Muligens gammelt nytt for dere, men jeg fant en fagartikkel om lyd som kanskje intereserer en del
http://www.forskning.no/Artikler/2007/august/1187945764.1
http://www.forskning.no/Artikler/2007/august/1187945764.1
Husker du hvilket program?bambadoo skrev:Hørte på radioen idag tidlig - P1 , der var det en som mente vinyl var bedre. Litt interessant, ble diskutert masse angående "gullører" hørsel, komprimering på cd, gode og dårlige stereoanlegg etc.
Det var i 9 timen, samme person som skrev den rapporten som er i linken.bambadoo skrev:Hørte på radioen idag tidlig - P1 , der var det en som mente vinyl var bedre. Litt interessant, ble diskutert masse angående "gullører" hørsel, komprimering på cd, gode og dårlige stereoanlegg etc.
Mp3 filer er jo ikke noe kvalitet over, de er jo veldigt komprimert mangler jo en hel del infomasjon.F.R.A.N.K skrev:"...vinyl som blir behandlet riktig og spilt av i et godt musikkanlegg kan gi svært bra lyd bedre enn endel av dagens mp3-lyd."
Kan det virkelig bli så bra..... ... .
Mitt poeng også.bjornendrestad skrev:Mp3 filer er jo ikke noe kvalitet over, de er jo veldigt komprimert mangler jo en hel del infomasjon.F.R.A.N.K skrev:"...vinyl som blir behandlet riktig og spilt av i et godt musikkanlegg kan gi svært bra lyd bedre enn endel av dagens mp3-lyd."
Tja sier jeg; jeg mener hvert avspilliingsmedium har sine kvaliteter; faktisk er avspilling fra harddisk via USB ikke å forakte heller.....lundefuglen skrev:At det går an å komme med et utsagn om at vinyl er på høyde med MP3 er jo helt utrolig. Det viser at gutten ikke har peiling på hva han snakker om. Å ha en teoretisk innfallsvinkel på dette tema blir feil. Det blir som å lese en stil fra en skolegutt som bare har gjort mye bra oppslag om tema, men ikke har noe praktisk erfaring.
Min personlige erfaring er at vinyl er MYE bedre enn CD. Bedre dynamikk, mer naturlig lyd. I tillegg kan jeg lytte lengre på vinyl uten å bli trett i ørene.
Lundefuglen
I forhold til det analoge signal som reference er forvrængningen i det digitale signal nok den værste forvrængning jfr. mit ovenstående indlæg.Valentino skrev:Det er noe vanskeligere å få et uforvrengt signal fram til forsterkerinngangen med en ren analog signalkjede enn en hvor signalet digitaliseres tidligst mulig og konverteres tilbake til analog like før nevnte forsterkerinngang.
Hvor mye forvrengningsgarnityr ønsker herskapene til musikken?
Det høres ikke ut som om du har vært borti spesielt mange analoge komponenter og de betydelige utfordringene som finnes for signaloverføring?niklasthedolphin skrev:I forhold til det analoge signal som reference er forvrængningen i det digitale signal nok den værste forvrængning jfr. mit ovenstående indlæg.Valentino skrev:Det er noe vanskeligere å få et uforvrengt signal fram til forsterkerinngangen med en ren analog signalkjede enn en hvor signalet digitaliseres tidligst mulig og konverteres tilbake til analog like før nevnte forsterkerinngang.
"dolph"
Og så? LP har et signal støy-forhold på 50dB. Gjør det at det "ikke er noen kvalitet over LP"? Uansett teknikken så burde resultatet være det viktigste. Hvorvidt mp3 mangler informasjon eller ikke er uinteressant i forhold til om det lar seg skille i blindtester eller ikke.bjornendrestad skrev:Mp3 filer er jo ikke noe kvalitet over, de er jo veldigt komprimert mangler jo en hel del infomasjon.F.R.A.N.K skrev:"...vinyl som blir behandlet riktig og spilt av i et godt musikkanlegg kan gi svært bra lyd bedre enn endel av dagens mp3-lyd."
