Du er hjertlig velkommen hjem til meg for å lytte, og evt forklare meg hva som er gæli.Gjest skrev:Et problem som ikke er berørt er språkets evne til å beskrive nye fenomener. Digital forvrenging er et slikt fenomen. Jeg leste en beskrivelse av digital vs analog lyd i "Gramophone". Begrepene "robotaktig" og "maskinmessig" gjengivelse ble brukt, og jeg synes de begrepene er gode. Lytt til gjengivelsen av stemmer - øret er mest følsom for nettopp stemmer. Da forstår du hva som ligger i disse begrepene og digitallyd.
Jeg synes forøvrig at vår danske venn gir en mere troverdig forklaring enn andre i tråden. Vi kommer ingen vei med bare teknisk språk i dette temaet.
Jeg har mange cd utgivelser hvor jeg ikke hører det du kaller for robotaktige gjenngivelse av stemmer. Felles for disse er at de er mastret i cdens gullalder (83-90), og er tilnærmet flate overføringer fra den tapen de hadde tilgjengelig (før bruk av kompresjon og støyfjerningsfiltre). Generelt er jeg helt enig med deg i at cder hvor det er benyttet kompresjon og støyfjerningsfiltre låter alt fra dårlig til helt for jævlig.Gjest skrev:Torsken har gode poenger, men nærmer seg ikke problemet slik jeg ser det. Digitallyd har en egen signatur uansett mastering oa. Om du lytter "riktig" vil du høre dette robotaktige ved stemmer som alle digitale opptak har.
Hvordan er disse målingene utført? Som en fadet/steppet sinoid? Avhengig av integrasjonstiden som er brukt kan man kanskje forvente "rare" fenomener i en enkelt måling etterhvert som man nærmer seg støygulvet. Dithering vil bidra til å heve støygulvet, men samtidig endre kvantiseringsstøyens karakter i en mer ørevennlig retning.Zomby_Woof skrev:Jeg vil presisere at jeg ikke argumenterer for LP og/eller mot CD. Jeg er som nevnt lenger opp i tråden meget ambivalent i forhold til det spørsmålet. Jeg har ikke sett tilsvarende målinger (av dynamisk linearitet) for noen analoge medier. Jeg antar at dette 'opp og ned'-avviket ikke forekommer i analoge medier, men at disse heller møter støygulvet i en 'pent' avrundet bue (ved 60-70 dB som du antyder). Dette er også ment som en hypotese, eller en mulig forklaring på hvorfor noen foretrekker LP fremfor CD. I mitt første innlegg i tråden har jeg listet opp et lite utvalg av faktorer som kan forklare den motsatte opplevelsen. Speiling om grensefrekvensen/aliasfrekvenser og pre- og postekko er uansett fenomener som hører digitalverdenen til. Hørbarheten av disse fenomenene tar jeg ikke stilling til.
Men man kommer noen vei med bare påstander uten sannsynliggjøring?Gjest skrev:Jeg synes forøvrig at vår danske venn gir en mere troverdig forklaring enn andre i tråden. Vi kommer ingen vei med bare teknisk språk i dette temaet.
Det er dette som er diskusjon. Iallfall mellom oss sentral-gutane.....knutinh skrev:Men man kommer noen vei med bare påstander uten sannsynliggjøring?Gjest skrev:Jeg synes forøvrig at vår danske venn gir en mere troverdig forklaring enn andre i tråden. Vi kommer ingen vei med bare teknisk språk i dette temaet.
Betyr ikke det at den mest troverdige forklaringen i dine øyne er den som stemmer med den overbevisningen du allerede har før diskusjonen, slik at diskusjon i dine øyne egentlig er bortkastet?
-k
Litt artig at du nevner det med stemmer.....jeg har ikke hørt stemmer bli gjengitt mer virkelighetsnært og ekte enn hjemme hos meg selv....med digital kilde, digital volum, digitalt delefilter og digital romkorreksjon....Gjest skrev:Torsken har gode poenger, men nærmer seg ikke problemet slik jeg ser det. Digitallyd har en egen signatur uansett mastering oa. Om du lytter "riktig" vil du høre dette robotaktige ved stemmer som alle digitale opptak har.
