite når først tilstrammet, SC derimot har jeg god erfaring med "løsnet" OG dermed ga svekket stramhet i bassen.

Dette er min tro på at ved siden av for høyt nivå, så var ikke bassen i kefene på sitt beste og derav "tilmudring"........?

Det ble forsøkt med og uten sub og da med utgangspunkt et senket volum på 2 dB her (fra 16 til 12 på subvolum), men alle var vel ikke med på/klar over det, men det skulle vært artig og visst hvorvidt problemet ble borte uten sub eller ikke........venter på svar om dette fra han som hjalp til ved det forsøket.

@ 8X 12
    Fint da får vi prøvet det, men jeg undrer meg jo litt på da hvor og hvorfor det er uheldig med 10" spillende med, med utgangspunkt i 0 faseproblem (så langt jeg vet og kan skjønne) de står ved siden av hverandre, fasen er null på subbene polariteten lik (så langt jeg vet om det) og de får det samme eventuelt farvede signalet fra Karaneffekten begge gjennom ht. utgang på denne............dette ut fra at jeg ikke vet om eventuelle feil med noe av utstyret.
    Et argument kjøper jeg og det er avlasting av Karanen, men er selvfølgelig mottagelig for annet og det skal bli spennende å få gjort de forsøkene.

Mvh.KW

Vedlegg

8

8x12_TOM

Gjest
    Kanskje bassrefleks og lukket konstruksjon ikke spiller helt på lag - skal bli spennende å prøve ihvetfall.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    8x12_TOM skrev:
    Kanskje bassrefleks og lukket konstruksjon ikke spiller helt på lag - skal bli spennende å prøve ihvetfall.
    Det kan jo være noe, litt synd at det ikke går å "lukke" de begge med skumgummipropper, da den ene jo ligger skjult under topptrekkket bak UniQ kula.
    Min tanke om dette har vært at subbene har ligget såpass over at portene ikke spiller nevneverdig inn negativt, med all mulighet for at dette er fullstendig feiltenkt, ser jo at de med subber godt kunne vært tettet, de har jo ingen funksjon som er positiv.

Portene ligger ca. 8 db ned i forhold til 10tommera og subbene "har" ligget 10 db over de igjen, det er en forskjell på 18 dB (ned) det, men her kan det være annet som jeg ikke skjønner meg helt på.

Mvh.KW

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Her er påsken i fjor vs i år, jeg fikk ikke mye tid i ss denne gang og den jeg hadde ble brukt til noen Waits sanger som……………………… i bassen, men ser ingen grunn til å tvile på vurderingene.

Som man ser så er det noen forskjeller, hvilke endringer er gjort siden fjorårets treff?

Det er mye man kan prøve og jeg tror ikke man skal se seg blind på bassløsningen, nivå ja, men det er noe lengre opp i frekvens som også virker inn på hvordan den og resten av lyden blir oppfattet.

Jeg håper vi neste gang kan bytte kabler flere steder så det blir mulig å flytte litt mer rund på høyttaler/subb for et enda bedre samspill med rommet. Og som du selv har ymtet frempå om, en mer bevist bruk av volum på subb i forhold til lydnivået man lytter på.

Kanskje man også skal se om ss kan flyttes litt.

LG-2012 G-2011 R-uten subb 2011

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Den lysegrønne er ikke etter siste justering den 28/01.
    Her er den.

Kl. 15.44

;)

Men her er det jo en forskjell i området 5 til 9 kHz som jeg ikke har vært klar over, den over der (fra 10kHz) har jeg vært klar over.
    Betyr dette at den vinklingen av ht. innover foretatt, senker nivået omtalt (5 til 9) og øker over der.........trodde først det var forskjellig glatting men det er det jo ikke.

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg tegnet inn det jeg ønsker å få til ved justering av subber i neste runde, snakker da om å forandre til 60hz mot 80 hz for avrullingsfrekvensen for derigjennom få større mulighet for inntegnet mål. i rødt
    Det som er tegnet inn ved diskantområdet blått er et ønske som kanskje kan oppnåes i noen grad med litt tilbakevinkling/mindre vinkling........ellers antagelig ikke.

Andre dipper og topper får jeg nok neppe gjort noe særlig med, med mindre de nye sideplatene gjør noe da litt der nede........itte vet je ennå, time will show.
    Det er faktisk ikke særlig mye andre muligheter for plassering av selve ht. sett bort fra litt ut eller nærmere frontvegg.

KW

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Den lysegrønne er ikke etter siste justering den 28/01.
    Her er den.

Kl. 15.44

;)

Men her er det jo en forskjell i området 5 til 9 kHz som jeg ikke har vært klar over, den over der (fra 10kHz) har jeg vært klar over.
    Betyr dette at den vinklingen av ht. innover foretatt, senker nivået omtalt (5 til 9) og øker over der.........trodde først det var forskjellig glatting men det er det jo ikke.