Du mangler at forstå mit budskab.knutinh skrev:Det høres ikke ut som om du har vært borti spesielt mange analoge komponenter og de betydelige utfordringene som finnes for signaloverføring?niklasthedolphin skrev:I forhold til det analoge signal som reference er forvrængningen i det digitale signal nok den værste forvrængning jfr. mit ovenstående indlæg.Valentino skrev:Det er noe vanskeligere å få et uforvrengt signal fram til forsterkerinngangen med en ren analog signalkjede enn en hvor signalet digitaliseres tidligst mulig og konverteres tilbake til analog like før nevnte forsterkerinngang.
"dolph"
Det høres heller ikke ut som om du kjenne til Nyquist og enkle modeller for støy-modellering i digitaliserte systemer. I praksis er presisjonen i digitale lyd-systemer normalt begrenset av presisjonen i analoge kretser i AD og DA.
Det var en reell grunn til at tele-selskapene var pionerer på å digitalisere lyd (telefonsamtaler) i 70-årene : lydkvaliteten for langdistanse samtaler gikk radikalt opp.
-k
1. Heilt rett, det mest "perfekte" eg har høyrt, er bandopptak på analogsida. Likevel er det visse kvalitetar på lydsida som lettast kan nåast gjennom vinylplatene. Om dette skal kallast "vinyllyd", og dermed mistenkjast for å vere ei farging, er ganske usikkert. Reint subjektivt opplever eg vinyl som meir "tett på musikken" enn dei digitale media eg har høyrt.EiK skrev:1. Hvis man skal analysere så har vel både digital og analog sine problemer å slite med og således mange "feil". Vinyl er langt fra et perfekt medium, men har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal. Prosessen med å gjøre signalet digitalt gir mange utfordringer, og helt siden redbooke kom på banen har helt klart vinyl hatt et forsprang.
2. Men med den utviklingen det digital mediet har hatt de siste årene, så vet jeg ærlig talt ikke. Har akkurat vært å lyttet til Esoteric største rigg P-01, og for en live-aktig dynamikk og naturlighet i sin gjengivelse den har. Her mangles ikke mye, og de svakhetene ved CD-lyd som beskrives ovenfor er etter min mening ganske fraværende.
3. Mange som uttaler seg av personlige erfaringer har "tatt den helt ut" med sine vinylrigger, og sammenligner med en ganske ordinær CD-spiller de har anskaffet. Svaret er jo opplagt. Hadde de lagt like mye sjel og omsorg i sin CD-spiller så hadde kanskje ikke svaret vært like opplagt....
4. I mitt eget oppsett så fortrekker jeg faktisk den digitale lyden, selv om jeg er flasket opp på vinyl og har et veldig nostalgisk og godt forhold til det.
Her er vi grunnleggende uenige. Digital signaloverføring er analog signaloverføring overlegen.EiK skrev:Vinyl [...] har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal.
Det er vel ikke alltid sant? Hva når det digitale signalet blir så korrumpert at det ikke lar seg dekode? Da blir det helt katastofalt borte. Ingenting. I mens forsvinner det analoge signalet mer gradvis i støy. Men vi har da noe.Valentino skrev:Her er vi grunnleggende uenige. Digital signaloverføring er analog signaloverføring overlegen.EiK skrev:Vinyl [...] har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal.
(Jeg påstår ikke at 44,1/16 "perfekt digital")
Mit udgangspunkt for analysen er ikke pladespiller men potentialet i analog lyd og analog lyd som den reference det er.EiK skrev:Hvis man skal analysere så har vel både digital og analog sine problemer å slite med og således mange "feil". Vinyl er langt fra et perfekt medium, men har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal. Prosessen med å gjøre signalet digitalt gir mange utfordringer, og helt siden redbooke kom på banen har helt klart vinyl hatt et forsprang. Men med den utviklingen det digital mediet har hatt de siste årene, så vet jeg ærlig talt ikke. Har akkurat vært å lyttet til Esoteric største rigg P-01, og for en live-aktig dynamikk og naturlighet i sin gjengivelse den har. Her mangles ikke mye, og de svakhetene ved CD-lyd som beskrives ovenfor er etter min mening ganske fraværende.
Mange som uttaler seg av personlige erfaringer har "tatt den helt ut" med sine vinylrigger, og sammenligner med en ganske ordinær CD-spiller de har anskaffet. Svaret er jo opplagt. Hadde de lagt like mye sjel og omsorg i sin CD-spiller så hadde kanskje ikke svaret vært like opplagt....