Betyr det at lydteknikere er en uniform masse som alle mener det samme som deg? Såvidt jeg vet er meningene blant lydteknikere om hva som er "best" omtrent like sprikende som entusiastene i denne tråden.niklasthedolphin skrev:Lyrec, Nagra, Stellavox er det absolut bedste i optagekvalitet.
Uden tvivl, uden konkurrence.
Spørg eksperterne fra studierne.
Spørg lydmænd fra store gigs igennem historien.
Hvis man stadig ikke tror på det, så er man dumstædig ignorant
Hvis du har en elektronikk-utdannelse så har du kanskje et forhold til bevisføring? Pugget du hver enkelt lovmessighet uten sammenheng eller prøvde du å bevise nytt stoff ut fra kjent kunnskap? Når du og Viking er uenig om hvordan verden fungerer, skal leseren ha tillit til den som bråker mest, eller er det bedre å lytte til den som kan argumentere for sin sak?Et sted er der en der spørger en anden hvor mange målinger vedkommende har foretaget, som belæg for hans vederhæftighed.
Jeg har lavet mange målinger qua en tidligere elektronikuddannelse og qua min tid som tekniker på radiostationer.
Men vedkommde der stillede spørgsmålet om målinger har allerede kassseret min vederhæftighed fordi jeg har en anden holdning end ham selv.
Jeg kender ikke ordet Tullebuk!Soundproof skrev:@ dolph
Du er da en førsteklasses tullebukk, ærlig talt!
Det er mengder av førende lydstudioer og lydteknikere som anvender seg av heldigital opptaksteknikk. I denne måneds utgave av Stereophile er det en lang artikkel om Tord Gustavsens Trio -- alle tre av dennes utgivelser er gjort i 24bit/192kHz og gjort tilgjengelig for fans med Redbook 16/44.1kHz.
Samtlige utgivelser har mottatt stor berømmelse for sin lydkvalitet og audiofile presisjon.
Og dette er langt fra et særtilfelle, snarere tvert om. Lydteknikere verden over arbeider med digitale opptaksteknikker med stor entusiasme og med praktfulle resultater. Vi bør jo huske at det i sin tid også var stor motstand dengang man gikk fra mono til stereo - men å skulle forsøke å forfekte at digital lyd er teknisk dårligere enn vinyl blir latterlig. At man kan ha preferanse for avrundingen i vinylens forvrengning av lyden er noe helt annet.
1. Betyr det at lydteknikere er en uniform masse som alle mener det samme som deg?knutinh skrev:Betyr det at lydteknikere er en uniform masse som alle mener det samme som deg? Såvidt jeg vet er meningene blant lydteknikere om hva som er "best" omtrent like sprikende som entusiastene i denne tråden.niklasthedolphin skrev:Lyrec, Nagra, Stellavox er det absolut bedste i optagekvalitet.
Hvis du har en elektronikk-utdannelse så har du kanskje et forhold til bevisføring? Pugget du hver enkelt lovmessighet uten sammenheng eller prøvde du å bevise nytt stoff ut fra kjent kunnskap? Når du og Viking er uenig om hvordan verden fungerer, skal leseren ha tillit til den som bråker mest, eller er det bedre å lytte til den som kan argumentere for sin sak?Et sted er der en der spørger en anden hvor mange målinger vedkommende har foretaget, som belæg for hans vederhæftighed.
Jeg har lavet mange målinger qua en tidligere elektronikuddannelse og qua min tid som tekniker på radiostationer.
Men vedkommde der stillede spørgsmålet om målinger har allerede kassseret min vederhæftighed fordi jeg har en anden holdning end ham selv.
Jeg kjenner forøvrig ikke ordet vederhæftighed.