Mvh.KW

Sånn går det når man drive på med mange ting samtidig………..

Slik du har tegnet inn, bortsett fra noen dB lavere i bunn er kurven lik fjorårets, så det bør ikke være noe problem å komme dit, men jeg lurer fremdeles på hva som kan ha ført til denne endringen?

Litt frem og tilbake er kanskje det som skal til ;)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.973
    Interessante forklaringer og betraktninger KW og Roald angående anleggets nåværende lydgjengivelse.
    Høyttalerkabler som ikke er skrudd skikkelig til kan lage forstyrrelser, men vinklingen av KEFene og de nye akustikk mattene spiller også en rolle for sluttresultatet.

Det er videre interessant for meg at lydkortet (og minnestikken) mitt ikke er utdatert 8)

Jeg tipper at 8x12 Toms aktive delefilter vil gi utøkt innsikt i mulighetenes kunst 8)
    Ting har en tendens til å bli temmelig kilent på det nivået du er nå KW.
    Lykke til med forskningen.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi på HFS 3 og jeg har ikke helt klart for meg hvordan dette nå vil funke, men noe vil jeg se ved dette forsøket.
    Jeg ser også at bilder overført ikke på HFS 3 blir som tiltenkt laget/plassert..........litt synd men antagelig uungåelig.

Jeg har bl.a. frilagt noen bilder, hvor jeg har laget bakgrunn lik bakgrunnen på HFS 2, her er nå bildene lagt som vedlegg på en mer beige bakgrunn.........men,men.

Kan forøvrig legge til at noen tiltak lydmessig er foretatt og jeg kan ikke skjønne annet (faktisk helt sikker*) enn at jeg absolutt er tilbake på rett vei.
    Kef er rettet opp til så godt som ingen vinkling (kun bitte litt) både subber og Kef er flyttet litt (snakker om noen få cm) frem og nærmere hverandre og subbene er på generelt grunnlag nå senket med 6 til 7 dB.....................og dette har hjulpet ganske så tydelig.
    Mer justering/senking av Low Pass Xover Freq er neste oppgave, økt senking over 70 og muligens litt økning fra 60 og ned (igjen)

* Dog sikker skal jeg kanskje ikke være, siden jeg ikke hadde helt klart for meg at jeg hadde tatt meg en tur utenfor hovedveien :confused:

Mvh.KW

Sist redigert:

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.351
    Bra å se at overgangen til ny sentral har gått greit.
    fikk ikke hørt lanleggene hos deg i påsken, så lyd kan jeg ikke si noe om.
    Mvh
    JMK

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat 3 måneder siden sist og sommeren er i ferd med å bli historie..............og like greit kan akkurat det kanskje være.

Ny posisjon for HT og suber, samt nye innstillinger på subene.

Ja, og ny platespiller Rega RP6.

Stua02:08-12.jpg

Low pass Xover Freq. Før 80 nå 60
    Low pass xover slope. Før 24 nå 12
    Subsonic freq. Før 15 nå 25

Samt litt justeringer for ønsket respons på subene.

Resultatet er strammere og noe lysere lydbilde, dette også grunnet en liten heving av presensområdet som følge av ny HT.plassering.

Mvh.KW

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Resultatet er strammere og noe lysere lydbilde, dette også grunnet en liten heving av presensområdet som følge av ny HT.plassering.

Mvh.KW

akkurat hva doktoren foreskrev, høres det ut som.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei vennen min;)

Jeg bør vel legge til at det fortsatt ikke er delt mellom suber og Kef, men dog med de nevnte forandringer på subene.
    Subenes flytting litt bakover tror jeg ikke hadde særlig betydning, det ble gjort mest for det estetiske og at ikke Kefene skulle havne for mye i skyggen av de.
    Resultatet ved å flytte Kef nærmere frontvegg , litt mot min egen ide og tanke, ble at jeg nå sitter lengre unna enn noen gang her med Kefene.
    Ca. 3,2 meter fra selve aksen, litt kortere til senterlinja.

Mvh.KW

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg bør vel legge til at det fortsatt ikke er delt mellom suber og Kef,
    Mvh.KW

så kef spiller fremdeles fullrange?

prøv deling, da vel

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Det er viktig med individuell medisinering så når ørene til eieren har fått tilvendt seg ny lyd er det mulig med etterjustering om det er ønsket, fremdeles over 3 uker med “fri”

Om herren ønsker er det sikkert mulig med noen felles besøk rund om hvis forumets medlemmer åpner dørene.

Her er endringene………………………

kw n vs g.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17