I mitt eget oppsett så fortrekker jeg faktisk den digitale lyden, selv om jeg er flasket opp på vinyl og har et veldig nostalgisk og godt forhold til det.
Jeg har ikke vanskeligheter med å forstå hva niklasthedolphin skriver og mener. Jeg har skrevet utallige innlegg som går i samme retning.niklasthedolphin skrev:Mit udgangspunkt for analysen er ikke pladespiller men potentialet i analog lyd og analog lyd som den reference det er.EiK skrev:Hvis man skal analysere så har vel både digital og analog sine problemer å slite med og således mange "feil". Vinyl er langt fra et perfekt medium, men har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal. Prosessen med å gjøre signalet digitalt gir mange utfordringer, og helt siden redbooke kom på banen har helt klart vinyl hatt et forsprang. Men med den utviklingen det digital mediet har hatt de siste årene, så vet jeg ærlig talt ikke. Har akkurat vært å lyttet til Esoteric største rigg P-01, og for en live-aktig dynamikk og naturlighet i sin gjengivelse den har. Her mangles ikke mye, og de svakhetene ved CD-lyd som beskrives ovenfor er etter min mening ganske fraværende.
Mange som uttaler seg av personlige erfaringer har "tatt den helt ut" med sine vinylrigger, og sammenligner med en ganske ordinær CD-spiller de har anskaffet. Svaret er jo opplagt. Hadde de lagt like mye sjel og omsorg i sin CD-spiller så hadde kanskje ikke svaret vært like opplagt....
I mitt eget oppsett så fortrekker jeg faktisk den digitale lyden, selv om jeg er flasket opp på vinyl og har et veldig nostalgisk og godt forhold til det.
Kan man lagre den så tæt på originalen som muligt kommer man ikke højere i kvalitet i reproduktionen.
Og dette mål er man nærmest med en gammeldags R2R / spolebåndoptager.
"dolph"
Det er særdeles enkelt å gjenvinne en svak/støyende bitstrøm. Verre med et analogt signal.ch skrev:Det er vel ikke alltid sant? Hva når det digitale signalet blir så korrumpert at det ikke lar seg dekode? Da blir det helt katastofalt borte. Ingenting. I mens forsvinner det analoge signalet mer gradvis i støy. Men vi har da noe.Valentino skrev:Her er vi grunnleggende uenige. Digital signaloverføring er analog signaloverføring overlegen.EiK skrev:Vinyl [...] har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal.
(Jeg påstår ikke at 44,1/16 "perfekt digital")
mvh
Ja, fordi ditt øre er langt mere følsomt enn den "sannheten" som oppfanges av dagens objektive labmålinger.rolfozzy skrev:Det er vel bra begge deler. Men når jeg spiller en vinylplate så behager det mine ører mer enn når jeg setter på en cd.
Og det er det som gjelder.Espen R skrev:Ja, fordi ditt øre er langt mere følsomt enn den "sannheten" som oppfanges av dagens objektive labmålinger.rolfozzy skrev:Det er vel bra begge deler. Men når jeg spiller en vinylplate så behager det mine ører mer enn når jeg setter på en cd.
Det virker ikke som nicket ditt er "fake", du uttaler deg som om du er jente/kvinne! Kvinner lytter generelt mere med hjertet, mens menn lytter mere med sinnet, menn må analysere lytteinntrykkene mot det de har lært.f skrev:Har ikke hatt platespiller siden 1983, men har bommet grovt både på første og andre generasjons CD medium, og nå driver de fa... meg å komprimerer lyden ihjel på nyere CD, er, så kanskje det hadde vært bedre med en platespiller, og spillt vinyl "hele" tiden?
De få gangene det blir lyttet til vinyl, da virker det som lyden er mere "organisk", liksom mere tilpasset det menneskelige øret, men knitring unngår man med CD plater. Det virker uansett som lyden er veldig innestengt på mange CD plater?, og da må man ut å kjøpe nye CD, er av den samme gruppen igjen! Hvis mulig?
Dette er et meget vanskelig tema, og musikk sjanger spiller vel også inn?