Jeg etterspør bare en enkel, lettfattelig underbyggelse av standpunkter, referanser, blindtester eller målinger som kan ta diskusjonen fra pissekonkuranser til matnyttig. Som takk for at jeg etterspør det får jeg kastet all verdens elendighet etter meg, men ingen som er i stand til å fremstille dette. Hvorfor tror du at det er slik?
Hvis du jobber som proff lydtekniker med tilgang på høykvalitet mastere så står du i en unik posisjon til å publisere materiale for blindtester som beviser mye av det du sier en gang for alle.
-k
Påstanden din er at alle lydteknikere foretrekker analog framfor digital. For å motbevise deg er altså ett enkelt eksempel tilstrekkelig.niklasthedolphin skrev:1. Betyr det at lydteknikere er en uniform masse som alle mener det samme som deg?knutinh skrev:Betyr det at lydteknikere er en uniform masse som alle mener det samme som deg? Såvidt jeg vet er meningene blant lydteknikere om hva som er "best" omtrent like sprikende som entusiastene i denne tråden.niklasthedolphin skrev:Lyrec, Nagra, Stellavox er det absolut bedste i optagekvalitet.
Jeg etterspør bare en enkel, lettfattelig underbyggelse av standpunkter, referanser, blindtester eller målinger som kan ta diskusjonen fra pissekonkuranser til matnyttig. Som takk for at jeg etterspør det får jeg kastet all verdens elendighet etter meg, men ingen som er i stand til å fremstille dette. Hvorfor tror du at det er slik?
Hvis du jobber som proff lydtekniker med tilgang på høykvalitet mastere så står du i en unik posisjon til å publisere materiale for blindtester som beviser mye av det du sier en gang for alle.
-k
Svar: Ja
Se over. Kan jeg kanskje anbefale et kurs i norsk folkeskikk?2. Såvidt jeg vet er meningene blant lydteknikere om hva som er "best" omtrent like sprikende som entusiastene i denne tråden.
Svar: Nej de er ikke.
Hva vet du om hva jeg vet om dette?Hvis ikke du har kendskab til mastering og analoge spolebåndoptagere, så har du næppe heller en viden om hvorvidt holdningerne er delte på det område.
Lav noget research før du danner din egen mening om dette.
Så du er ikke bare en glimrende lytter, lydtekniker men også elektronikk-produsent? Kanskje forumets bransjefolk kunne få tilgang på kunnskapen din?3. Hvis du har en elektronikk-utdannelse så har du kanskje et forhold til bevisføring?
Svar: Fordi man er tekniker behøver man ikke være bedre til at dømme hvad der lyder godt og hvad der ikke lyder godt.
Min erfaring som tekniker siger mig at målinger på lydgrej ikke kan afsløre hvad er lyder godt.
Havde det været tilfældet at målinger kunne fsløre hvad derlyder godt ville mange elendige konsumvareanlæg af suspekt oprindelse være umådelig gode.
Jeg har ingen erfaring med platespillere til over 10-15.000. Gjør det meg ute av stand til å etterspørre og referere vitenskaplig dokumentasjon? Jeg har noe erfaring med spolebånd, og jeg mistenker at jeg har adskillig mer forståelse enn deg innen digitalteknikk, noe som selvsagt er vanskelig å gjette siden du på tross av din elektronikkbakgrunn ikke har komme med annet enn tvilsomme påstander så langt.4. Når du og Viking er uenig om hvordan verden fungerer, skal leseren ha tillit til den som bråker mest, eller er det bedre å lytte til den som kan argumentere for sin sak?
Svar: Folk skal selv danne egne holdninger i stedet for at være slaver andre dominerende forum brugeres holdninger.
Men de skal ikke danne holdninger på et direkte forkert grundlag.
Mange herinde har INGEN kendskab til de analoge reference medier.
Du nævner selv et sted at du stort set ingen erfaringer har med LP'er og pladespillere.
Hvor stor erfaring har du reelt med spolebånd og båndoptagere så?
Hvis dit svar på det spørgsmål er at du ingen erfaing har med spolebånd og båndoptagere, hvilket jeg stærkt mistænker svaret at blive, så undrer det mig at du kan danne dig så skråsikker en holdning til spørgsmålet om hvilket lydformat der er bedst.
Beskrivelsen i siste setning er ærlig talt slik jeg ser deg. Stædig, ignorant, tilsynelatende kunnskapsløs. Hva kan du gjøre for å bedre inntrykket?6. Jeg etterspør bare en enkel, lettfattelig underbyggelse av standpunkter, referanser, blindtester eller målinger som kan ta diskusjonen fra pissekonkuranser til matnyttig. Som takk for at jeg etterspør det får jeg kastet all verdens elendighet etter meg, men ingen som er i stand til å fremstille dette. Hvorfor tror du at det er slik?
Svar: En sådan underbyggelse kommer løbende i en gensidig imødekommende/åbensinet debat.
Ingen fremskridt i forståelse bygger på stædighed og afvisende holdninger.
Har du satt deg inn i blindtester? Vet du hva hensikten er? På hvilken måte vil en positiv blindtest generelt ikke være troverdig?Blindtester er afhængig af testpersonernes evne til at lytte, deres tidligere oplevelser og testpersonernes underbevidstheds påvirkning af sansebearbejdningen og af det, i testen, benyttede anlægs kvalitet samt faktorer som akustik i lytterummet, optagelsernes kvaliet etc. etc.
Hvor troværdig vil en sådan blindtest fremstå i den sidste ende?
I hvert fald vil den være subjektiv og kun troværdig for dig hvis du selv har været deltager i testen.
Har du overhodet fått med deg at andre enn meg reagerer på oppførselen din?Hva sier det om arroganse og nedlatenhet?Pissekonkurrencer opstår nok fordi du selv pisser teritorie af med din arrogance og nedladenhed i dine svar og fordi jeg alt for let lader mig provokere af dig og andre med samme attitude.
Er det deg helt fremmed at du pga din brå, uforsonende tilnærming som konstant prøver å mistenkeliggjøre de du snakker med fremstår som en generelt utrivelig person?theStig skrev:Jeg liker ikke din argumentasjon. Så mye usaklighet på en gang er det lenge siden jeg har sett her etter at Høvdingen strammet grepet.
Av en eller annen grunn antok jeg det, ja...7. Hvis du jobber som proff lydtekniker med tilgang på høykvalitet mastere så står du i en unik posisjon til å publisere materiale for blindtester som beviser mye av det du sier en gang for alle.
Svar: Jeg har tidligere arbejdet som lydtekniker.
I dag laver jeg disse masteroptagelser for min egen interesses skyld og fordi jeg har ændret hvad jeg tidligere havde som profession til en hobby.
Hver gang jeg laver et masterbånd skal jeg underskrive en rettighedserklæring eller, hvis det er musikere jeg kender personligt, skal jeg love højt og helligt ikke at misbruge disse optagelser.
Derfor kan INGEN udgivelser komme på tale.
Noen av oss har faktisk noe erfaring fra studio, om enn ikke i proff sammenheng.Jeg mener at det er op til folk selv at skabe grundlag for at danne sine egne holdninger.
Med dette indlæg gør jeg så opmærksom på at jeg ikke mener at man kan tage stilling til trådens spørgsmål før man har indgående lyttekendskab til analoge masteroptagelser lavet på spolebånd og højkvalitets spolebåndoptagere samt digitale masteroptagelser lavet i en langt højere opløsning end Redbok formatet.
knutinh skrev:Påstanden din er at alle lydteknikere foretrekker analog framfor digital. For å motbevise deg er altså ett enkelt eksempel tilstrekkelig.niklasthedolphin skrev:1. Betyr det at lydteknikere er en uniform masse som alle mener det samme som deg?knutinh skrev:Betyr det at lydteknikere er en uniform masse som alle mener det samme som deg? Såvidt jeg vet er meningene blant lydteknikere om hva som er "best" omtrent like sprikende som entusiastene i denne tråden.niklasthedolphin skrev:Lyrec, Nagra, Stellavox er det absolut bedste i optagekvalitet.
-k
Svar: Ja
Dette er et av de største forumene jeg kjenner til for lydteknikk. Diskusjonene (og kranglene) der inne om hva som er best viser at du enten tar feil eller bevisst fører oss bak lyset.
http://gearslutz.com/board/
Se over. Kan jeg kanskje anbefale et kurs i norsk folkeskikk?2. Såvidt jeg vet er meningene blant lydteknikere om hva som er "best" omtrent like sprikende som entusiastene i denne tråden.
Svar: Nej de er ikke.
Hva vet du om hva jeg vet om dette?Hvis ikke du har kendskab til mastering og analoge spolebåndoptagere, så har du næppe heller en viden om hvorvidt holdningerne er delte på det område.
Lav noget research før du danner din egen mening om dette.
Så du er ikke bare en glimrende lytter, lydtekniker men også elektronikk-produsent? Kanskje forumets bransjefolk kunne få tilgang på kunnskapen din?3. Hvis du har en elektronikk-utdannelse så har du kanskje et forhold til bevisføring?
Svar: Fordi man er tekniker behøver man ikke være bedre til at dømme hvad der lyder godt og hvad der ikke lyder godt.
Min erfaring som tekniker siger mig at målinger på lydgrej ikke kan afsløre hvad er lyder godt.
Havde det været tilfældet at målinger kunne fsløre hvad derlyder godt ville mange elendige konsumvareanlæg af suspekt oprindelse være umådelig gode.
Jeg har ingen erfaring med platespillere til over 10-15.000. Gjør det meg ute av stand til å etterspørre og referere vitenskaplig dokumentasjon? Jeg har noe erfaring med spolebånd, og jeg mistenker at jeg har adskillig mer forståelse enn deg innen digitalteknikk, noe som selvsagt er vanskelig å gjette siden du på tross av din elektronikkbakgrunn ikke har komme med annet enn tvilsomme påstander så langt.4. Når du og Viking er uenig om hvordan verden fungerer, skal leseren ha tillit til den som bråker mest, eller er det bedre å lytte til den som kan argumentere for sin sak?
Svar: Folk skal selv danne egne holdninger i stedet for at være slaver andre dominerende forum brugeres holdninger.
Men de skal ikke danne holdninger på et direkte forkert grundlag.
Mange herinde har INGEN kendskab til de analoge reference medier.
Du nævner selv et sted at du stort set ingen erfaringer har med LP'er og pladespillere.
Hvor stor erfaring har du reelt med spolebånd og båndoptagere så?
Hvis dit svar på det spørgsmål er at du ingen erfaing har med spolebånd og båndoptagere, hvilket jeg stærkt mistænker svaret at blive, så undrer det mig at du kan danne dig så skråsikker en holdning til spørgsmålet om hvilket lydformat der er bedst.
Beskrivelsen i siste setning er ærlig talt slik jeg ser deg. Stædig, ignorant, tilsynelatende kunnskapsløs. Hva kan du gjøre for å bedre inntrykket?6. Jeg etterspør bare en enkel, lettfattelig underbyggelse av standpunkter, referanser, blindtester eller målinger som kan ta diskusjonen fra pissekonkuranser til matnyttig. Som takk for at jeg etterspør det får jeg kastet all verdens elendighet etter meg, men ingen som er i stand til å fremstille dette. Hvorfor tror du at det er slik?
Svar: En sådan underbyggelse kommer løbende i en gensidig imødekommende/åbensinet debat.
Ingen fremskridt i forståelse bygger på stædighed og afvisende holdninger.
Har du satt deg inn i blindtesterBlindtester er afhængig af testpersonernes evne til at lytte, deres tidligere oplevelser og testpersonernes underbevidstheds påvirkning af sansebearbejdningen og af det, i testen, benyttede anlægs kvalitet samt faktorer som akustik i lytterummet, optagelsernes kvaliet etc. etc.
Hvor troværdig vil en sådan blindtest fremstå i den sidste ende?
I hvert fald vil den være subjektiv og kun troværdig for dig hvis du selv har været deltager i testen.
Har du overhodet fått med deg at andre enn meg har foreslått at du utvises fra forumet? Hva sier det om arroganse og nedlatenhet?Pissekonkurrencer opstår nok fordi du selv pisser teritorie af med din arrogance og nedladenhed i dine svar og fordi jeg alt for let lader mig provokere af dig og andre med samme attitude.
Er det deg helt fremmed at du pga din brå, uforsonende tilnærming som konstant prøver å mistenkeliggjøre de du snakker med fremstår som en generelt utrivelig person?
Av en eller annen grunn antok jeg det, ja...7. Hvis du jobber som proff lydtekniker med tilgang på høykvalitet mastere så står du i en unik posisjon til å publisere materiale for blindtester som beviser mye av det du sier en gang for alle.
Svar: Jeg har tidligere arbejdet som lydtekniker.
I dag laver jeg disse masteroptagelser for min egen interesses skyld og fordi jeg har ændret hvad jeg tidligere havde som profession til en hobby.
Hver gang jeg laver et masterbånd skal jeg underskrive en rettighedserklæring eller, hvis det er musikere jeg kender personligt, skal jeg love højt og helligt ikke at misbruge disse optagelser.
Derfor kan INGEN udgivelser komme på tale.
-k
Hvorfor ændrer du dit indlæg betydeligt EFTER jeg har citeret og kommenteret det?knutinh skrev:Noen av oss har faktisk noe erfaring fra studio, om enn ikke i proff sammenheng.
SACD og DVD-A gir faktisk tilgang på høyoppløste versjoner av utgivelser. Hva tror du skjer når vi konverterer dette materialet til 44.1/16?
Du kjenner kanskjer til testen fra 1982 hvor grunnleggeren (?) av Linn, Tiefenbrun ikke greide å skille en analog signalkjede fra en kjede hvor Sonys 1. generasjons ADC og DAC kunne kobles inn og ut. Hva er magefølelsen din når det gjelder hva du kunne ha oppnådd i samme test?
http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm
Some readers may be unaware of the background to the "digital test" in which Ivor Tiefenbrun participated on February 23, 1984 [1-4]. To summarize briefly: Tiefenbrun has been quite outspoken about the inadequacies of digital audio recordings and the systems on which they are made, and his organization, Linn Products Ltd., was instrumental in publishing an analysis of the Sony consumer PCM-F1 digital audio adapter [5] outlining their objections. I, on the other hand, have been using this very system for a number of years now and have made close to one hundred recordings with it with superb results and not the "execrable results" reported by Tiefenbrun. I and my colleague John Vanderkooy have moreover conducted blind listening comparisons between the PCM-F1's input and its reconstructed output signals, and had yet to find anyone who can reliably distinguish between them on musical program material.
I therefore challenged the "anti-digital" community in general, and Tiefenbrun in particular, to participate in a blind listening test of the PCM-F1 to give them the opportunity to substantiate their claims of poor sound
...
-k
Man kan komme hårreisende nært med et godt (gjerne digitalt) stemmeopptak på et slikt oppsett ja.OMF skrev:Litt artig at du nevner det med stemmer.....jeg har ikke hørt stemmer bli gjengitt mer virkelighetsnært og ekte enn hjemme hos meg selv....med digital kilde, digital volum, digitalt delefilter og digital romkorreksjon....Gjest skrev:Torsken har gode poenger, men nærmer seg ikke problemet slik jeg ser det. Digitallyd har en egen signatur uansett mastering oa. Om du lytter "riktig" vil du høre dette robotaktige ved stemmer som alle digitale opptak har.
Mvh
OMF
Ja, det er akkurat dette jeg vil fram til. Det er da dette hifi handler om. Å gjenskape musikk mest mulig autentisk eller ekte.tkr skrev:Maria: Cd høres mer fyldig ut. Mye rundere lyd, liksom. Etter ny gjennomhøring: LP HØRES MYE MER AUTENTISK UT! ;D ;D ;D ;D
mvh
Avspillingsutstyret går frem av signaturen min